Homma hanskassa? Hanskoja hommaamassa?

Itse olen käyttänyt kylmemmillä keleillä Scottin lasketteluhanskoja. Loistavat maastossa noiden kunnollisten kovikkeiden ansiosta.

Oma valintani täksi talveksi ovat Spessun Subzerot, ainakin Pyörähuolto.comista saa. Niissä on sisähanska kans. Kenties raportoin myöhemmin…

Epazin linkkaamat subzerot saattaa päätyä omaksi valinnaksi. Asiallisen näköiset ja Spessun nykyiset Deflectit tms ovat ainakin osoittautuneet hyviksi. Niissä ei oo vuorta ollenkaan, mutta juurikin ylempänä mainitulla HM:n sormikkaalla on pärjännyt erittäin hyvin nämä viime päivien pakkaset.

Subzeroissa on vaan toi yksinäinen etusormi, joka ainakin mulla paleltuu 100% varmana kun lämpötila menee alle -kympin. Mulla on ny käytössä Shimanon vuorelliset “2x2” neopreenilobsterit ja niiden sisällä silkkisormikkaat. Ihan dorkat hanskat: kuivaa hitaasti ja todella lyhyt varsi, eli ranteet jäätyy viimassa. Täytyykin katsoa, jos niihin saisi ommeltua jonkun tuulensuojan.

Tulipa tässä mieleen Suomen puolustusvoimien no-can-do:t aka noukkari. Sellaset vois olla oikein kustannustehokas ratkaisu.

Viime talven hanskojen-/takinhihojenpidennys/tuulisuoja rotta setti oli päästään auki leikattu paksumpi puuvillasukka. Upgrade joskus tammikuussa villasukkaan. Tänä talvena ajattelin teurastaa vanhat microfleecet et sais hihast/lahkeest vähän paremmin tuulta pitävän ratkaisun villasukan alle/päälle.
Nm. opiskelijabudjetti

asb - 12:35, 23.11.2010 » Ihan dorkat hanskat: kuivaa hitaasti ja todella lyhyt varsi, eli ranteet jäätyy viimassa. Täytyykin katsoa, jos niihin saisi ommeltua jonkun tuulensuojan.
Lobsterien kanssa tosi kylmällä mulla on ranteissa kärjestään auki leikatut sukat. Ei ehkä kovin näyttävät, mutta toimivat.

Hestran “Philippe Raoux”:it. \o/ Parhaat hanskat mitä mulla on koskaan ollut, eikä takuulla tule kylmä. Maksoi aikoinaan 600 markkaa ja noilla tulikin laskettua sitte 10 vuotta. Nykyään ovat kaapissa nauttimassa ansaittua eläkettä, vaikka kyllähän noilla vieläkin laskis. Niin ja se aihe oli…Tosiaan, jos haluat hyvät hanskat, kokeile Hestran tuotteita.

^^^ Ostosketjussa mainitussa Varustelekassa on opiskelijabudjettiin sopivia hanskaratkaisuja.

Edit. Tätä olikin jo mainostettu. Olinpa hidas. Myöhästyin kahdella vuodella

Ajelen toki vaan oman firman hanskoilla. Kevyillä ilmoilla palosuojatut taisteluhanskat, pikkuplussasta pikkupakkasiin BW/Mil-Tec vuoritetut nahkahanskat ja -10 asteesta eteenpäin BW vuoritetut toppahanskat. Jälkimmäisillä viime talvena ei tullu niin kovaa pakkasta, ettäkö olis kovempaa tarttenu. Ulkonäkö noissa maastokuvioiduissa on kyl vitun karu.

Noukkarit on ainakin mulle aivan liian lämmin vaihtoehto, vaik ois mikä. Viime vuonna testailin -10 asteen pakkasissa, ja oli tosi tyhmää ottaa aina välillä hanskat pois, että kädet kuivais hiestä. Ääreisalueet kyl kylmenee fillaroidessa nopeemmin, mutta liian lämpimillä hanskoilla tulee ihan yhtä huono, ellei huonompikin tulos, kuin liian keveillä. Sama juttu kuin vaatteidenkin kanssa, mä ainakin ajan niin täysii, ettei mulla oo näillä keilelläkään ku ohut aluspaita ja pitkähihainen fillarointitakki.

Shimanon talvihanskoista ei oo kokemusta mutta parit Shimanon kesahanskat on ollut epamukavat, kylmat ja silti hiostavat. Ei vakuuttanut yhtaan.

Noista Sealskinseista pitaa viela sanoa se etta kyl ne hikipolkemisessa sisalta alkaa kastua puolen tunnin kohdalla, mut kun sisus on merinovillaa niin se on kosteanakin lammin. Ne kuitenkin pitaa veden ulkopuolella kovassakin sateessa joten sadehanskoina taytyy antaa pointsit.

^^ Nyt kun kauppiaalla on mahdollisuus mainostaa omia tuotteitaan, niin täytyy kysyä, että miten noi liittovaltion väkivaltakoneiston tumput pitävät vettä/räntää? Ja toimivatko kosteina?

Oma talvihanskaratkaisu on pyöräilyhanskat (jotkut prismaihmeet, kesä ja alkusyksyn keleille) ja päälle paksut villatumput. Tuulta pitää, kastuminenkaan ei erityisemmin haittaa, mutta ainoa ongelma on pito, joka ei varsinaisesti ole villan vahvin ominaisuus.

fillarji - 23:37, 22.11.2010 » Onko kellään muuten kokemusta shimanon talvihanskoista?
Nää ainaskin on kylmät jos lämpötila on lähempänä nollaa, enämpi sellaset välikausihanskat mutta ne tulee reilusti ranteiden päälle mikä on hyvä.

http://www.hi5bikes.fi//images/rainglove.jpg

tya - 15:56, 23.11.2010 » [Noista Sealskinseista](http://www.probikekit.com/display.php?code=C9452) pitaa viela sanoa se etta kyl ne hikipolkemisessa sisalta alkaa kastua puolen tunnin kohdalla, mut kun sisus on merinovillaa niin se on kosteanakin lammin. Ne kuitenkin pitaa veden ulkopuolella kovassakin sateessa joten sadehanskoina taytyy antaa pointsit.
Vedenpitävyys ja hengittävyys on noissa kyllä todella hyvät. Ja kuten tya totesikin niin merino on kosteanakin lämmin. Harmi vaan kun omat sormet alkavat palella noiden kanssa jo miinus viiden asteen tietämissä. Hieman olen joutunut omia jo korjailemaan, kun sisälle taitetun reunan ompeleet purkautuivat toisesta reunasta kokonaan. Sisähanskat on tilauksessa kuten myöskin Craftin Thermal Splitit kovempia pakkasia varten.

Yksi ääni Spessun sub-zeroille. Pari viikkoa päivittäistä käyttöä takana eikä ole a) tullut kylmä, b) hionnut handut pahasti, eikä c) kärsinyt ajokin hallittavuus.

Tällaset siis:

Jotain viitisenkymmentä eurorahaa kustansivat paikallisilta kauppaa tekeviltä veljiltä.

Noi Spessut oli sopuhintaan Okkalla kun viimeksi kävin. Hypistelin pitkään, mutta en tiedä miksi sitten jäi hommaamatta

epaz - 10:57, 23.11.2010 » Oma valintani täksi talveksi ovat [Spessun Subzerot](http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=58114), ainakin [Pyörähuolto.comista](http://www.pyorahuolto.com) saa. Niissä on sisähanska kans. Kenties raportoin myöhemmin...
Nyt pari viikko ajellut näillä, ja hyviltä ovat tuntuneet. Se viitisenkymmentä rahaa ei tunnu lainkaan kovalta hinnalta.

Mutta! Kuten missä tahansa muissakin hanskoissa (tai siltä vaikuttaa), näissäkin kädet hikoavat, ja palelevat, kun olosuhteet ovat kohdallaan. Tähän asti kuitenkin laatu/hinta-suhteeltaan parhaat mitä minulla on ollut. Lisäksi luulen että sisähanskan sisään saa ohuen silkkilainerin vielä TODELLA koville pakkasille.

MikeNAS - 16:08, 24.11.2010 »
tya - 15:56, 23.11.2010 » [Noista Sealskinseista](http://www.probikekit.com/display.php?code=C9452) pitaa viela sanoa se etta kyl ne hikipolkemisessa sisalta alkaa kastua puolen tunnin kohdalla, mut kun sisus on merinovillaa niin se on kosteanakin lammin. Ne kuitenkin pitaa veden ulkopuolella kovassakin sateessa joten sadehanskoina taytyy antaa pointsit.
Vedenpitävyys ja hengittävyys on noissa kyllä todella hyvät. Ja kuten tya totesikin niin merino on kosteanakin lämmin. Harmi vaan kun omat sormet alkavat palella noiden kanssa jo miinus viiden asteen tietämissä. Hieman olen joutunut omia jo korjailemaan, kun sisälle taitetun reunan ompeleet purkautuivat toisesta reunasta kokonaan. Sisähanskat on tilauksessa kuten myöskin Craftin Thermal Splitit kovempia pakkasia varten.
Kappas, mulla oli samanlainen purkautumisongelma toisessa hanskassa ihan uutena, mut ompelin sen, nyt pysyy. (Mulla ei oo siis napinompelua kummempia taitoja mut improvisoin vahan...)

Nyt taalla Brittein saarillakin rupee olee -6 ja noi on pelkiltaan liian kylmat, eli ei niita pakkaselle kannata. Varmaan pitais jotain lobsterihanskoja katella kovemmille pakkasille.

tya - 22:09, 7.12.2010 »
MikeNAS - 16:08, 24.11.2010 »
tya - 15:56, 23.11.2010 » [Noista Sealskinseista](http://www.probikekit.com/display.php?code=C9452) pitaa viela sanoa se etta kyl ne hikipolkemisessa sisalta alkaa kastua puolen tunnin kohdalla, mut kun sisus on merinovillaa niin se on kosteanakin lammin. Ne kuitenkin pitaa veden ulkopuolella kovassakin sateessa joten sadehanskoina taytyy antaa pointsit.
Vedenpitävyys ja hengittävyys on noissa kyllä todella hyvät. Ja kuten tya totesikin niin merino on kosteanakin lämmin. Harmi vaan kun omat sormet alkavat palella noiden kanssa jo miinus viiden asteen tietämissä. Hieman olen joutunut omia jo korjailemaan, kun sisälle taitetun reunan ompeleet purkautuivat toisesta reunasta kokonaan. Sisähanskat on tilauksessa kuten myöskin Craftin Thermal Splitit kovempia pakkasia varten.
Kappas, mulla oli samanlainen purkautumisongelma toisessa hanskassa ihan uutena, mut ompelin sen, nyt pysyy. (Mulla ei oo siis napinompelua kummempia taitoja mut improvisoin vahan...) Nyt taalla Brittein saarillakin rupee olee -6 ja noi on pelkiltaan liian kylmat, eli ei niita pakkaselle kannata. Varmaan pitais jotain lobsterihanskoja katella kovemmille pakkasille.
Ja mulla purkautuu kans samoin, eli ihan selvästi joku fiba suunnittelussa/tuotannossa :/

Tuli ostettua BBB Raceshieldit kevyemmiksi talvihanskoiksi. Erittäin mukavat hanskat, joskin paras mukavuus on max alle 10-asteen pakkasilla. Tulee käytettyä noita yleishanskoinakin, ovat sen verran istuvat että eivät häiritse missään. Noiden päälle voisi hankkia vielä jotkut lobsterit niin olisi erittäin lämmintä.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/45059.jpg