Isi, mitä on polkupyörälähettiys?

en mä enää muista kun sen että joka tuvassa oli vähintään yksi tyyppi joka sääti ja sääti ja lopulta aina juoksi yms kypärästä kiinni pitäen ettei hakkaa naamaan.

Munarkki - 14:06, 19.8.2014 » ...sotilaan suojakypärä ei ole sellainen, vaikka suojaakin aika hyvin kudeilta.
Onko aika hyvin sama kuin käytännössä ei mitenkään? Vai tarkoitetaanko kudeilla kenties kaikkea muuta kuin luoteja?

Oon muuten kerran ollu ihan oikeesti fillarilähettinä, kun vein työnantajan käskystä tsygällä yhteistyökumppanille kännykän, johon oli asennettuna ja konffattuna yks softa.

Tätäkö on punk?

Punk on sitä, kun käy paskalla eikä pyyhi persettään.

Tai en tiiä. Isot pojat kertoi.

asb - 15:37, 19.8.2014 » Punk on sitä, kun käy paskalla eikä pyyhi persettään. Tai en tiiä. Isot pojat kertoi.
Oon ymmärtäny et tosta seurais tietynasteinen rastafarius.

Vaippavassun kanssa tulee haamu-caca. Tai mahdollisesti eeppisin pyyhkiminen ever. Mutta täähän on jo housuissa.

Tää on foorumin paras lanka atm.

Ja siitä sotakypärästä: se suojaa kranaatiltakin, mutta ei pyörällä kaatumiselta. Siksi se sopis urbaanille fillarilähetille täydellisesti.

Tosin mikä on ei-urbaani fillarilähetti? Pudasjärveläinen polkupyörätsuppari?

Tukholmassa oli pari jamppaa Beirutista jos en väärin muista. Olen myös nähnyt kuvan jossa oli Bullitt, mies ja sirpaleliivit.

Kuvatekstinä: Afghanistan bike messenger.

EPIC shit.

^Otanpa asiasta selvää, saattoi palata yksi juttu mieleen.

Smurf - 13:12, 19.8.2014 »
ununu - 12:18, 19.8.2014 » mitä jos sataa
Mo'oon ihammärkä, ei tuolla sada.. siellä kaadetaan saavista!!
mul oli vaan yks duunikeikka mut siinäki ehti kastua! ei paljo sadetta pidellä ko asiakkaalla on kiire kokoukseen kello tikittää ja
Munarkki - 16:15, 19.8.2014 » Tosin mikä on ei-urbaani fillarilähetti? Pudasjärveläinen polkupyörätsuppari?
Pudasjärvi on kaupunki elikkä technically urbaani.

hertsikassa joku jopoilija vetelee jokin moderni komposiittipotta päässään. muuten ei ole lainkaan sotaisa ilmestys vaatetuksensa puolesta, joten toi kypärävalinta korostuu entisestäänkin. mutta ehkä pelkää vihollisten pommia tai sitten on vaan sisällä jossain pyöräkulttuurissa, josta mulla ei ole aavistustakaan.

Munarkki - 14:06, 19.8.2014 » ^vitun militanttinatsi! Se kypäräuudistus liittyi siihen, että pyöräillessä olisi pitänyt käyttää virallista CE-pyöräilykypärää ja sotilaan suojakypärä ei ole sellainen, vaikka suojaakin aika hyvin kudeilta.
Lisätään vielä, että pari vuotta tuon taistelulähetin uran jälkeen olin kesäleirillä Lapinjärvellä. Eivät sielläkään antaneet pyöriä saatika kypäriä joten piti kävellä Hotelli Hanheen.
1 Like

Meillä oli kyllä Lapparilla mahdollisuus ottaa käyttöömme noita inttisivarimankeleita, joilla sitten sotkettiin pitkin kyliä sen kuukauden mittaisen lihotusleirin ajan. Edustan siis tosi ug-pyöräskeneä nyt.

tutam - 17:11, 19.8.2014 » Meillä oli kyllä Lapparilla mahdollisuus ottaa käyttöömme noita [s]intti[/s]sivarimankeleita, joilla sitten sotkettiin pitkin kyliä sen kuukauden mittaisen lihotusleirin ajan. Edustan siis tosi ug-pyöräskeneä nyt.
Vaasassa syntyneeseen OG-sivarikulttuuriin ei kuulu polkupyörät, siellä oli vaan bussit, joissa luki kyltissä "takaa ulos". Jätkät ei ollenkaan kunnioittaneet rootseja.
tutam - 17:11, 19.8.2014 » Meillä oli kyllä Lapparilla mahdollisuus ottaa käyttöömme noita [s]intti[/s]sivarimankeleita, joilla sitten sotkettiin pitkin kyliä sen kuukauden mittaisen lihotusleirin ajan. Edustan siis tosi ug-pyöräskeneä nyt.
Ehkä ressukkanössyköille haluttiin antaa vielä mahdollisuus marssia viimeiset marssit sorateitä pitkin, joten pyörämahdollisuutta ei edes mainittu viiden päivän taistelemattomuusleirillä.
anatti - 16:34, 19.8.2014 »
Munarkki - 16:15, 19.8.2014 » Tosin mikä on ei-urbaani fillarilähetti? Pudasjärveläinen polkupyörätsuppari?
Pudasjärvi on kaupunki elikkä technically urbaani.
Eikä mikä tahansa kaupunki, vaan entinen Suomen suurin kaupunki.

Onpa hauska lukea näitä postauksia.
Yritän kiteyttää nyt tähän pointtini.
Suurkaupunkien lähetit kehittivätt melkoisesti lähettiammattikunnan kulttuuria 70-80-luvulla punk skenen kanssa rinnakkain. Ajajista varmasti ne, joiden elämä pääasiassa koostui duunista ja duunikavereista loi tätä ns. Alakulttuuria kisailemalla yms. Varmasti monelle se oli ainut asia elämässä, kuten tiedämme sosiaalisen hierarkian mahdollisuudet. Silloin se oli melko marginaalia ja anarkistista,

Nyt 2014 Lähetit kautta maailman ovat omaksuneet asioita tästä alkuperäisestä ns. Alakulttuurista, mutta koska suuri osa elää hyvinvointi valtioissa ei samaa anarkismia ole. Mutta kyllä lontoon esim puolalaiset lähetit vahvasti yhteisöltään muistuttavat.
Pohjoimaissa taas olosuhteet ovat muokanneet lähettin ammattin ja luoneet omat vaatimukset. Ei täällä ole samanlaista alakulttuuri yhteisöä kuin esim lontoossa, koska ei ole ajajia ja kuten on sanottu ihmisillä on muita sosiaalisia viiteryhmiä.

Fiksit tulivat muotiin tietullien myötä, kun mainostoimisto tyypit joutu siirtymään pyörän selkään. He sitten kaupallistuvat “lähettilookin” ja ratapyörän. Joka toi yhden lisäulottuvuuden pyöräilyyn.

Nyt sitten te ratapyöräkaupunkiajajat haluatte luonnollisesti myös ajella näitä lähettien keksimiä hassuja kisoja, joihin yhteisöllisyys automaattisesti muodostuu. Myös suomalaiset lähetit tahtovat samaa asiaa. Hieno homma.

Tiedän kokemuksesta että ne lähetit, jotka ovat tehneet pitkään duunia ja ovat oman yhteiskuntansa alinta kastia, ärsyyntyvät kun joku ei lähetti ilmestyy kalliin pyöränsä kanssa kisoihin, kun siinä lähettiydessä ei ole kyse pelkästä kisaamisesta. Onko tämä oikein vai väärin. Siihen en ota kantaa näin vain on.

Eli mielestäni kisaaminen on tosi jees ja ajaminen ja lähettiyden ihaileminenkin, kunhan tiedostaa että ammattilainen saattaa ärsyyntyä " pyörä elitismistä."
Eivät siis kaikki lähetit huom. Osa fiksityypeistä on myös esim. Sveitsissä ruvenneet läheteiksi ja näin kulttuuri muuttuu,

Itse pyöräilijänä mieluusti osallistuisin teidän kisailuihin. Se larppaus osio vaan vähän hämäsi, kun en ymmärrä miksi ei voi vaan pyöräillä?

Peace!

konkeli - 12:15, 19.8.2014 » Trolli lähti jo.
lotta - 18:05, 19.8.2014 » en ymmärrä miksi ei voi vaan pyöräillä?
huutonaurua