'Hupsista' topikki

asb - 14:34, 24.11.2010 »
Zigura - 13:50, 24.11.2010 » Kirppiksen kaverit ihmettelivät, kun fillarini eturattaasta puuttui kaksi pulttia ja loput olivat pyöriteltävissä sormilla auki. Hupsista. Voisi pitää silmät auki ensi kerralla, kun hyppää pyörän selkään ja muistaa kiristellä viikottain.
Voisko joku kertoa miten tää onnistuu käytännössä? :) Mulla pysyy rattaanpultit kiinni kaikissa neljässä pyörässä aina ekalla yrittämällä. Ei ole edes kiristää tarvinnut. Ja aukeaa myös ja yleensä vielä ilman, että tarvitsee sitä rystyset rikkovaa helvetin erikoistyökalua vaivata.
En tiedä kuinka tuo onnistuu, mutta minulla on myös kerran löystyneet. En muista huomasinko itse vai huomasiko joku muu, mutta neljä pyöri ihan näppivoimilla ja en todellakaan ymmärrä miten en huomannut ajossa aiemmin.

^Mulla on aukeillu vaan alumiiniset, kun niitä ei uskalla vääntää “tarpeeksi” kireelle, ettei napsahda poikki.

Paha sanoa, mistä pulttien löystyminen johtuu. Niin kireälle pultit väänsin kuin vain jaksoin, enkä paljoa pidätellyt. Jos vaihtoehtoina on vaara löystyvistä ja irtoavista pulteista tai vaara vääntää pultit ruvelle, niin valitsen kyllä jälkimmäisen.

Pannutin kotipihassa, 2 metriä ovelta. Mul on tapana tulla pihaan hitaasti ja “laittaa” etupyörä “nojaan” terassin laudoitusta vasten, pyörä edelleen pystyssä. Samalla vasen klossi irti lukoista ja maahan. No, nyt sain sen klossin irti, mutta millisekunnin viive aiheutti sen, että se napsahtikin takas kiinni. Siin vaihees olin jo nojaamassa vähän etenpäin eli nokalleenhan siitä sitten päädyttiin (eteenpäin mut vähän kuitenkin vinosti). Henkisiä klommoja lähinnä.

mika - 15:49, 24.11.2010 » Irrotitko rissat takavaihtajasta pyörää kasatessa?
Purin vaihtajan purkuvaiheessa osiin kun putsasin sen. Olisi voinut ostaa suoraan uuden, olis ollu uus eikä ois tarvinnu taluttaa pyörää.

Ylämäkirunttauksessa ketju rasahti kerralla poikki ja lensi nätissä kaaressa hankeen. Ja ei, en pudonnut putken päälle vaan jalat tavoittivat maan ensin. Koko homma kuitenkin ihmetyttää.

Linkin toinen pää oli yksinkertaisesti auennut. Asennan ketjun aina huolella ja tarkistan sekä jokaisen linkin liikkuvuuden että ketjun sopivan kiereyden tarkasti. Ketjulinja ei talvikulkineessa asetu edessä kymmenesosamillilleen neljäkakkoseen, mutta ketju pyöri nätisti ja (sopivan) äänettömästi asennettaessa. Mask mk 900 bemaxipuolilinkkiketju kyseessä. Otin pimeässä todella suttuisen kännykameran kuvan:

http://img291.imageshack.us/img291/4339/05122010004.th.jpg

Mistähän mahtoi moinen johtua?

jos ei osta n. 50 euron halflink-ketjua → fail. Kaikki sitä halvempi on paksaa. Kannattaa vaan pysyä siinä 500-sarjan KMC:ssä.

…sori kun pilasin tämän nyt kaikilta, mutta puistattaa aina lukea näitä ketju-juttuja.

On se halpa Mask joillakin toiminut ihan ok, ainakin mulla joskus kolme vuotta sitten. Venyi joo muttei paukkunut. Mutta kun sitä rakennetta miettii… metallia mutkalle ja sitten tiukkaa vetoa… voimat vääntelee outoihin suuntiin…

Jooh, tuon Maskin kehnous on ollut toki tiedossa ja venymistä tulee tarkkailtua. Nyt kyseessä oli kuitenkin käytännössä uusi ketju, jota ei siis oltu ennakkoon polkemalla venytetty, ja nousukin oli kaikin puolin normimäki - silti kävi näin.

Mutta isi on oikeessa: ketjuun kannattaa panostaa. Ehkä näitä ‘faileja’ kannattaa kuitenkin postailla - siis ihan muille infoksi…

Tässä vielä toinen esimerkki halpiksen paskuudesta, vaikka smurffia puistattaisikin.

http://i3.aijaa.com/b/00873/7150193.jpg

Osta linkki cittarista, putoa putkelle katketessa…

Täällä oli jossain se “elä ikinä osta!” -ketju. vink vink.

Hiukan liian iso haka-avain + hiukan liikaa agroa = FAIL

Aivan liian vanha terässtemmi (+ kevyt kiristys) = FAIL

Maantiepyörän etukiekosta oli tarkoitus katsastaa laakerit, mutta ei sitten hommat menneetkään ihan niinkuin piti. Laakereiden suojakupit piti saada irti kahdella 5mm 6-koloavaimella, jotka tulevat akselin sisälle. Helppo homma siis. Avaimet paikoilleen ja koittamaan. Ei mitään liikettä. Vähän lisää voimaa ja avain pyörähti akselin sisällä tuhoten samalla 6-kolon hahlot. Tässä kohtaa pääsi jo pieni “Voi ***tu!”. Sitten tarkistamaan vahinkojen laajuus ja nyt pääsi vähän isompi “Voi ***tu!”. Ei riittänyt, että hahlot menivät paskaksi, eli laakereiden säätö ei enää onnistu, vaan lisäksi suojakuppi oli kiristynyt sen verran, että laakerit eivät pyöri siististi, vaan kuppi on liian kireällä ja laakerit rahisevat. Ja ei, en vääntänyt väärään suuntaan, eli siitä tämä kiristyminen/hajoaminen ei johtunut. Eipä taida auttaa kuin ajella sen verran, että laakerit kuluvat ja lakkaavat hankaamasta. Hyvät treenikiekot siis, kun on vastusta vähän enempi. Onneksi kyseessä ei ole kuin noin 500 euron kiekot. Muuten vois närästää enempi :slight_smile:

^Pyöreäksi menneen kuusiokoloruuvin voi saada auki samankokoisella Torx-avaimella.

Myös laadukkaat kuusiokoloavaimet auttaa toisinaan tähän… tai sit poralla ruuvi pois. Aika paskaa laatua, jos noin vaan hajos.

Ei toimi Torx, eikä ollu avaimien laadussakaan vikaa. Yritän saada tuohon Eastonilta uuden osan, niin sitten uskaltaa käyttää vähän väkivaltaa tuon vastakupin irrottamiseen.

Jumalauta mulla palaa pinnat, hihat ja hermot sekä toinen puntti peliverkkareista! Mie saatana asennan kulli kovana uuteen pyörään poolovälejä ja aurinko paistaa ja kesäkumitkin on jo asennettu. Alan perskele soikoon kiristään lukkorengasta ja ihmettelen kun vaan pyörii ja pyörii, kunnes huomaan että vitunsaatanan paskanmaksaset paviaanin pojat Taiwanissa on valanu oopiumpäissään noi analogin navat jostain helvetinperseen joulutinasta. Onneks oli varakiekko käsillä, et pääs edes vähän ulos rauhottumaan.

Myydään: alle 100km ajettu NS Analogin orkkiskiekko. Musta deeppi kehä (Jalco) ja kultainen napa Free-Free (Joytech). (Fixipuolen lukkorenkaan kierteet korkanneet, mutta vaparihan tähän käy molemmille puolille.) Sinkulakäytössä ei siis juuri uutta häpeä. Mukaan 16t vapaaratas. 70€ tai vaihto 32h fix-fix takanapaan, jonka kierteet kestää narukäden suorittaman lukkorenkaan kiristyksen.

^Tilaa nyt Merliniltä äkkiä ne nauruhalvat kiekot Analogiin. Käsittämätöntä laatua, voisi vaikka reklamoida?

^Taitavat olla jo loppu…ois kyllä pitäny ostaa useemmat.

^ noku mulla on yhet varakiekot ja yksi ylimääräinen Deep V -kehä, niin…

Eli jos vaan löytyis uus napa, niin kasaisin ite.