Eka YV-kokemus 2008-2018

A man’s gotta do what a man’s gotta do

tudetski - 11:07, 19.5.2018 » Joskus [s]2008[/s]2012 eksyin ekaa kertaa sivuille, kun olin aikeissa hankkia uuden polkupyörän teini-iässä synttärilahjaksi saamani Tunturi [s]atbeen[/s]hybridin tilalle. Muistan et olin heti myyty [i]pelkistetyistä ja huoltovapaista[/i] yksivaihteisista, vaikken niistä mitään vielä ymmärtänytkään. Ne näytti siisteiltä ja that´s it ja harkitsemani hybridit jäivät siitä hetkestä Polkupyörätukkuun.
Tuolloin foorumilla listailtiin skeneosia, niin aloittelijan oli helppo valikoida mustaan surly steamrolleriin yleisesti hyväksyttyjä ja hyväksi todettuja palikoita (jotka kyllä taisivat ensimmäisen vuoden mittaan vaihtua). Ensipuraisu uuteen pyörään suoritettiin sateisena yönä kalliossa ja ensimmäiset oppirahat meni seuraavana päivänä uusiin kampiin, kun alkuperäisistä korkkas poljinkierteet.

Loppukesästä sitten Jyväskylässä kohtasin paikallisia vaikuttajia joidenkin keskareiden ja rastin hakemisen merkeissä. Paikalla tais olla ainakin mannine, tonio ja massimo, ruipelo ja jonielmeri (netspider tuli kans palauttaville tempokisoista). Ekat Helsingin keskarit olivat myöhemmin syksystä, kun negis jätti tulematta ideoimalleen retkelle Malminkartanon jätemäelle.

tnts - 15:33, 5.11.2015 » Roope Mokka perusti Facebookiin ryhmän Single Speed and Fixed Gear Developers Finland joskus 2007 ja siellä alkoi keskustelu, että pitäisi luoda aiheelle oma sivustonsa. Pari tyyppiä otti siitä kopin, mut eivät saaneet projektia kasaan, joten 2008 otettiin Ekin kans homma hoitoon ja laitettiin saitti viikossa pystyyn. Tietysti sitä ennen oli fiksi- ja sinkulakeskustelut lähetti- ja fillarifoorumeilla
Tuossa mun yv.net ekat kokemukset

Oliko tää topsu enemmäs siis suhdetta saittiin vai pyöriin? Historiikkiahan jo aiemmin peräänkuuluteltiin

tnts - 10:07, 21.5.2018 » Oliko tää topsu enemmäs siis suhdetta saittiin vai pyöriin?
yv.net forumi elämänsä aloittamista näemmä moni muisteleepi, sille ei kai varsinaisesti vielä omaa tobaa ole ollut muistaakseni.

itse tässä mietin että saisikohan sitä kynäiltyä pienen yhteenvedon omista touhuistaan vai liekökhän semmonen edes tarpeen :smiley:

pieni merenneito - 10:17, 21.5.2018 »
tnts - 10:07, 21.5.2018 » Oliko tää topsu enemmäs siis suhdetta saittiin vai pyöriin?
yv.net forumi elämänsä aloittamista näemmä moni muisteleepi, sille ei kai varsinaisesti vielä omaa tobaa ole ollut muistaakseni. itse tässä mietin että saisikohan sitä kynäiltyä pienen yhteenvedon omista touhuistaan vai liekökhän semmonen edes tarpeen :D
Kyllä sä mun mielestä jonkun hyvän yhteenvetopläjäyksen voisit kasata. Mukaan niitä alkuperäisen Vispi-langan ja parin muun projektin kuvia. Vähän ikävä niitä hellakuvia kun jotenkin mun internet ei enää niitä muista.

3 päivän päästä näköjään 7v täällä roikuttu.

Fiksi oli saatava ku kavereillaki oli ja siisteiltä/käteviltä vaikuttivat. Alotin vaikeimman kautta ajamalla ekat 2 viikkoa jarruttomalla fiksillä lukkopolkimilla ilman asianmukaisia kenkiä.

Hyvä internetsivu sanoisin.

5-vuotis päivää näköjään vietetty tälläkin palstalla. Draivi tänne liittymiseen tuli, kun vierailin Lontoossa syksyllä 2012. Näin silloin aika paljon fiksejä liikenteessä ja aika nopeasti käsitin miksi ne ovat suosittuja. Yksinkertainen tekniikka ja tyylikäs ulkomuoto. Sateiseen syksyyn kävi matka Suomessa ja ajatus fillaroinnista hautui. Tätä ennen omistin jonkun nishikin hybridin joustokeulalla, tarakalla ja kaikilla herkuilla. Painoa oli varmaan 12kg ja vanteet oli jo ajettu solmuun hyvän aikaa sitten.

Yksi skeittaajakaverinikin sattumoisin sattui fiksillä ajamaan ja tästä sain draivin hommata itsellenikin sinkulan. Aloin katselemaan yv-nettiä kaverini suosituksesta, mutta fillari löytyi lopulta tori.fi, jonka kautta hain nishiki road masterin, eli alurunkoisen, maantiegeoisen markettisinkulan/fiksin. Aika nopeasti hankin lukkopolkimet ja aloin ajella fiksinä. Kesä meni etujarrun kanssa ja ajettiimpa kavereiden kanssa mökille pari sataa kilometria, jolloin sinkulamoodissa tosin. Syksyllä erosin eksästäni ja muistan vielä vittuuntuneissa olotiloissa halunneeni jotain räädiä tekemistä ja silloin vetäisin etujarrun irti. Siitä lähtien pääosa ajoista on mennyt jarruttomalla fiksillä. Seuraavana keväänä oli jo uudet pyörät katsottuna ja nishiki lähti fiksikiimaiselle ostajalle eteenpäin.

Ensimmäinen yv-tapahtumani oli vasta 2015 koffit ja sen jälkeen olenkin aktivoitunut yv-hengessä lähinä velolla ja koffeissa.

Lurkkasin jo messengerifoorumeita ja kävin ihmettelemässä lähettiskaboja Stadikan kulmilla. Tää foorumi tuntui avoimemmalta ja reggasin jossain vaiheessa vihdoin tunnuksenkin. Vaikka oonkin muutaman vuoden keskiarvoa vanhempi täällä oli samanhenkisempää seuraa kun ihmiset ajeli retrokilpureillakin eikä tuijottanut vaan keskareita vaan nautti pyöräilystä. Eka YV-tapahtuma johon uskalsin mukaan tais olla 2012 Porvoon reisu. Vain satunnaisesti ehtinyt mukaan sen jälkeen, mutta aina ollut hauskaa ajaa kilpaa (Velorutionit, critit, vp/helcx:t jne.) ja kiva on lukea mitä kaikkea hullua (brevetit, retket, temppuilut) ihmiset pyörillä tekee.

Vähän samantapaisia kokemuksa kuin yllä. Mä oon näitä enemmän “passiivisia” foorumilaisia. Siitä huolimatta tää palsta on aina ollut inspiraation lähteenä kaikkeen pyöräilyyn ja moneen muuhunkin asiaan liittyen. Eka YV-tapahtuma jossa muuten olin mukana oli tänä vuonna HEL-POR-HEL, että näin 10 vuoden lurkkaamisen jälkeen uskalsin sitten lähteä ihan IRL mukaan.

pieni merenneito - 10:17, 21.5.2018 »
tnts - 10:07, 21.5.2018 » Oliko tää topsu enemmäs siis suhdetta saittiin vai pyöriin?
yv.net forumi elämänsä aloittamista näemmä moni muisteleepi, sille ei kai varsinaisesti vielä omaa tobaa ole ollut muistaakseni. itse tässä mietin että saisikohan sitä kynäiltyä pienen yhteenvedon omista touhuistaan vai liekökhän semmonen edes tarpeen :D
Jos saisit parilla lauseella. Hymiö tähän.
josbanse - 13:02, 21.5.2018 » Syksyllä erosin eksästäni ja muistan vielä vittuuntuneissa olotiloissa halunneeni jotain räädiä tekemistä ja silloin vetäisin etujarrun irti. Siitä lähtien pääosa ajoista on mennyt jarruttomalla fiksillä.
Ei autossani ole edes nastoja talvella.

Näemmä joulukuussa 2008 laitettu jäsenyys vetämään. Ei kylläkään mitään käryä miten tänne löysin. Sitä ennen muistan lukeneeni Kalevasta tämän jutun (legendaarinen “fix-pyörä”) ja hommeli jäi päähän muhimaan. Muistan myös tulostaneeni töissä Puman Fixed Gear 101 vihkosen ja yrittänyt ottaa sen pohjalta asiasta selvää. Mummiksilla vetelin pääasiassa ja ekaksi sinkulaprojektiksi hommasin parillakympillä Cressun Världsmästarcykelnin Vermon konttitorilta. Kerran olin jo melkein ostohousut jalassa hommaamassa Steamrolleria Foxcompista kun se vielä oli Kivihaassa, mutta lopulta päädyin dyykkaus/tsi-linjalle ja oppirahoja onkin makseltu korkojen kera siitä lähtien. Eka YV-tapahtuma taisi olla pikkujoulut Pasilan petanque-halleilla, niissä joihin tilattiin hervoton kasa pizzaa ja se katosi suihin hetkessä. Ihan mukavaa on ollut.

Tuota juu. YV-synttäreillä on myös mun YV-foorumeiluni 8. vuosipäivä.

En enää ihan muista mikä tähän hommaan ajo. “Aina” olen pyöräillyt, mutta joskus 2009 keväällä mietin, että fiksi pitää varmaan tehdä. Olin ehkä NYT-liitteestä lukenut jonkun jutun Pelagon perustajista ja oisko siinä samassa mainittu myös fiksipyörät, joilla on PAKKO polkea KOKO ajan. Mietin, että onpa saatanan tyhmä idea, mutta jotenkin se jäi kaivelemaan, ja hain Kyläsaaresta itselleni jonkun hybridin aihioksi. Se menikin sellaisena ajoon, mutta sitten 2010 keväällä lintujen muuttoa Viikissä katsellessa iski ajatus päähäni, jotta nyt, nyt teen itselleni fiksipyörän.

Poljin siitä sitten suoraan Murheiluaittaan ja ostin Tapsalta halvimman fiksikiekon, rattaan ynnä keskiön. Sitten nimim. TS:n kanssa koottiin mun ammoin dyykkaamasta Nishiki Internationalista fiksi. Siitä lähtien olenkin sitten käytännössä ajanut fiksillä tai vähintään yksivaihteisella.


Ekat ällärit taisi olla Pauluksen 30 v, ällärit. En tuntenut ketään ja Googlestakin piti katsoa, että mitäs hittoa nyt tällainen alleycat-kilpailu on olevinaan. Menin paikalle ja ymmärsin kyllä mistä on kyse, mutta aika päin helvettiä ne skabat osaltani meni. Ainoa tuttu kadunnimi oli Sofiankatu ja sitäkin piti varmaan vartti etsiä kartalta. (Tässä kuulunee mainita, että olen syntyperäinen hesalanmäkeläinen.) Kävin rastilla ja totesin, että joo ei, ja lähdin siitä sitten Vantaanjoelle uimaan.

Eikä ällärit noin muutenkaan ole koskaan olleet mun juttuni, vaikka KoFien päärallista olen aina nauttinut.

Parhaat ällärit ikinä ovat kuitenkin miglosin alleycheetahit, jotka mallintivat kokemukseni mukaan lähes täydellisesti Bring-kuskin keikkoja. (Yksi rasti: Valimon asemalle ja takaisin.)


Siinä 2010 oli kylllä kaikenlaisia ensikertoja. Velolla kävin silloin kesällä ajamassa ja jotain reppuja rupesin ompelemaan.

Roger Kuitti - 19:03, 21.5.2018 » lopulta päädyin dyykkaus/tsi-linjalle ja oppirahoja onkin makseltu korkojen kera siitä lähtien. Eka YV-tapahtuma taisi olla pikkujoulut Pasilan petanque-halleilla, niissä joihin tilattiin hervoton kasa pizzaa ja se katosi suihin hetkessä.
Näiltä osin ollaan samiksii!
tutam - 19:30, 21.5.2018 »
Roger Kuitti - 19:03, 21.5.2018 » lopulta päädyin dyykkaus/tsi-linjalle ja oppirahoja onkin makseltu korkojen kera siitä lähtien. Eka YV-tapahtuma taisi olla pikkujoulut Pasilan petanque-halleilla, niissä joihin tilattiin hervoton kasa pizzaa ja se katosi suihin hetkessä.
Näiltä osin ollaan samiksii!
Joo, meillä samat! Ajoin tuolloin dyyykatulla Tunturi Retki Superilla, jossa oli ihan ite kasatut fiksikiekkoset vähän liian lyhyillä pinnoilla. Arpaonni suosi ulkopaikkakuntalaista ja pääsin älläreissä samaan tiimiin Paven ja muistaakseni TimoL:n kanssa. En ollut ikinä ajanut pyörällä niin kovaa kuin näiden tyyppien perässä ja lopulta olin ajanut niin täysiä että housut repesivät molemmista lahkeista (ok saatoin oikeasti repäistä ne lokarin aisoihin). Ulkopaikkakuntalaisena ennen äpyjä ja gps:iä olin ostanut kioskilta Helsingin kartan oikein osoitehakemistolla, että osaan sitten varmasti ajaa siellä. Pavelta ja Timolta upea suoritus päästä älläreissä kolmannelle sijalle huolimatta meikäläisestä riippakivenä! Palkintojen jaon alkaessa ei käynyt mielessäkään ettenkö voisi istahtaa hetkeksi alas ompelemaan revenneitä housujani takaisin kasaan, joten pallille piti mennä ilman :D

Oman internetpyöräilyurani alkuajoista en hirveästi muista yksityiskohtia. Juttelin yhdellä crust punk -foorumilla siihen aikaan, ja siellä puhuttiin fillareista ja Puma Fixed Gear 101 tuli tutuksi. Google osoitti nopeasti suomenkielisen yhteisön pariin ja viihdyin muistaakseni irkissä enemmän kuin palstalla. Droppasin sitten muutamaksi vuodeksi kun ajat oli kovia, kunnes irtauduin pahasta elämästä, tein comebackin irkkiin, vähän myöhemmin palstalle ja sillä tiellä ollaan yhä!

Kuvarasteja aloin hakee ja Ismo alko tyrkyttää fiksiä jota sillä ei sit edes ollu myydä lopulta. Vettä virtas Kymijoessa tyyliin pari vuotta ja sit vasta hommasin ekan yksivaihteisen.
Kiitos että sain vaihteilla kuvarastien seassa ja osallistua älläreihinkin vaihteilla.