How-To part V: Kampien irroitus

Poraaminen on kanssa mahdollinen. Ja sitten hakkaat vasaran ja ruuvimeisselillä reijän halki…

Odie - 10:55, 3.12.2013 » Poraaminen on kanssa mahdollinen. Ja sitten hakkaat vasaran ja ruuvimeisselillä reijän halki..
Hyvällä tuurilla reikä heikentää kampea sen verran, että se alkaa joustaa ja lähtee uslovetimellä irti ilman, että sitä tarttee lyödä . (Edit: ne kierteethän oli tosiaan paskana, heh heh.)

Mut siis rälläkkä on ihan ylilyönti. Palpa halkee rautasahalla parissa minuutissa.

Laitat spiderin haarojen taakse poikittain pieniä lenkkiavaimia tai vastaavaa, joista saat kiinni kolmijalkaisella ulosvetäjällä. Näin olen itse tehnyt muutaman kerran.

niin se on “eivetopuoli”… mä sahaan tai lainaan rälläkkää appiukolta.

Ei kalut toiminu, höh. Rautasahaa kehiin vaan.

Mimmonen keskiö? Jos patruuna, voit ottaa ensin vetopuolen kammen irti ja koittaa vetää sen vetopuolen kiinteästä kupista keskiötä auki. Sitku ei-vetopuolen jumissa oleva kampi ottaa kiinni keskiömuhviin ni pitää keskittyä ettei silppua keskiön hammastusta tms. Mut noin niinku teoriassa se sit jossain välissä pakottaa kammen irti ei-vetopuolen viisteestä. Pro tip.

Jos taas kellokeskiö eli palapeli niin sit vaan koko paska auki.

JVG, sun kalut oli liian isoja :slight_smile: palauttelen joku päivä.

ja vanttera. kyseessä primaton 3 osainen keskiö, jossa siis kummatkin kupit irtonaisia. sahaan paskaks ja asennan tilalle centaur + campapista combon. win win, vaikka yks kampi meneeki silpuks.

Kokeilin irroittaa fillarista kammet, mutta mutterit eivät suostuneet avautumaan. Joko ne on tosi tiukassa tai sitten tarvitsen enemmän vipuvartta. Onko kyseessä patruunakeskiö, millaisia työkaluja tarvitsen kyseisen keskiön irroittamiseen?


väännät vaan kunnolla normisti vastapäivään ja sieltä tulee pultti pois

sitte kammen kierteeseen ulosvetäjä

ja väännät kammen irti

kato youtubesta

keskiö(sealed cartridge eli kasettikeskiö) lähtee sitten irti tämmösellä

hakusanoja: shimano bb tool, square taper crank extractor

Ok, thanks!

Lämmittämiseen käy kattilallinen kiehuvaa vettä. Kammen pää upoksiin ja vipuamaan kevyesti keskiötä vasten vaikkapa kahdella ruuvimeisselillä. Aina parempi tietysti käyttää ulosvetäjää jos sellainen löytyy ja kammessa on kierteet tallella. Tätä ennen LBS oli siis hajottanut kierteet ja itse olin saanut troinisen neuvoilla toisen kammen irti. Tästä eteenpäin taidan irroittaa ainakin nelikanttikammet aina lämmön avulla.

Pitääkö ulosvetäjän ohuempi osa mennä tuonne keskiössä olevan kierteiden väliin (kuvassa punainen ruuvimeisseli).
Tuntuu, että ulosvetäjä jämähtää paikalleen, kun yritän kuusiokoloavaimella kiertää kampea irti.

katso youtubesta miten ulosvetäjää käytetään ja ota isompi kuusiokolo tai kiintoavain käyttöön.

e. eli kunhan ohuempi osa osuu keskiöön eikä kampeen niin kaikki on hyvin, octalink vetäjä ottaa kiinni nelikanttikampeen eikä kampi yllättäen liiku mihinkään

Väitän, että kuvassa on octalink-ulosvetäjä.

Ehkä.

^^^ Ei pidä. Irrotustyökalun työntävä pää (yo. kuvassa oikeanpuoleisin uloin lieriö) on juuri sen kokoinen että mahtuu kammen neliöstä läpi työntämään ruuvimeisselin osoittamaa keskiöakselia irti.

Jos työkalu ei yhtään tuntuisi jämähtävän kiinni, niin kampi lähtisi varmaan itsestään irti. Vähän voimaa pitää käyttää, mutta ei missään nimessä pidä vääntää jatkovarsilla kädet täristen.

e. olinpas hidas.

Googlesta katoin että nelimänttikampea tuollasella irrotellaan. Mulla vastaavassa ulosvetimessä irtonuppi päässä octalinkiä varten, jonka kanssa meinasin mennä hupsista topsun kautta.

Irroitustyökalun pää mahtuu menemään kammen neliöstä läpi, mutta ei mene tuonne pikku reiän kierteisiin (eikä vissiin ole tarkoituskaan mennä?). Katoin youtubesta videoita, mutta tämä ei suju yhtä hyvin kuin Strömsössä :smiley: Täytyy kokeilla jatkovarren kanssa.
Pitääkö ulosvetäjän mutteri -osa olla liikkuva, kun tässä mallissa se on kiinteä ja ainut osa joka liikkuu, on tuo kuusiokulma-avaimella liikutettava osa (irroitustyökalun pää).

Kuusiokolo siinä irroitustyökalun päässä on myös joo, mutta kyllä oman kokemuksen mukaan vaatii sen verran momenttia etten ainakaan itse olisi saanut yksiäkään kampia kuusiokoloavaimella irti (ainakaan ilman kunnon jatkovartta, ja sellaisenkin kanssa saattaa huonompi avain katketa jos alle 8-millinen)

…Eli kunnon jakaria tai kiintoavainta peliin, ja sillä käännät sitä irroitustyökalun päätä

tossa ihan hyvä referenssi siitä että millainen vääntövarsi kannattaisi nelikantin kanssa olla:

vähän terävähkö käteen toi ja joutuu tosissaan vääntämään noin lyhyellä varrella mutta ton muodon takia ei fleksaa väännettäessä.

http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/e21654705/