AMA: Sutra

Kai sitä tästä kehtaa AMA:n ampaista kun on jo puolisentoista vuotta tehty tuttavuutta.

Runkosetti: Kona Sutra LTD 2020 56
Ohjainlaakeri: tehtaan FSA, vois vaihtaa
Tanko: Ritchey Butano, halkaistu
Stemmi: custom hammerhead ratkaisu, omaa käsialaa
Satula: San Marco Regal Girardi
Tolppa: Kiinakuitu
Jarrut: Shimano RX400
Yhdistelmäkahvat: Shimano RX600
Takavaihtaja: Shimano RX810
Etuvaihtaja: Shimano RX810
Kammet: Shimano M730
Keskiö: Shimano UN52
Eturattaat: Stronglight CT2 46t & Shimano 34t
Pakka: SunRace 11-40
Ketju: KMC X11
Polkimet: Time Link
27.5" kiekot: 32h Shutter Precision PL7/DT 350 & DT Comp & DT 502 & WTB Ranger 2.8"
29" kiekot: 28h Shutter Precision PL7/DT 350 & DT Revo & DT R470db & Hutchinson Skeletor 2.1"

Joskus myös:
Valo: B&M Luxos U
Tarakat: omaa käsialaa
Lokarit: sekalainen kasa frankensteinattuja cruiserilokareita Styleridestä
Laukut: runkolaukku spacer-Joonaksen tekemä, tankopussukat happo-Ollin tekemät, satulalaukut Carradicen Super-C

Oon kyllä tykännyt, jopa enemmän kuin mitä kuvittelin. Tavallaan harmittaa etten älynnyt ostaa tällaista jo 2017 ja että päädyin Stavangeriin. Olis saanu kaikki hyvät standardit eli pikalinkut ja IS-jarrukiinnitykset mutta kai ne läpiakselit ja flatmountit ihan hyviä ollu.
Käyttäytyy paljon rauhallisemmin kuin Stava ja jos olisin jatkanut Stavan modaamista niin siihen olisi seuraavaksi pitänyt laittaa kokonaan uusi etukolmio loivemmalla emäputken kulmalla. Ei tässäkään mikään erityisen loiva ole mutta tuntuu aika hyvältä sweet spotilta omiin ajoihin.
Käsittämätöntä ettei missään vaiheessa ole markkinoitu miten helposti tämä syö 70mm kumin välikoossa ja 60mm ninerina. Todella kiva vaihtaa kiekkoja menon mukaan. Vaikka muutama vuosi sitten totesin että en halua enää ajaa retkeä yli 50mm kumeilla niin se taisi johtua vain Donnellyn mokasta kun menivät pilaamaan erinomaisen 40mm Clement MSO Xplorin paisuttaessaan sitä sentillä ja tekemällä siitä tubeleksen. Palattuani kevyeisiin XC-kisakumeihin niin reititykset ovat muuttuneet ja meno parantunut. Vasta asentamani Hutchinsonin Skeletorit vaikuttavat aivan helvetin kyvykkäiltä. Piirun verran hitaammat kuin parhaat ikinä ajamani kumit eli Black Mambat mutta toisaalta niissä pitäisi olla vähän enemmän pitoa myös. Ja nuo välikoon isot Rangerit nyt on vaan niin hauskat kun sille uralle lähtee.
Rungon takuu, jos sellaista edes oli jäljellä, piti tietysti heti mitätöidä poraamalla alaputken alapuolelle reikä niittimutteria varten. Tuo pullotelinepaikka on jotenkin todella korkealla. Muuten tota tuskin tarvii sen enempää modata. Kartioemäputki ja kuituhaarukka vois teoriassa kiinnostaa mutta en jaksais metskata kuituhaarukkaa tolla a-c:lla.
SunTourin 94bcd kammet tilasin aikaisemmin viikolla koska mikään ei ole voittanut 44-30 eturatastusta omassa ajossa. Lienee ainoa päivitys mitä tulen tekemään hetkeen. Nojoo, etutarakkaan en ole tyytyväinen. Vois tehdä uuden.
Vähän harmittaa ultraromanttisuuden puute tässä armeijanvihreässä selkeälinjaisessa pyörässä. Mutta ajaminen onkin ollut selvästi määrätietoisempaa, tehokkaampaa ja hauskempaa kuin edeltävillä retkipyörillä. Ihan hyvä se on.

46 Likes

On kiva, piristävää nähdä etuvaihtaja tällaisessa muotipyörässä, 44-30 kuulostaa oikein kivalta ratastukselta edessä,

On khyl jengi vääntää amoja jostain vaihdepyöristä missä ei ees oo mitään spessuja osia vaan bike-discountista bulkkirunkoon lyötyä meh tier kampetta. Eikä tuota kai oo ees missään vaiheessa ajettu edes sinkulana (siitä konversio ois vähä ymmärrettävämpi)?

Ei mulla muuta ku et on tää hieno yksivaihdespesifi foorumi.

1 Like

ite toki luen foorumia erityisesti twitterin ja sipsitopikin takia mut siis mun onnellisuutta on kummasti lisännyt kaks käytäntöä eli

  1. jos ei oo mitään kivaa sanottavaa niin en sano

eimulmuuta

20 Likes

Harmillinen mutta ymmärrettävä ulostulo. Koen että tämä vaihteet vs. vaihteettomuus keskustelu käytiin jo vuosia sitten.

Kiitos arvostelustasi!

6 Likes

Muistaakseni tässä vaihteettomuuskeskustelussa tuli myös ilmi se seikka että foorumi olis kauan sitten död ja kuopattu mikäli olis menty puristisella linjalla.

Hieno rukki mankkiksella ja epäilemättä hyvä tarkoitukseensa.

9 Likes

Tai ainakin tosi moni ns og tyyppi ei olisi täällä enää, kun ajot siirtynyt enemmän ja enemmän vaihteisiin. Mullakin n. 95% kilsoista tulee nykyään vaihteilla, mutta fiksi ja sinkula on tallissa fiilistelyjä varten.

Puristilinja on puristilinjaa, mutta silloin varmaan ottaa herneen nenään kamerakeskustelusta myös.

PS. Siisti pyörä ja tykkään aina tosta runkolaukusta, kun näkee jossain. Herättelee fiiliksiä lähteä yön yli reissuun.

3 Likes

Vaikea uskoa tätä mutta kyllähän empiria toisin sanoo. Fiilaan ohjaamoa ihan täysillä.

Just ku oltiin viikonloppuna ajamassa / samoamassa Uuteenkaupunkiin nii tokasin seurueelle että kyllä Kona Sutra LTD on sellanen pyörä jolla pääsee just niistä paikoista mistä haluaa ajaa.

1 Like

tää on kyllä upea polkupyörä polkupyöräfoorumilla. kunnon do it all-henki näkyy tänne asti! tiedän minkä kokoisilla pyörillä ajat ja suurinpiirtein satulankorkeuden - tässä jotenkin hauskaa että pyörä näyttää pärkkisen isolta mut sit onki tolppaa näkyvillä kunnolla.

4 Likes

Mankkiksen pyörät ovat aina siistejä!

2 Likes

Ihanan fressi tuulahdus muutaman vuoden takaa. Olispa muutenki kaikki niinku ennen.

Nykypäivän suurimmat väärydet on naispappeus ja vaihdeamat yvllä.

4 Likes

Ohan tää siisti, omistajansa näkönen ja yksityiskohdat ehditty hieroa ajon myötä kohdilleen.

Sikäli kun tuota matkapyörämäistä vakautta arvostaa niin oisit ehkä voinut valita vielä isomman runkokoon? Sellanen että ois sama fitti slämmätyllä pari senttiä lyhemmällä stemmillä. Ite sovitin uuden Stavan niin ja pidän siitä.

2 Likes

Joo siis 58 eli isoin oli kyllä harkinnassa. Tässä 56ssa reach ja stack täsmäsi todella hyvin vanhan Stavan kanssa, mitä nyt pikkasen pidempi ja matalampi. Tiesin että 56 ainakin sopii kun ei se 59 Stava ikinä tuntunut pieneltä. Olinhan myös miettinyt että Stava olisi voinut olla 62. Jos olisi yhtä paljon raajaa kuin Turun Samilla niin en olisi miettinyt hetkeäkään tätä pienempää, pituutta meillä silti saman verran vaikka hän ajaa aina periaatteessa pykälää isommalla.
Nyt seiffasin kun olen loppupeleissä aika kömpelö maastossa. Eikä tarvinnut tehdä uutta stemmiä eikä tilata uutta runkolaukkua :wink:
Pienempi tuntuu jotenkin vähän ketterämmältä. Sibbon kohdalla 59 oli ihan selvä vaikka näyttääkin isolta rungolta, se 56 tuntui ihan tosi pieneltä. Nää koot on joskus outoja mutta mielestäni koko on oikea. Vähän pitäis BDHU sit kun jaksaa vetää tankoteipit uusiks.
En muista vertailun tuloksia tämä 56 Sutra ja uus 57 Stava mutta se 57 tuntui kyllä just oikealta koolta just pikkasen lyhyemmällä stemmillä. Täähän on loppupeleissä jäänyt paljon muotipyöristä kun on aika lyhyt.
Olipa taas sekavaa sönkkäystä.

e. Lisään vielä sen että noi sporttisemmat pyörät eli kuitupulkan ja Sibbon olen just speksannut niin että ne on slämmätty. Optimi sitä varten olisi about stack 590 ja reach 390 mutta useimmiten puhutaan Samin kanssa 600/400 pyöristä.
Stavanhan slämmäsin sit lopulta ja jeesas alaselkäongelmiin, Sutran kohdalla ehkä vielä vähän tunnustelua kun sen ruodon lisääminen on aavistuksen vaivalloisempaa kuin poistaminen. Vaikkei mikään mahdottomuus teräshaarukan kanssa. Tuntui kyllä tosi hyvältä tuolla Viro-randolla mutta vaatii ehdottomasti enemmän kilsoja.

2 Likes

Noh noh. Onhan tässä nyt sentään ihan ajamalla saatua kokemusta ja sen pohjalta tehtyjä valintoja esim. ohjaamon, kiekkojen, renkaiden ja voimansiirron suhteen. Esmes itsetehty custom stemmi, harkiten valikoitu 2x- välitys ja kampiosasto (omastakin kokemuksesta väitän, että m-730 kampisatsi ei ole tässä pyörässä sattumalta), sekä custom tarakkajutut ja niistäkin käyttäjällä itsellään on muutakin sanottavaa kuin että “tosi hyvät”, toisin kuin monissa amoissa ihan vaan jostain Pelagon valmiista seteistä.
Omat viis penniä: käyttäjänsä näköinen pyörä ja ehkä siistein sutra, mitä oon nähny. Omalla Kona Unitilla droppitankosetupilla ajelleena kysynkin, onko tarvetta yli kakspuoltuumaisille renkaille? Silmääni vähän kömpelönnäköiset. Oon itse tykänny enemmän tänkaltaisessakin pyörässä kevyistä 622/54 pikkunappuloista.

Heh, hassuja aina nää valinnat. Tällä hetkellä tuntuu taas siltä että olen oman kehityksen huipulla mutta kun katsoo aiempia kasauksia niin eteenpäin on aina menty.
Mieluiten kasaisin nämä rukit aina seiska/kasi-XT:llä mutta kokemus sanoo että ne nestelevarit on vaan tosi kivat olla. Ne taas vähän rajoittaa vaihtajahommia nykyään kun on ne yksitoista pykälää. Shiftmateja olen harrastanut millä sais naitettuakin mutta toimiihan ne uudet meh tier GRX:t ihan perkeleen hyvin. Kammet olen silti jättänyt koska vahvaa top10 näteimmät nelikanttikammet osastoa. Ja nelikantilla saa ketjulinjaa ja q-faktoria säädettyä, ulkolaitasilla ei niinkään. Olis tosi kiva päästä kasaamaan joku kunnon retrogrouch-monstercross esim. Black Mountain Cyclesin Monstercrossista tai Crustin canti-Romanceurista (onks sellasta edes olemassa).

Sellaset pari tuumaa leveät kevyet XC-kumit ovat kyllä tällaisessa ihan parhaat yleiskumit. Voi mennä about kaikista paikoista minne dropilla viittii mennä mutta ovat silti nopeat. Välikoon isot kumit taas muuttaa pyörän luonnetta sellaiseksi mukavan lonnivaksi. Nimismiehen kiharat ei enää häiritse ja kyyti pehmenee kaikin puolin.
Mun viimevuotiset retkireititykset ovat olleet sen verran villejä, varsinkin Virossa, että niitä isoja Rangereita tai Mezcaleja jotka oli aiemmin on ollut ihan kunnon ikävä. Varsinkin pehmeässä hiekassa se footprint on vaan niin mahtava kuten myös isompi ilmatila isorakeisella soralla. Voi mennä tosi paljon huolettomammin eikä tarvii miettiä linjoja yhtä tarkkaan jos vähän väsyttää ratin takana. Jos vielä joskus Viroon palaan niin pitää laittaa isot kumit alle ja piirtää kunnon sekoilureitti.
Silloin muutama vuosi pelasin sen pelin ihan väärin kun olin Virossa ja Latviassa 622x44mm ByWayllä ja heti perään Suomirandolla 65x584mm kumeilla. Sen olis nimenomaan pitänyt olla toistepäin. Suomen päällystämättömissä teissä on huomattavasti pienempi variaatio kuin etelänaapurissa.
Kunnon Viro-jankutus koko ajan mutta en oo ehtiny muualle moneen vuoteen, pardon.

4 Likes

Tämä. Vähän tylsä AMA kun ei ole mitään arvosteltavaa :smiley:

Rengashommat aina kyl mielenkiintoisia. Tavallisena kuolevaisena joutuu aina tekemään kompromisseja mutta erikoismiehillä erikoisratkaisuja. Jykän tavoin olen vetänyt tyytyväisenä 48-54 millisillä mutta prkl kun lensi litkua artesaanikumeista kun kävi pari päivää rälläämässä vähän raffimpaa dual trackiä :frowning:

Jäin vielä miettimään tätä

ja että kun viimeksi postasin (omasta mielestä) kunnon

niin siihen ei reagoitu mitenkään.
Tässä langassa taas huomattavasti enemmän keskustelua ja pohdintaa. Kehuista puhumattakaan, kiitos niistä.

Mielestäni parempi pitää tätä foormumia elossa edes jollain pyöräaiheisella sisällöllä ettei etusivu oo täynnä pelkkää twitteriä ja sipsien rouskutusta. AMA:t ja projut on ainakin omasta mielestä parasta sisältöä mut eihän kukaan enää laita sellasia lankoja pystyyn. Pelkkää kuva pyörästä jolla ei ole omaa lankaa/tykkäät eniten/edustaa nicheä x/jne. Sinne ne hukkuu.

Emt. En haluais jaaritella tästä tässä langassa mutta ainakin on jotain keskustelua eikä pelkkää hiljaisuutta ja sydämenkuvia.

11 Likes

Turhaa jäädä miettimään tuollaista tarpeetonta ulinaa.
Tää on juuri hyvää sisältöä ja upea pyörä!

2 Likes

Joka kerta, kun nään tän langan nimen, niin hymähdelen itsekseni.

9 Likes

Olin sanomassa samaa. Otsikon perusteella 10/10.