How-To part V: Kampien irroitus

Kampien irroitukseen riittää melkein pelkät tavalliset, perusfiksuttajan pakista löytyvät työkalut. Ainoa erikoistyökalu on kammenulosvedin. Joissain kammissa ulosvetäjä on integroituna kammenpulttiin, jolloin tavalliset työkalut riittävät mainiosti.

Tarvittavat työkalut:
Kammen pultista riippuen joko 14mm tai 15mm hylsy ja räikkä, tai 8mm kuusiokoloavain
Kammenulosvedin
Kiintoavaimia

http://users.tkk.fi/~sjt/How-To/kammen%20irroitus/ty�kalut.jpg

  1. Avaa kammenpultti sopivalla avaimella

http://users.tkk.fi/~sjt/How-To/kammen%20irroitus/kammen%20irroitus1.jpg

  1. Aseta ulosvedin kammessa olevalle kierteelle. Älä väännä väärille kierteille, kierre korkkaa yllättävän helposti. Kierrä ulosvedin pohjaan asti.

http://users.tkk.fi/~sjt/How-To/kammen%20irroitus/kammen%20irroitus2.jpg

  1. Väännä sopivalla kiintoavaimella ulosvetimen ruuvia sisäänpäin, kunnes kampi irtoaa.

http://users.tkk.fi/~sjt/How-To/kammen%20irroitus/kammen%20irroitus3.jpg

Asennettaessa kampea uudestaan kiinni, kannattaa keskiöakselille ja kierrereikään levittää vaseliinia. Vaseliini ehkäisee kiinnileikkaantumista ja kammet saa vielä uudestaankin auki.

Entäs vanhemmat “cottered” kammet? Mikähän noiden nimi nyt onkaan suomeksi…

Pultti tuntuu olevan varsin hyvin jumissa tuossa. Netissä puhuvat kiilaprässistä, mutta kai tuommoinen jollain kotikonsteinin pitäisi irrota. Vasaralla nakuttelua on jo kokeiltu.

Vanhempaa kampea

Tollanen vanha lähtee, jos on lähteäkseen avaamalla kiilan mutteria hieman ja sitten kopauttamalla mutterin päähän. Ei kannata murjoa kiilan kierrettä hakkaamalla, vaan kannattaa laittaa vaikka hattumutteri kierteelle ja siihen naputtelemalla kokeilla avaamista.

Aa, sä olitkin kokeillut vasaraa jo. Kiilan poraaminen on varma konsti poistaa kiila, mutta uuden ja sopivan löytäminen ei ole välttämättä helppoa. Kalliopyörässä on muutamaa mallia kiiloja.

Juu, mutteri oli päässä vasaralla hakatessa. Täytyy jatkaa CRC:n syöttämistä sisään, jos se siitä vielä irtoaisi.

Kiilakeskiö tuntuu olevan tuon suomenkielinen nimitys. Tarkoitus olisi kyllä vaihtaa koko keskiö, jotta saisi järkevämpiä rattaita ja oikeat polkimet tilalle. Mikähän tuohonkin sitten mahtuu…

Lämpö jeesaa kanssa irtoamiseen. Kohtuu reilusti lämpöä kiilalle ja terävä napautus kovalla vasaralla.

Tossahan voi vielä tulla ongelmaksi keskiön kierteiden nousu. Noissa vanhoissa peleissä kierteen nousu ei välttämättä ole se britti 24 kierrettä/", vaan jotain muuta.

Toivottavasti saat projektia eteen päin.

Tää on tukariohje, mutta allekirjoittanut ainakin kuuluu niihin jotka jatkuvasti tekevät vastaavanlaisia erheitä…

Mutta mutta, kun isket kiilaa ulos, niin pidähän kampi sopivasti väljiä ruuvipenkin leukoja vasten… Jos lätkit ilman tukea kampea vasten saanet jonkun osan vääntymään ennen pultin irtoamista…

Lämpö laajentaa metallia, joten koita johtaa lämpö enemmän kampeen kuin pulttiin…

Mainitaan vielä pakan sekoittamoiseksi, että joidenkin ohjeiden mukaan (mm. yksi kumiluodin myyjistä ja eräs minulla oleva ohjekirja sanoo, että) neliskanttikeskiön kampien väliin ei pidä rasvaa laittaa, koska silloin vasta leikkaakin kiinni. Kierteisiin kylläkin.

En ole riittävän paljoa itse asian kanssa touhunnut, että voisin ohjeeseen sanoa juuta enkä jaata, mutta ajattelin lisätä disinformaatiota.

Monen valmistajan ja oppaan ohje on, että ei rasvaa nelikanttiin. Syynä se, että pehmeä alumiini voi liukua liian pitkälle neliskanttisella kartiolla. Eli kampi pääsee käytössä painumaan kartiolla syvemmälle kuin mihin se on asennettu, jolloin pultti onkin löysällä ja kampi pääsee heilumaan. Löysällä kammella ei tarvitse kauaa ajella ennen kuin se on pilalla. Jos kampea kiristää aina kun se on löystynyt, se painuu aina vain syvemmälle, kunnes akselin pää tulee vastaan tai kampi halkeaa. Jumiin se ei mene, pilalle kylläkin. Itse en laita nelikanttikampiin rasvaa. Enää.

Irroitusvinkki: Jos nelikanttikampi ei meinaa irrota, napauta terävästi ulosvetäjän päähän mieluummin kuin jatkat kiristämistä hampaat irvessä. Napautus painaa akselia ulos kammesta rasittamatta kammen kierrettä, eikä se (toivottavasti) korkkaa.

Toi ilman rasvaa asentaminen olikin ihan uus juttu. Tähän mennessä olen onneksi saanut rasvan kanssa asennetut nelikanttikammet irti.

Lisäksi kannattaa puhdistaa hiekanjyvät kammen kierteistä huolellisesti esim. vanhalla hammasharjalla ennen irroitustyökalun asentamista.

SanttuT - 4 hours ago » Toi ilman rasvaa asentaminen olikin ihan uus juttu. Tähän mennessä olen onneksi saanut rasvan kanssa asennetut nelikanttikammet irti.
Kyllä ne mun mielestä ihan hyvin irti saakin, mut käyttöikä kovassa käytössä voi jäädä lyhyeksi.

Mites tuota nuo Campagnolon kammet, kun niissä mitä mulla on löytyy 15 mm pultti. Mutta eihän sinne mikään normi hylsy mahdu. Pitääkö smirgelilllä ohentaa hylsyn seiniä vai löytyskö jostain ihan avain/kotikikka sitä varten?

Taikkas sitten vaikka vanhemmat Peugeotin kammet. Kun niissä taas on 14 mm pultti mutta tuo “normi” ulosvetäjä on liian pieni niille kierteille. Mites ne sais sillee kotikonsteilla irti ettei tarvis aina roudata paikalliseen?

Peugeotin kammet lähtee laittella nimeltä “gear puller” (google image search).

Campan kammet lähtee kun viet ne paikalliseen ja pyydät laittamaan 14-milliset tilalle.

^
Been there, done that. Ei muuten lähde Pösöstä gear pullerilla. Tai no kaks lähti ja kaks ei (tandemi kyseessä). Alko vaan amuliininen spideri taipumaan. Kokeilin pariakin erilaista mallia, kahella ja kolmella “käpälällä”. Oisko jotain muuta kikka kuutosta?

Hyvinvarustetusta rautakaupasta saa ohutseinäisiä hylsyavaimia. Mulla on K-raudasta ostettu Bahcon ohutseinäinen nivelhylsyavain, jossa on sekä 14- että 15-milliset hylsyt. Jotkut hyvinvarustetut verkkokaupat myyvät myös fillarivarustefirmojen vastaavia. Helsingin kaupoista sellaista on aika turha kysellä.

yu-ha: Koita sitä kuumailmapuhallinta, jos laajenis tarpeeksi että muihin kikkoihin yhdistettynä irtoaisi.

jarkko - 4 minutes ago » Hyvinvarustetusta rautakaupasta saa ohutseinäisiä hylsyavaimia. Mulla on K-raudasta ostettu Bahcon ohutseinäinen nivelhylsyavain, jossa on sekä 14- että 15-milliset hylsyt. Jotkut hyvinvarustetut verkkokaupat myyvät myös fillarivarustefirmojen vastaavia. Helsingin kaupoista sellaista on aika turha kysellä.
mull taitaa olla just samanlainen. kätevä kun sama työkalu käy kampiin ja etu- sekä takakiekkoon

Mä ostin Annankadun Urheiluaitasta Tacxin kiintohylsyavaimen. Jotakuinkin tollanen, kun kuvassa.

http://www.tacx.com/mediatheek/images/producten/fietsgereedschappen/gereedschappen/crank/newcranktools_320x130_01.jpg

Tuo ois Bahco täydellinen mun tarpeisiin! Ja vois jopa löytyä täältä Lapista. Kiitti vinkistä.

Toinen tapa irroittaa kammet. Toimii pääasiassa neliskanttisten keskiöakselien kanssa.

http://farm4.static.flickr.com/3525/3203236049_039ff3f501.jpg