Cyclo Cross/Gravel Grinder/Monstercross -speksauslanka

asb - 9:46, 22.11.2012 »
Jii - 8:06, 22.11.2012 » Maastoajon Bullhorn-vaihe.
Postaan tän joka vitun paikkaan aina, kun mahdollista, koska tää on oikein. Kapea tanko. Nousukahvat. Tahko MTB 2012 1. sija. STFU n00bz.
Hyvältähän toi näyttää, mutta lyhyt Sid, jyrkät kulmat, 26 tuumaa ja jäykkä perä. Mistä päästään siihen, että yleensä pyörä kulkee silloin kun kuski käskee pyörää eikä pyörä kuskia. Jollekin Maasikmetsiä vajavaisemman ajotekniikan omaavalle pikkasen leveempi stonga ja letkeempi filo voipi olla sujuvampi.

Vaihteettomasti mä runnon ylämäkiä mielummin leveämmällä tangolla ilman kahvoja kuin kapeammalla kahvojen kera, mutta toistakin mieltä saa tietenkin olla.

MrScientist - 13:12, 22.11.2012 » Mihin helvettiin unohtui se langan 'sääntö', ettei kuvia 26-tuumasista, saatika vaihteellisista saa postata? Voisko tän nousukahvakeskustelun käydä muualla? Mainittakoon että ite poistin kahvat maasturista kun ne tarttu ikävästi nuorten puiden runkoihin ryteikköisessä maastossa.
Sössön sössön. Sääntö jäi siihen, ku Jussi postas ite kakskutosen.

Aika hyvin te kyl otatte kierroksia, vaikka ollaan 29er-topicissa. Eiks isojen kiekkojen pitäis kiihtyä hitaasti?

kahvoista vielä sen verran, että tiedän muutamia fättiksillä enempikin ajelevia, jotka ovat asentaneet kahvat n. jarrukahvojen kiinnikkeiden kohdalle - kuitenkin siten, että jarruja voi käyttää kahvoilta kahdella ulommalla sormella.

näin asetellut kahvat eivät ole ensisijaisesti maastoa vaan siirtymiä varten. kokeiltaessa moinen järjestely vaikutti minusta varsin toimivalta.

MrScientist - 13:12, 22.11.2012 » Voisko tän nousukahvakeskustelun käydä muualla?
Hmm... Mun mielestäni ei.
MrScientist - 13:12, 22.11.2012 » Mainittakoon että ite poistin kahvat maasturista kun ne tarttu ikävästi nuorten puiden runkoihin ryteikköisessä maastossa.
Ja tajusit näköjään itsekin, että tää on tismalleen oikea lanka nousukahvakeskustelulle.

Mulla on ollut sellanen mielikuva aika pitkään, että nousukahvat on just semmonen “vaihe” ja 90-luvulla ne piti olla kaikissa maastopyörissä, ja että 2000-luvulla niitä näkisi enää hybrideissä. Vähän kuten Pachmayr-merkkinen kumipäällinen (tai pätkä fillarin sisäkumia), mitä amatöörit laittavat ampumapuolella pistoolin kahvaan. Kauppiaat tykkää myydä, mutta ei niitä kukaan oikea osaaja käytä.

Sittemmin oon nähny noita nousukahvoja enempikin ja aloin miettiä, että onko ne nyt oikeasti niin turhat kuin millanen kuva mulla on ollut. Eivätkä näköjään ole. Vaikka leveä stonga olisikin parempi kuin kapea + kahvat, se ei tarkoita jälkimmäisen olevan joku täydellisen turha hökötys.

Kidi, tuommonen systeemihän on Shock Therapyn Toikan Muklukissa. Sovittelin vähän käsiä siihen tangolle ja kahvoille, ja tuntui tosiaan fiksulta järjestelyltä. Taidan kuitenkin ite pitäytyä droppitangossa.

Eli siis Pachmyar myy kumipäällisiä pistoolien kahvoihin

Zei - 12:05, 22.11.2012 »

[/quote]

Muhah. “Maastoajon” voi käsittää aika monella eri tavalla. (Joo ja ei nyt liian virtuaalisena peitsenheilutteluna, mutta käsittääkseni “Jii” on kyllä ajanut joskus “maastoa” ja vähän muutakin kuin Tahkoa/xc:tä…heh)
Tahko on loppujen lopuksi 90% helppoa baanaa.

Hehheh. Väittäisinpä että aika monen hymy hyytyisi helppouden suhteen Tahkollakin, kun sitä rupeaisi kiertämään reilusti päälle kahdenkympin keskarilla.

Löysin tälläisen virman Barcelonasta. Kaveri ei tee runkoja itse, vaan hitsauttaa tai juotatuttaa ne jollain Italiassa. Putket saa valita oman maun mukaan ja geometrian joutuu miettimään itse. Hinta ei ihan paha. 29er-sinkularunko Columbus Life/Zona-yhdistelmästä hitsattuna ja 2SoulCyclesin liukudropeilla varustettuina 920 €. Korroosiosuoja maalin alla, lakka maalin ja tarrojen päällä. Kaveri lupaa rungolle 5 vuoden takuun. Mikä tietysti edellyttää, että puoti on 5 vuoden päästä vielä pystyssä. Uskaltaiskohan?

Tulipa tuosta mieleen:

Se Köpiksen Ben Ben ja niiden Ari-rungot. 29er -runko keulalla kustantaa noin 2k€. Täyskustom, tarjoavat sumpit kun käyt siellä pohtimassa mitoituksen kasaan ja kertoilemassa ajotyylit, tarpeet ja vaikkapa väritoivomukset. Eivät kovin mielellään tee tilauksia näkemättä ja jauhamatta tilaajan kanssa, mikä on ihan ymmärrettävää että ei tule ihan käpyjä matkaan.

Sieltä voi myös kustomina tilata erilaisia virityksiä omiin tarpeisiin, esim. hyllyssä oli 26-rungolle tarkoitettua jäykkää 29er-keulaa, jolla muuntuu värkki näppärästi 69eriksi.

Onhan se hintavaa lystiä, mutta toisaalta näkee köpiksen ja saanee sellaisen rungon jota ei sitten tarvitse hävetä.

“It doesn’t get any easier, you just get faster” :slight_smile:

Mutta joo, mä katson enemmän asiaa pyörän hallittavuuden kuin maksimaalisen etenemistehokkuuden kannalta muutenkin.

Nousukahvakeskustelu herättää aina kipinää. Vähän sama ku aikoinaan succisfoorumin “85mm joustoa riittää Suomessa”, “tai ajan aina penkki alhaalla”(!) tai ylipäätään minkä vaan maastopyöräilyfoorumin “spd:s vs. platforms”-keskustelut :slight_smile:

konkeli - 15:57, 22.11.2012 » Sieltä voi myös kustomina tilata erilaisia virityksiä omiin tarpeisiin, esim. hyllyssä oli 26-rungolle tarkoitettua jäykkää 29er-keulaa, jolla muuntuu värkki näppärästi 69eriksi.
mikä on nimenomaan 26-rungolle tehty 29er keula?

Näin ne asian kuvasivat, voinet kysyä benbeniltä lisää. Mun silmään näytti hyvin lievästi juustokorjatulta ysärikeulalta

Viimeksi kun Köpiksessä käytiin, niin kävin BenBenillä koputtelemassa Arien putkia ja mulle tuli vähän sellainen olo, että ehkä ei. Vagabonde tai Edel-bikes Ranskassa esimerkiksi tekee vähintään yhtä hienoa ja selvästi edullisemmin. Ari pitäisi saada ostettua suoraan Israelista ilman, että Ben kuittaa omansa välistä. Paitsi, että en ole ihan varma, houkuttaako Israel juuri nyt.

26->69 toimii ihan hyvin, jos 100-millisellä joustogeolla varustettuun runkoon lykkää niin lyhyen jäykän keken kuin 29-kiekon kanssa vaan on mahdollista.

Tuli siis ostettua tälläinen Univega (Raleigh) XXIX 29er runko. Ajattelin parittaa sen kaveriksi Exoticin kuitukeulan, mutta a-c mitta tuottaa hieman ongelmia. Ihan sokkona en kuitenkaan viitsi tilata ja toiseksi, hiilikuitu ruodolla vai alumiinisella? Hintaeroa niissä ei kovin paljoa lopulta ole. Alkuperäinesen keulan a-c vissiinkin on ollut jotakuinkin 425-430mm.
Vaihtoehtoja Exoticillä oikeastaan on 425mm, 445mm &465mm.

Laitetaan tähän perään vielä kyseinen runko muutamalla erimittaisella keulalla, niin joku ehkä osaa auttaa mua hieman tässä asiassa.

Alkuperäisellä keulalla:
http://img84.imageshack.us/img84/8189/r07ninerdirtyredfnk0.jpg

420mm Pacella:

440mm Pacella:
http://forums.mtbr.com/attachments/29er-bikes/355168d1209092456-raleigh-xxix-axle-crown-stock-fork-carbon1.jpg

Ja vielä aivan toisesta ääripäästä 470mm Salsalla:
http://img51.imageshack.us/img51/2387/kuva0047k.jpg

Kerro tietäjille vihjeeksi mitä pyörältä haluat, noilla aineksilla saat kumminki erilaista aikaan.

Äläpä sitten unohda keulan rakea. Vaikka keula olisi saman pituinen, eri rake muuttaa tuntumaa. KVG.

Nuo kuitukeppikuvat taitavat olla samanpituisella haarukalla molemmat. Minä laittaisin 445 pitkän Salsan.

^ Totta. Taidan kyllä lähteä kokeilemaan tuollaisella 445mm pitkällä ja sitten jos ei tunnu hyvälle, niin vaihdetaan. Laitetaan tilaukseen siis joko Salsa tai Exotic.

Mistä ja mitkä kohtuuhintaiset kammet apinaan?


http://farm9.staticflickr.com/8309/7902855258_06fb64bca2_c.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8173/7902857520_466146c457_c.jpg

lontoon sscx-langan siisteimmät toistaiseksi. v&vv

V esteettisesti aika heppoisen näköinen kompliitti, toi sinelli kaipaa kuraa päälleen, jotta se näyttää hyvältä.