Homma hanskassa? Hanskoja hommaamassa?

Kyllä kelpaa olla ylpeä noin hienosta otsikosta… Mut asiaan: Tänään oli jo pirun kylmä näpeille aamulla ja sateella ajaessakaan ei enää verikierrä sormissa. Minkälaiset (ajo)hanskat kannattaisi “talveksi” hommata? Onko jotain hiihtokäsineitä, jotka ois käytännölliset, siistit, tuulen- ja vedenpitävät ja mitä nyt hanskoilta sit vaaditaankaan. Vanhat maasto-Yokot on ihan kuolleet ja viimetalven villasormikkaisiin en palaa, joten nyt ois aika hommata uudet.

Mä ajoin viime talven kylmimpinä päivinä lasketteluhanskoilla. Riittävästi tuulikerrosta vaan, niin ne ohuemmatkin sormiosat on aika jees. Tietty ne kustantaa vähän, mutta reumaa en halua.

Nyt ajossa jotkut tuulisuojatut foxit, tähän kipristyvään keliin aika mainio valinta. Pystyy operoimaan sormillakin.

edit:

mikä piru Foxilla on lisätä kaikkiin kamoihinsa a) kauhee logo b) alienköymyt.

lisäedit: siis yokoillahan mä ajelen. Saamari.

Pitkävartiset “Warmpeace” (sviddu mikä sanaleikki) hiihtokäsineet Partioaitasta tjsp. Windstopperia selässä, nahkaa kämmenessä. Vettä ne ei kyllä pidä. Talvella on sitten ihan vaan snoukkalapaset. Vähän hankalat jarrukahvan kanssa.

mul on jotku tommoset zonex windtexit, olisko ollu prismasta.
tämmösissä keleissä menee ihan jees, mut pakkasilla tarvii jotain lisätoppauksia.

Mustat NorthWaven vasemman käden hanskat päästää väriä ja mustaa kämmenen ja tankoteipin. Ainakin mulla, joten voinen yleistää ja esittää absoluuttisena totuutena.

Muuten perushyvät maastohanskat riittää ainakin meikäläiselle… ohut mutta pitävä keinonahkakämmen, selkäpuolella vähän fyllinkiä. semmonen varsi ja kiristys että suojaa kylmältä mutta kuitenkin mahtuu hihan alle. Peukalonhanka nenänniistokelpoista matskua. Istuu hyvin. Kaikin puolin perushanska siis. Gorejutut jne kalvot kastuu kuitenkin, hiostaa ja haisee nevahirviölle.

Jos on niin kylmä etten tommosilla pärjää niin sit lähden mieluummin lumilautailemaan… tai indoihin surfaamaan.

yli +5 astetta: Troy lee xc pitkäsormiset

+5 - -5: Windstopper hiihtohanskat ja pakkasella ohuella välihanskalla

-5 - -20: Sormikasmallinen lasketteluhanska

-20 - -30: Yokon windstopper turtle-hanska

Mulla on jotkut Marmotin tai Milletin jääkiipeilyyn tehdyt hanskat. Vesi pysyy ihan mukavasti ulkona ja sormet suht lämpiminä. Patioaitasta ostin, mutta varmaan Camusta Simonkadun ostosriiviöstä saa vastaavia.

Tämän aamuiseen keliin kelpasivat oikeasti tyylikkäät Motonetin työhanskahyllystä hankitut täysvalkoiset aidot nahkasormikkaat. Mikä parasta noi mahtuu normi pyöräilysormikkaan alle.

Jonnekin nollakeleille asti oon pystynyt hyvin ajamaaan tommosilla Foxin (joo isolla logolla varustetuilla) mtb -hanskoilla. Siitä kylmemmässä menee Milletin ohkaset Gore -hanskat, pitää veden ja tuulen ulkopuolella, kämmenpuoli hyvää nahkaa.

Tällä hetkellä käytössä würthin meleeratun harmaat viiltosuojatut hanskat. Talven lähestyessä täytynee etsiä jotkut sormikkaat. Outoa, että olen noilla pärjännyt, sillä olen yleensä aloittanut hanskojen käytön (muutenkin, kuin pyöräillessä) kuukautta ennen muita, kun melonta on vienyt kylmänsiedon käsistä.

Hiihtohanskojen suhteen olen hieman skeptinen. Ainakin junnuna tuntui, ettei murtsikkahiihtäjien hanskoja ollut suunniteltu talvea ajatellen. Veikkaan verenkierron sormissa olevan vielä vähäisempää pyöräillessä, kun käsien tekemä työ on vähäisempää ja liikeradat pienempiä. Jonkin sortin skimba-/snoukkahanskat on varmaan minun valintani, jos Helsingissä on hetken talvi.

^auta pöljää mäessä: mistä sä noi würthin asentajahanskat löysit? Olis helvetin hyvät.

Murtsikkahanskat on allekirjoittaneelle ihan toimimattomat. Ei lämmitä ajossa, viima on sen verran kovempi ja tosiaan käsien verenkierto on ylipäänsä fillaristilla heikompaa ja talvella vielä enempi. Esmes juostessa mulla on korkeintaan kynsikkäät käsissä, ja silti mä hikoilen käsistä…Eli mä olen se sankari joka pakkasessa lenkillä kädet paljaana. Pipa päässä silti.

Würthin hanskat on minulla työsuhde-etu työtehtävien viilto-vaaran vuoksi. Ongelmahan niissä on, ettei würthilla ole vähittäismyyntiä.

Mutta valoa risukasaan: olen nähnyt viime aikoina normirautakaupoissa ja jopa huoltoasemilla ja Etolassa vastaavia kumisella otepinnalla varustettuja venyviä hanskoja. Nämä minun viiltosuojatut ovat sellaiset - vain paremmalla kankaalla varustetut. Varaudu kuitenkin normi-raksahanskaa kovempaan hintaan. Würthilla muistaakseni nämä sähkömiehille tarkoitetut versiot maksaa 5-10 kertaa perushanskojen hinnan.

Toi würthin vähittäismyynnin ongelma oli tiedossa. Ne kopsut on ihan ok, mut vyrttin laatu tietäen, se hinta ei ole ihan tuulesta temmattu.

Würth muuten tekee kaikista parhaimmat tyttökalenteritkin. Ei saunabuubsia tai kasarituheroa kuvapankeista, vaan nättejä tyttöjä bikineissä!

poistin vartti sitten berghausin windstopperit, lienevät hiihtoon tarkoitetut. 7°C on lämpötila, tuulesta en tiedä, mutta kävin heittämässä ton vartin mittasen lenkin tässä nopsaa ja tuntuivat toimivan.

kämmen nahkaa, muuten sitten mitälie polyesteria onkaan. worx.

niin ja kaikkien hanskojen päälle on tähän mennessä joutunu vetämään kunnolliset wanhan ajan nahkakinttaat talven kovimmille pakkasille. siis niille -25°C – -30°C keleille, kerran pari per talvi yleensä tääl.

paljos tuommosista hanskoista kannattaa maksaa?

Itse hain viime vuonna “välikauden” hanskat kalliopyörästä…neopreeniä ja kämmenpuolet nahkaa pienillä toppauksilla, ei logoja. oli joko 2 tai 5e. ns. vanhaa mallistoa. toimii hintaansa nähden varsin hyvin. otin eilen taas käyttöön.

noi oli öö 45e?

Varusteleka tarjoaa paljon eri maiden armeijoiden hanskoja uusina ja käytettyinä ja halvalla.

Tässä on myös pasifistinen näkökulma. Hankitaan kaikki armeija-releitä, niin armeijat jää ilman, eivätkä voi enää sotia.

Sääli ettei sieltä saa niitä vihreitä hansikkaita jotka värjäsivät sormet yhtälailla vihreiksi. Ne oli just niin paskat kuin vois olettaa. Ei ne toimineet edes pyörämarsseilla.

Eiku helvetti, sehän olikin huono juttu.