Yksivaihdeneitsyt kyselee

Hei yksitumaiset.

Eli olisi hankinnassa uusi fillari, mallia sinkula tai fiksi. Olin tuommoista sinkulaa hankkimassa viitisen vuotta sitten, mutta silloin niitä ei saanut mistään. Oli ainoastaan joku Tunturin ja Fillari-lehden projektisinkula ja kaverin Santa Cruzin runkoon tehty maastosinkku. Silloin ajauduin hankkimaan jonkun Konan (mallia en muista ja pyörä on nyt toisella paikkakunnalla), jossa oli kaksi ratasta edessä ja ehkä 6 takana. Ihan mukava peli sekin, joskin aika raskastekoinen.

Nyt olisi siis hankinnassa uusi kispa ja vaihtoehtoja on liikaa. Taito, tila eikä aika riitä kokoamaan itse joten vaihtoehtoina on lähinnä uudet sinkulat ja fiksit. Ulkomailta tilaaminen onnistuu, mutta mielummin suosin suomalaista ja koeajoa.

Pyörä tulisi peruskäyttöön. Huviajelut, työmatkat joskus (matkaa noin 10km suuntaansa), kaupunkiajo jne. Talvellakin voisi ajella, mutta jos on jäätä ja loskaa ja muuta paskaa niin saa jäädä väliinkin. Jonkinlainen lokasuoja voisi olla ihan jees (vai rikkooko tämä harmonian?).

Ulkonäöltä tuollainen Pista miellyttää eniten. Tosin en ole vielä varma haluanko suoran vai käyrän tangon.

Samoin mietityttää osaako amatööri fiksillä ajaa alkuun ollenkaan. Konan Paddy Wagonissa on jokin flip flop takaratas, ymmärsinkö oikein että sitä säätämällä voi valita sinkulan ja fiksin välilä? Onko tuollaisessa muutenkaan mitään järkeä?

Budjettina on mieluiten alle 1000€ ja ostamisella ei mitään kiirettä.

Mielipiteitä ja ehdotuksia otan mieluusti vastaan. Kiitosh!

Alottelin muutama päivää sitte kunnolla kun oma rakenteluprojekti tuli valmiiks ja joo, osaa.

Flipflopissa voi alkuun ollakin järkeä. Sinkulalla on kiva rullata myös, mut jotenkin nyt parin-kolmenkymmenen tunnin lyhyen testailun perusteella tuntuu siltä että vapaarattaaseen ei ole paluuta.

Pizzaan tarvit varmaan etujarrun lisäks, tai ainakin alussa kannattanee. Ja ohan se nätti. Ja halpa.

Olen kuullut Konan Paddy Wagonin omistajilta lähinnä kehuja, joten suosittelisin ensimmäiseksi sinkulaksi/fiksisksi varmaankin sitä. Se tosin on ostotilanteessa pelkkä sinkula, mutta eipä se fiksivarustuksen hankkiminen sinne flipflop-navan toiselle puolen kummia maksa.
Sitä myydään ainakin kauppaveljet-firmassa cyclocross-nimikkeen alla, joten todennäköisesti mahtuu talvirenkaatkin.

ei se maksa mitään kun se takaratas tulee valmiina. ja luonnollisesti kunnolla kiristämättömänä.

Eli tuo Paddy Wagon olisi yksi vaihtoehto. Mikäs sen käytännön ero tuohon Pistaan on jos Paddyn sinkula-mahdollisuutta ei lasketa? Pista on ainakin nätimpi ja Paddyyn saa paksummat munkit alle.

Onkos näitä muita vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa?

Paddy Wagonissa saat jarrut eteen ja taakse. Ruotsin cyclecomponentsista saa vähän yli 700 eurolla Surlyn Steamrollerin etujarrulla ja flipflop-navalla. Specializedin Langsterit, joissa myös flipflopit ja kaksi jarrua ovat alle 800e. Vähän enemmän hybridin mallinen olisi esimerkiksi Trekin Soho S, johon mahtuu lokareita ja paksuja kumeja.

Tällä hetkellä parhaalta vaikuttaa tuo Surlyn Steamroller. Onko siitä kellään mitään pahaa sanottavaa? Pääseekö tuota Suomessa missään kokeilemaan? Pituutta mulla on 170cm eli rungon koko voisi olla 49 tai 53?

olikohan kuinoma.com joku surly vuokrattavana?

Steamroller on muuten aivan täydellinen, mutta toe overlap, eli kengän kärjen ottaminen renkaaseen kiinni ärsyttää hieman. Tosin mua se ei ajossa haittaa, häiritsee muuten vaan.

Mulla on 49cm Steamrolleri, jos oot Helsingistä, niin tule joskus keskareille kokeilemaan.

Santtu

Eikö toe overlapia oo vähän aina (ainakin 49cm rungossa!). Paitsi jos on tooooosi löysä geometria, mikä taas on pahempi-

Yksi tyhmä kysymys, millaset renkaat tohon Pistaan mahtuu? Saako sellaiset että kehtaa ajaa hiekalla / soralla / sepelillä?

Satunnaisilta nettisivustoilta olen oppinut että Surlyyn menee melkein mikä vaan rengas ja Paddy Wagoniinkin normaalit retkipyörän renkaat.

Valinta tällä hetkellä siis akselilla:
Surly Steamroller
Kona Paddy Wagon
Bianchi Pista (tähän laittaisin sen etujarrun)

Hinnan suhteen ei taida eroa tulla noiden välillä.


Santtu T - Kiitos! Asun Helsingissä, tulen lomien jälkeen koettamaan jos Surlyyn päin alkaa mieli kallistua.

Vielä sellaista että eikös nuo kaikki mainitut pyörät ole aika lailla pomminkestäviä osiltaan ja rungoiltaan vai onko eroa sen suhteen?

Itse rakentelen juuri Steamrolleria ja täytyy sanoa että siinä tuntuu olevan kaikki mietitty kohdalleen. Mahtuu talvella nastat, järkevä geometria ja voi ajaa jarulla tai ilman.

Pari vuotta takana Langsterilla ja sekin on aivan mainio vehje. Runko on todella jäykkä joten se ei fleksu läskinkään (minä) alla. Tietty se on melko kova mukulakivellä, mutta hyvin tolla on pärjännyt.

Itse varmaan katselisin seuraavia jos pitäisi hommata vielä yksi helposti saatava, enemmän tai vähemmän valmis pyörä – tai edes runko:

Fixie Inc.
Gorilla
Bareknuckle
Charge

ja btw, 49cm paddywagonin raamikin ois näköjään tarjolla: [url=http://www.bc-hellsinki.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2281]

tollasia on kans olemassa tuossa naapurimaassa: http://www.altabikes.no/

Valinta vaan vaikeutuu. Miksei joku voi vaan sanoa että osta tämä. piste. :slight_smile:

Ostat sen mikä tuntuu hyvältä. Tai sitten vaihtoehtoisesti ostat jonkun, toteat sopimattomaksi ja pistät vaihtoon. Pistadex taitaa olla stadissakin sitä luokkaa, että pizzasta pääset eroon varsin “edullisesti” jos näin voi sanoa. Ja pistalle multa ääni, vaikka se ei talviajoon ihan sovellukaan. Ei mene riittävän iso nakki sisään.

boren - 2 hours ago » tollasia on kans olemassa tuossa naapurimaassa: http://www.altabikes.no/
aika hard to buy, eikö? kuulemma ainakin yks löytyy stadista, mutta kun itse kyselin niin pelkkään toimitus&jne mailiin vastaamiseen kului pojilta 3kk.

tjoo, lieköhän sama pyörä. pingstatesta bongasin yhdeltä tyypiltä, mutten tiedä sit kauanko ootellu.

Oliko tuohon kestävyyteen kellään mitään sanomista? Onko jonkin täällä mainitun kispan kanssa ollut enemmän ongelmia kuin toisen tai muuta?

Hienoja vaihtoehtoja on kyllä paljon. Fixedgeargallerya kun tutkii niin näyttäis, että melkein mistä vaan saa sellasen joka mulle kelpais. Ensin vaihdan kuitenkin tangon ja alan siitä säätämään eteenpäin. Pitää tässä tutkia ja ostaa vaan joku tosiaan.