älä ikinä osta!!!

Älä IKINÄ IKINÄ IKINÄ osta Bilteman kammenulosvetäjää. IKINÄ. Rikoin sillä Dura-Acen kammet, joita sen jälkeen on yritetty irrottaa:

  • kuumentamalla
  • ajamalla ilman pulttia
  • pomppimalla ilman pulttia
  • hakkaamalla vasaralla
  • kolmileukaisella “tavallisella” ulosvetäjällä autovaraosaliikkeestä

No, satuin saamaan käsiini Campagnolon ulosvetäjän. Kammista oli vedetty kierteet niin huolella ulos että olin aivan varma ettei niille kierry enää mikään. No, Campan ulosvetäjä kiertyi. Yllätys oli suuri kun vääntäessä se vielä pysyi paikallaan. Ja kampi irtosi.

Bilteman ulosvetäjän käyttämisestä seurasi siis:

  • kammet hajalle
  • keskiö hajalle
  • pari tukena käytettyä kiintoavainta ja ketjuruoska hajalle
  • itse ulosvetäjä hajalle

Oiskohan kannattanut hankkia se Campagnolon ulosvetäjä samantien?

^Alkoi melkein pelottamaan, sillä itse olen elänyt jo pidemmän aikaa Bilteman ulosvetäjän varassa ilman ongelmia. Pitää ehkä päivittää se laatumerkkiin, jos joskus hankin arvokkaammat kammet.

Toimi se mullakin pitkään ihan hyvin, mutta se vaan istuu kierteillä sen verran löysästi että sitten kun sattuu vähän tiukemmassa olevat kammet niin alkaa kamat hajoilla. Tonihan myös on hajoittanut sillä parin keskiöakselin pultinkierteet.

Et kokeillut maitohammaskeiu temppua? Naru kammesta ovenkahvaan ja pyörä pimeään huoneeseen odottamaan, että joku avaa oven ja vetää kammen irti…

taitaa mennä täällä ne parit Biltsun kamat roskiin… joope mää tuun ostoksille teille :wink:

Tän voi melkein referoida että älä osta netistä, äläkä varsinkaan Biltemaa.

Kattelin just bilsun sivuilta että kävisin hakeen tuon kammen ulosvetäjän…mutta tän perusteella ei taida kannattaa.

Oisiko kellään lainata vaikka tollasta Campan ulosvetäjää (lähellä omaa sijaintia Arabiassa)? Tarvisin myös ohutseinäisen 15mm hylsyn samaisen brändin kammen pulttien irroitukseen. Thänks!

Kyl mä sillä Biltsulla ulosvedin onnistuneesti varmaan parikyt kertaa, eli kyl se huolellisessa käytössä toimii jos kammet ei oo kovin tiukalla. Mut ei kannata, aina kuitenkin välillä joku menee pieleen ja sit jos on Biltsun ulosvetäjä niin menee enemmän pieleen.

Mä voin lainata Campan ulosvetäjää ja 15mm hylsykin pitäis löytyä, ei oo erityisohut mut on se mun kampiin mahtunut. Laita vaikka PM.

Mulla on ollut (ja on edelleen) Bilteman/Lifun ulosvetäjä kohta kymmenen vuotta käytössä ilman yksiäkään korkanneita kierteitä tai kampia jotka eivät olisi irronneet. Hyvä se on.

Teemu, se nykyinen Bilteman myymä ei oo se sama Lifu. Mullakin oli vanha Biltemasta ostettu Lifu vuosia sitten joka oli varsin hyvä verrattuna nykyiseen.

No, eipä sitte mitään.

Ihan selviöhän tämä toki lienee kaikille, etteivät Bilteman vermeet ole välttämättä laadukkaimpia tarjolla olevista.

Piti nyt kuitenkin postata, kun panin merkille justiin niinkin kardinaalisen epäkohdan, että hankkimani Bilteman pyöräilytyökalusarjan monitoimityökalun 15mm avainosa ei mahdu pyöräni akselien vastaavankokoisten mutterien ympärille(!). …eikä tosiaan pitäisi olla siitä kyse, että olisin jakoavaimella vaivihkaa ennakolta pyöristellyt mutterit tms, kun osat ovat uusina alle viikon olleet hallussani ja olen ne tasan kertaalleen kiintoavaimella paikalleen ruuvannut.

No, ehkäpä se avain mahtuisi mukavan jämäkästi paikoilleen vasaralla avustaen, mutta vasaraa ei kyseisen pakin mukana tullut.

Lisähuomioina mainittakoon, että samaisen tarvikesetin ketjutyökalun piikki oli käyttämättömänäkin ihan silminnähden vinossa (tosin toimi sentään pienellä sovittelulla). Ketjunkatkaisijan takia koko paketin ostinkin, kun oli kiire ja koko paketti taisi olla halvempi kuin aiemmin vierailemani pyöräliikkeen myymä ketjutyökalu.

(Kelvolliselle, mukana kulkevalle kevyelle pyörätyökalusetille olisi kovasti tarvetta ja asian tiimoilta voisi ehkä avata vaikka ihan uuden säikeenkin. Kiinnostaisi löytää monipuolinen monitoimityökalu, jossa olisi jopa hiukan väätövartta sovitettavissa avaimiin ja jonkinlainen pussi, jossa olisi tilaa paikkaussarjalle.)

Edit: Niin juu ja Bilteman haka-avain oli ihan tinaa ja väänsin sen suoraksi melkein kertaponnistuksella. Muutama euro piti siitäkin turhakkeesta pulittaa.

Mä olen viime kuukausina rikkonut Bilteman työkaluista ketjunkatkaisijan ja ketjupiiskan. Ainoa mikä on kestänyt on tuo em. kammen ulosvetäjä.

Ketjunkatkaisija kannattaa oikeasti hakea Clas Ohlsonilta. Se on helevetin hyvä ja itse asiassa sama kuin esim. Hubjubin myymä.

^Toi Clasun ketjutyökalu on tosiaan hyvä. Varsin tukeva, takapuolikin on säädettävä ja työntötappikin on vaihdettava. On vaan hieman kalliimpi kuin nuo markettisälät yleensä, halpa kuitenkin, eikä tarvi ostaa joka kerta uutta.

Mulla on tällainen (no, sama idea, pikkasen eri näköinen)
http://www.discountcyclesdirect.co.uk/images/Economy%20Chain%20Tool.JPG
Ostettu greenbikesta reilu vuosi sitten keväällä n. 7€. On kestänyt erittäin hyvin käyttöä, eikä ole missään vaiheessa jäänyt työkalusta kiinni ketjun katkominen/liittäminen.

[i]edit: hups. Tämä olikin

l

ostakaa! ostakaa!´ -henkinen.[/i]

Aikoja sitten Clasulta ostamani ketjutyökalu on toimiva, mutta ehkä tarpeettoman iso ja raskas (jos haluaa kuljettaa epätodennäköisimminkin tarvittavat työkalut mukana pidemmällä reissulla). Metalli on myös melko pehmeää ja sainkin vahingossa taivutettua leukoja, joihin ketju asettuu. Hintaansa nähden hyvä.

^On se tosiaan aika painava, mullakin on pienempi mukaanotettavaksi, mutta ne ei tahdo kestää. Siis joku tollanen MrHatin mainitseman olonen. Ne vaan ei kestä montaa käyttökertaa.

Ja siksi siinä on se ruuvattava vastakappale, ettei voima kohdistuisi niihin pieniin leukoihin, jotka eivät sitä kestä.

Corto - 6:03, 24.8.2009 » (Kelvolliselle, mukana kulkevalle kevyelle pyörätyökalusetille olisi kovasti tarvetta ja asian tiimoilta voisi ehkä avata vaikka ihan uuden säikeenkin. Kiinnostaisi löytää monipuolinen monitoimityökalu, jossa olisi jopa hiukan väätövartta sovitettavissa avaimiin ja jonkinlainen pussi, jossa olisi tilaa paikkaussarjalle.)
[Alien II](http://www.topeak.com/products/Tools/ALiEN_II) ... erittäin hyvä, mm ketjunkatkaisin mielestäni parempi kuin tuo Mr Hatin postaama varsin luotettava malli (mikä sekin löytyy pakista).

Siitä Biltsun pahamaineisesta kammenulosvetäjästä taas:

  • eipä se lopulta sitten ihan kauhean montaa käyttökertaa kestänyt. kalun OMAT kierteet raksahti paskaksi jopa tällaisen kynäniskan voimilla. kammet toki istuu edelleen tyytyväisinä paikoillaan.

Sugino Grand Mighty feat. BB75 vs. Biltema 1-0.

Jussi. Ota lainaan tuo miun omatekoinen ulosvetäjä jolla lähtee tiukassakin olevat kammet.