'Hupsista' topikki

inforest - 15:39, 18.3.2011 » Jumalauta mulla palaa pinnat, hihat ja hermot sekä toinen puntti peliverkkareista! Mie saatana asennan kulli kovana uuteen pyörään poolovälejä ja aurinko paistaa ja kesäkumitkin on jo asennettu. Alan perskele soikoon kiristään lukkorengasta ja ihmettelen kun vaan pyörii ja pyörii, kunnes huomaan että vitunsaatanan paskanmaksaset paviaanin pojat Taiwanissa on valanu oopiumpäissään noi analogin navat jostain helvetinperseen joulutinasta. Onneks oli varakiekko käsillä, et pääs edes vähän ulos rauhottumaan. Myydään: alle 100km ajettu NS Analogin orkkiskiekko. Musta deeppi kehä (Jalco) ja kultainen napa Free-Free (Joytech). (Fixipuolen lukkorenkaan kierteet korkanneet, mutta vaparihan tähän käy molemmille puolille.) Sinkulakäytössä ei siis juuri uutta häpeä. Mukaan 16t vapaaratas. 70€ tai vaihto 32h fix-fix takanapaan, jonka kierteet kestää narukäden suorittaman lukkorenkaan kiristyksen.
Reklamaatiota vaan perään. Mulla tuli samoissa navoissa ongelmia, vähän erilaista vaan.

vituttaa.

Jo toka kerta näitä kiekkoja kasatessa joten ehkä nyt muuttuu suunta tässä projektissa, ei nimittäin enää jaksais. Kaikki näytti tälläkin kertaa hyvältä, mutta leipoessa, tällä kertaa viimeisestä viisastuneena varovasti käsillä painellen ja sitten huomasin taas että jaaha, kiekko ihan ihme vinkuralla.

http://farm6.static.flickr.com/5298/5541088684_1fb0a37244.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5291/5540507739_1b057c76cf.jpg

Nätit kehät, mutta ei kiitos enää. Etsitään tilalle uusia, mieluiten onttoja ja tuplaholkitettuja retkivanteita.

olin nollannu väärin tönärin pari viikkoa sit ja sen takia siirtänyt rollerista rattaan kampien sisäpuolelle → rattaan pulttien ja rungon väliin jäävään parin millin rakoon jäänyt hiekka oli hangannu chainstaystä maalit pois peukalon pään kokoselta alueelta HUOH.

Koko pari viikkoa ajellessa ihmettelin miten nyt muka ei ole ketjulinja kohillaan kun metelöi sen verran ikävästi ja tarkastusmittaus paljasti et 38mm.

Itselläni on ollut näitä “hupsista” tapahtumia useampiakin, mutta kai se on ainoa tapa oppia. Tästä ketjusta voi aloittelija oppia muutamia vältettäviä asioita…

Sirkus - 23:28, 19.3.1911 » mutta leipoessa
Mä en nyt oikein käsitä mitä leipomista pinnaukseen/vanteen kasaamiseen liittyy. Ihan vaan vitutuksen välttämiseksi kannattaa ehkä jatkossa käyttää ammattilaisen apua. Ainakin jos pääsisi seuraamaan vierestä kuinka kiekko kasataan. Ei tuommoinen meinaan vanteen syy ole.

-Olli

Lähinnä, että nuo pinnat napsuisivat paikoilleen, eli siis ylimääräinen jännite purkautuisi. Näin itse olen ymmärtänyt tuon vaiheen roolin kiekkoa kasatessa.

Sirkus - 0:54, 20.3.2011 » Lähinnä, että nuo pinnat napsuisivat paikoilleen, eli siis ylimääräinen jännite purkautuisi. Näin itse olen ymmärtänyt tuon vaiheen roolin kiekkoa kasatessa.
Tämä on ehkä aavistuksen OT, mutta voit Sirkus myös kasata nuo kiekot suoraan kyllin kireiksi ja ottaa ne ajoon. Ensimmäisten kymmenien metrien aikana luultavasti saat aikaiseksi saman efektin kuin tuolla leipomisella. Sitten vaan korjausrihtaat tapahtuneet muutokset. Tuolla jännitysten purkamisella pyritään välttämään tuota tarvetta ottaa kiekot irti pyörästä ja siirtää ne takaisin rihtauspenkkiin lopullista hienosäätöä varten (ei olisi kovin suotavaa kun käy kasauttamassa kiekot tai ostaa valmisparin). Ensimmäiset nasahdukset voit saada aikaiseksi jo kun lyöt sisurin ja kumin vanteelle ja annat sille kunnon paineet.

Äkkiseltään näyttää, että sulla on toi kiekko vielä melko löysä, kun alat jo poistamaan jännityksiä. Jännityksiä aletaan poistamaan siinä vaiheessa, kun kiekossa alkaa olemaan jo oikeasti kireyttä, ja jännitykset poistetaan jotta pinnojen kireydet saadaan mahdollisimman tasaisiksi ympäri kiekon, ja täten kiekosta saadaan paremmin suorana pysyvä.
Ensin siihen kiekkoon siis ihan kunnolla kireyttä, sitten vasta poistamaan jännityksiä.
Tai mikäli tuossa vaiheessa on jo ollut kireyttä kunnolla, ja kuitenkin päässyt tapahtumaan noin, niin sitten on jo alkujaan jotain edelleen pielessä siinä kiekon kasauksessa, pinnojen asettumisen/kireyden/yms. osalta.

Ei toi kireyksien poistaminen ihan puhtaasti noinkaan ole, että estetään ainoastaan sitä ensi ajon jälkeisen hienosäädön tarvetta. Kyllä sillä on ihan se merkitys, että jos sen jättää tekemättä ei mitä luultavimmin tule saamaan pinnojen kireyksiä yhtä tasaisiksi kuin tekemällä jännitysten poistoa. Ja mitä tasaisemmilla kireyksillä pinnat ovat, sitä paremmin kiekko tulee käytössä pitämään suoruutensa. Tuo jännityksien poisto myös auttaa pinnojen päitä asettumaan navassa paremmin, joka muuten tapahtuisi vasta ajossa, ja tällöin muutokset voivat olla melko isojakin.
Joka tapauksessa, huolimatta onko kasauksen aikana poistettu jännitykset vai ei, joutuu kiekon rihtaamaan kun sillä on jokunen kymppi ajettu. Ja kyllä sen jälkirihtauksen joutuu tekemään yhtä lailla vaikka kiekot olisi kasauttanut jossain tai olisi hankkinut valmiskiekot.

mika - 12:03, 20.3.2011 » Äkkiseltään näyttää, että sulla on toi kiekko vielä melko löysä, kun alat jo poistamaan jännityksiä. Jännityksiä aletaan poistamaan siinä vaiheessa, kun kiekossa alkaa olemaan jo oikeasti kireyttä, ja jännitykset poistetaan jotta pinnojen kireydet saadaan mahdollisimman tasaisiksi ympäri kiekon, ja täten kiekosta saadaan paremmin suorana pysyvä. Ensin siihen kiekkoon siis ihan kunnolla kireyttä, sitten vasta poistamaan jännityksiä. Tai mikäli tuossa vaiheessa on jo ollut kireyttä kunnolla, ja kuitenkin päässyt tapahtumaan noin, niin sitten on jo alkujaan jotain edelleen pielessä siinä kiekon kasauksessa, pinnojen asettumisen/kireyden/yms. osalta. Ei toi kireyksien poistaminen ihan puhtaasti noinkaan ole, että estetään ainoastaan sitä ensi ajon jälkeisen hienosäädön tarvetta. Kyllä sillä on ihan se merkitys, että jos sen jättää tekemättä ei mitä luultavimmin tule saamaan pinnojen kireyksiä yhtä tasaisiksi kuin tekemällä jännitysten poistoa. Ja mitä tasaisemmilla kireyksillä pinnat ovat, sitä paremmin kiekko tulee käytössä pitämään suoruutensa. Tuo jännityksien poisto myös auttaa pinnojen päitä asettumaan navassa paremmin, joka muuten tapahtuisi vasta ajossa, ja tällöin muutokset voivat olla melko isojakin. Joka tapauksessa, huolimatta onko kasauksen aikana poistettu jännitykset vai ei, joutuu kiekon rihtaamaan kun sillä on jokunen kymppi ajettu. Ja kyllä sen jälkirihtauksen joutuu tekemään yhtä lailla vaikka kiekot olisi kasauttanut jossain tai olisi hankkinut valmiskiekot.
En yrittänytkään sanoa että jännityksien poistamisella on vain tuo ominaisuus, ettei kiekkoa tarvi enää ajon jälkeen alkaa korjausrihtaamaan. Olen palstalta lukenut Sirkuksen epäonnea tuon "leipomisen" suhteen ja ehdotinkin, että hän hoitaisi tuon jännityksien poiston ajamalla, kunhan on kiekot ensin kasannut sopivan kireiksi. Tämän jälkeen hän voisi viimeistellä kiekon rihtaamalla sen suoraksi itselleen riittävään tarkkuuteen ja tarkastamalla pinnojen yhtenäisen kireyden. Tokihan tuohon jännityksen poistoon on [muitakin mentelmiä](http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#seating) kuin tuo leipominen. [OT]Itse pyrin hoitamaan tuon jännitysten poiston ja pinnojen sekä nippeleiden paremman asettumisen ensin puristelemalla, puolauskuviosta riippuen, pinnoja sopivissa nipuissa (tässä vaiheessa kokenut kasaaja osaa tunnustella vaihteluita pinnojen kireydessä mikäli ei pinnankireysmittaria omista) ja lisäksi kiekkoa "leipomalla".[/OT]

Joo, no aiemmasta kerrasta “viisastuneena” mä kiristin pinnat siihen vaiheeseen asti että ne ihan jo soivat, ja jännitteitä pystyy vertailemaan pinnojen välillä juuri tuosta äänenkorkeudesta, mikä pinnaa näpäyttäessä tulee. Kiristelin kaikki kutakuinkin samalle kireydelle, ja ne olivat tosissaan jo ihan kireällä. Sen jälkeen asetin kiekon maahan ja puristelin pinnoja muutaman pinnan sarjoissa ja leivoin varovasti. En sitten tiedä, mulla on jotenkin näiden kiekkojen kanssa ollut tosi paljon ongelmia muutenkin. Esimerkiksi just että pinnat tuntuvat olevan jo tosi kireällä vaikka kierrettä on huomattavasti jäljellä pinnoissa, vaikka ERD-mitan otinkin lukuisat kerrat ja varmistin laskurilla että pinnat ovat sopivan pituisia. Ehkä pitäis viedä nuo kiekot jollekin ammattilaiselle kasattavaksi, ettei ihan kokonaan lannistu.

Eka kasaamani kiekko näytti samalta. Syyksi paljastui se että olin puolannut pinnat jossain kohtaa väärin ristiin. Reiäthän eivät ole keskellä kiekkoa ja olin onnistunut laittamaan pinnat reikään väärältä puolelta napaa.
Olipas sekavasti ilmaistu…

E: @sirkus, tarkista että pinnat “pysyvät” oikealla puolella… Kuvailemasi tapaus vaikuttaa todella vahvasti samalta kuin mulla.

Hups. Kaipaan vinkkejä mustien jarrupalojen jättämien jälkien puhdistamisesta valkoisesta, jarrupinnattomasta vanteesta.

Bräkleen, ihmesieni, mitäs näitä nyt on.

http://www.universalstone.fi/index.html
Tämä on parasta siihen. Toimii

lähdin ohittamaan kauhakuormaajaa ylämäessä:

^no huh, huh - vaikka jämäkkä kaveri olikin polkemassa, niin tuntuu uskomattamalta, että kampi heittää noin siististi keskeltä poikki. Origin8 :frowning:

^^Hyvä että vältyit itse (ilmeisesti) suuremmalta damagelta.

joo poljin tippui keskikaistalle ja ohitin jämävauhdilla vielä sen traktorin ja rullasin kadunlaitaan tutkailemaan vahinkoja. meenas kyllä olla toptube padille tarvetta, mut sain punnerrettua riittävästi vastaan.

Aijaijai…onneksi ei heilahtanut tuo pyörivä katkennut kampi sääreen tai pohkeeseen. Hyvin olet ollut hereillä kun ei tullut pannuja.

oisko tullu painoa polkimen ulkolaidalle niin, että kampi “taittui” alta?