Cyclo Cross/Gravel Grinder/Monstercross -speksauslanka

Onkos tommoset tangon päätykahvat oikeasti hyviä semmoseen et käsivarret leveenä repii tankoa ylös runtatessaan polkimia alas, vai jostain muusta syystä mainioita? Jos kyse on eri otteista pitkää matkaa ajatellen, laittaisin ne keskemmälle, tosin silloin kulkupelinäkin olisi jokin muu kuin vaihteeton maasturi.

Vassago on kovin XC-henkisen näköisesti säädetty, mutta välitykset kertovat muuta. En osaa suhtautua.

Nousukahvoina ne tunnetaan. Jotkut tykkää, jotkut ei.

Maastoajon Bullhorn-vaihe.

^^^tangon keskiosaan laitettuja nousukahvan tyylisiä juttuja taidetaan kutsua tempotangoksi.

vassagoa olisi edukkaasti tyrkyllä tuolla ebayssa

On veteen piirretty viiva kuinka leveä tanko voi olla notta nousukahvoista on iloa ja hyötyä. Joku fys.terapeutti osaisi kertoa paremmin kuinka sopivalla oteleveydellä voima irtoaa kropasta paremmin niiden avulla. Jonkun silmään moiset ovat rumat ja tyylittömät ja ne on helppo dissata interwepissä (siihenhän ei tarvita empiiristä kokemusta), mutta …evvk.

Jii - 8:06, 22.11.2012 » Maastoajon Bullhorn-vaihe.
Postaan tän joka vitun paikkaan aina, kun mahdollista, koska tää on oikein.

http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I0000PlKNLHNcdzs/s/860/860/U6A6219.jpg

Kapea tanko.
Nousukahvat.
Tahko MTB 2012 1. sija.
STFU n00bz.

Mulla oli kapea tanko ja nousukahvat maasturissa jo vuonna 1989 enkä mä mitään voittanut. Ehken mä yrittänyt tarpeeksi?

kyllähän sitä nousareilla (+ alle 600 leveällä flätillä) jyrkkää mäkeä kiipeää paremmin kun leveällä kepillä

http://www.adventure-journal.com/wp-content/uploads/2012/11/hard-eddie-carbon-02.jpg?9d7bd4
Ameriikan herkkua (jos kraboniitti kinosta). Intense Hard Eddie.

Koska väittelylanka. Kumman vähän nousareita ja kapeita tankoja näkyi vaikkapa XCO:n maailmancupissa tänä vuonna, vaikka ne ovat superior. Niissähän ajallisesti suurin osa kisasta kuitenkin könytään mäkeä ylös. Ymmärrän toki tyyliseikat, nostalgianhimon ja perversiot.

kyllä niitä vielä jotku perverssit käyttää, lie sit aina huonoina päivinä nostalgiatuskissaan.

Nino Schurter

Christoph Sauser
http://cdn2.media.cyclingnews.futurecdn.net//2012/04/16/1/emxc_dsc8671_600.jpg

Julien Absalon

Schurterhan heivasi ne tällä kaudella mäkeen kun oli huomannut että leveä tanko toimii paremmin ilman. Absalonilla ei ainakaan tällä kaudella ollut enää nousukahvoja. Sauserista en ole varma. Pointti oli vaan se, että tuskin ne turhaan MM-tasolla vaihtaa leveisiin tankoihin ja heittää vesilintua noilla tangonpäillä.
Ja kyllä, ajomiehet (ja naiset) ajaa kovaa oli tangon leveys mikä vain.

Muhah. “Maastoajon” voi käsittää aika monella eri tavalla. (Joo ja ei nyt liian virtuaalisena peitsenheilutteluna, mutta käsittääkseni “Jii” on kyllä ajanut joskus “maastoa” ja vähän muutakin kuin Tahkoa/xc:tä…heh)

Tahko on loppujen lopuksi 90% helppoa baanaa.

Jos se on oikein sulle, niin hieno juttu. Jollekin 750mm levee riseri on ihan yhtä oikein. “Horses for courses” ja kukin taaplaa tyylillään? Eikö?

Ja vielä: mä olen muuten aina käsittänyt (ja tuntunut myös siltä), että nimenomaan sinkulassa levee stonga on ihan paras, koska sillä saa enemmän voimaa ylämäkien vääntämiseen. Ehkä nousukahvat ajaa saman asian, en tiedä?

No hei XC. Jätkät ajaa jotain ulkoilureittejä.

(vitsailin, on se oikeasti kovaa urheilua)

suomiXC taitaa edelleen olla pikkaisen vaikeampaa kuin pururata. XCmarathon on kai se maantieimmeisten maastopyöräilylaji.

en minäkään nousareita enää käytä vaikka kakskutonen sinkula, minun ohjastamana, niillä paremmin taannoin mäkeä nousi kuin leveällä riserilla. 29iä lähetään kokeilemaan 700 leveällä flätillä - ilman nousareita.

suomiXC ja maast…maantiemaratonit lienee “hieman” helpompia täällä kun maailmalla. succisfoorumin kisalangat on yleensä tukossa valituksista jos maratoonireitillä on joutunu juurta ylittää.

xco suomi

xco maailma
http://cdn1.media.cyclingnews.futurecdn.net//2012/08/12/2/mmtb_dsc5485_600.jpg

Minä kiersin viime vuonna suurimman osan Suomen XCO- ja XCM-kisoista. XCO on keskimäärin haastavampaa kuin XCM, mutta menevät samalla pyörällä. Ja se pyörä voi olla monenlainen. Molemmissa lajeissa on myös monenlaisia ratoja - teknisiä, hauskoja, raskaita, nopeita ja vaikka mitä. Helppoa ei ollut koskaan, koska nopeasti ja väsyneenä ajaminen vaikuttaa radan luonteeseen enemmän kuin luulisi.

XCM maailmalla on teknisesti helpompaa kuin XCM Suomessa. Molemmissa lajeissa on maailmalla enemmän korkeuseroa kuin Suomessa.

En huomannut, että nousukahvat olisivat nopeuttaneet edelläni ajaneita tai hidastaneet taakseni jääneitä.

Mihin helvettiin unohtui se langan ‘sääntö’, ettei kuvia 26-tuumasista, saatika vaihteellisista saa postata? Voisko tän nousukahvakeskustelun käydä muualla? Mainittakoon että ite poistin kahvat maasturista kun ne tarttu ikävästi nuorten puiden runkoihin ryteikköisessä maastossa.

Pahoittelut omasta puolestani, luulin olevani fillarifoorumilla.