Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

Ei oo e wekkiä mut Tout terrain plug oliskohan ollut III,no kuitenkin sellanen emäputkeen upotettava mut tein oman kotelon koska quill ja haluan sen myös irti pyörästä.
Asensin vaan simppelisti et dynkyltä lähtee johto jossa emäputken tuntumassa roikkuu liitin mihin voi tarpeen mukaan kytkeä joko valot tai laturin, ei oo tullut tarvetta vielä et pitäisi toimia molemmat samaan aikaan.
Eli periaatteessa ihan sama kuin että vaihtaisi dynkystä johtoa mutta vähän siistimpi eikä vaaraa et menee nykiessä dynkystä liitin paskaksi.

Minkälainen liitin sul siinä on?

joku ihan perus random kaksinapainen liitin jostain sähköpyörän johtosetistä. Ostin alkuun jotain hienoja vesitiiviitä liittimiä mut hajotin ne jo asentaessa ja nappasin sit vaan pajalta noi.

1 Like

Mulla on navan päässä ne Sonin “tuplausliittimet”, joista menee johto laturia kohti. Liittimissä rinnalla Edelux ja Bummin muu. Emäputken tienoilla heiluu tavallinen tasavirtaliitin, johon kiinnitän laturin kun on sille tarvetta. Element Bolt parantaa tilaansa hitaasti vaikka valot olisivat päällä, valot sammuksissa tietysti huomattavasti nopeammin. Napa on Son 28.

Ahh, sain lopulta mahdutettua kombon stongalaukku, tikut, garmin ja dynkkyvalo. Shimmi piti hommata tuota profilen palikkaa varten. Piuhakin riitti onneksi.

10 Likes

Tommone uus ranskalainen viritelmä

5 Likes

Mainospuheessa kaikki viehättää itseäni, mm. helppo avausmahdollisuus, mutta se mikä saisi meiksin kaivamaan 300 eurodublonia taskusta tiskille on toi muotoilu ja ulkonäkö. Ai ettien että toi vehjes on ruma samalla tavalla kuten kaikki kasarin elektroniikka oli, ja siksi toi on siisteintä mitä olen nähnyt moneen minuuttiin. Vähän olen pettynyt, että ranskalaisena lamppuna tuossa ei ole Minitel-yhteyksiä, mutta menkööt, voin elää ilman niitä.

Oikeasti mua epäilyttää tuossa lähinnä noi avoimet portit. Jos niihin ei saa jotain kumitutteja, niin sieluni silmin näen miten ne täyttyvät sadevedestä ja paskasta vaikka olisi kuinka täyspitkää lokaria. Ainakin mun Keplerini oli ihan yltäpäältä ravassa, kun ajelin tän kesän monsuunisateissa retkeä. Jonkun pussin kiristäisin tuon perän ja liittimien päälle.

Noin muuten:
Tais-toi et prends mon argent!

1 Like

Samanlaisia ajatuksia. Muotokieli puhuttelee ja ominaisuudet. Etenkin kun ei esm. usb-werkiä vielä löydy taloudesta niin melkein pystyy tuon hinnan itselleen perustelemaan. Myös huolettaa tuo sääsuojaus. Varmasti tulee hetken päästä maksullisena lisäosana se pussi takaosan päälle.

1 Like

Senhän takia siinä on paljaat liittimet kun koko valo on huollettavissa eli saa harrastaa enemmän :smiley:

1 Like

Sehän on aivan ihanan industriel-artisanal ! Just semmoinen ranskalainen “estetiikka” ja ““tyyli””, eli suomeksi kamala möhkäle josta näkyy liittimiä :heart_eyes:

Perhana kun on oikeesti dynylampun tarve kohta, tästä tuli paljon vaikeempaa ton takia.

Nonni eikä StVZO. Perkele.

1 Like

Portit on kommenttien perusteella vedeltä suojatut vissiin samaan tapaan kuin Sinewaven kamppeissa. Paskaahan nuo kyllä saattavat kerätä eli joku suojaplugi noissa porteissa olisi silti hyvä olla.

Design on ehkä vähän liian raffia omaan muotokieleeni, mutta muuten vaikuttaa hyvältä Sinewave Beaconin kilpailijalta. On neljänneksen halvempikin kai.

1 Like

Hei kamoon: mitä kuvittelit? Että ranskalainen firma tekee lampustaan saksalaisen standardin mukaisen? Ennen noi tekisivät tuosta Minitel-yhteensopivan tai kehittäisivät oman “standardinsa”, mutta StVO-mukaista tuosta ei tulisi, vaikka koko muu maailma sitä standardia vaatisi :smiley: Tai siinä tapauksessa ei varmaan ainkaan…

Joo, toi on kyllä tosi huomaavaisesti ajateltu niiltä. Miksi turhaan tehdä helposti avattava lamppu, jos sillä ominaisuudella ei tee mitään :smiley:

3 Likes

Nää kekkulit on todnäk niin syvällä bikepacking-suolistossansa, että eivät edes aattele että kukaan tuon kanssa kaupungissa ajelisi - ja lisäksi kaikesta päätellen niiden osaaminen on heikkosähköpuolella eikä optiikassa. :smiley:

Saatan kumminkin lähestyä heitä sähköpostilla, että onko tässä ihmisen pakko edelleen ostaa Edelux, vai saisko ton jossain vaiheessa (paremmalla) optiikalla. Oon ennenkin neuvotellut ranskalaisten kanssa, yllättävän usein ihan menestyksellä.

Parashan olis kun tuossa ois StVZO-heijastin ja kahdet ledit, toinen lähivaloille, toinen kaukovaloille.

2 Likes

Nii. Kai siinä optiikassa vähän muutakin silti olis hyvä olla huomioituna kuin se että keila leikkautuu kivasti tieliikennekäyttöä ajatellen? Meinaan, että eiks se nyt oo justiinsa noitten isompien valmistajien erikoisosaamisaluetta, että siellä hallitaan hyvin se, minkä levyisenä se keila tulee ja mille etäisyydelle se paras valoteho keskittyy. Tai ite ainakin kuvittelen, että sillä linssillä olis kans väliä, eikä vaan ledin teholla.

1 Like

Täähän se ois. Mun käsittääkseni SON on lisensoinut optiikat B+M:lta sen StVZO-homman osalta, ja varmaan niiden uusi härveli sisältää jotain samanlaista. Sekä linssi että heijastin on oleellista tässä, saadaan valo sinne missä sitä tarvitaan eikä valaista turhaan taivasta. Jos retkihommia metsässä mietin, niin leveä ja suht matala keila ois paras, ylempää valaisemisen voin hoitaa vaikka otsalampulla.

Kuvista päätellen Llumissa on perus pyöreä keila, eli valoa menee taivaita kohti ihan turhaan. Se on toki yksinkertaisin suunnitella ja valmistaa, paraboloidipeili. Ehkä mä tuskailen aikataulujen kanssa ja odottelen tota SONia, tai sitten virittelen ihan omat hommat olemassaolevista valoista.

Eikä vain lisensoinut vaan ilmeisesti ostanut suoraan heidän osiaan, kun heijastimessa on noi B&M:n tekstitkin.

IQ-TEC P eli Bummin IQ-TEC Premium.
Linssi noissa ei kai tee mitään kummassakaan, joten se on vaan jotain hyvää lasia, B&M:issä muovia.

Fenixin jossain lampussa mulla on periaatteessa kans leikattu keila, joka on tehty vain linssillä, eikä se kyl oikeen tolleen toimi, pyöreähkö on silti se, vaikka kai sen vois paremminkin tehdä kuten vanhoissa auton lampuissa. Ja jossain käytettynä ostetussa halpiksessa mulla oli kaks linssiä eri keiloille, oli niissä jonkun verran eroa, mutta heijastimella näyttäs olevan olennaisempi merkitys.

1 Like

Tämä.

Onko missään dynamovalojen troubleshooting for dummies ohjeita? Pari vuotta hienosti toiminut B&M Secula lakkasi toimimasta joskus alkukesästä, enkä jaksanut asialle silloin tehdä mitään koska oli valoisaa. Nyt alkaa olemaan sen verran pimeää, ettei ilman takavaloja kehtaa ajaa, joten laitoin uudet liittimet, koska ainakin etuvaloon menevä liitin oli paskana. Ei kuitenkaan näytä toimivan.

E: ei mitään. Lähtikin toimimaan kommuutilla kun sai vähän enemmän kierroksia napaan. Mielestäni tuo takavalo ei yleensä ole vaatinut niin paljon kierroksia mutta hyvä näin.

Tuo se valo tähän naapuriin niin lyödään mun piuhat kiinni. Vois ainakin poissulkea valon toimivuuden. Seuraavana sitten johto, vois kokeilla uudella lyhyellä pätkällä. Jossei nämä niin mulla on ainakin yhdestä B&M etuvalosta taittunu liittimet ja lopettanu toiminnan. Tais juotokset irrota piiristä…

Valot pitäis tilata ja pohdin X:n ja XS:n välillä. Arkipyörässä on XS ja oon ollut siihen melkosen tyytyväinen, mutta kiinnostais saada hieman lisää valotehoa gravelpyörään. Vähän halvemmalla toki pääsis kun ostais vaan toisen hyväksi todetun XS:n. Jos on kokemusta molemmista, niin kumpaa suosittelisit?