'Hupsista' topikki

Paitsi jos skidaat kummallakin puolella ni sitte ois kuus. Vai oonko ihan väärässä?

1 Like

Parillinen eturatas niin kolme niitä vaan on.

Oma hupsis on vanha mutta muistin nyt kun sama fillari on työn alla taas. Vaihdoin tyttiksen pyörään dynamolamppua ja testasin etupyörää pyöräyttämällä että hyvin tulee valoa. Sitten purin etuhaarukasta lokarin ja asensin tyytyväisenä valon ja lokarin paikalleen. Testaan, ei valoa. Puran koko paskan ja testaan uudestaan, valohan toimii. Kahden iteraation jälkeen alkaa raksuttaa ja tajuan että olin luonnollisesti shimpan dynyliittimessä kytkenyt vaiheen ja maan väärin päin. Hieman tyhmä olo.

1 Like

Ai onko sillä muka väliä mitenpäin kytkee? Jos on, niin olen tuurilla kytkenyt sen oikeinpäin aina. Varmaan vajaa 20 kertaa.

1 Like

Varmaan ei useimmilla valaisimilla olekaan väliä. Tässä sattui sittten yhdistymään a) valaisin, jonka jalka on osa virtapiiriä b) dynamo, jossa maatto runkoon (onkohan kaikissa) c) eka kerta kun en katsonut piuhoja laittaessa kummin päin menevät.

Joo ja auton rattia oikealle kääntäessä voisi kans väittää kääntävänsä sitä vasempaan, jos kattoo ratin alaosasta.

Pyöriikö meidän pyörätkään ajaessa eteenpäin?

Kyllähän mä hyvin ymmärrän että kiertämissuuntien kulttuurinen konventio on puhua siellä ylhäällä tapahtuvasta suunnasta. Mutta jos konteksti jonka yhteydessä tästä nyt sössötetään on se että jengi ei muista mihin suuntaan mitäkin kierrettä tarttis kääntää (hupsista) niin kyllä musta mahdollisimman vähätulkintaiseen ilmaisuun pyrkiminen on kumminki parempi kuin tulkintoja avoimeksi jättävä.

Tää on itse asiassa aika hyvä kysymys! Eihän pyörimissuunta oo mitenkään vakio, sehän on ihan kummallinen juttu ylipäätään koko pyöriminen ja liikkuminen. Kysehän on siitä että missä se kontaktipiste pyörän ja kiinteän asian (sen johon suhteessa liikutaan) sijaitsee. Jos fillari oliskin kiinni katossa ja liikkuis sitä pitkin “eteenpäin” pyörät pyöriski “taaksepäin” - mikäli siis havainnoitsija seisoo lattialla tätä kattelemassa ja on fakkiutunut ilmoittamaan pyörivän kappaleen suuntia niiden yläreunan liikkeistä.

Äsken taas väitit, että ”ihan yhtä hyvin” vois sanoa jotain muuta. Kumpi pitää paikkansa?

Kritisoimasi yläpuolella tapahtuvan suunnan tuijottelu koskee ilmaisuja ”vasempaan” ja ”oikealle” ihan yhtä lailla: pitää katsoa tietystä suunnasta ja tietää, mitä tarkoitetaan vasenkätisellä ja oikeakätisellä.

Eteen- ja taaksepäin kiertämiseksi mieltämisen etu on se, ettei pyörän vasemmalla ja oikealla puolella ollessa tarvitse pohtia, onko nyt asentamassa vasenta vai oikeaa kuppia, ja kummalta puolelta sitä katsoo. On vain yksi suunta kupeille ja toinen polkimille.

Pyörimissuunnan voi vaikka kokeilla yhdellä osalla ja kutsua sitä miksi haluaa, vaikka ”takatarakkaa kohti”. Sen jälkeen voi heittää ne komponentin puoleisuuden sekä oman katsomissuunnan aiheuttamat epävarmuudet pois mielestään.

Jos kääntää pyörän asennushommia varten ylösalaisin, tän joutuu yhden kerran flippaamaan. Mutta sen jälkeen saa taas pitää mielessä vain sen yhden suunnan, joka ei riipu siitä kumpaa puolta on asentamassa ja kummalta puolelta sitä katsoo.

Tää on semmonen niksi, mikä ihan oikeasti auttaa keskiöitä ja polkimia asentaessa kiertämissuunnan hahmottamisessa.

Kiitti vinkistä.

49-18 → 48-18?

Vähän riippuu välityksestä mut esim. 48-18 ei päde. Se on kolme.

1 Like

Oletan että nyt puhutaan 18t takarattaasta? Sillä tulee aina kolme pistettä vaikka vaihtelisi puolta

https://www.surplace.fr/ffgc/

eli mitä mankka mayne sanoi

Joo🙄

Kumpikin, tietenkin. Ja yhtäaikaa. Konventio on konventio. En tiä ootko vielä huomannu tähän ikään mennessä että asiat voivat täällä maailmassa olla monella tavalla ja vieläpä yhtäaikaa. Jännää eikö!

Uskon että oikeasti ymmärsit mutta ihan siltä varalta että oikeasti et niin pointsini on: nokkelat muistisäännöt on oikein hyviä ja kivoja kunnes paikalle tepastelee se hupsista-henkilö joka ei syystä tai toisesta satu jakamaan jotain lähtökohtaoletusta jonka muut siihen mennessä on sattuneet jakamaan.

Tämä avulias ja “helpottava” täsmennys käynee musta hyväksi esimerkiksi yleispätevyyden haasteista:

Kuulostaa tosi helpolta. Helppo juttu. Ton luettuaan kaikki varmasti muistaa mihin päin käännetään jatkossa.

edit. tää asia muuten pitää vielä lisätä selvyyden vuoksi:

Ilman muuta koskee! En missään tapauksessa tahdo että jää käsitys että olisin esittänyt tai väittänyt termien “oikealle” tai “vasemmalle” olevan kiertämisestä puhuttaessa yhtään sen selvempiä tai havainnollisempia kuin “eteenpäin” tai “taaksepäin”. Ehei.
RTZ:n muistisääntökään en ollenkaan ollut tarkoittanut paremmaksi tai pätevämmäksi muistisäännöksi kuin mitään toistakaan. Sanoin sen vain ja ainoastaan koska se on ainoa muistisääntö jonka itse satun muistamaan (nimenomaan ja lähinnä tosta kielellisestä leikittelystä johtuen) ja josta on ollu mulle joskus hyötyä. Siinähän nimenomaan on vahvana lähtöoletus kulttuurisen konvention tai teknisen puhetermin eli “oikeakätisen kierteen” ja “vasenkätisen kierteen” ominaisuuksien ja käyttäytymisen tuntemisesta. Jos ei noiden sanojen merkitystä tiedä niin muistisääntö on luonnollisesti hyödytön.

Jos ihan vakavissaan mietitään niin “yleispätevin” termi saattais olla “myötäpäivään” ja/tai “vastapäivään” mutta siinäkin pitäis aina ilmottaa tarkastelijan katselusuunta. Ja kun viisarikello alkaa kohta olla kadonnutta kansanperinnettä sekin niin eipä taida olla siitäkään paljoa hyötyä.

Jaa joo jos heittää perän oikealle tai vasemmalle kallistaen kovasti niin vois ajatella kuusi.

4 Likes

Ei täs mitään veistä olla terottamassa :grin:

Toisaalta miksei :sunglasses: :smögner:

1 Like

Tarpeeks voimaa niin skidaa välillä kammet osottaen klo 6 ja 12

3 Likes

Ei voi olla samaan aikaan totta, että;

  1. A on konventio, B ei ole
    ja
  2. ihan sama, sanooko A vai B

On ihan päivänselvää, että konvention mukaisten ilmausten käyttäminen on parempi vaihtoehto, jos haluaa ihmisten ymmärtävän mistä on kyse.

Eli et ole huomannu. Ok. Ei se mitään haittaa.

Sen olen kyllä huomannut, että jonkun mielestä voi olla ihan sama kuvaileeko jotain kierrettä vasenkätiseksi vai oikeakätiseksi, vaikka samaan aikaan myös ymmärtää, että toinen tapa kuvailla pyörimissuuntaa on de facto standardi joka puolella maapalloa.

Kyllä mä ymmärrän, että jotkut voi sanoa ihan mihin hyvänsä ”ihan sama”. Joku voi kanssa uskoa olevansa Jeesus. Se että olen asiasta jyrkästi eri mieltä ei ole puute mun havainnointikyvyssäni.

Ei kaikkien neuvojen ole välttämättä oltava sellaisia, että kertalukemisen jälkeen muistaa kaiken ja osaa neuvotun tekniikan sujuvasti. Jotkut saattaa vaatia hetken miettimistä, kuvailua eri sanoin, tai oman kokeilun ja erehdyksen kautta tapahtuvaa oppimista.

Ihan hirveän monimutkainen konsepti tää tuskin on kenellekään keskiöitä ja polkimia asentavalle: katso kumpaan suuntaan toinen kuppi lähtee kiertymään kiinni/auki. Pane merkille, onko se eteenpäin vai taaksepäin. Kun irrotat/asennat toista puolta, pyöritä sitä kuppia samaan suuntaan kuin äskeistäkin.

Tämän ansiosta ei tarvitse muistaa, pyöriikö vastapäivään käyvä kello sittenkin oikeaan suuntaan, jos katsot sitä pyörän oikealta puolelta mutta olet asentamassa vasenta komponenttia. Muistat vain että yhteen suuntaan kiristyy, toiseen suuntaan aukeaa.

Asiasta voi tehdä itselleen vaikean, jos harhautuu miettimään jotain kattoa pitkin kulkevia mielikuvituspyöriä.

Vittuko te molemmat jaksatte vääntää :smiley:

12 Likes