Ajoasentoa etsimässä

kid_scientifik - 13:10, 6.2.2013 » vaikka sulla on suhteessa todella pitkät jalat (kuin myös itselläni), niin ei ajoasentoa sen takia kannata nostaa. päinvastoin, kun saat jakkaran kulman kohdalleen, niin itse pudottaisin ja pidentäisin ajoasentoa kyllä enemmän kuin pelkän stemin käännön verran.
Paljos tossa on speisereitä pinossa? Jos ajattelee, että olis pari senttiä korkeampi runko, niin eihän niitä montaa enää jäis samalla ohjaamon korkeudella. Ja tolppaa ois silloinkin esillä ihan sovelias määrä. Eli jos ei oo hirmu notkeeselkäinen (vielä) niin voi olla ettei suorilla kannata pudottaa kääntöä enempää.

Ja ilman käsiä pitäs tosiaan pysyä satulassa ajoasennossa, siis nousematta pystympään. Matalammassa asennossa joutuu luonnollisesti tukemaan keskikropalla sen verran paljon, ettei pitkiä matkoja jaksa, mutta jos käsien nostaminen tangolta tuntuu välittämästi vaikealta, painoa on liikaa käsillä.

Itellä on vähän samanlainen tilanne, luulen et mulle olisi joku TT54 ST56CC sopiva (55x55 on vähän pitkä/matala), mut ei tommosia runkoja kauheesti liiku. Isommissa koissa on parempi tilanne, muistaakseni classic bikesilla (vai classic bicylcles?) oli just ainakin joku cc-mitoiltaan 55x58 olikohan giantti. Mut maantiehän se oli, ei rata. Pituuttaan korkeammat (CC) ratarungot taitaa olla siinä linnunhampaan yleisyysluokassa.

Meinasin ite käydä ensin velosportissa mittapenkissä ja alkaa sitten miettimään toimenpiteitä.

^^ ite kans luulin pitkään tarttevani jotenki törkeesti korkeemman ku pidemmän rungon. Sit ku ajoin enemmän huomasin et en vaan ollu ajanu tarpeeks paljon. Ei siis, ettäkö näin olis kaikkien muidenkin kohdalla.

Joo, mulla on pituuteen nähden pitkät jalat + jäykkä/heikko selkä. Jos selkä ois paremmassa kunnossa vois mennä tommonen kanttikertaakantti-runkokin.

Opintomatka droppitankojen ulottuvuuksiin avartaa maailmaa. Pidentäisi ja madaltaisi asentoa, ja olisi nykyisestä niin selvästi poikkeava, että ainakin siinä oppisi vaikutussuhteista.

…ja esim. arione ei mulla toimi pystymmässä asennossa lainkaan niin hyvin kuin maantiemäisemmässä…

Vuoden ajelin rungolla, jonka alunperinkin ajattelin olevan mulle liian iso, joten jätin satulan matalalle ja laitoin lyhyen stemin. Puolihuvikseni tossa muutama päivä sitten testasin mitä competetivecyclistin fit calculator ehdottaa. Ihmettelin tuloksia hetken ja päätin noudattaa niitä. Nostin satulaa ja laitoin pidemmän stemin. Ajotuntuma muuttui aika reilusti, ja erittäin positiiviseen suuntaan. Jännää

yleisenä toteamuksena vaan mikähän siinä on, että kaikissa koko suosituksissa mulle aina yritetään tuputtaa 56cm tai 57cm runkoja vaiks ainakin subjektiivisen( Mut ei nyt ihan vielä kuitenkaan erehtymättömän) kokemuksen mukaan ois liian isoja tosin on kyllä kokeilematta, mutta mutta…

Mikäli tästä oli juttua jo toisessa säikeessä niin pahoittelut…

Minkäslainen saddle to bar droppi teillä on? Vähän lueskelin ja mittailin omaa ajopyörää ja yllätyin kuinka paljon sitä oli, 14cm, vaikkakin ei näytä läheskään niin isolta kuin monessa katuratarassissa tälläkin foorumilla. Tuntuu vain mittana aika isolta.

Muista mitoista. Runko on 505/525 ja ajajalla mittaa 170cm, 77cm inseamilla. Keskiöstä satulaan 71cm ja saddle to bar noin 51cm. 90mm 17 asteinen stemmi. Satulan kärki suhteessa keskiöön noin 2,5 taaempana Thomsonin setback tolpalla. Miltä kuulostaa tietäjät, onko setuppi ihan päin…? Runko summamääräisesti mitattuna competitive cyclesin mukaan aikalailla passeli. Optimaalikorkeus vois olla puol senttiä korkeampi, mutta riippuen pitkälti mitä mittoja on uskominen. Jotkut kirjoittaa että runko pitäisi olla tuuman jopa kaksi matalampi kuin todellinen inseam.

Velosportin fittingin hinta noin viikko sitten oli 70€ ja oli hiukan mielessä käydä tekemässä. Samalla sais jonkun tarkistamaan klossien asennot kun syksyllä oli jalkaterässä havaittavissa hiukan puutumista.

Itsellä inseam taitaa olla myös aikalailla siinä 76-77cm mikäli muistan yhtään oikein. Vivalossa Saddle to bar droppia ei taida olla riserillä ihan tuota 14 senttiäkään Jaguarin kanssa. Dropilla varmasti enemmän puolet enemmän mitä nyt. Tällä hetkellä keskiöstä satulaan 68cm, mutta tuo nyt onkin vasta about säädettynä ja oikeisiin säätöihin se saadaan keväämmällä.
100 millisellä stemmillä saddle to bar myöskin noin 51cm ja satulan kärki aikalaila keskiön keskikohdilla tällä hetkellä.
Vivalo on muistaakseni 53cm korkea ja 53.5cm vaakaan.

Vivalohan on mulle aikalailla “french fit” rajoilla, mutta pitäisi kyllä kuitenkin olla ihan sopivan kokoinen. Stemmi on ehkä vielä sellainen asia jota voi joutua lyhentämään, katsotaan kun saadaan ajettua, niin sillähän tuo selviää.

Setassa tulee myös olemaan ainakin lähtökohtaisesti hyvin samanlainen setti ja sitten lähdetään hakemaan sitä “oikeaa” asentoa. Setassa top tube 53cm ja pystyputki 52cm.

70€ ei kyllä ole fittingistä todellakaan paha hinta ja siellä olisi tarkoituksena käydä kun viime keväänä se jäi tekemättä.
En mä näistä asioista oikein mitään tiedä, mutta tässä hieman vertailukohtaa about. samankokoiselta kuskilta. Säädöt nyt vielä siis hakusessa, mutta kuitenkin about sinne päin säädettynä.

dpstyles - 17:37, 2.3.2013 » ..ajajalla mittaa 170cm, 77cm inseamilla. Keskiöstä satulaan 71cm..
Tuo satulan korkeus tuntuu mun mielestä vähän korkealta. Mulla inseam on noin 84 cm. Viime kesänä laskin satulaa pari senttiä jonkun netin laskukaavan innoittamana 74 cm korkeudelle. Se vaikutti itselle hyvältä muutokselta. Pyörittäminen on ollut helpompaa ja olen pystynyt käyttämään pienempiä välityksiä. Tosin tuohon vaikuttaa niin moni muukin asia, että paha mennä näillä tiedoilla mitään arviota tekemään.
b-veli - 15:27, 3.3.2013 »
dpstyles - 17:37, 2.3.2013 » ..ajajalla mittaa 170cm, 77cm inseamilla. Keskiöstä satulaan 71cm..
Tuo satulan korkeus tuntuu mun mielestä vähän korkealta. Mulla inseam on noin 84 cm. Viime kesänä laskin satulaa pari senttiä jonkun netin laskukaavan innoittamana 74 cm korkeudelle. Se vaikutti itselle hyvältä muutokselta. Pyörittäminen on ollut helpompaa ja olen pystynyt käyttämään pienempiä välityksiä. Tosin tuohon vaikuttaa niin moni muukin asia, että paha mennä näillä tiedoilla mitään arviota tekemään.
Tämä on kyllä aivan totta. Laskukaavahan on 0.88 x inseam & tässä tapauksessa tulokseena olisi 67.76cm, joten mahdollisesti satula voisi olla hieman korkealla. Laskukaava tosin on 170mm kammilla, joten sekin tietenkin vaikuttaa asiaan. 175mm kammilla sitten -5mm ja lyhyemmillä taas sitten toisinpäin. Nää samat ja muutakin löytyy täältä: https://www.yksivaihde.net/old/4913

Onko sulla jokin tietty juttu mikä asennossa on vaivannut vai sääteletkö muuten vaan paremmaksi?

Lueskelin vaan tuossa aiheesta muutama päivä sitten ja mittailin huvikseni. Satula saattanee olla hiukan ylhäällä ja stemmi saattanee muuttua vielä pienemmille asteille. Tän hetkisellä setupilla en ole ehtinyt vielä montaa kymmentä kilometria ajella joten vaikea sanoa sen enempää puolesta tai vastaan. Runko vois olla 0,5-1cm korkampi, mutta toisaalta tuo toinen Gan Wellini tuntuu nyt hiukan liiankin korkeelta ja se on 53 c-t.

Tein vihdoin Competitive Cyclistin Fit Calculator -mittaukset. Tulos oli hämmentävä:

[s]Measurements

Inseam: 80
Trunk: 71
Forearm: 33
Arm: 65
Thigh: 58
Lower Leg: 55
Sternal Notch: 146
Total Body Height: 178

The Competitive Fit (cm)

Seat tube range c-c: 51.8 - 52.3
Seat tube range c-t: 53.4 - 53.9
Top tube length: 56.2 - 56.6
Stem Length: 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position: 74.1 - 76.1
Saddle-Handlebar: 53.7 - 54.3
Saddle Setback: 3.0 - 3.4

The Eddy Fit (cm)

Seat tube range c-c: 53.0 - 53.5
Seat tube range c-t: 54.6 - 55.1
Top tube length: 56.2 - 56.6
Stem Length: 10.1 - 10.7
BB-Saddle Position: 73.3 - 75.3
Saddle-Handlebar: 54.5 - 55.1
Saddle Setback: 4.2 - 4.6

The French Fit (cm)

Seat tube range c-c: 54.7 - 55.2
Seat tube range c-t: 56.3 - 56.8
Top tube length: 57.4 - 57.8
Stem Length: 10.3 - 10.9
BB-Saddle Position: 71.6 - 73.6
Saddle-Handlebar: 56.2 - 56.8
Saddle Setback: 3.7 - 4.1[/s]

AIVAN JÄRKYTTÄVÄN PITKÄÄ SOVITUSTA TARJOAA!? Mulla on 54 cm Nelson, jonka top tube on 52,9 cm geotaulukon mukaan. Siinä 90 mm stemmi tuntui passelilta. Oonko mitannut jonkun osan itsestäni ihan persiilleen (ainakin yritin olla tarkka), onko mun ruumiinrakenne jotenkin vääristynyt vai enkö osaa tunnistaa hyvää ajoasentoa itselleni? Joku muu, mikä?

Oon käsittäny että tollaset 57-58 cm (top tube) rungot olis sopivia hyvän matkaa yli 180 cm pitkille henkilöille. Auttakaa pliis.

EDIT: Asuinkumppanin virhe mittaussuorituksessa

jos se tuntuu hyvältä niin se on hyvä. ei noihin ihan aina kannata luottaa, varsinkaan jos ammattimies ei ole ollut ottamassa mittoja. mullekin se ehotteli jotain 56 pitkiä raameja kun ekan kerran noita ite mittailin (175 pitkä). nytkun mittailin avustajan kanssa uusiks ni näytti sitä mitä olin ajatellutki, 53-54 pitkiä raameja. toki tuo vaakaputken mitta on vain puoli totuutta, reach sanoo enemmän.

Jos sulla ei oo sekä lyhyt kaula että pieni pää, epäilen mittausvirhettä “trunk” -mitan osalta.

Edit: Ja noita mittoja on lähestulkoon mahdotonta mitata tarkasti ilman avustajaa.

Avustaja otti kaikki mitat, mutta veikkaan mittausvirhettä silti. Pitää tarkistaa toi “trunk” nyt ainakin.

hei tri jones, sul on kiva allekirjotus! tää siis:“vittu…isi ja äiti sano etten saa ajaa fixillä”
-Ale99

Kiitos RTZ, virhe löytyi juurikin siitä mistä ajattelit. Nyt luvut näyttää paremmilta:

Measurements

Inseam: 80
Trunk: 63
Forearm: 33
Arm: 65
Thigh: 58
Lower Leg: 55
Sternal Notch: 146
Total Body Height: 178

The Competitive Fit (cm)

Seat tube range c-c: 51.8 - 52.3
Seat tube range c-t: 53.4 - 53.9
Top tube length: 54.3 - 54.7
Stem Length: 10.8 - 11.4
BB-Saddle Position: 74.1 - 76.1
Saddle-Handlebar: 51.5 - 52.1
Saddle Setback: 3.0 - 3.4

The Eddy Fit (cm)

Seat tube range c-c: 53.0 - 53.5
Seat tube range c-t: 54.6 - 55.1
Top tube length: 54.3 - 54.7
Stem Length: 9.7 - 10.3
BB-Saddle Position: 73.3 - 75.3
Saddle-Handlebar: 52.3 - 52.9
Saddle Setback: 4.2 - 4.6

The French Fit (cm)

Seat tube range c-c: 54.7 - 55.2
Seat tube range c-t: 56.3 - 56.8
Top tube length: 55.5 - 55.9
Stem Length: 9.9 - 10.5
BB-Saddle Position: 71.6 - 73.6
Saddle-Handlebar: 54.0 - 54.6
Saddle Setback: 3.7 - 4.1

Eli en ole niin hukassa omien runkojeni suhteen kun kuvittelin. Tosin stemmin mitat on aika paljon pidempiä kun mitä käytän → pitää venytellä I know.

Kiitos täältäkin, RTZ & Jones. Mä mittasin käsimitat uudelleen, ja pienistä mittavirheistä löytyi se kadonnut 1,5 cm lisää mittaa top tubeen. Trunk-mitasta varmaan loput, mutta en viitsi repiä assaria sohvasta kun en ole varsinaisesti just nyt ostamassa uutta runkoa.

Näitä mitattiin viimeksikin insinööritarkkuudella ja kieli keskellä suuta (silloin olin pyöräkaupoilla), mutta näköjään…

RTZ - 21:42, 18.3.2013 » noita mittoja on lähestulkoon mahdotonta mitata tarkasti
No, ensi kerralla tarkemmin. Opinpa taas vähän siitä, missä kohdassa ne sentit vaikuttaa mihinkin.

En tiedä onko nyt välttämättä oikea lanka mutta…
Olen tässä nyt vuoden vigorellilla ajellut ja Riseria tai bullhornia olen tykännyt pitää. mutta halu kokeilla droppia kasvaa koko ajan. itsellä on pelkkiä nysä stemmejä. kymysys kuuluukin että minkä pituisella stemmillä kannattaa ruveta kokeilemaan? ei jaksaisi ostaa 3 eri stemmiä ja todeta heivata 2 sitten pois kun oikea löytyy.
Vigorelli 56cm itse 184cm

Riippuu dropista ja sitten siitä mitä haluaa. Jos joku kompakti, niin varmaan 100-120 olis aika jeppis. Tosin 56 voi olla pienehkö muutenkin 184-senttiselle, holla at ya TimoL…