Aloittelija kysyy fiksiin siirtymisestä

spedut ja kombopedaalit, ai että

Kombopedaalit on aina väärinpäin. Kaksipuoleiset lukkopolkimet ja käveltävät klossikengät on paras vaihtoehto.

5 Likes

Melekeenpä ympärivuoden on pärjännyt Oulussaki spessun recon kakkosilla, vaikka töissä joutuuki pari tuntia päivässä pihalla seisoskelemaan. Ihan kylmimmillä keleillä ite lähen jo eri pyörällä, missä flätit, mutta muuten iha arkikenkinä menee noi🤙🏼

Kuinka usein te oikein irrotatte spedujanne?
Kunnon kovapohjaiset spedut ajoon.
Kunnon kävelykengät kaupassa käyntiin.

2 Likes

ISOT Platformit ja sämpylät, kaikkeen best :+1:

Katson kaksipuoleisesi ja nokitan nelipuoleisilla. T: Eggbeater Club of Finland

5 Likes

Tulin tänne kertomaan teille Shimano XT PD-T8000 jumalpolkimesta joka kääntyy aina samoin päin kun siinä ei ole jalkaa kiinni/päällä. On myös mukavan iso platformi ja hyvä kompromissi pidossa piikkien pituuden kannalta. PD-EH500 ja PD-A530 taitaa ainakin omien havaintojeni perusteella pyrkiä samaan kunhan ne on huollettu eikä tahmaset.

4 Likes

Menee tää ketju jo poljinketjun puolelle mutta tämä poljin on todella hyvä juuri tuon samaan asentoon kääntymis-ominaisuuden takia. Ite en fiksissä kyllä mitään kombia kaipaa mutta tossa ”retki-kommuutti-keplerissä” se on ihan täydellinen.

Se on näin että
Kaupassakäyntipyörään: flätit
Ajopyörään: spdt
Sträppejä: ei mihinkään

1 Like

Mulla on just tollaiset XT PD-kasitonniset olemassa, mutta oon todennu ne hankaliksi. Työmatkalla ruuhka-aikaan joutuu sen jonkun kymmenen kertaa pysähtymään liikennevaloihin, helpompi kaksipuoleiseen lukkoon on klipata kun ei tartte miettiä. Ja jos haluu mennä fläteillä niin sen on aina ärsyttävästi väärin päin.

Jatkan tähän vielä että shimanon noi kombit t8000 ja eh500 ainaski kääntyy silleen vähä vinoon et jos laittaa jalan polkimelle etukautta ni tulee flätille ja jos takaa nii speduille. Tää tieto paransi omaa elämänlaatua niiden kanssa paljon. Harmitti aina ku oli väärinpäin mut se olikin vaa tekniikkalaji.

3 Likes

Okei, tää onkin hyvä tieto!

lol ihmiset jotka ei oo ikinä rokannu häkei ja sträpei

1 Like

Mitäs tää nyt tarkottaa?

Eli mä, jotenkin brakeless + häkit kuumotti alamäessä. Ei tullut sit opittu :(. Spd:llä mennään.

Kyse ei ollut tuosta kuumottavuudesta mitä eli koki alamäessä vaan siitä että häkit ja sträpit poljinkombo sojoittaa aina alaviistoon ja kun niitä on käyttänyt muutaman vuoden niin tekniikka polkimen kääntämiseen jotta saa jalan sujautettua häkkiin tulee aika takaraivosta.

Eli jos olisit joskus oppinut ajamaan häkeillä ja sträpeillä niin et todennäköisesti kokisi tuota peedeekasitonnisen neutraalia asentoa hankalaksi vaan olisit tottunut siihen pieneen jalkaliikkeeseen joka flippaa polkimen oikeaan asentoon.

Myös protip: opettele rataseisominen niin ei tarvii klipata irti liikennevaloissa!

1 Like

Joo enpä oo koskaan noihin häkkeihin törmänny.
Kuulostaa vähän hankalalta, ehkä nää nykyiset lukkopolkimet on keksitty ihan syystä :slight_smile:

Trackstandi pitäis opetella samoin kuin ihan muuten vaan parantaa pyöränkäsittelyä. Ei vaan tuu kokeiltua tollasia kun kaatumisen pelko on sen verran suuri.

Mutta voin kyllä tähän kehua että (jarrullinen) fiksi on erinomainen peli arkiajoihin ja lasten kuskaamiseen. Nyt kesän ajan oon ajanut pelkällä fiksillä :slight_smile:

Jos kovin kuumottaa ni lenkkareilla alkuun hakemaan tasapainoa ja sit spedut jahka alkaa sujua.

Jos spedut pelottaa, niin aina voi aloittaa Shimanon polkimilla ja multirelease-klosseilla. Ne ei ollenkaan sovellu jarruttomaan ajeluun eikä juuri skidailuunkaan, mutta muuten niillä pääsee loivennetulla oppimiskäyrällä lukkopoljinajelun makuun. Ajaa niillä muutaman viikon tms., ja sitten vaihtaa tavalliset klossit, kun toteaa, että pelot oli turhia.

Mä kuulun jonkun aiemman kirjoittajan kanssa samaan ikäluokkaan vissiin, ja olen ajanut harrastusmeiningillä ysäri-xc:tä häkeillä silloin, kun moinen yhdistelmä oli moderni. Ei ole päässyt tulemaan häkkejä ikävä reilussa 25 vuodessa.

En tiedä oliko tää vastaus mulle, mutta oon siis ajanut lukkopolkimien kanssa joku 3-4 vuotta enkä enää vaihtais pois. Tarkoitin vaan sitä, jos pitää lähteä liikkeelle esim. keskustaristeyksessä, jossa menee jalankulkijoita ja sähköpotkulautoja randomilla ympäriinsä niin vaatii se melkosta keskittymistä.

Mutta kun pysyy keskustan ulkopuolella niin fiksi+spd on paras yhdistelmä.

Ja harmi etten itte ollut ysärillä kuullut että pyöräilyä voi harrastaa eikä vaan polkea paikasta toiseen.