Fiksipirkka

Lukon öljyämisestä tuli mieleen. Suosittelen kantamaan kelien kylmetessä aina taskussa sytkäriä, mikäli sellasen omistaa(hankkiminen tätä varten olisi ehkä liioittelua). Jos lukkoja ei oo tullu öljyttyä, niin jäätyneen lukon saa sulatettua kuumentamalla avainta sytkärillä ja tuikkaamalla kuuman avaimen lukkoon. Saatat joutua toistamaan usempaan kertaan, mutta itellä toiminut hyvin pyörien lukoissa ja auton oven lukossa. Toki lukkosula on olemassa, mutta sytkäri on hieman monikäyttöisempi ja sellanen saattaa monilta löytyä jo ennestään.

5 Likes

1 Like

220px-Caffeinated_spiderwebs

3 Likes

24 Likes

halpa, raskas ja muutenkin ongelmallinen otsalamppu jonka onneksi sain kuitenki valaisemaan hävettävän yksinkertaisella tavalla sai nyt tommosen leukaremmi+maski-kombon nyt kun oon joustokepin myötä oppinut oikeesti vähän hyppimään.

Arvostettava postaus siinä kaikin puolin ja oikeassa topsussa. Ajattelin että laitan vastaukseni kuitenkin johonkin “hyödyllisempään” osoitteeseen enkä keksiny ny muuta ku tän.

Tua on ikävän tuttu ongelma monen samalla kiristysperiaatteella toimivan tolpan kera. Oon ratkassu ongelman pari kertaa tekemällä shimmit satulan kiskojen ja tolpan klämppien väliin. Mulla on semmosta 0,3 mm:n paksusta messinkilevyä jota voi leikata ihan saksilla ja jota käytän kaikiin shimmitarpeisiini. Siitä leikkelin neljä pitkulaista kappaletta (sen pituisia että ovat hieman klämppiosan syvyyttä pidempiä) ja niiden päät muotoilin “nuolen” muotoiseksi.
Satula kiinni tolppaan löysähkösti ja sitten ujutin shimmipalat nuolipää edellä kiskojen ja clämpin väliin. Yksi pala ylle, toinen pala alle. Sitten kiristys niin muotoutuvat. Ei helppoa eikä kovinkaan eleganttia mutta satula pysyy.

tl;dr: käppä, not even once.

1 Like

Tuote nimeltä “koruvaijeri” sopii Boan kelaan (0,7mm).
https://www.hobbypoint.fi/sivu.php?id=266
Katsotaan myöhemmin kestääkö, mutta halvempaa kuin metskaa sitä mustaa lakua jostain internetin syövereistä.

3 Likes

Miksi pitää metskata kun yleensä saa takuuseen uuden vaijerin? Nopeasti ja ilman turhia kyselyitä toimittivat.
EDIT: laitoin kuvan kengästä jonka vaijeri katkesi. Nopeasti vastasivat mikä Boa-järjestelmä kengässä on ja laittoivat postiin uudet rullat vaijereineen yms. kilkkeineen molemmille kengille.

1 Like

Mut joo, koko boa-kusetus perustuu siihen, että porukka ei jaksa/osaa/tiedä pyytää takuu-osaa ja joko ostavat muualta tai heittävät kengät roskiin ja ostavat uudet. Tarpeetonta paskaa, joka on suunniteltu hajoamaan.

Kiitos, jboman, hyvästä vinkistä, boa-kenkiä löytyy taloudesta valitettavasti.

Höh, meillä on täällä ollut boaa lumilautailu-, lasten- ja pyöräilykengissä vuosikausia (ja se on myöskin usein se toivottavin kiristysmenetelmä) ja toistaiseksi ei vielä yhtäkään rikkoutumista. Samaa ei voi sanoa velcroista, jotka menettävät pitonsa aika nopsaan varsinkin lastenkengissä tai kiipeilytossuissa tai perinteisistä nauhoista, jotka kuluvat poikki.

Oon joskus katsonut Youtube -videon missä vahdettiin boan vaijeri, oli hankalampaa kuin uuden kengännauhan pujottaminen, mutta helpompaa kuin esim velcron korvaaminen.

Nyt tietysti boa sitten hajoaa just kesken jonkun eeppisen kesälomapyöräilyn ja loma menee pilalle, mutta sitä odotellessa pitää kuitenkin vähän puolustaa.

1 Like

Mulla rispaantu ja katkes vaijeri tod näk yhdistelmästä oma typeryys + luonnonvoimat (tiesuola yms muu paske) oon availlu kenkiä tyylillä mikä on varmaan kuluttanu sen muovipinnoitteen.
Eipä ton vaihtaminen ollu kauheen kummallinen juttu.

nauhakengät +

meno sairaan nopee ja värikäs. best of both worlds

salomon quicklace pyöräilykenkiä odotellessa

8 Likes

Niin no noista boista, vai boaista, no kuitenkin. Ostin mun ekat maantiekengät vuosia sitten, ekat kengät joissa tuo boa-kiinnitys. Heti kun pääsin kaupasta kotiin, aloin innoissani purkaa kenkiä paketista ja niissähän oli semmoiset valmistajan laput kiinni mustalla muovinarulla, tiedättehän, semmoiset nippusiteen kaltaiset joita nyt vaatteissa usein on. Saksillahan ne pitää katkaista. Ei niitä ollut mitenkään helppo erottaa boan nauhoista, jotka oli suunnilleen samaa väriä ja paksuutta.

Kysyin boa:lta suoraan saisko ostaa uudet nauhat toiseen kenkään kun leikkasin poikki. Niin nehän lähettivät suoraan parin uusia keloja ilmaiseksi.

10 Likes

Mulla on kymmenisen vuotta ollut kaikissa työkengissä boat. Kertaakaan ei oo menny rikki. Ihan loistava systeemi.

1 Like

Tää on semmonen tulikaste että ainakin on lähellä leikata väärän narun. Ne vois kyllä alkaa käyttää esim eri väristä kaapelia siihen lappunippuun.

Hiihtolomalla meni Ylläksellä pojan lautailukengistä Boan vaijeri poikki. Lainasin omat kengät ja menin rikkinäisen kengän kanssa vuokraamoon. Vaijeri mukaan ja poika laittoi itse illalla kengän kuntoon. Laken kengistä katkesi kerran niin läheltä päätä, että onnistui vain liuttamalla vaijeria eteenpäin. Kesti monta vuotta. Boa on kyllä hyvä, kun on ehjä.

2 Likes

Semmoinen silikonipuikko, millä käsitellään auton kumilistoja/tiivisteitä. Sitä kun säännöllisesti laittaa skin wall renkaitten kylkiin, niin saattaa olla että ei rupee tubeles litkut tihkumaan läpi niin nopsaa kuin ilman puikkoa :thinking:

Alkoi yhden Cambiumin nitinä ottaan päähän (lue: valmis heittämään pyörän sillalta) , ja sit kun googlaamalla tuli noin kolmesataa valitusketjua aiheesta eri kielillä niin päättelin että kyse ei oo vaan meitsistä.

No, minä sitten reippaana kväärinä kokeilemaan kaikkia ehdotettuja toimenpiteitä. On rasvattu, säädetty, kiristetty, ajettu sateessa, mitä kaikkea. Niti niti vaan.

Viimeisimpänä nyt sitten fiksipirkka-aiheinen viritys:

Eli tässä prototyypissä on kiskojen ympäri vedetty sisuria, nippusiteillä kiinni, ja varmemmaksi vakuudeksi vielä vähän sisuria päälle. Nitinä loppui seinään.

Nythän tää on ruma kuin synti - huomenna käyn kunnolla koeajamassa ja jos nitinä pysyy pois, laitan nätimmin kiinni. Misofonikkona mulle on toisaalta ihan sama miltä satula näyttää jos saan pyörän takas ajoon.