Crescent Världsmästarcykeln (eka projekti)

noita cressuja löytynee joka toisen varastosta. Tässä oma (myös eka projekti) sinkula-världsmästarcykel-cressu

vähän mulla on huoli että runko on vino tai jotain, kun eka takapyörän akseli vääntyi vinoon (!!) n. 10 km ajon jälkeen.

vielä omaan pyörään tulee tankonauhat + jossain vaiheessa otan ison eturattaan (joku mainitsi että isompi on 50 - pienempi mielestäni 40 jos laskin oikein).

chribbe - 10:35, 27.6.2009 » vähän mulla on huoli että runko on vino tai jotain, kun eka takapyörän akseli vääntyi vinoon (!!) n. 10 km ajon jälkeen. .
Ettei olisi taka-akselin mutterit jääneet vähän löysälle ja kiekko pääsi liikahtamaan vinoon?

Jaahas, kysellääs taas. Kammet irtosi ihan nätisti, mutta keskiö vähän hämmentää. Mikäs tuossa nyt on lukkorengas, ja kumpaan suuntaan sen pitäisi kääntyä?

http://i378.photobucket.com/albums/oo229/Malkuth/crescent/th_crescent023.jpg

Jumpe, toi on nyt vissiin se paljon puhuttu kellofauberi. Se on lukko rengas
jossa on ne kaks koloa. Jos nyt en ihan väärin muista niin se aukeaa myötäpäivään,
ei se näyttäis tiukassa olevan joten naputtele aluks tuurnalla varovasti, niin
ja pidä siitä akselista samalla jollain kiinni (ruuvipenkki, jakoavain).

-Olli

Eikös se aukea vedon puolelta vastaan, ja toiselta puolta myötä…?

Eipä tunnu naputtelemalla aukeavan, ja reilumpi voimankäyttö tekee ikävästi lovia lukkorenkaan metalliin. Olisiko jollain turkulaisella lainata vastaavaa työkalua kuin tuo temmi_hoon mainitsema, tai saako noita ostettua jostain?

basti - 9:21, 4.7.2009 » Eikös se aukea vedon puolelta vastaan, ja toiselta puolta myötä..?
Ei. Joope tarjos faubereihin hyvän muistisäännön: kierteet menee samalla lailla kuin polkimissa, eli vedon puolella normikierteet ja toisella puolella vasenkätiset.

Kyllä se siitä naputtelemalla aukeaa. Lykkäät vähän CRC:tä väliin ja otat odotellessa korjauskaljan.

NKOTB - 9:32, 4.7.2009 »
basti - 9:21, 4.7.2009 » Eikös se aukea vedon puolelta vastaan, ja toiselta puolta myötä..?
vedon puolella normikierteet ja toisella puolella vasenkätiset.
Niin, eli vedon puolella aukeaa vastapäivään, ja toiselta puolelta myötä... ? :)

Näinkin sen voi ajatella: Eteenpäin polkemalla kiinni ja taaksepäin polkemalla auki.

tya - 9:50, 4.7.2009 »
NKOTB - 9:32, 4.7.2009 »
vedon puolella normikierteet ja toisella puolella vasenkätiset.
Niin, eli vedon puolella aukeaa vastapäivään, ja toiselta puolelta myötä... ? :)
jeba

e: jaha, taitaa olla krapula

Mitä ainetta tuo usein mainittu CRC tarkalleen on ja mistä sitä saa?

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=9&country=FI&product=5-56&brand=CRC%20RED

Lähihuoltikselta tai halpahallista löytyy.

crc on puhekielessä muotoutunut yleisnimitykseksi spray-purkissa kaupattaville monitoimivoiteluaineille. Jenkit taitaa puhua ainetyypin alkuperäisen valmistajan tuotteen mukaan WD-40:stä.
Väitetään irrottava, suojaavan ja voitelevan mitä tahansa. Parantaa myös syövän, tappaa itikat, korjaa hajonneet kengät, toimii hiusgeelinä ja raikastaa hengityksen.

Suosittelisin käyttämään lähinnä kiinnijuuttuneiden osien irrottamiseen toisistaan. Erittäin pahasti jumineisiin metalliosiin voi vaikkapa suihkia pari kertaa päivässä tuota ainetta ja samalla vähän koputella ja kokeilla. Yleensä irtoaa viikon sisällä, jos ei ole hitsattu kiinni.

Fillarissa tuota ei kannata käyttää lopullisena voiteluaineena juuri missään.

Itse käytän tota crc/wd-40 pääasiassa vuosihuollon yhteydessä laakeripesien, satulatolpan, stemmin, rattaiden, ym. puhdistukseen… Eipä mitään juuri voitele ja suojaava kalvo minkä jättää lähtee pelkällä kankaalle pois… laakereiden osat olen varpin vuoksi yleensä pyyhkäissyt karhunkielellä ettei toista rasvaa hylkivää kalvoa jää pinnalle… onko järkeä siitä en tiedä…??

Itellä suhteellisen samanlainen cressu-rojekti käynnissä. Tänään avasin vastaavanlaisen keskiön, (tosin eri kammilla). Ruuvimeisselillä ja vasaralla varovasti nakuttamalla lähti suht helposti myötäpäivään auki (ei vedon puolelta siis)…

En jaksa lukea koko tätä lankaa mutta sanon vaan että jos aiotte käyttää niitä alkuperäisiä kampia niin sisemmällä eturattaalla ketjulinja menee kohdalleen 120mm fiksitakanavan kanssa.

Eli ei kannata repiä sitä pienenmpää ratasta irti ja ihmetellä sen jälkeen miksi ketjulinja on päin helvettiä isommalla rattaalla ja ‘hei minkäpituisen keskiöakselin mä nyt sitten tartten?’.

^+1

jussi - 7:29, 8.7.2009 » En jaksa lukea koko tätä lankaa mutta sanon vaan että jos aiotte käyttää niitä alkuperäisiä kampia niin sisemmällä eturattaalla ketjulinja menee kohdalleen 120mm fiksitakanavan kanssa. Eli ei kannata repiä sitä pienenmpää ratasta irti ja ihmetellä sen jälkeen miksi ketjulinja on päin helvettiä isommalla rattaalla ja '[i]hei minkäpituisen keskiöakselin mä nyt sitten tartten[/i]?'.
Tässä mun yksilössä (kuten edellä mainittu) oli vain viisi vaihdetta, eli yksi eturatas. Toivottavasti tarkoittaa sitä, että ketjulinja täsmää yhtä helposti. Kuvittelisi näin, jos keskiö on tasan sama kuin noissa yleisemmissä kymmen(?)-vaihteisissa.

Ja jos tekee vapaarattaallisen ja haluaa käyttää isoa eturatasta (kun se on niin tyylikkään suuri), niin…

• kierretakanapaisen bmx-vapaarattaalla ketjulinjan saa helposti kohdalleen, kun siirtelee niitä akselin prikkoja ja mahdollisesti hienosäätää jollain millin prikoilla ja lopuksi rihtaa sen kiekon vaan keskelle

• kasettitakanapaisen rattaan nyt saa niillä rataspakan välilevyillä melkein ihan mihin kohtaan tahansa

E

eeskola - 16:59, 8.7.2009 » - kasettitakanapaisen rattaan nyt saa niillä rataspakan välilevyillä melkein ihan mihin kohtaan tahansa
Tämä kasettinapa + sinkulakitti mulla on lähinnä ollut mielessä. Minkä levyisiä nuo normaalisti on, 130 mm?