Yksivaihde vs. lupiinit



Viimeinen iso esiintymä omilta kotinurkilta: reilun kymmenen metrin ojanpätkältä nousi yhdeksän 150 litran jätesäkillistä jättipalsamia. Yksi isokokoinen sammakkoeläin tarkkaili toimitusta.

Kattoo nyt jaksaako laajentaa reviiriä enää tänä kesänä, vai riittäisikö kun napsii siivotulta alueelta ne mitä vielä nousee. Seuraava esiintymä olisi vain reilu sata metriä kauempana, mutta toisaalta se on juuri kivasti poissa omista silmistä.

4 Likes

Sitä vaan mietin, että kun tätä on suomessa pelkästään tuhansia neliökilometrejä, niin mistä löytyy moti muuhun kuin oman mökki/kotipihan rääpimiseen? Mitään tolkkuahan koko hommassa ei varsinaisesti ole. Vaatisi luontaisen vihollisen tai olosuhteiden muutoksen (working on it).

Sama homma se on omalla landella ja äiti näistä jaksaa ressata, vaan ku on joka ikisellä tiellä ja pihalla ja pellolla kilometrikaupalla, niin tuntuu itestä vähä turhan ressin repimiseltä. Peli on menetetty jo kauan sitten.

Toki propsit sille että jaksaa käydä taistoa, jota ei voi voittaa, ei ole sillein tarkotus arvostella.

Siitä että jättipalsami on 1-vuotinen ja helposti hävitettävä kasvi, jota ei ole tuhansien neliökilometrien verran. Jos siementen leviämisen pystyy estämään, kasvi voi hävitä alueelta tosi nopeasti. Ainakin täällä Tampereella on vapaaehtoisryhmiä, jotka poistavat kasvia talkoovoimin. Viimeksi kun poljin tällaisen ryhmän ohi Peltolammilla, sieltä kaikui huuto ”MUKAAN VAAN!”

Pitäis kyllä.

4 Likes

Niin no, mä perkasin nyt parin päivän aikana yksin yli 200 metriä ojaa sellaisella tarkkuudella että vedin kaikki pienet ei kukkivatkin mitä suinkin löysin ja pakkasin kaiken jätesäkkeihin. Aikaa kului kymmenisen tuntia.

Tietenkään tämä ei ole tällä taputeltu, mutta tämä olisi ihan triviaalia hommaa jos edes muutama per naapurusto käyttäisi koirankusettamista vastaavan energian vieraslajien kitkemiseen.

5 Likes

jättipalsami on oman villiyrttioppaan mukaan myös kelvollinen ruokayrtti, tosin pidempi tutkinto paljasti että voi olla suurissa annoksissa epäterveellistä.

Itse olin tosiaan noissa aloituspostauksen lupiineissa höpinöissäni. Psalmeista en tiiä mittää.

Onneksi tää paska ei juuri ole vielä levinnyt Savoa ylemmäksi, vaan lienee ajan kysymys sekin. Hassua kun en Etelä/Keski-Ruotsissa ja -Norjassa 1500km matkalla havainnut lupiineja kuin ehkä yhden 10m pätkän verran. Mitähän siellä tehdään tai on tehty toisin, kun homma ei selvästi ole eskaloitunut vai Venäjältäkö se leviää länteen?

1 Like

Noh noh. Yleensä vieraslajit tuodaan ihan itte luontoa tuhoamaan. Toki se voi naapuristakin tulla, mutta aina on hyvä ensin vilkaista omaan napaan.

Virossa oli myös kuten Latviassakin. Siellä ajellessa pitkiä talottomia pätkiä mietin tätä topsua ja siellä kai se siemen tuohon aiempaan kommenttiin iti.

Niin toki on itse istutettu, mutta kiinnostais tietää mistä paikkakunnalta/paikkakunnilta tuo leviäminen on oikein startannut. On meinaan niin pirun levinnyt tuolla jossain Keski-Suomen korkeudella. Onko vaan, ettei ole ajoissa puututtu ja nyt on lähes liian myöhäistä?

Et sitte lukenu tuolta linkistä tätä taustaa kö?