Viherpeukalointi, eli kotikasvatuskikat ja -vinkit

Mulla on parvekkeella kolme humalaa (saksalaisia olutlajikkeita; Magnum, Smaragd, Taurus). Nuo vaativat aika paljon tilaa juurille, joten ne on 45 litran altakastelulaatikoissa (ikean muovilaatikoita) Ovat kasvaneet ihan hyvin, mutta nyt on kaikissa kolmessa ollut alapään lehdissä jotain hämärää. Näyttävät ihan kuin kuivahtaneilta, mutta multa on selvästi kosteaa .

Lisäksi on tulossa yrttejä (korianteri, persilja, sitruunamelissa, ruohosipuli) sekä tomaattia (varmaan 20 kpl, valtavia jo) sekä chilejä (eivät voi kovin hyvin, saviruukut vissiin hönkii kaiken veden ulos enkä jaksa kastella tarpeeksi usein).

tässä tietoa humalan kasvatuksesta.

(kaupunki)viljely kiinnostaa, meillä kasvaa:
persiljaa
kaalia
salaattia
härkäpapua
valkosipulia
tulppaaneja ja jotain muita kukkia minkä nimee en tiedä
varsiselleriä (jatkokasvatus lidlin hollantilaisesta selleristä)
maa-artisokkaa
ruohosipulia (sekä istutettuna että villinä)
retiisiä
(nokkosta villinä)
basilikaa
chilejä ties mitä lajikkeita
paprikaa
auringonkukkaa
hernettä

viime vuonna oli kans kesäkurpitsaa mut se on nii tylsä ja valtaa muilta kasveilta tilaa penkistä ni ei laitettu tänä vuonna.
oon miettiny että laittais ämpäriin perunoita mutta tota en tiiä näkeekö vaivaa ku sais sen yhen kattilallisen perunaa siitä ni.
kasvihuone puuttuu vielä. pitäs käydä ostamassa kakkosnelosta ja rakennusmuovia.

Viime vuonna ostettiin jottain kierrätyslaseja karmeineen ja väsättiin kasvipömpeli. Kaveriks hankittu myös kaivonrenkaita ja puulootia tonne opiskelija-asuntojen takapihalle. Luvan kanssa. Saatiin 12mx12m vapaaseen käyttöön. Sielläpä sitä kaikkee kasvaa. Toki oikeet kasvimaat on sitten vanhempien kesämökillä. Ne mistä jotain saattaa saadakkin ilman persnettoa.

Ja kyllä, tupakka elikkä kessu toimii hyvin huonekasvina ja muutenkin. Yks per kymmenen litran sankko tjms. niin kasvaa semmosia leipälapion kokosia lehtiä. Siitäpä sitten vaan fermentoimaan jos itsensä myrkyttäminen kinost.

puulootat voi korvata vanhoilla autonrenkailla jos haluaa, nää on yllättävän tilavia ja hyviä mm. avomaan kurkulle ja herneelle… elikkäs tämmösiä oon askarrellut: Vanha autonrengas uusiokäyttöön – luo renkaasta näyttävä kukkaruukku! - MTVuutiset.fi

eilen tehtiin perinteisesti raparperimehutiivistettä, nam!

e: ja sit kerrostalojen julkisivusaneeraukset on ylensä hyviä apajia ikkunanpokista kasvihuonetta rakentavalle…

Ja trukkilavojen kaulukset toimivat hyvin istutuslaatikoina. Niitten kaulusten raudat saa painettua kätevästi maahan jolloin pysyvät paikoillaan.

karzan - 10:38, 14.6.2015 » puulootat voi korvata vanhoilla autonrenkailla jos haluaa, nää on yllättävän tilavia ja hyviä mm. avomaan kurkulle ja herneelle... elikkäs tämmösiä oon askarrellut: http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/vanha-autonrengas-uusiokayttoon-luo-renkaasta-nayttava-kukkaruukku/3440040 eilen tehtiin perinteisesti raparperimehutiivistettä, nam! e: ja sit kerrostalojen julkisivusaneeraukset on ylensä hyviä apajia ikkunanpokista kasvihuonetta rakentavalle...
tätä autonrengashommaa ollaan funtsittu mutta a) ovat vitun rumia systeemejä b) arveluttaa laittaa suuhun jotain mikä on kasvanut autonrenkaassa

vaihdetaan humalan ja tupakan siemeniä pyydettyihin artefakteihin, esim olueen tai muihin siemeniin. pm tavoittaa tai insta- ja telegram @satanisreal

Hyötykasviyhdistys myy ainakin kessua, humalaa ja taitaa myydä tupakansiemeniäkin.

^^ ihan hyvä pointti, eipä oo tullu mieleenkään… mutta mun mielestä ne on kauniita, ku jaksaa nähdä ton vaivan… perinteinen kääntämätön ei sytytä…

Laitettiin yrtit helvetin leveisiin moottoripyörän takarenkaisiin. Onhan ne vähän rumat jonkun mielestä, mutta toisaalta itse tykkään. Piti maalata ne valkoisiksi, mutta en jaksanut :smiley:

nää on just niin makuasioita… mut voiks niist yli 10 vuotta vanhoist paskeist oikeesti liueta jotain muka?

Kai me haudattais ne luontoon, jos ei niistä mitään irtoais.

renkaat.

Lähdeviitteet tosta puuttuu, mutta ihan loogiselta kuulostaa. Kumi itsessäänhän on kyl aika inerttiä tavaraa. Mut luulen kans että pottujen kasvattamisen, ja omien kasvisten syömisen terveysvaikutukset kumoaa mahdollisten pienten jäämien haitat jokatapauksessa…

juu, no tuossa puhuttiin silpusta, mutta empä istuta mitään syötävää noihin enää… rupean pakurikääpädieetille ja menen luolaan kuolemaan… mikään ei ole enään turvallista edes puutarhassa…

vanha Orkideani päätti yllättää kukkimalla:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/11700606_1444435032548098_433140720724950093_o.jpg
e: lannoitan tätä akvaarion filtterin kalankakkasotkuvedellä

Pistokkaiden vaihtelu kiinnostaa. Peikonlehteä vois leikata pari haaraa pois ja ehkä tuota siroliuska-araliaakin. Hesassa

mulla ois humalaa. saa tulla nappaan pistoja. tää on naapurikaupan seinästä alunperin.

edit: pasilassa siis

Fiilistelin jo toisaalla, mutta pakko tulla jakamaan tännekin.

Kotiviljelyn timantit on kyllä lopulta ne kaikkein yksinkertaisimmat jutut: Peruna, lanttu, porkkana, punajuuri ja nauris

Noi on kaikki sellaisia, että kaupan tavaraa ja kotipellosta juuri nostettua raaka-ainetta kun vertaillaan niin puhutaan kokonaan eri asioista.

Luulen, että moni joka kammoksuu raakoja juureksia ei ole noita oikeasti tuoreina edes maistanut. On kuin hedelmiä söisi.

Edit. Ja tarkennetaan nyt toki, että en syö pottuja raakana suoraan pellosta :wink:

Vastanostettu nauris on kyllä melkoinen herkku, olen samaa mieltä. Ja porkkanat tietysti.