'Hupsista' topikki

8 Likes

“Turha surra maahan kaatunutta maitoa”?

1 Like

Viimeeks pitkällä lenkillä meni kaks paikkapökälettä, ehä aika ostaa uus rengas…

Vaikka miten räplänny fillareita harrastusmielessä. Silti joka saatanan kerta arpomista kumpaan suuntaan se poljin lähtikään irti kammesta.
Viholliseni voitti tällä kertaa weran 8mm avaimen

4 Likes

Kova.
Sama paikka mulla.
Kysyivät ensin että säilytetäänkö sormenpää. Paranisi kuulemma ilman nopeammin.
Harsivat kasaan kun pyysin eikä enään ole kuin pieniä tunto-ongelmia.
Huipputaitavia ihmisiä!
#hupsisoppirahoja

2 Likes

Hetkinen, ootko sä vääntäny sillä pallopäällä vai jatkovarsiko ton poikkas?

edit: vai taitaakin olla niin että noissa Weran avaimissa on kavennus ennen varsinaista kuusiokoloa.

1 Like

Pallopäällä kyllä. Jatkovarren kanssa rungon toiselta puolelta.
Tänään ensimmäisenä petti ennen työkalua, lievästi krapulaiset hermoni.

“Jos laakeri hirttää kiinni, poljin irtoaa polkiessa.”

1 Like

Keskiö (bsa) aukeaa aina eteenpäin ja polkimet taaksepäin.

9 Likes

Kivoja muistisääntöjä. Tulen silti jatkossakin hupsistelemaan samasta syystä.

6 Likes

Juuri tuosta syystä googletan aina

En tahdo väheksyä hyvää muistisääntöä mutta huomautan että näissä ilmaisuissa “eteenpäin” ja “taaksepäin” on se periaatteellinen ongelma että kun on kyse tuommosesta kierrettävästä asiasta niin se kiertämisen suunta nimeltä “eteenpäin” toteutuu vain siellä kupin tai polkimen akselin yllä.
Ihan yhtä hyvin vois sanoa että brittikeskiö aukeaa aina “alaspäin”. Tai “ylöspäin” tai “taaksepäin”.

3 Likes

ezgif-4-7bb2a7b86b

9 Likes

Jotkut XT lukkopolkimet, saatto niissä ollakin. Pointti olikin siinä että vaikka kymmeniä kertoja polkimia vaihdellut niin nyt taas kerran väärään suuntaan ja voimalla. Mulla on toisinaan hankaluuksia myös nopeasti nimetä oikea ja vasen eli olen myös huono apukuski autolla navigoidessa.

1 Like

Tästä syystä tuputtelen renkaiden pyörimissuuntaa referenssiksi kun joku asian kanssa tuskaileva kysyy neuvoa. Polkimet kiristyy menosuuntaan, aukeaa peruuttamalla. Ei väliä kummalta puolelta työskennellään, erottaako oikeaa vasemmasta tai vaikka pyörä olis katollaan, poljinakseli ja työkalun varsi pyörii kiristäessä samaan suuntaan kuin kiekot ja renkaat kun ajettaisiin eteenpäin

Mut tää nyt on taas näitä että miten kukakin maailmaa hahmottaa. Kyllä varmaan heitäkin on joille asia on katsomatta selvä kuin pläkki kun kertoo pohjalla vaikuttavasta syystä eli laakerikuulien prekessiosta. Itse pääsin tutustumaan kyseiseen ilmiöön asentamalla ranskiskeskiön väärin päin. Ai kuinka niin väärin päin, kupithan ovat kierteiltään symmetrisiä. No silleen väärin päin että kiristysmomentilla on loppujen lopuksi väliä että pysyykö se vetopuoli prekessiosta huolimatta ihan ok kiinni, mutta kun asialle laitetaan tämmöinen uuno, joka panee säädettävän kupin vetopuolelle – täydellistä ketjulinjaa fiksikonversioon hakiessa tietty – jolloin lukkorenkaan momentti ei ihan vertaudu siihen mitä park hcw-4 tms pitkällä varrella saa kiskottua kiinteään kuppiin. Tämä kötöstys lähtikin lopulta purkautumaan, enkä onneksi sillä lenkillä päässyt pihaa kauemmaksi, kun jotain outoa alkoi tuntua kammissa. Katsoin alas – mitä perkeleen työtä? Kammet seilaa ensin oikealle ja sitten vasemmalle, kunnes spideri hirttää kiinni takahaarukkaan ja vauhti pysähtyy kuin seinään. Kaikkea sitä oppii kantapään kautta ja näin valkeni meikä pojalle vastakierteen merkitys sekä puolisuus irtokuulakeskiössä. Sori pieni sössötys mutta ollaanhan me sentään hupsista-topissa!

8 Likes

Juu. Ainoo muistisääntö joka mulle on koskaan jääny päähän on nimimerkki RTZ:n brittikierteisen keskiön kuppien kierteiden suuntia koskeva oivallinen “oikealla vasenkätinen, vasemmalla oikeakätinen”.
(Polkimien kanssa tosta ei oo mitään hyötyä, yritän vaan muistaa että ne on just päinvastoin.)

1 Like

Tubeless hupsiksesta: on näköjään mahdollista tuottaa vieläkin kovempi ääni kuin huonosti säädetyt cantijarrut sateella.
Cantijarrut litkun sotkemalla vanteella, sellanen kunnon RÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ mikä kaikuu kerrostalojen välissä ja nostaa mummot ilmaan kilometrin säteellä.

4 Likes

Kätevää liikenteessä! Mummonseläntakaisen jarrutuksen jälkeen voi ajaa ylösnousseen mummon alta ja jatkaa matkaa :ok_hand:

1 Like

XT:eissä lukee mihin suuntaan polkimen runko kiristyy akseliin, ja nyt kun katsoin niin se “Tighten” nuoli on myös sama suunta kuin itse polkimen kiristys kampeen. Eli kiinni eteen, auki taaksepäi.

49t eturatas kului pois ja tilalle laatikosta 48t. Skidaus-pisteitä tasan kolme.

3 Likes