Fillarin kuljetus lentokoneessa

^voin nyt vastata itselleni tähän kyssäriin.

Valitsin siis vaihtoehdon 1. Pahvilaatikko painoi 21kg. Ryanairin emäntä yritti kovasti vängätä, että tämä on urheiluväline ja maksaa 50e. Lyhyen väittelyn jäĺkeen selvisin pelkällä 10e maksulla ylimääräisestä kilosta. Yritti myös kuumotella renkaidenpaikkausliimoista ja aerosoleista, joita ei saisi kyydissä olla. No kyllä siellä pieni paikkarasia kivasti tuli läpi. Pyörä selvisi hienosti ehjänä matkasta Tampere-Bremen.

Vinkkeinä siis ehkä kannattaa keksiä etukäteen joku hyvä selitys isolle pahvilaatikolle. Tosin menihän tämäkin läpi, miksipä en yrittäisi uudestaan paluumatkalla.

oiskohan tääihan ok? Näyttää ihan tukevalta…

Omia kokemuksia fillarista pahvilaatikossa. Oli ainoa matkatavarani ja painoi 24 kg, koska olin ladannut laatikkoon muunkin omaisuuteni. KLM:n lennolle mentäessä jouduin veloittamaan tuon 50 e, koska urheiluväline, mutta en hölmöä kyllä jäänyt vänkäämään. Irlannissa Aer Lingus puolestaan katsoi, että koska kyseessä on ainoa matkatavarani, joudun korvaamaan ylimääräiset kilot, joista veloittivat kympin. Tulevaisuudessa varmaan vänkäisin tuosta 50 euron urheiluvälinelaskusta.

sehän on ymmärtääkseni ihan yhtiöstä ja sen matkatavarasäännöksistä kiinni. toki niitä sääntöjä on yhtenäistetty, mut esim. Air Francelle on ihan sama, että mikä se yks matkatavara (ruumaan) on, jos painot pysyy rajoissa.

walto - 15:23, 17.9.2014 »
jerkku - 13:43, 17.9.2014 » pyörälaukku 24,5kg - limitti 23 matkalaukku 22,5kg - limitti 23 käsimatkatavara 3kg - limitti 8 shieeet.. viel pitää saada tavaraa kyytiin..
Mulla oli just pahvilaatikkoon pakattu pyörä + työkalut + retkirompetta ja käsimatkatavarana läppärit, hammockit, lukot sun muut. Henkilövaaka sano 27 kiloa laatikosta ja 7 kiloa laukusta, joten varauduin henkisesti ja taloudellisesti 20€ lisämaksuun, mikä tuntu aika pieneltä kun olin katellu että toinen matkatavata olis 45€. Löivät mua sitten ällikällä kun laatikkoa punnitessa kerroin että se sisältää fillarin. Ei muuta kun erikoismatkatavaroihin ja nöy extra traartz foor juu söör. Lensin tosiaan SASsilla ja olin etukäteen tehnyt ilmotuksen erikoismatkatavarasta.
Laitetaans tää nyt vielä oikeaankin topsuun niin etsivä saattaa jopa löytää.

Mites lontoo ja heathrow; joskus olin lukevinani et lentoyhtiöt ei ota pyöriä kyytiin kun pääteasema on juuri heatrow. Pitääkö paikkansa?

^Saatta pitääkin paikkansa, sillä koiria ei muistaakseni huolita kuin Biggin Hill kentälle jonne yleensä yksityiskoneet ja muut liikelennot laskeutuvat. Jos pyörä on saatava jonnekin eikä hinnalla ole välilä niin toki tilauslennolle saa melkein mitä vaan mukaan.

OT: Tilauslentoja välittää mm. suomalainen Private Skies.

Kysyisin kyllä lentoyhtiöltä, mut norjalaisella gatwickiin toimii hyvin. Vaihdot on sit tietenkin oma tarina, jos on jatkamassa matkaa lontoosta. Pyörälaukku vaadittiin norwegianilla (pahvi ei kai kelpaa).

Kyllä Heathrow koiria ja muitakin elukoita käsittelee. Siellä on niille ihan oma terminaalikin. Polkupyöristä en tiedä muuta kuin että BA ottaa kyytiin Heathrowsta/iin, mutta pitää olla pakattuna. Aiemmin ainakin riitti muovipussi. Heathrow Express ei ota fillareita kyytiin ruuhka-aikoina mutta muuten kyllä.

Ei sen tarvii olla pyörä. Se voi olla hassusti pakattu golfbägi. Tai lainelauta, Tai pyykinkuivausteline.
Tai sit vaan ylimääräinen matkatavara.

Lupaa ei saa, anteeks kyllä.

Korvaushommissa vaan pyykinkuivausteline saattaa olla ikävä homma

Minkä verran pyörät yleensä ottaa runtua näillä lennoilla?

Ja kannattaako ottaa riski ja viedä pyörä pakkaamattomana? Aika monella tuntuu olevan onnistunut siinä tapauksessa, ilmeisesti kun silloin pyörä vain rullataan koneeseen, eikä heitetä hihnoille tms.

Kuumottaisi silti.

Pyörä lennolle joko täysin pakkaamatta tai täysin turvallisesti pakattuna. Siltä väliltä on huonoin.

Perheen pyörälentokokemus liikkuu kymmenissä. Kerran on mennyt takavaihtajan vaijeriruuvi poikki, kun oli pyörä paljaana. Laukuissa ei koskaan mitään ongelmaa.

Sitten on tietysti niitä kokemuksia, että pyörä laitetaan koneessa kontin alle ja jälki sen mukaan.

Ateena - Köpis. Tankonauha repesi ja kuitutankoon hyvät naarmut. Ihan ajokunnossa oli muuten. Pyöriä ei kyllä rullattu koneeseen vaan samoilla hihnoilla meni muiden kamojen kanssa. Sain laskea itse hihnalle ja parin metrin päässä pyörä jäikin jo jumiin hupuista ja takarenkaasta kapeampaan kohtaan :smiley: Laukut meni omana pakettina.

Ei kai ne yleensä ota kolhuja. Ei mulla oo ainakaan ottanut, oisko tusinan verran lentoja fillarin kanssa. Aina pakattuna, joskus huonommin, joskus paremmin.

En oo kyllä koskaan uhmannut kohtaloa ja ottanut kuitukelkkaa mukaan, vaan aina retkiritsoja, jotka voi potkia suoraks, jos tulisi osumaa.

En ota kantaa kuljetuksen lopputulemiin, kun kokeilukertoja on kaks ja onnistumisprosentti 100. Mutta en suosittele katsomaan sitä pyörälaukkua kun lastaus-/purkutoimenpiteet on käynnissä. Hienosti Evoc otti ilmaa.

Tein silleen tymästi, että koitin olla lainkuuliainen. Soitin Finskille että haluisin varata fillarikuljetuksen reissulleni melbourneen. Vastaus oli vähän odottamattomasti, että voin varata sen ainoastaan Finskin operoimalle osalle, eli pelkästään paluumatkan vikalle lennolle singapore-helsinki. Muut, eli Helsinki-tokio Japan airlinesilla, tokio-melbourne ja melbourne singapore Jetstarilla pitäs hoitaa operoivien lentoyhtiöiden kautta… No, käytin kaksi tuntia ko. lentoyhtiöiden sivuilla saamatta hoidettua edes istumapaikkavarausta (JPN) jostain fillarista nyt puhumattakaan. Onks paras toimintastrategia vaan marssia kentälle ja toivoa, että JPN ja Jetstar ei ryöstä mua putipuhtaaksi, ostaa Jippo vai hypätä sillalta?

Tein silleen tymästi, että koitin olla lainkuuliainen. Soitin Finskille että haluisin varata fillarikuljetuksen reissulleni melbourneen. Vastaus oli vähän odottamattomasti, että voin varata sen ainoastaan Finskin operoimalle osalle, eli pelkästään paluumatkan vikalle lennolle singapore-helsinki. Muut, eli Helsinki-tokio Japan airlinesilla, tokio-melbourne ja melbourne singapore Jetstarilla pitäs hoitaa operoivien lentoyhtiöiden kautta… No, käytin kaksi tuntia ko. lentoyhtiöiden sivuilla saamatta hoidettua edes istumapaikkavarausta (JPN) jostain fillarista nyt puhumattakaan. Onks paras toimintastrategia vaan marssia kentälle ja toivoa, että JPN ja Jetstar ei ryöstä mua putipuhtaaksi, ostaa Jippo vai hypätä sillalta?

JALlin sivujen mukaan ykssuuntanen taksa kaikelle normipakaasista eroavalle on 200 USD , joten noilla taksoilla vuokraisin pyörän…

basti - 19:59, 14.12.2015 » Tein silleen tymästi, että koitin olla lainkuuliainen. Soitin Finskille että haluisin varata fillarikuljetuksen reissulleni melbourneen. Vastaus oli vähän odottamattomasti, että voin varata sen ainoastaan Finskin operoimalle osalle, eli pelkästään paluumatkan vikalle lennolle singapore-helsinki. Muut, eli Helsinki-tokio Japan airlinesilla, tokio-melbourne ja melbourne singapore Jetstarilla pitäs hoitaa operoivien lentoyhtiöiden kautta... No, käytin kaksi tuntia ko. lentoyhtiöiden sivuilla saamatta hoidettua edes istumapaikkavarausta (JPN) jostain fillarista nyt puhumattakaan. Onks paras toimintastrategia vaan marssia kentälle ja toivoa, että JPN ja Jetstar ei ryöstä mua putipuhtaaksi, ostaa Jippo vai hypätä sillalta?
Onko nuo kaikki lennot samalla varaustunnuksella - eli et joudu itse siirtämään laukkuja lennolta toiseen? Jos homma on näin, maksat fillarista ainoastaan lähtötiskillä sen lentoyhtiön ilmoittaman summan. Jos sulla on kaikki lennot eri lipuilla niin ei kannata ees vaivautua. Kyllä mulla on Finnair hoitanut fillarin varauksen OneWorldin muiden yhtiöiden lennoille, sieltä on pitänyt vaan erikseen odottaa vahvistusta eikä Finnair ole antanut mitään takuita onnistumisesta.