'Hupsista' topikki

Missäs se nyt olikaan se pikalinkkuvertailu jossa kerrotaan kuinka paljon paremmin Shimanon linkut puristaa kuin muut. Sellasella on pysynyt ilman säätöruuveja.

1 Like

All Cityn Nature boy’ssa on minulla pysynyt tuollaisella ratkaisulla mainiosti pikalinkulla kiekko paikallaan. Uutta pulttia tilalle.

Näissä asioissa on myös kuskeista johtuvia eroja. Ylämäkeen, jos menee samaa tahtia 60 kg ja 120 kg kuski, niin erilaisia voimia välittyy. Nimim. pulttitakanavan luistaminen johti alumiinisen rattaan pirstoutumiseen.

Minulla ei pysy pultti-boost-taka-akseli KM:ssä paikoillaan ilman tugnuttia. Kiristysmomentit on sitä luokkaa, että enempää ei ehkä kestäisi. Toisessa KM:ssä funboltit pitää navan hyvin paikoillaan.

linkkuskenen lip lockit

6 Likes

Toimenpidelista:

  1. Maalit pois hahlojen kyljistä
  2. Napaan M6-kierre ja pultit tai 10-milliselle läpipultille sopivat akselin hatut
  3. Uusi M4-ruuvi vanhan tilalle
  4. Ajoa.

Älä ainakaan poraa tota hahlon reikää isommaksi, tossa kohdassa tarvitaan kaikki materiaalivahvuus minkä saa.

Kunnolla kiinnitetyn kiekon kanssa noi säätöruuvit kyllä kestää ihan hyvin, sulla on ollut linkku vähän löysällä tai on se voinut maalin takiakin lipsahtaa. Kiekon kiristyksen jälkeen nuo voi vaikka irrottaa jos haluaa, näen noi enempi semmosena suoruuden asettamisen helpotuksena. Monissa fillareissa tuollaisia ei edes ole.

Jos ruuvia haluaa suojata sivuun nuljahdukselta, ihan ekana terottaisin sen pään tai vähintään viilaisin tasaiseksi. Noi kärjet on usein vähän epäsäännöllisen muotoisia ja pohjatessaan lähtee hakemaan ja vaeltamaan. Kakkosvaihtoehtona olis joku 10 x 5 x 6 mm kokoinen käikäle, johon porataan yhdelle 5 x 6 mm sivulle 4-millinen reikä sopivaksi katsottuun syvyyteen. Jos hahlot on selvästi yli 6 mm paksut, voi käikälekin olla vähän isompi, kunhan jää kapeammaksi.

1 Like

Ei sen prikan tarvi olla siellä pikalinkun kiristysalueella, vaan ihan vaan sellanen tuki tuonne puoliväliin mutteria ettei pääse liikkumaan sivusuunnassa. Nythän tuo nurjahtaa nurjahduspituudella 2 ikäänkuin, tuolla pultilla se putoaisi murto-osaan.

tää + uusi yritys 10.9 tai 12.9 kovan pultin kanssa eikä mitään rosteria, niin eiköhän siinä ole taas hetkeksi kilsoja jonka aikana voi miettiä navan kierteittämistä tai läpipulttikonversioita. Pajatyyleillä, fukjeah

1 Like

Tää lipes ilmeisesti, kun äkkijarrutin heittääkseni pyörätiellä köllöttäneen metrisen kakkosnelosen puskaan Sportti-Divarin edessä. Eli ei edes ylämäkeen tätä n. 95-kiloista kokonaisuutta runtatessani. Olikin sitten rengas haarukassa kiinni, kun lähdin. Suoristin kiekon ja kiristin linkkua.

Mulla on toisessa pyörässä Paulin pultattava napa, joka sekin ikävästi luistaa, tosin sillai pikkuhiljaa ja kummaltakin puolelta, että huomaan ketjun löystyneen aina välillä. Haarukanpäistä taitaa maalitkin olla vuosien saatossa kuluneet, mutta siinä on vain sileä prikka sitä vasten. Siinä haarukassa ei oo tommosta reikää, ja ketjunkiristin oli hankala eikä mahtunut vaparin kanssa ollenkaan. Tuggnuttia voisi siihenkin tietty vielä kokeilla.

Mistä saa bäädääs fakjeah -kovii M4-pulttei?

Oon tilannut tämmöiset polkimen pinnit sun muut nippelsnappelit tätä nykyä ebaysta kun ruuvi-säve rippas, mutta kattelisin vaikka ikh, etra jne

Eikä tohon edes tarvi kovaa pulttia vaan yksinkertaisesti vaan joku keino estää ton pultin pystyliike edes puolivälistä kierrettä, kun selkeästi se muljahtaa akselin ylä tai alapuolelle sen pyöreyden takia. Hakisin edelleen pari mutteria ja jonkun hahlon levyisen prikan ja iskisin puoliväliin pulttia ja ajaisin auringonlaskuun.

1 Like

Espoon pultti oy, kunnon og pyhiinvaelluskohde

2 Likes

Kutsuitte?

4 Likes

Thanks! Kuten Lumikkokin tuolla ketjussa sanoo, ei vaikuta ne Hopen kuusiolinkut kyllä luotettavilta. Tuo kyseinen kiekko tosin on tosiaan semmosilla suht jykevän olosilla pikalinkuilla kii. Kiristin ne vielä kertaalleen voimieni takaa, vaikka en nyt muista, paljonko laakereissa oli välystä.

Jotkut krominväriset Hopea hevidyytimmät kuusiolinkut mulla taitaa pyöriä laatikossa vielä, samoin jotkut Shimpat. Pitääpä kattella jossain vaiheessa.

Tosin kovissa pulteissa on toki se riski, että tulee paskoneeksi rungon kierteet, ja niitähän on tietty hankalampi korvata kuin pulttia. Olkoonkin, että tuossa kohdassa ei ole edes tarkoitus kiristää pohjaan asti - paitsi jos pulttu on aivan nippa-nappa tarpeeks pitkä, kuten tuon haarukan toisella puolella… On tosiaan meinaan aika pitkä M4-pultiksi, tuo.

Vaikea vielä näin aamutuimaan käsittää miten ne kierteet yhtäkkiä korkkais kun noissa ei tarvii juuri kiristymomenttia ja kierteen osuus näyttää olevan noin kaksinkertainen halkaisijaan nähden, mutta ihan totta sinänsä että on niissä myös varjopuolensa, ja Josba on ihan oikeassa ettei mitään kovia pultteja edes tarvita jos hahlossa oleva haitta pitää pultin jo lähtökohtaisesti suorana

Tottapa totta, pitää vaan pitää Jumala mielessä ja housut jalassa, kun kiristelee, eikä ahnehtia lisäpituutta, jos on lusikalla annettu.

Sanoinko Hopen? Tarkoitin Halo! Hopesta ei tietoa, mutta Halon (niitä värillisiä) olen paskonut kiristämällä. Niiden kanssa pitää oikeasti olla varovainen, tyyliin sormikireydellä lyhyen kuusiokoloavaimen kanssa.

Tän perusteella näyttäis ihan loogiselta, että 12 mm läpiakseli pysyy huonommin kuin noi pultit ja perinteinen pikalinkkukin puristaisi kovemmin.

Mikä ei toki tarkoita ettei niissä linkuissa oli omia huonoja puoliaan, ohkanen pultti on niin kovilla että voi mennä katki jos kiekko lipsahtaakin kuitenkin vinoon.

1 Like

Mä oon jotenki aina luullu että isompi pultti puristaa lujempaa! Miten helvetissä toi voi olla tolleen?

(Siis huom melkein kaikissa meidän fillareissa on ihan normi 5mm läpipultit en mä sitä. Ja yhtään modernia läpipulttinapaa tai runkoa ei ole omistuksessa. En ole siis huolissani että olis tullu ostettua jotain uuden ajan hömpsötyksiä väärillä perusteluilla. Ihmettelen vaan. Luulis että tuommone 135mm old school QR-napaan sopiva pitkä 5mm pultti jo venyykin niin hirveesti että voiko muka puristaa lujempaa ku 12mm pultti.)

Joo siis kyllähän 12mm pultti kestää kovempaa vetoa, mutta rajoittava tekijä on avaimen pituus, millä vääntöä tuotetaan.

Toi tyyppi ei nyt avannut niitä laskukaavoja tuon taulukon takana, mutta oon taannoin katsonut jonkun empiirisen videon aiheesta ja päätyivät about samaan lopputulokseen.

Edit: tässähän se: