Crescent Världsmästarcykeln (eka projekti)

Faijan vanha Crescent Världsmästarcykeln retkipyörä tarttui kesälomareissulta mukaan, ja tästä olisi tarkoitus jotain käyttökelpoista rakennella. Ensimmäinen kerta kun mitään näin mittavaa yritän fillarin kanssa tehdä, joten kysymyksiä saattaa foorumille ilmaantua lisääkin projektin edetessä…

Pyörä on käsittääkseni jostain 80-luvun puolesta välistä, mutta on lojunut kuulemma fillarikaupan varastossa ensimmäiset kymmenen vuotta ja viime vuodet valitettavasti ulkona puuvajan seinustalla, minkä huomaa ruostetilanteesta. Maalata olisi tarkoitus.

http://i378.photobucket.com/albums/oo229/Malkuth/crescent/th_crescent004.jpg

Fillari on keskiötä lukuunottamatta purettu kokonaan osiin. Ohjauspuoli näytti olevan pätevässä kunnossa ja toiminee ihan hyvin kun vaan puhdistaa ja rasvaa. Kuvasta siis tietysti puuttuu osia, kun en ole mainittua operaatiota vielä tehnyt.

Se mihin tässä vaiheessa tarvisin neuvoja on uusien kiekkojen hankkiminen tuohon. Alkuperäiset on aika epämääräisessä kunnossa enkä jaksaisi alkaa niiden kanssa mitään tekemään, mutta pulma on siinä, että ne ovat 27 tuumaiset enkä ole varma mahtuuko tuohon 28":t vai ei. Hyväkuntoisia vanhoja 27" kiekkoja voisi toki yrittää etsiä, mutta mieluiten laittaisin tuohon jotkut uudet 28" halpiskiekot. Pyörästä on ainakin aluksi tulossa sinkula kahdella käsijarrulla.

EDIT: Image tagit tuli ensin tuplana, nappasin lisäkuvat toistaiseksi pois.

Kuvat ei näy.

28" on itse asiassa muutaman millin pienempi, kuin 27", joten tokihan se mahtuu.

Edit: No nyt näkyy eka kuva.

Hetkonen… Kyllä taas huomaa itsensä amatööriksi. Nuo kiekkojen tuumakoot ei siis ilmeisesti olekaan ulkorenkaan halkaisijoita kuten kuvittelin, vaan jotain vähän abstraktimpaa?

Millikoot kertoo enemmän: 27" on 630 ja 28" on 622. Tietoa tästäkin asiasta täällä.

jep 622mm eli modernit 28" tai vielä modernimmat 29er (urpot marketdroidit halus keksiä pyörän uudelleen) kiekot menee tohon ja ainoa mahollinen ongelma on et yltääkö jarrut.

jarrujen yltämiseen esitän ratkaisuna tarpeeks vanhoja länkiä joitten reach riittää tai sitten jos joltakulta bmxpuolella on jääny yli (esim bastilla oli jossain vaiheessa läjä akuutisti tarpeettomia tektron uusista pyöristä purettuja isoreachisia länkiä).

seuraava mahollinen ongelma on että jos satulaputkesta loppuu pituus kesken niin sopivan kokosen löytäminen tohon vaatii käyntiä jossain vanhojen pyörien hautuumaalla (pääkaupunkiseudulla siis uusix-verstas kyläsaaren kierrätyskeskuksen naapurista) tai mahdollisesti jossain tosi halpoja osia myyvässä. tässä koossa satulatolppaan tuskin kannattaa sijottaa mitään kamalan suuria summia.

Jarrut tulee tosiaan olemaan jonkun asteinen ongelma, tuossa on noiden alkuperäistenkin kiekkojen kanssa aika hitosti tilaa haarukoissa (kts. kuva alla) ja alkuperäisten länkien säätövara kaikki käytössä. Tarttee tosiaan etsiä jotkut extraulottuvat jostain.

http://i378.photobucket.com/albums/oo229/Malkuth/crescent/th_crescent016-1.jpg

Satulatolppa on aika pirun lyhyt, mutta saattaa hyvinkin olla, ettei se muodostu ongelmaksi, koska tuo runko on aika korkea (pystyputki 54 cm, vaaka 55 cm) eikä satulaputkea tarvinne olla montaakaan senttiä ulkona, ei siis niin paljoa kuin tuossa ekassa kuvassa.

tietty kans joku asianmukanen joustobrooksi vähentää satulatolpan pituudentarvetta mukavasti :slight_smile:

taitaapa muuten olla samanlainen lähtökohta kuin mulla oli - tosin hitusen paremmassa kunnossa =)

http://rok.possu.org/photos/gallery/crescent/

pistähän kuvaa edistymisestä sitten :wink:

Joo, pitkälti sama runko taitaa olla kyseessä tosiaan. Tässä mun yksilössä oli suora ohjaustanko (tai sellanen viiksien muotoinen oikeastaan) ja edessä vain yksi ratas, joten ihan tarkalleen samasta pyörästä ei ole kyse. Mä itseasiassa näytin isäukolle nuo sun Crescentin projektikuvat, että se sai jonkun käsityksen siitä, mitä mä oikein sen vanhalla pyörällä meinaan tehdä.

viiksitanko on erittäin elegantti ja hieno! jollei sulla oo itellä tarvetta saattasin olla kiinnostunu tekee siitä jonkinmoisen diilin

Näitähän on kaikilla! Itse tein just’ äskettäin samanlaisesta itselleni ajopelin.

Muutama juttu mitä tulee mieleen tuosta:

  • Noissa kammissa (SR:n 170-milliset) on ollut kaksi ratasta, nyt siinä on jäljellä vain se ulompi ratas (joka lienee 50-piikkinen). Takarattaaksi siis jotain 18-20-piikkistä. Jos ajelee ilman lukkokenkiä/koukkuja, niin voi tehdä mieli jotain lyhempää välitystä. Mulla oli rataskampi solmussa, joten mulla on joku hiukan fiinimpi SR:n rataskampi omassa 52-piikkisenä.

  • Keskiö on Fauber-kellokeskiö. Huoltuu aika helposti. Mulla oli ihan virheetön kunto ja putsaus ja rasvaus teki siitä kuin uuden.

  • Normaali 28-tuumainen (622) toimii hyvin. Mulla on kyllä uudempi hybridikeula omassa mutta joka tapauksessa. Esim wanhoissa Weinmannin jarruissa riittää reach noille. Jarruteho toki noissa on mitä on, jos on tottunut vaikka hyviin levyjarruihin…

  • Tolppa lienee tässäkin 25,4-millinen. Mulla on Bilteman Kalloy omassa. Riittää ainakin pituus (350 mm) eikä ole kamalan kallis (8 eypoa) ja satulavalikoima laajenee, kun saa minkä tahansa “kiskoilla” olevan. Tuo alkuperäinen tolppa lie tuossakin puristuskiinnitteiselle.

  • Vaikka runko on ihan arkista teräsputkea, niin se ei ole mikään hassumpi ajettava. Aika pitkiä lenkkejä olen itse vetänyt tuon kanssa.

  • Mun maailmanmestaripyörä (just joo) näyttää muuten tältä. Kiekkoihin tullee vielä jotain muutosta ehkä.

cressu

eeskola - 22:42, 26.6.2009 » - Noissa kammissa (SR:n 170-milliset) on ollut kaksi ratasta, nyt siinä on jäljellä vain se ulompi ratas (joka lienee 50-piikkinen). Takarattaaksi siis jotain 18-20-piikkistä. Jos ajelee ilman lukkokenkiä/koukkuja, niin voi tehdä mieli jotain lyhempää välitystä. Mulla oli rataskampi solmussa, joten mulla on joku hiukan fiinimpi SR:n rataskampi omassa 52-piikkisenä.
Tää mun yksilö oli viisivaihteinen, vaihtaja ja pitkä ketjusuoja oli vielä paikoillaan (tosin huonokuntoisina) kun sain pyörän käsittelyyni. Vain tuo yksi ratas edessä siis alunperinkin, ja merkinnästä päätellen 48-piikkinen. Ajattelin vaihtaa sen ja kammet johonkin vähän modernimpaan jos vaan löydän sopivan halvalla, tykkään suuresti [tämän](http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=voimansiirto&id=38) tyylisistä ratassuojallisista virityksistä. Edellisen omistajan mukaan tuossa on kammissa jotkut hämärät kierteet joille ei menneet oikein mitkään polkimet joita on siihen kokeillut (olisko sitten 1/2-tuumaiset, sain tosin sen kuvan että kyse olisi peruskokoisista joissa ei vain kierteet täsmää), eli sikälikin mielellään vaihtoon.
- Keskiö on Fauber-kellokeskiö. Huoltuu aika helposti. Mulla oli ihan virheetön kunto ja putsaus ja rasvaus teki siitä kuin uuden. - Normaali 28-tuumainen (622) toimii hyvin. Mulla on kyllä uudempi hybridikeula omassa mutta joka tapauksessa. Esim wanhoissa Weinmannin jarruissa riittää reach noille. Jarruteho toki noissa on mitä on, jos on tottunut vaikka hyviin levyjarruihin... - Tolppa lienee tässäkin 25,4-millinen. Mulla on Bilteman Kalloy omassa. Riittää ainakin pituus (350 mm) eikä ole kamalan kallis (8 eypoa) ja satulavalikoima laajenee, kun saa minkä tahansa "kiskoilla" olevan. Tuo alkuperäinen tolppa lie tuossakin puristuskiinnitteiselle.
Kiitos tiedoista, pitää hommata tarvittavat työkalut ja availla tuo keskiö tässä piakkoin niin näkee missä kunnossa se tässä on. Satulatolppa on tosiaan tuo 25,4 (oma työntömitta tosin ei ihan näin tarkkoihin lukuihin meinaa päästä, eli sikäli hyvä kun mainitsit), ja puristuskiinnityksellä. Biltema näkyy myyvän tuota kokoa sekä vanhanmallisia että noita uudempia, sieltä sitten jompi kumpi sen mukaan, pidänkö tuon kuvassa olevan satulan (ei originaali, vaan joku käyttämätön samalta aikakaudelta) vai en.
- Vaikka runko on ihan arkista teräsputkea, niin se ei ole mikään hassumpi ajettava. Aika pitkiä lenkkejä olen itse vetänyt tuon kanssa. - Mun maailmanmestaripyörä (just joo) näyttää muuten tältä. Kiekkoihin tullee vielä jotain muutosta ehkä. [cressu](http://cid-09cf10e10783d58c.skydrive.live.com/self.aspx/September%2015/cressu.jpg?lc=1033)
Nämä muiden onnistuneet projektit pitää kivasti omaa rakentelumotivaatiota korkealla, kiitoksia kuvasta siis.

EDIT:
Tuosta keskiöstä vielä. Ei ole kammen ulosvedintä, joten en ole päässyt asiaa vielä tutkimaan, mutta onko tässä odotettavissa yksi näitä usein varoiteltuja vittumaisia faubereita vai meinaako tuo kellokeskiö jotain toimivampaa? Uutta keskiötä tähän kai on aika turha kuvittella vaihtavansa ainakaan halvalla?

Kammissa voi olla millimetrikierteet ranskalaiseen henkeen, tsekkaa enemmän toisesta ketjusta.

Parjattua perus-fauberia tuossa ei ole, sen näkee jo kammista. Vanhat fauberit ovat esim. tämän näköisiä. Niissä molemmat kammet ja akseli ovat samaa rautaa. Kellofauber on toimivampi. Keskiö on muuten samantyylinen kuin fauber, mutta kammet saa irti akselista. Hyvin huollettuina nämä voivat olla erittäin pitkäikäisiä. Palstan fauber-osaajat kertonevat mieluusti enemmän.

juu fauberit on tosiaan pitkäikäsiä kun itse vihtahousu. ihmeempiä työkaluja sen kanssa ei välttämättä tarvita mut kiristysavain helpottaa hommia todella paljon. multa semmosta saa lainata jos sattuu pääkaupunkiseutu miellyttämään. näyttää jotakuinkin rälläkän avaimelta mutta on pikkusen isompi.

Löytyiskö kuvaa tuosta kiristysavaimesta niin tiedän minkänäköistä työkalua olen etsimässä?
Sijainti on Turku, joten täytyy ostaa oma tai lainata joltakulta muulta.

Kammen kiinnityspultti näkyy olevan 15 millinen, sain tästä ketjusta sen kuvan, ettei tuohon mahdu normaali kammenulosvetäjä. Mikäs työkalu tähän tarvitaan?

http://i378.photobucket.com/albums/oo229/Malkuth/crescent/th_crescent021.jpg

Yritä ensin ihan tavallisella ulosvetäjällä kun olet ensin saanut kammenpultit pois. On mahdollista, että tuohon ei mahdu 15 mm perushylsy. Jos näin on, hyvinvarustetuista rautakaupoista saa ohutseinäisiä hylsyavaimia. Mulla on K-raudasta ostettu bahcon nivelhylsyavaimen, jossa on 14 ja 15 mm ohutseinäiset hylsyt.

Eikun niin joo, mahtumisongelma ei siis ole kammenulosvetäjällä vaan mahdollisesti sillä hylsyllä. Nyt alkaa selkenemään. Täytyy varmuuden vuoksi katsella joku ohutseinäinen malli, kun hylsyavain joktap on hankintalistalla.

Nuo kammet näyttää ihan samanlaisilta kuin mulla oli. Ratas on prässätty teräsratas. Olisi vähän kummallista, jos niissä ei olisi ihan tavallinen poljinkierre. Ei kai Cressu nyt ole mennyt tilaamaan erikseen tuohon pyörään SR:ltä jotain ranskalaisia tai muita outokierteitä. Kannattaa tarkistaa varmasti tavallisella kierteellä olevien polkimien kanssa ennen kuin lähtee turhaan ostoksille.

Jollei mitään varsinaista syytä ole (poljinkierre? rattaan kunto? suoruus?) vaihtaa, niin jättäisin, kun ei nuo nyt edes ole pahannäköiset kammet, kun ne putsaa ja kiillottaa… Minä vaihdoin omaan vain rattaanpuoleisen, kun se oli kiero, mutta löysin samaa designia olevan irtorattaisen Kierrätyskeskuksesta. (Samalla ostin varalle yhden SR:n irtorattaisen kampisarjan, ettei romuvuoret liian matalia olisi.)

Mulla se kammen kiristyspultti oli 14-millinen, jonka jälkeen aivan tavallinen Staffan Bilteman halpisulosvetäjä poisti kammen. Ehkä 15-millinen hylsy ei mahdu, koska siellä on oikeasti 14-millinen. Minkä tahansa hyvän tavallisen hylsysarjan normaali ohuehkoseinäinen hylsy avaa tuon kiristyspultin ja mahtuukin. Ei sen tarttee mikään sama hylsy erikoishintaisena polkupyöräerikoistyökaluna olla. :slight_smile:

Mulla keskiö aukesi ihan ilman erikoistyökaluja. Muutama hallittu napautus lukkorenkaaseen (muista kierteen suunta) avasi sen ja sitten loppu olikin vain putsaus/rasvaushommia. Tuo on ihan hyvä keskiö ja joskus silloin tällöin huollettuna lähestynee ikuista.

E

Noi wanhat fauberit on tosiaan hoidettuina lähes ikuisia. Rakentelin pari wanhaa pyörää ja niidenkin kenties jopa alkuperäiset vuosikymmeniä vanhat keskiöt ovat ihan ok-kunnossa vieläkin. Herrapyörään asensin uuden nelikanttiakselin ja wanhat Zeus-nimiset maantiekammet. Ketjulinjakin natsaa riittävästi.

kuvia pyöristä: http://pp.kpnet.fi/slotte/bike/jussi.html

Ratas on kohtuu epämääräisessä kunnossa, mutta saattaa vielä toimia. Kiero se ei ainakaan ole, kulunut kyllä jonkun verran. Testaamalla sen sitten näkee tarviiko vaihtaa vai ei.

Ei noissa poljinkierteissä mitään epästandardisuutta oikeasti ole, vähän ehkä kulahtaneet kierteet vaan toisella puolella. Alkaa epäilyttää, että edellisellä yrittäjällä on ehkä ollut vähän unohduksissa nämä polkimiin liittyvät oikea/vasen-spesifisyydet…

Hylsyavainsarjaa en siis vielä omista lainkaan, joten tuo 15 mm oli vain mitan kanssa tehty arvio joka saattoi hyvinkin mennä pieleen. Eiköhän nuo tosiaan ihan perustyökaluilla aukea.