Homma hanskassa? Hanskoja hommaamassa?

Mulla tahtoo ajaessa kädet aina hiota, ellei sitten ole nimpaljo kylmä että palelee. Sitten käy tietty niin että hanskat kastuu. Ei oikein hyvä varsinkaan nahkahanskoilla.

Aika pitkään pärjää normi maastopyörähanskoilla, jotka on helppo pestä ja kuivuvatkin joskus. Sen jälkeen arvotaan sopivasti eristetyt hiihtelysormikkaat.

Hanskoja hommaamassa… Minkälaiset hanskat ovat tarpeeksi lämpimät jopa -15 asteelle?

Ajattelin yrittää koittaa selvitä talvisensongin läpi Mavicin Infernoilla

Tähän mennessä olleet ajoittain liiankin lämpimät, joten eiköhän noilla ainakin pikkupakkasilla ajella - varsinkin kun ajomatkat ovat alle kymppiä. Myötäisempää ja sikäli kivempikäyttöistä sekä muuten itseäni miellyttävää talvihanskaa ei oikein tuntunut markkinoilta löytyvän, ja olen ollut valintaani tähän mennessä (erit. ajotatsin osalta) oikein tyytyväinen…

http://www.probikekit.com/_img_200x256/C9452.jpg

Tollasia testaillut nyt vähän. Ei oo vastaus fillarjin kysymykseen, koska eivät varmaan ihan talvihanskoina mene. Mut mainiot syyshanskat, menee nollakeliin asti ja varmaan vähän pakkasen puolelle. Eli tälläseen brittitalveen, suomen syksyyn/välikeliin. Näyttää ja tuntuu suht tavalliselta neulotulta sormikkaalta mutta lämmin, pitää tuulta, pitää vettä ja silti jotenkin käsittämättömästi ei hiosta. Tossa on siis merinovillainen sisus, joku vedenpitävä teknokalvo ja päällä keinokuituinen neuloshanska.

edit: ai kappas, mä olinkin kysellyt näistä ja mantis sanoi ettei sealskinsit hengitä. mulla ei oo ollut noiden kanssa sitä ongelmaa laisinkaan, yllättävää kyllä. ehkä toi on jotenkin parempi malli. shimanon kesähanskat joiden kämmenpuoli oli jotain kauheeta tekonahkaa oli paljon pahemmat, heti kädet hiestä märät.

Yksillä hanskoilla ei talvea pärjää läpi, vaan parhaiten menee parilla eri kylmyyksille olevilla hanskoilla.
Ite vetäny jo vuosia siten, että kevään ja syksyn viileät kelit tulee vedettyä neopreeni hanskoilla.
TLD:n Explorerit tällä erää käytössä.
http://www.hi5bikes.fi//images/expglove.jpg
Henkilökohtainen asiahan se on, millaisella hanskalla pärjää millaisessa kylmyydessä. Ite vedän aika paljonkin talven aikana neopreeni hanskalla. Vasta oikeasti kovemmilla pakkasilla, eli reilusti yli -10°C niin alkaa paksumpi hanska kiinnostamaan.

Talvea varten on sitten ihan oma hanskansa kunnon kylmiä varten. Tällä erää sitä virkaa toimittaa Pearl Izumin Barrier Softcell.
http://www.hi5bikes.fi//images/sc_glove.jpg
Näillä tuli viime talvena vedettyä vajaa -20°C keleillä ihan hyvin.

Näitä kumpiakin voi toki vielä muokata erittäin ohuella sisähanskalla, jollaiset toki varmaan jokaiselta liikkujalta löytyy?
Kyllä se kerrospukeutuminen myös käsille toimii. En muista mitkä on tällä erää käytössä, mutta erittäin ohuet ja tiukalla sovituksella olevat, jotka saa monien hanskojen alle. Välillä tuleekin käytettyä tavallista pyöräilyhanskaa, joka on jo pikkaisen turhan paljon venynyt, niin alku syksystä ja keväällä liner hanskan kanssa.

Asiallinen sisähanska kiinnostaa.


Bilteman mx-hanska on muuten ihan toimiva värkki pyöräilyhommeleissa. Vahvikkeet on oikeissa kohdissa, ainakin mun käteen on passeli leikkaus ja ovat vieläpä yllättävän lämpimät.

Vakioina nillityksen aiheina sitten budjettihanskoista tutut viat, eli kiristysremmin tuleminen päälle, ja kohtalaisen heikkotasoinen velcro kiusana.

Lisäksi joidenkin mielestä maastohanskojen yleinen pahe, eli muoviset kystat hanskan päällipuolella, ovat näissä sitten vähän isompaa mallia. Imho ne eivät ole häiritsevät, mutta kyllähän ne vähän vitsikkäät ovat. Nakkikiskalla varmasti hyvät.

Eli tämmöiset:

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted//rulla/rm_pkasi4iso.jpg

Välkymmän näköiset camo-versiot ovat yllättäen tuplahintaiset. Itse maksoin lisää.

Roeckl Ronde

http://www.roeckl.de/fileadmin/files/products/Winter%202010-11/Winterrad/Top%20Function/3103-768-440.JPG

Ehdottomasti parhaat talvihanskat mitä olen tähän mennessä omistanut. Erinomainen istuvuus, pehmusteeet oikeassa kohdassa jos niitä tarvitsee, tarpeeksi pitkä varsi, hengittää ja (siitä huolimatta) kädet pysyvät oikein lämpiminä. Ihan ookoo näköisetkin vieläpä.

konkeli - 2010-11-10 05:26:07 » Asiallinen sisähanska kiinnostaa.
Omat alus-/sisähanskat ostin viime talvena Partioaitasta. Ainakaan niiden sivuilla ei nyt mitään vastaavaa näy. Ovat tosi ohuet, ja hieman pidemmällä varrella. Kannattaa käydä sieltä suoraa ohimennessä katsomassa.

Toiset paksummat merino alushanskat mulla on Thermalshopista.
http://www.thermalshop.co.uk/product/gloves_merino
Nää ei kyllä mahdu perus pyöräilyhanskojen alle, mutta noiden talvihanskojen alle mahtuvat. Varsinaiset talvihanskat kun kuitenkin ovat hieman väljemmällä sovituksella.

Partsarissa mä niitä hipelöinkin viime talvena. Pitää varmaan pyörähtää.

mika - 2010-11-10 10:51:07 » Toiset paksummat merino alushanskat mulla on Thermalshopista. http://www.thermalshop.co.uk/product/gloves_merino Nää ei kyllä mahdu perus pyöräilyhanskojen alle, mutta noiden talvihanskojen alle mahtuvat. Varsinaiset talvihanskat kun kuitenkin ovat hieman väljemmällä sovituksella.
Vähän vastaavia Magic-merkkisiä yhdenkoon villasormikkaita saa myös Lassin retkiaitasta ja stockalta. Ne on lämpimät vähän kosteanakin, kun niissä on villaa (kokonaan akryylisiä ei kannata ostaa). Työrukkasten alla olen noita pitänyt kylmillä keleillä.
boren - 2008-09-01 15:56:26 » niin ja kaikkien hanskojen päälle on tähän mennessä joutunu vetämään kunnolliset wanhan ajan nahkakinttaat talven kovimmille pakkasille. siis niille -25°C – -30°C keleille, kerran pari per talvi yleensä tääl.
Näin. Omani ostin kirpparilta, teddykarvavuorelliset, ja alle sitten vaikka syyshanskaa tai lapaset tms. Parhaat. Ja käytän niitä kyllä hieman pienemmilläkin pakkasilla, kerroksia sään mukaan.

juu nahkarukkaset hyvällä vuorella on kyllä musta ainoa oikea valinta suomen talveen… mut mulla onkin huono ääreisverenkierto

Ostin HagLöfsin Regulus-hanskat neljällä kympillä ja täytyy heti kiitellä. Ei ärsyttävää logoa tai muuta kuviointia ja lämmittää kosteana. Veikkaisin, että kyllä noilla johonkin -10 asti filoilee ihan kivasti.

b-veli - 2010-11-10 11:15:41 » Vähän vastaavia Magic-merkkisiä yhdenkoon villasormikkaita saa myös Lassin retkiaitasta ja stockalta. Ne on lämpimät vähän kosteanakin, kun niissä on villaa (kokonaan akryylisiä ei kannata ostaa). Työrukkasten alla olen noita pitänyt kylmillä keleillä.
Juu, tokihan noita löytyy kivijalkakaupoista täältäkin. Oli vain myös muuta tarvetta tuolta tilata, niin meni siinä samalla. Ja vaikkei olisikaan, niin mitä katsellut täkäläisissä kaupoissa, niin alussormikkaat ovat helposti maksaneet 20-30+€. Thermalshopissa nuo maksavat 9.30€, ja postit oli koko lähetykselle muistaakseni n. 3.5€.

Noi Magickit ei varmaan ole ihan noin hyvät. Ne on suurinpiirtein saman hintaiset, mutta niiden villapitoisuus taitaa olla pienempi.

Ehdottakaa vielä jotain, Helsingistä saatavia… Jotkut joilla pärjää -20 asteellakin. Onko kellään muuten kokemusta shimanon talvihanskoista?

Mulla on kylmille keleille snoukkahanskat.

Ite oon ajellu kans täs viikon verran tommosilla snoukkarukkasilla. Noil menee johki -10 ja sit kun laittaa jonku sisähanskan ni ihan tarpeeks kylmään.

Kovaksi koettu: perus ajohanskat ja niiden päälle kokoa isommat "villa"sormikkaat (esim. H&m). Pistin kokeilumielessä, tai siis paremman puutteessa eilen päälle ja kokonaisuus palveli mallikkaasti.

Näillä keleillä kyl mennään vielä mx-hanskoissa, sit kun pakkanen vähän kiristyy niin voi laittaa sisäsormikkaat. Katsellaan niitä hikihanskoja sit kun on oikeasti kylmä.