Yksivaihde.net 2.0 kehitysideat ja uudet ominaisuudet

Ok, meillä on jo tuo alkuaikojen bugikeskustelu, mutta laitetaan auki uusi tulevaisuuteen suuntaava säie. Saitti toimii, mutta välillä tökkien ja takkuillen ja joskus vähän eri tavoin, joten pitäisi varmaan päräyttää jonkinlainen päivitysprojektikäyntiin.

Luulen ettei tässä aleta vaihtamaan julkaisu- ja foorumialustaa Word-/BBPressistä mihinkään, mutta joku itseäni paremmin PHP:tä lukeva ja kirjoittava voisi ottaa päävastuun tekniikkapuolesta. BBPressistä on tulossa 1.0-julkaisu tässä syksyllä, joten varmaan sitä kannattaa odottaa vielä hetki, mutta nyt olisi hyvä saada listattua tämän saitin hyvät ja huonot tekniset, toiminnalliset ja konseptuaaliset ominaisuudet.

Olettamukseni on, että yksivaihde.netin käyttö on keskittynyt keskustelualueen seuraamiseen, kun etusivun blogin päivitystahti on sen verran hidas ja esimerkiksi kuvagalleriasovellus ei ole sieltä helppokäyttöisimmästä päästä. Alkuperäisissä ajatuksissa tuon blogipään roolin oli nimittäin tarkoitus olla suurempi.

Mitäs mieltä jengi ois kevyestä kaupallisuudesta saitilla? Haittaisko Googlen mainokset? Pitäiskö paikallisia alan liikkeitä kannustaa ja vaatia kertomaan tarjonnastaan blogilla tai foorumilla oman otsikkonsa alla? Oisko bannerit big-no-no?

Mä en tuosta käytännöllisyydestä sano mitään, koska mä nyt tänne vaan höpötän omiani. Jotkut vastaa, ja jotkut ei. Mutta “kaupallistamiseen” mulla on sanottavaa:

Tällä hetkellä mä olen kehittäjän ja moderaattorin roolissa yhdellä toisella palstalla, ja se on taas sen verran kirjava poppoo ja tällä hetkellä siitä rustataan eräänlaista yhdistyspohjaa, joten sinne kuukkelimainonta sopii kovin huonosti. Idiksenä on kuitenkin jonkinlainen kulujen paikkaaminen? Totta mooses, mainoksia kehiin vain. Google-mainonta voi olla yks vaihtis, mutta toisaalta täällä jatkuvasti kerrotaan minne kannattaa mennä noukkimaan tavaraa etc. joten mestat ovat jo nyt saaneet jonkinasteista ilmaista mainosaikaa.

Kannattaa katsoa millainen säätö siitä irtoais, joitakin pinnoja pois ostohinnoista jos ajelet fillarilla missä on yksivaihteen-pinnakortti etc, jos lafkalla on banneri täällä.

Eli kaikkeen tulontekemiseen yes-yes vaan, kunhan saitti pyörii yhtä vaivattomasti kuin tännekin asti. Sitten kun alkaa tulla jaffa-pop uppia, siinä tilanteessa älähdän.

Yksi kysymys, joka on pyörinyt vielä mielessä on tuo keskustelupalstan etusivu. Sehän poikkeaa oleellisesti monista muista järjestelmistä tuolla pitkällä “Tuoreimmat keskustelut” -listalla, jossa viestien aihealueet eivät ole näkyvillä. Olisiko aihealuelähtöisyys tätä tuoreuskorostusta parempi lähestymistapa vai onko tämä nykymalli just paras?

Mun mielestä nykymalli on just hyvä, koska viestejä ei kuitenkaan tuu niin vitusti että ne tarttis selvempää jakoa alueisiin (kyllä, tsekkaan yksivaihteen monta kertaa päivässä). Siitä on sit hyvä klikata tabeihin auki kaikki päivittyneet topikit eikä tartte selata joka aluetta erikseen läpi. Itseasiassa en käytä niitä aihealueita ollenkaan ja muistan niiden olemassaolon vain kun postaan uutta topikkia. Onhan se kuitenkin hyvä, että joka topikki on jaettu aihealueittain, että niidenkin mukaan voi selata.

Yhteenveto: Nykyinen on vitun hyvä.

Mäki oon samaa mieltä tyan kanssa, toi “tuoreimmat keskustelut”-tsydeemi on just hyvä. Näkee hyvin uudet viestit, eikä tartte selaa kaikkia aihealueita läpi. Ja noista mainoksista, niin ne ei ainaskaan mua haittais yhtään, koska niitä on kuitenki kaikilla muillakin sivustoilla. Saitin ulkoasu on todella mukava, koska satun pitämään yksinkertaisista sivuista, elikkäs ei ainakaan sekavammaks tartte muuttaa.

edit: Niin munkin mielestä saitti tuntuu olevan aika vitun hyvä jo nyt, ei ainakaa mulla oo vielä ilmaantunu pahempia onkelmia.

loppujen lopuksi mulle on ihan sama mitä tapahtuu, mutta heti aluksi on puututtava tähän, ettei kellään ala dollarit kiilumaan silmissä

Muutaman pyöräkauppiaiden tuttuina ja kavereina pitää sanoa, että noita diipadaapa lällätilää-yhdistyksiä,-seuroja ja muita samantyyppisiä vonkaajia on aivan sairaasti liikenteessä. Ostokset kuitenkin aina liittyivät johonkin sellaiseen esineeseen, jossa nyt on aivan sama (ostajalle) maksaako se 4,20 vai 4,45. Eli kaikki “iso” kampe hankitaan muualta. Tuollaisen alennuksen tulisi tavallaan taata se, että seuran tai yhdistyksen ostokset keskittyvät siihen tiettyyn kauppaan. Ennen kuin on selvää, että mikä on sellainen kauppa missä tulee käytyä “oikeilla” ostoksilla, ei kannata mennä ruinaamaan… tulee paha mieli kauppiaalle ja itsellenne.

^totta töriset kyllä. Mutta mun idiksenä olis kyllä saada sitä romppeen tarjontaa enemmänkin Suomeen, tällä hetkellä Helsingissä on yksi aiheeseen kunnolla perehtynyt putiikki. Ottaen huomioon se seikka, että on edelleen olemassa ihmisiä, jotka mieluummin ostavat romunsa liikkeestä intternetsorin sijaan.

Itse en erityisemmin välittäisi mainosbannereista. Nyt sivuston ilme on kohtuu rauhallinen, joten olisi kiva jos se sellaisena pysyisi. Headerin kuvan voisi tietty vaihtaa, tai laittaa rotaatioon useampi vaihtuva kuva.

Keskustelun etusivu on hyvä, todella harvoin tulee edes kategorian perusteella viestejä katsottua.

Kotimaisille pyöräliikkeille ja muille lajiin liittyville palveluille sekä tapahtumille voisi avata oman osaston, jossa saisi vapaasti kertoa uusista tuotteista ja tarjouksista. Tämä olisi hyödyllistä niin sivuston käyttäjälle kuin kauppiaallekin.

Itseasiassa tämä ei pidä paikkansa.

eli sori vaan pitää puuttua taas huutelemalla olan yli.

Ainakin kaksi kykenenen nimeämään, jotka osaavat fikseedejä vääntää, mutta ovat profiloituneet pyöräliikkeiksi, jossa on myös muita judskia… samoin kuin eivät ihan jokaiselle suosittele kiinteävälitteistä, joka sellaista pyytää.

Siinä olet oikeassa, että YKSI liike on suoranaisesti profiloitunut fixudin -liikkeeksi.

Kuvittelenko mä, vai halkaistaanko täällä hiusta?

Toki, palikoita nyt myy useampikin kuin kaksi putiikkia, mutta varsinaiseen kiinteävetoisiin polkupyöriin on profiloitunut yksi liike. Tarkennetaan vielä, kiinteävetoisiin, katukäyttöön tarkoitettuihin polkupyöriin. Rataromuahan myy parikin muuta liikettä.

Pitääkö tähän laskea vielä ne liikkeet, jotka tarjoavat myös huoltopalveluita? Plz. Järki käteen.

Tässähän ei puhuta mitään siitä, kuinka järkevää kiinteävetoisella ajaminen on tms. vaan siitä, mistä niitä palikoita saa. Ja its as koko asia ei ole edes tämän threadin aihe, joten päätän tältä erää tähän. Ehdotukseni dumattiin, ja sillä hyvä. Jatkakaa.

Tämä saitti on ollut pystyssä melko tarkkaan 6kk, joten laitetaanpa tähän väliin hieman statistiikkaa (23.5.-23.11.2008):

19 572 henkilöä kävi tässä sivustossa

  • 107 357 Käyntiä
  • 19 572 Absoluuttiset yksilöidyt kävijät
  • 765 706 Näyttökerrat
  • 7,13 Keskimääräiset näyttökerrat
  • 00:09:24 Aikaa sivustossa keskimäärin (tää on paljon!)
  • IE 16%, Safari 22%, Firefox 55%

Viimeaikoina saitilla on käynyt noin 800 kävijää päivässä (tai siis 50 aktiivista rämppää refresiä minkä töiltään ehtii). Silti aika päräyttäviä lukuja kohtuu marginaali touhulle.

Kiitos käynnistä, tervetuloa uudelleen!

Hyvähyvä firefox!!!

Jos työkalulainaamoketju halutaan kunnolla futaamaan, niin Kuinoman tekniikka on vapaasti käytettävissä. Kuinomalle etsitään koko ajan pilottokavereita joiden kanssa voisi kokeilla miten kunnollisen tavaroiden lainaus- ja vuokrausosion saisi istutettua hyviin keskusteluryhmiin, foorumeihin, blogeihin etc… Yksivaihde täyttää hyvän tuntomerkit. Eli tekniikka käytössä ja me käytetään lisäksi aikaa siihen mitä Kuinoman koodi vaatisi tota varten lisäkoodaamista ja konffaamista (http://www.kuinoma.fi/yhteistyo_kuinoman_kanssa). Erilaisia vaihtoehtoja jutun toteuttamiseen on paljon…

Voisin siis (Kuinomaan duunaavilla kavereilla tosin lievä veto-oikeus mun lupauksiin) luvata, että Kuinoman fillaripuolen työkaluosion voisi jotenkin muuttaa Yksivaihteen työkalulainaamoksi ja silloin työkalujen alakategoriat ja kaikki muukin menisi ihan Yksivaihteen ehdoilla. Ja kaikki työkaluosiossa lainattavissa olevat tuotteet tulisi siis suoraan Yksivaihteeseen näkyville.

Toi vois olla oikeestaan ihan hyvä idis. En kyllä ole koskaan kuinomasta mitään lainaillut, mutta kohta tollasen vanhan raadon konvertointi tarttis hieman kaikenlaista työkalua. Eli minulta peukku tuolle.

Ajattelin huomenna tehdä vähän päivityksia ja säätöjä foorumille, joten katkoja on luvassa. Jos siis pääsette kirjoittelemaan uutta viestiä niin kannattaa sendiä painaessa ottaa sisältö talteen, jos vaikka lähetys ei sillä hetkellä toimikaan.

Suunniteltuja uudistuksia:

  • Etusivulle näkymään uusimpien ketjujen aloittajat viimeisen kirjoittajan rinnalle
  • Viestien päivämäärät absoluuttisiksi (1 month ago → 18.12.2008)
  • Tiedostojen (kuvien) lisäys posteihin rajatulle käyttäjäryhmälle
  • Etusivun uuden postin kirjoituslomakkeeseen kooditägien lisäyspainikkeet
  • Mini stats toimimaan footeriin
  • kaikkien käytettyjen plugarien päivitys
  • private message lähetyssivun korjaus
  • google adsense testaus

Tuleeko mieleen jotain vänkää tai mieluiten tarpeellista?

No mulla ei operalla näy noita pikkupainikkeita tossa viestinkirjotusboksin yläpuolella, mozillalla kyllä toimii. Että jos pystyisi sitä korjata.

Koitan katsastaa tuonkin. juuri huomasin toisesta ketjusta, et olit tuon maininnut. Pitää asennella vaan Opera itsellekin muuallekin kuin puhelimeen.

Olisiko mahdotonta säätää nuo linkit niin, että avautuvat uudessa ikkunassa? Varmaan joku maininnutkin asiasta aiemmin tai sitten se on vain minä…

koitan selvittää, et mihin väliin pitäis puukottaa moinen muutos. ois se kyllä ihan ok, vaikkakin aiheesta on puitu digimedian ammattilaisten toimesta varsin perusteellisestikin ja konsensusta ei oikein ole löytynyt.

IMO ei linkkejä uuteen ikkunaan, semmoset (= popupit ja muut ilman käyttäjän komentoa tapahtuvat asiat) vaan hämmentää ja vituttaa.

Jos haluaa niin ne linkit saa itsekin sananmukaisesti napin painalluksella avattua uuteen tabiin tai selainikkunaan.

Samaa mieltä. Nykytyylillä voi ite valita mihin linkki aukee.