AMA: Mash 2.0

Toinen erä Mashin kanssa.
Pahimmillaan tallissa oli 5 ratapyöräksi luokiteltavaa vehjestä, joten jossain vaiheessa piti kokoelmaa alkaa karsia ja silloin valinta osui mm. Mashiin. Versio 1.0 palveli pelkästään lenkkikäytössä ja oli rakennettu silloisen budjetin ja tiedon mukaan mahdollisimman kevyeksi. Kevyimmillään kokoonpano taisi olla 6,15kg. Noh, se Mash lähti muistaakseni Ouluun ja päätyi ihan ilmeisen arvostaviin käsiin.

Tähän Mashiin alkusysäyksen antoi ubilta ostetut Mackin superlight navat ja Campan Record Pista voimansiirto (joka on itse asiassa täsmälleen sama kuin ekassa Mashissa, sillä myin kammet silloin ubille). Ajatuksena oli rakentaa vain mahdollisimman kepeät kiekot, mutta kuten yleensäkin, projekti lähti vähän lapasesta. Koska omaan pitkät jalat, on perinteinen kolmiogeometria istunut aina hiukan huonosti meikälle ja kun kerran kokemusta ja tietoa jo Mashista ja sen sopivuudesta oli, niin päätin ottaa vahingon takaisin ja hommata rungon uudelleen. Runkosetti on myös ihan kilpailukykyisen painoinen, joten se antoi hyvän lähtökohdan rakentamiselle.

Tavoitteena oli siis rakentaa katupyörä, joka painaa alle 6kg, mutta kestää sen, minkä tarviikin. Komponentit on valittu kolmen kriteerin perusteella ja järjestys on ollut kestävyys-hinta-paino. Tarkoitus oli myös käyttää rataosia, eli millään maantiekiekoilla tai -voimansiirrolla ei lähdetty keventelemään. Ainoa ns. kompromissiosa on ketju, joka Sram PC-1. Hyvä ketjuhan sekin on ja selkeästi kevyin 1/8" ketjuista, mutta kuluu vähän nopeasti.

Projekti alkoi kiekoilla ja niistä tulikin juuri odotetun kevyet, eli 1363g/pari. Pulttasin palikat kiinni ja siinä vaiheessa pyörä painoi ajokunnossa muistaakseni 6,05kg tjms. Tässä kohtaa projekti lähti ns. lapasesta, sillä alle 6kg piti päästä. Ebaysta tilaukseen titaaniakselit Eggbeatereihin ja kaikki pultit titaanisiksi. Näillä paino putosi alimmillaan 5,93 kilogrammaan. Paino vaihtelee hiukan rengastuksen ja rattaistuksen mukaan, mutta alle 6kg on koko ajan mittarissa. Nähtäväksi jää, alittaako Mikon tuleva projekti tämän, todennäköisesti.

http://users.edu.turku.fi/saranpaa/fillarit/m4.JPG

Speks.
Runkosetti: Mash 53
Kiekot: Mack Superlight LF (titaanipulteilla) /NoTubes ZTR Alpha 340 /DT Revolution
Kammet: Campagnolo Record Pista
Keskiö: Campagnolo Record Pista
Eturatas: Fyxomatosis 47t
Takaratas: EAI GoldMedal 17t
Ketju: Sram PC-1
Tanko: Merek Carbon
Stemmi: Thomson X2 10cm (titaanipulteilla)
Tolppa: Thomson Masterpiece (titaanipulteilla)
Gripit: NoName Foamit
Satula: Selle Italia SLR
Renkaat: Continental GP4000S / Hutchinson Intensive 25c
Sisurit: Continental Race Light
Polkimet: CB Eggbeater C (titaaniakseleilla)

Pyörä on ollut ajossa viime kesästä. Kestää.

edit. 11.6.2012
Turun kaupungin tarjoaman kotisivutilan osoitteet muuttuivat, joten kuvalinkki on viturallaan.

edit. 12.6.2012
Kuvalinkki korjattu

tämä on hyvä :slight_smile:

maukasta! ainoa et ite varmaan tussaisin jarrupinnat ja irrottaisin stikkerit kehistä maksimaalisen nopeuden takaamiseksi

Ei grammanviilauspyörää tussailla. Tarpeetonta painoa. Anodisoinnin poistolla voisi lähteä jokunen gramma pois myös.

Tussausta harkitsin, mutta omasta mielestä jarrupinnat stemmaa kirkkaiden kampien ja pinnojen kanssa mukavasti. Tarrat vois poistaa. Ne on vaan jääny.

Ei oikeastaan yllätä että päädyit ostamaan uuden, mash on aika miellyttävä ajettava. Mitä ite pyörään tulee, niin ::manowartervehdys:: sille että jaksoit speksata painoa alas, minä se vaan puljaan värimaailman kanssa :smiley:

vähän äimistelyä - näin myös mässin omistavan näkökulmasta:

raivokevennys + katupyörä on musta vähän kumma kombo. viimeisen päälle kevennysosat kun harvoin ovat mukavimmasta päästä ajaa, varsinkaan kadulla, saatika kestävimmät (hintahommat jätän kokonaan pois). lenkkikäytön ymmärtäisin tästä näkökulmasta paremmin, mutta siihen sulla taitaa olla muut mankelit.

lisäksi mässi ei ole mun mielestä mitenkään ihanteellinen katukäyttörunko, ainakaan mun vanhalle ja kärsineelle dekille. erityisesti perä on todella jäykkä ylikoon satulatukineen ja vaatii ainakin omaan pakettiini pehmeemmän jakkaran, varsinkin kanttareille ja mukuloille. lisäksi runko on ylikorkeine keskiöineen ja minimaalisine akseliväleineen aivan siinä liian kiikkerän rajamailla. (toki mulla on pääasiallisena vertailukohtana täysin toisenlaisia runkoja, ja toi oma isomman koon histogrammi on kulmiltaan normiversiota vielä hieman tiukempi).

nämä nyt enemmänkin subjektiivisia huomioita, ja mikäli paketti toimii sun ajoissa niin sehän on olennaisinta. ja onhan toi nyt aivan käsittämättömän kevyt.

sulla taitaa riittää slärän reileissä mittaa satulan riittävän taakse saamiseksi suoralla tolpalla. mulla ihan siinä ja siinä; setbäkillä asettuis nätimmin keskelle. mahtuisko takakiekko lenkkiä lyhyemmällä ketjulla?

Olen itse havitellut samanlaista kiekkosettiä omaan Mashiin mutta kestävyys on ollut suurin kyymysmerkki hankinassa, ehkä tästä jossain vaiheessa tulee tietoa miten palikat kestävät katukäyttöä?

Ajatusleikkejä raivokeventämiseen. 50 g sisureilla, veloplugeilla ja joillain kohtaloa uhmaavilla slikseillä tippuis painoa reilusti yli 100 g. Satulan kun vaihtais johonkin paljaaseen kuitulipareeseen, niin lähtis öö 30 grammaa? 43/jotain rattailla sais vielä kymmeniä grammoja pois, ja nuo no name gripit näyttää ihan turhan pehmustetuilta, painavat varmaan 30 g liikaa. Eli 5,7 kiloa olis haarukassa, eikä tulis edes mahdottoman kalliiksi.

Sen jälkeen tru WW heittäis Thomsonin stemmillä vesilintua ja pitäis huolen siitä että keulassa ei olis alumiinia kuin haarukanpäissä. Näin sais painoa pois hyvinkin parisataa grammaa, ja kas, oltaisiin 5,5 kilossa. Ja vielä ei oltais edes koskettu keskiöön (kauhee ankkuri toi Record Pista, yli 200 grammaa) tai pätkitty tankoa “sopivammaks” tai modattu Masterpeacea kuituosilla jne.

EDIT tuo mikään raivokevennetty oo, sattumalta vaan tullut noin keponen lähinnä kiekkosetin ansiosta.

^Mun mielestä Teemulla on Veloplugit, mutta ne kuulemma hajoittavat 50g sisurit. Noi No Name Foamitkin taisivat olla kovin kevyet.

Miksi kevyttä kaupunkiajoon? No, kun kevyellä pyörällä on mukava ajaa. On mun maantie- ja maastopyöräkin ihan kevyitä, mutta noissa vaihdevehkeiden keventämisissä tulee budjetti aika nopeasti vastaan. Edelleen lähtökohta oli ensisijaisesti kestävyys. Kaikkiin komponentteihin löytyy vielä kevyempikin vaihtoehto, mutta noihin valintoihin on päädytty luotettavuussyistä. Mashin geo sopii mulle ja tykkään tuntumasta. En ehkä muuten olisi ostanut uudestaan jo kerran myytyä runkoa. Onhan tuo vähän “kova”, mutta niin oli Vigorelli ja mun vanha alumiininen maantiepyöräkin.

Kiekot kestää. Nuo on 32-pinnaiset, 3-ristiin ja messinkinippeleillä. Isommatkin miehet ajaa noilla samoilla kehillä, joten tämmöisen <75kg kaverin ei tarvi kovin huolissaan olla. Pyörää ei ole säästelty pätkääkään, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Näin ollen katson, että tavoite sekä kevyestä että kestävästä pyörästä on saavutettu.

Ketjussa ei ole varaa lyhentää. Toisaalta se on nyt just hyvä, sillä samalla ketjulla menee taakse 18-15t rattaat. Ehkä jopa 14t. Nyt kun Vigorellikin on laitettu kiertoon, niin tällä on tarkoitus ajaa myös rata-ajot. Kiekoiksi Ellipset ja ohjaamoksi 11cm X2 ja Pro Vibe 7s Track. Siitä kokoonpanosta sitten tuonnempana lisää.

Edit.
Juu. Supersonicit ja Veloplugsit ei noissa kehissä pelannu yhteen. Kaksi sisuria yrittäessäni räjäytin, kunnes totesin, että tulee vähän kallista. Etukiekossa on tällä hetkellä Stanin teippi odottamassa tubeless-kokeilua. Taakse ei viiti tubelessia laittaa, kun noita takarenkaita menee kuienkin sen verran paljon ja ne tubeless-renkaat ei ole ihan ilmaisia.

^^ aa vai niin. No, VP:t ei nyt säästä kuin 10 g/pää. Ja oikeesti kevyet foamit painaa alle 15 grammaa, tavalliset kuten Ritcheyt ≈50 g.

EDIT mitä? Messinkinippelit? Voi hyvänen aika :wink:

NoTubesin kehissä ei suositella käyttämään alunippeleitä, kun ovat holkittamattomat.

Otan toki ehdotuksia jatkokeventämisestä vastaan. Oon kuitenkin aiheeseen “jonkin verran” perehtynyt ja jos joku ilmiselvältä vaikuttava kevennysratkaisu on jäänyt tekemättä, niin siihen on syy.

Gripit painaa 38g ja maksoivat 4e. 15 gramman Extralitet maksoivat jotain 15e + postikulut. Kun nuo joskus kuluu puhki, niin sitten laitetaan Extralitet.

mä en kyllä edelleenkään pysty ns. ostamaan tuota keveys-kestävyys-käyttömukavuus-pointtia, enkä mitenkään usko, että gramman päälle keveyttäminen tuo merkittävää etua ajoon - varsinkaan kadulla -, mutta kukin tyylillään.

e. luin tarkemmin, myit siis viggon

kid_scientifik - 17:16, 15.5.2012 » mä en kyllä edelleenkään pysty ns. ostamaan tuota keveys-kestävyys-käyttömukavuus-pointtia, enkä mitenkään usko, että gramman päälle keveyttäminen tuo merkittävää etua ajoon - varsinkaan kadulla -, mutta kukin tyylillään. ..ai niin sulla oli vigorellikin vielä; halvoille velokilsoille sitten :thumb_up: miksei tällä voi ajaa velolla?
mitä vittua. Jos on sellanen fiilis, että haluaa alle kuuden niin sitte se on laitettava alle kuuden. Oot kuitenkin sen verran Rick Owen muotibloggarin olonen, että turhamaisuudesta on sinun aika härskiä puhua tota.

Siisti mässi, vaikka mässejä vihaanki. Ja teemua :wink:

Oli Vigorelli. Viime kesä meni selkävamman vuoksi kokonaan ohi velohommien (ja aika pitkälti muidenkin ajojen) suhteen. Muutenkin totesin, että mun fyysiset ominaisuudet viittaa enempi Wigginsiin kuin Hoyhin, joten erillinen velomörssäri sai lähteä. Sen vuoksi tuolla Mashilla ajetaankin nyt fiksilenkit, velot ja kuivan kelin katuajot.

Onhan Rolleri helevetin paljon mukavampi, mutta on tuossa keveydessä tiettyä fiilistä. Erityisesti pieni pyörivä massa oikeasti tuntuu.

Eikä tämä mikään järkipyörä ole. Ei ole tarkoituskaan olla, enkä tämmöistä pyörää kenellekään suosittele, jos ajomukavuus on se määräävä kriteeri. Ja rahoilleenkin saa enempi vastinetta monessa muussa erilaisessa kokoonpanossa. Tämä oli projekti, jossa asetettiin tietynlainen tavoite ja siihen pyrittiin jonkinlaisen järkevyyden rajoissa. Tuosta järkevyydestä voidaan olla monta mieltä, mutta budjetti pysyi about kohtuullisena, pyörä kestää ja tykkään ajaa sillä.

Ainoana pistää silmään jarrupinnat kiekoissa, kun tarkoituksena oli tekstin mukaan kuitenkin käyttää rataosia. Muuten siisti peli. Maalit ehkä irrottaisin rungosta, eihän siinä juuri väriä ole muutenkaan.

Määkin vihaan Teemua ja munista ku ne on kauheita AJOMIEHIÄ ja niillon hienoja pyöriä niinku esim tää mässi.

älä arvostele mun teemun ajopeliä.

mä digaan kyllä mässistä. mulla on sellanen myös.

aurinkoja turkuun. kiva kesäkaupunki ja mukavia ihmisiä.

tulisiit sinäkii joskus tänne