Crescent 92316(?) 1986(?) 61cm

Google? :slight_smile:

KVG-katovittugooglesta,tiätty :slight_smile:

Kädet koukkuun ja omilla peukaloilla / puoli haet olkapään edestä sen luun pään kohdan. Se oikea leveys on näiden kahden väli. Koskapa olet 192 senttiä pitkä ja mallia roteva, yli satakiloinen, niin veikkaan suoraan, että ostotangoista ei löydy. Ei mitenkään, eikä mistään mallista. - Valitan. Näin sekin asia vain menee.

Veikkaan, että mittaat itsesi väliin 50-54 senttiä.

= Hanki leveintä, mitä löytyy, ja tyydy siihen, isoin luetteloista löytämäni on 46 keskeltä keskelle, tai ala askartelemaan omassa pajassasi sitä tankoa. = Keskeltä poikki, jatko väliin sisäpuolelle ja päädyt migillä uudestaan kiinni. Jos teet päätyihin nipun reikiä, ja tolppa hitsaat reikien lävitse + viilaat huolellisesti kohdat tasaiseksi, niin noinkin sen voi tehdä. Keskiosahan on siellä alla vielä lisätukena.

Samalla tankoa voisi taivuttaa oikeaoppisesti audax henkeen hiukan taaksepäin, niin ranteille tulisi parempi kulma. Tätäkään piirrettä ei tunnu enää suurimmasta osasta nykytangoista löytyvän.

Olen mietiskellyt sitä, että muinoin myytiin joskus ja jossakin erikseen suoraan tankoon niitä erillisiä alaspäin käyriä " barendsejä ". Sopivaan suoraan maasturin tankoon noista saisi nätisti ja kauniisti alemman ajoasennon vaatimat koukut, ja leveydeksi voisi pistää tosiaan sen puolikin metriä heti kättelyssä, loput tangosta sitten myöhemmin voisi katkaista / puoli ja pistää paikoilleen päätytupen. Ennen koukun asentamista tangon päähän saisi vielä semmoisen ergonomisen kämmenpohjan kohdalta levitetyn kahvan. Sekin on fiksu viritys. Ei iso mies laita käsiä koskaan yhteen siinä edessä, aina sitä ajaa siitä ulkoreunasta ja vain niillä kahdella yläotteella ja sillä yhdellä alaotteella.
Laittaa eteenpäin menevän osan päälle jotain geeli tms. pehmustetta teipin alle, ja lopettaa teippauksen käännöksen tyveen, josta alkaa se levennetty kahva. Kahvoista sisäpuolelle ei tule kuin mittaria tai muuta vastaavaa sälää, eikä sitä kohtaa edes varsinaisesti tarvitse teipata.

Klassinen ulkonäkö menee harakoille, mutta niin se menee jo silloinkin, kun laittaa sen edestä purettavan stemmin ja quill adapterin. Noiden asentamisen jälkeen on ihan sama puhua pelkästä ergonomiasta. Ruma viritys se on aina kuitenkin, kun vanhoihin vertaa.

Minä muuten hankin itselleni pussillisen wanhoja Cinellin stemmejä, nyt on 115 mm - 145 mm väli katettu. Keskiosa on 26,4 ja asennan väliin satulaputki adapterin pätkän 26,4 → 25,4. Yhdestä 6 euron adapterista saa leikattua 2 holkkia. Stemmit ovat 1 R malleja, 70-luvun lopusta aina 80-luvun loppuun on noiden ikä siitä Cinellin merkistä päätellen. 16 kappaletta, toistaiseksi eivät ole ylimääräiset vielä myynnissä. - Eivätkä luultavasti tulekaan. Siksi ikuinen on ollut tämä liian lyhyen vaakaputken aiheuttama jatkuva harmi.

http://www.43bikes.com/cinelli-bars-stems.html

Noillekin koukku barendseille jos joku tietää oikean nimen ja valmistajan, niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.

Kun oikea kulma ja asento ovat löytyneet, niin lopuksi voi merkitä oikeat asennot joko naarmulla tai tussilla, purkaa virityksen, laittaa alle esim. kuumaliimaa ja koota hässäkkä uudestaan. Ei se enää sitten nytkähdä auki isonkaan miehen alla. Kuitenkin kuumaliimatun sauman voi myöhemmin tarvittaessa purkaa.

Tuure

-.-

Tätä(kin) foorumia aktiivisesti seuranneena uskaltaudun neitsytpostaukseen.

Tuommoiset (Thorn) droppitangon puolikkaat löytyi, mutta ei sitä mihin ne kiinnitetään vai onko ne hitsattava edellä mainitulla tavalla?

Itsekin olen tuota droppitankojen kapeutta ihmetellyt, kun 61 cm Kulkurissa on originaali 38 cm leveä droppi. Sillä on menty.

Ja tämmöinen löytyi netin syövereistä.

Ennenvanhaan 38cm oli vakio leveys, eikä leveämpiä saanut. Nykyään vakio on 42cm, eikä kapeampia saa. Ajat muuttuu, ajajat ei.

Älkää muuten heittäkö pois noita 38cm tankoja. Se on just passeli leveys mulle.

diLETANTTI: Tervetuloa vaan keskusteluun. Tuo Thornin puolikas systeemi ei ole tuttu. Olisi hauska nähdä se kokonaisena.

Googlasin tuota, ja löysin pari muuta mielenkiintoista linkkiä:

Ensinnäkin: Se Drop barends löytyi. Valitettavasti ovat vähän karkeaa tekoa:
http://www.sjscycles.co.uk/product-Origin8-Origin8-Pro-pulsion-Road-Ends--Drop-Bar-Bar-Ends--Black-18606.htm

Toinen kätevän oloinen ja saksalaiseen tapaan perusteellinen on Humbert. Pistän linkin suoraan katalogiin. Sivustossa on myös toimivan oloinen hierarkkinen järjestelmä erilaisten tankojen tarkasteluun, jahka sen saa ensin kaivettua esiin.

http://www.humpert.com/en_media/bikeparts/downloads/katalog/Humpert-Katalog2009.pdf

Jo tuosta pelkästä katalogista saa jonkinlaisen kuvan tuotteista. Ne ovat aika pitkälle tuotteistettuja saksalaiseen tapaan. Toiset noista tykkäävät ja toiset taas eivät. Mutta esim. jopa nahkapäällysteiset ergo kahvat (tupit?) löytyvät suoraan tankoon.

Tuure

-.-

Olipa muuten aika kehno esitys nuo dropbarendsit. Pitikö se nyt nuokin alkaa itse tekemään. Voisihan sitä tehdä kauniistikin sen, mitä sitä tekee.

Noiden kahvojen ajatus on kuitenkin nokkela, ja noissa ne koukut saa juuri sille etäisyydelle, kuin mikä itselle sopii. Luulen, että moni maasturiin tottunut vieroksuu juuri koukkutangon alkuun ilkeän sorttista kapeutta. Eikä rotevamman jannun rintalihaksisto tuommoisista kapeista tangoista oikein edes tykkää. Kuitenkin se ala-asento on tosiaankin tien päällä ja vastatuuleen sangen nokkela. Sille ON perusteensa.

Mikähän siinä on, ettei noita putkia saada yhdistettyä teknisesti etevällä tavalla ? Audax tyyppinen hennosti taaksepäin taivutettu suora tanko ja päädystä sisään kiilalukkoinen lukituskappale, josta alkavat - nätisti - ne koukut sitten kaartaa eteen ja alaspäin. Tuostahan voisi tehdä kokonaisen järjestelmän, jossa koukkujen kokoa, syvyyttä ja pudotusta voisi säätää erilaisia koukkuja valitsemalla. Kaikkiko tässä täytyy aina itse keksiä ja kehittää…

Puhun siis siististä, kiillotetusta ja kämmenen pohjaan oikeasti istuvasta pyöristetystä 90 -asteen sirosta käännöskappaleesta. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä.

No se. Huomenta vaan Teille kaikille.

Tuure

-.-

asb - 6:32, 18.11.2009 » Ennenvanhaan 38cm oli vakio leveys, eikä leveämpiä saanut. Nykyään vakio on 42cm, eikä kapeampia saa. Ajat muuttuu, ajajat ei. Älkää muuten heittäkö pois noita 38cm tankoja. Se on just passeli leveys mulle.
Noh noh, kyllä sentään 40cm on suht peruskamaa, ja 38 tai vaikka 36 onnistuu ainakin kysymällä, jos vaikka hyllyt ei noita notkukaan.

psst, Tuure: Nitto 177

Juusano,

ajattelin että ompas vittumaista jos ois joutunu tän fillarini diilaan eteenpäin,muuton takia,tilanpuutteen edessä,muttaasiat suttaantu pikkasen paremmaksi ja olen päättänyt pyörän pitää.Hyvin kulkee,mielestäni,ja parin pvän aikan olen jonkun muutaman lenkin heittäny,ehkä sellasen 30km / pvä.Talven aikana tosiaan tuli tutuks alumiinitahnat,ranskalaiset kierteet,niiden putsaus kierreharjalla,takavaihtajan rissojen uusiminen kuulalaakeroituihin malleihin,jne.etenkin laakerit koitin tehdä parhaani mukaan,putsata kaikki koolit,korvata kuulat ja voidella ne asianmukaisesti,napoja myöden.Sarvet pitäs vaan vaihtaa,ne on sellasen 4cm liian kapeat.Vaihdeosatkin,sekä jarrut,vois tietty updeitata,sitä varten jo meinasin pistää lihoiks yhden 318 mallin jossa oli arabesquet,mutta se pääsi(?)kin hyvään kotiin kokonaisena.

Takaritsin sain kuurattua pintaruosteesta siihen kuntoon että sen kehtais asentaakkin jos tahtosin mutta silmälle on mukavampi ilman loksuja ja paksia,sanoo kuka vaan mitä vaan,mielipiteet kun on niinku persreiät,jokasella on omansa.

Pitäs kai kuvakin ottaa ja postata,vaikkei fillari nyt kovasti ole päällepäin muuttunutkaan,siistiytynyt vain ja renkaat vaihtuneet.

Hyvä että pidit tuon itselläsi. 192 senttiä, 120 kiloa ja lyhyet jalat on sellainen yhdistelmä, että pyörän pitää olla pitkä, matala ja aivan erikoisen tukeva. Ainoa runko, joka tulee edes mieleen, on juuri tuo 92309. Olisit luultavasti katunut ankarasti ja katkerasti myöhemmin, jos olisit tuon hukannut. Noita tuollaisia kun ei tehdä enää. ← ja lue tuo nyt vielä uudestaan.

Minulla on pino noita Cinellin stemmejä, ja joku noista 130 millisistä joutaa kyllä. Saat yhden, ja oikein hyvin perustellen vaikka kaksikin, eikä se maksa Sinulle mitään. Crescentissäsi, jonka runkokorkeus on siis 59 c-c ja noin 61 c-t, on noin 59 senttinen vaakaputki ja paikoillaan melko varmasti vain 100 millinen stemmi. Se on armotta aivan liian lyhyt.

Minulla on kalkulaattorin antama ja jopa aivan paikkansa pitävä ideaali mitoitus (ranskalainen) seuraava:

Pystyputki 61
Vaakaputki 60 - 60,5
Stemmi 11,3 - 11,9

Korjaan isojen kilpurirunkojen yleensä noin 59 sentin pituutta sillä vastaavasti hiukan pitemmällä stemmillä. Minulla esim. 125 mm. stemmillä tanko ei edelleenkään peitä etuakselia alaotteelta ajettaessa, vaan ideaali mitta olisi ja on tosiaan joko 130 tai 135 mm. Noita 130 millisiä on siis nyt useita hamsteroituna. (kiitokset vaan tizumolle näistä aarteista)

Sinulla on muistaakseni (?) yksi Cinellin tankokin jemmassa ?

Satulaputken adapterista 26,4->25,4 voi myös tehdä nätin shimmin tuumaiseen tankoon. Ne kalja - ja siideritölkin kylki viritykset pyörähtävät aika helposti, eloksoitu pinta on vähän liian liukas. Minulla pyörähti juuri 92318:n tuumainen tanko italialaisessa 26 mm kannattimessa edellisellä lenkillä. Täytyy tehdä sovitustyö vieläkin tarkemmin.

Tuure

-.-

Et ottanut oikein kantaa silloin tuohon liki käyttämättömään 59 senttiseen 92309 Crescenttiin. Siinä on Tangen 900 sarjan kromo putket. Rungon väri on valkoinen ja violetti. Se on aivan virheetön. Maksoin siitä 90 euroa. Se ei polttele, enkä aio sitä hukata nyt mitenkään kiireellä. Kun selviät muutosta jaloillesi, niin se on edelleen Sinulle saatavilla tuolla samalla hinnalla. Se on turhan matala minulle, ja nuo kaikki muut ovat 61 senttisiä. Saan korkeamman emäputken ja siis tangon hiukan ylemmäksi kookkaammalla rungolla. Se on saatavilla myös pelkkänä runkona, jos et arvosta noita osia. Kasaan silloin ne osat vain uudestaan omaan isompaan 61 senttiseen 92309 malliini.

Ja kiitokset muuten MrHatille tuosta seuraavasta rungosta: https://www.yksivaihde.net/old/840

Hoolie: Miehellä pitää olla vähintään kaksi täysin samanlaista pyörää, että toisella voi ajaa samalla kun sitä toista huoltaa. Siksi minä tuota 59 senttistä 92309:ä juuri Sinulle tuputan. Lisäksi on niin hiton hyvä mieli tuosta uudesta 61 senttisestä 92316 mallista, jonka Sinulta ostin. Phil Woodin uudet lukkorenkaat siihen tulivat eilen. Pyörä odottaa pukissa täydellistä läpikäymistä.

https://www.yksivaihde.net/old/4236

Ilon päivä. Tulee hyvä juhannus, otan kaljaa kuistilla ja räpellän uutta pyörää. Saa tulla maailmanloppu, minulla on nyt riittävästi isoja pyöriä jemmassa. - Mikäs niitä on hypistellessä… Vaimo katsoo pää kallellaan, ja kysyy, ovatko kirkkoisät tietoisia tästä…

Tuure

-.-

Juu,

jos suinkin vaan saan tonne vintille luvan jemmata fillareita,kuten näyttäs asianlaita olevan,niin sitten ei taas ole ongelmaa jemmata toista kolmenollaysiä,ehei.

on mulla Cinellin tanko,edelleen,jos oikein muistan,eikä sellasen soviteholkin SORVAUS ole ongelma laisinkaan,en mä oikein itekkä mistään kokistölkki shimmeistä perusta.Eli kyllä käyttöö ois pari sentiäkin pidemmälle stemmille,kiinni tuossa on 100mm SR.

Parhautta ehkä olis jos toinen 309 oliskin sinkula…ma luulen,ei tarvis pelata koskaan eestaas osien kanssa.Eli mulle riittäs runko,satulatolppa,haarukka laakereineen,keskiö ja kammet.Ehkä siinä sais olla sarvetkin jos niissä ois leveyttä 42cm ja satula mutta ne ei ole olennaisia.