Varustelekan olkalaukku - tuu mukaan suunnittelemaan!

Me Varustelekassa ruvetaan duunaan omia tuotteita Kiinassa. Ideana olis etupäässä tuottaa sieltä hintaluokan alapäästä vähän parempaa kamaa kuin mitä pystyy tukkureilta ostamaan. Kiinalainen tekee kohtuuhintaan hyvää kamaa, kun sitä vaan vähän ohjaa.

Meiltä on nyt tulossa rynnäkköreppu, joka on tommonen moderni pieni sotilasreppu. Esimerkiks just sellanen reppu, millä mä fillaroisin, jos en käyttäis kärsimyssäkkiä. Nää on laivamatkalla Suomeen ja saapuu myyntiin toivottavasti helmikuussa 39,99 hintaan. Seuraavaa projektia vois alotella, eli olkalaukkua. Mun alkuperäinen ajatus oli, että tekis samanhenkisen olkalaukun, kuin toi reppukin, eli taktista polyesteriä, PALS-kanavia ja vetskareita ja lokeroita. Silleen et sun normaalit päiväkamat olis about aina tossa laukussa, ja tavara pysyis siellä hyvässä järkässä. Laukun seinämä on 600d PU-pinnoitettua polyesteriä, eli kestävää ja roisketiivis - vesi tulee läpi lähinnä saumoista ja vetoketjuista, ja sieltäkin hyvin vähän. Hintaluokka olis tarkoitus saada ton repun kanssa samaan, koska matsku, matskun määrä ja työn määrä on about sama.

Juttelin tosta duunissa Lumikon kanssa, ja se taas oli sitä mieltä, että täys vedenpitävyys olis hyvinkin tärkeää. Tämmönenkin voitais tehdä, ja jos oltais oikein hurjia, voitais tehdä molemmat. Täysin vedenpitävä, simppeli läähättilaukku on vähän semmonen, et ajattelin niitä jo olemassa, mut kyllähän nyt ainakin hinnalla pääsee kilpailemaan, jos tuo suoraan tehtaalta Suomeen. Joku tekee noita kotimaassakin, mutta mitäs ei pyydä kahden euron tuntipalkkaa…

Jos jengillä on intoa osallistua tän suunnitteluun, niin tässä olis mahis: alkakaa suunnitella, tänne saa laittaa tekstiä, kuvaa ja mitä haluaa. Ideointi vapaata. Me voidaan toki suunnitella tää ihan kokonaan itekin, mutta kelattiin, että kun meillä on kerta mahis semmoseen, niin vois olla aika mageeta antaa ihan tavallisen tallaajan kertoa, mitä ite haluais käyttää.

U-lukolle joku valmis holsteri\remmi olis kiva.
Minkä kokonen tuo reppu on? Näyttää hyvältä.

Itse olen ihmetellyt, miksei ole olemassa normaalin lähettilaukun ja Ortlieb Messenger -repun risteytystä, siis vedenpitävää lähettilaukkua rolltopilla. Ehkä siitä tulee pöljän näköinen ja tuntuinen selässä.

Täydellinen vedenpitävyys on tärkeää. Ja se on sitä helpompi saavuttaa mitä yksinkertaisempi rakenne.

esim.

http://missionworkshop.com/images/product-galleries/shed/Shed-Rolled-Front.jpg

täysi vedenpitävyys ei ole vain tärkeää vaan on monelle vähimmäisvaatimus. kelejä ei voi valita vaan laukun pitää kestää ne kaikki.

Hyvännäköinen reppu. Suosin tosin vetoketjuttomia kantolaitteita kun niissä on vähemmän hajoavia osia ja ne pitävät paremmin vettä.

Itse tykkäsin mahdollisimman yksinkertaisesta, “klassisesta” laukusta jossa on sopivasti kiinnikkeitä lukoille yms. ja tietenkin lisäremmi pyöräilijöille.

Vedenpitävyys ois varmasti hyvä myyntivaltti läppärikansalle. Jos haluatte olla hurjia niin tehkää useita kokoja.

-Ei vetskareita, tai ainakin eniten käytössä olevat taskut vetskarittomia.
-U-lukolle joku tällinki. Apinoikaa vaikka jostain markkinoiden holsterista laukun kylkeen/käden ulottuville ja siihen kaveriksi joku älykäs kiristin. Tai tehkää sellainen lenkeillä kiinnitettäväksi lisävarusteeksi. Do it. Esim. voisin noihin lantiovöihin sellaisen kiinnittää.

Plz älkää tehko siitä liian sotaisan näköistä.

Se vedenpitävyys ei mene yksiin palssien kanssa, mutta taisinkin ymmärtää, että olisi taktisen sijaan mahdollista tehdä pomminkestävä. Mun mielestä rolltoppi on kuitenkin huonohko idea sillä se estää isojen kuormien kantamisen. Tietenkin, jos sinne laukkuun menee vaan se iBook pro ja naistutkimuksen gradu niin mikäs siinä.

Itse ehdottaisin, että kantoremmi ois mahdollista muuttaa kummalle tahansa olalle ja sen kainaloremmin kiinnityspaikka ois hoidettu ainakin yhtä hyvin ku bagaboolla. Mitään lisäkantoremmejä en kaipais.

http://www.highsnobiety.com/news/wp-content/uploads/2009/02/griffin-bagaboo-messenger-bag-3.jpg

PALS-u-lukkoholsteri?

Tommonen Magnumin u-lukko ainakin uppoaa PALSsiin hyvin mutta ei se tosin ole nopeasti saatavilla siitä.

Toi reppu on vähän isompi kuin meidän nyt myymät Mil-Tecin ja Condorin Assault Packit, 45 x 22 x 30. Kattelin vähän tarkemmin, niin mehän käytetään siis tossa repussa 900D polyesteriä joka on PVC-pinnoitettu. Mä tykkään tommosista ei-vedenpitävistä asioista, koska niitä ei tartte joka ilta tyhjentää siinä pelossa, että kama homehtuu sinne. Tommonenhan pitää kuiteski varsin hyvin vettä, sillä se vesi ei vetskarista ja saumoista kovin äkkiä, paljoa tai syvälle läpi tuu. Mä pyöräilen paljon, enkä oo kaivannu enempää vesitiiviyttä.

MOLLE U-lukon pidike lähti heti suunnitteluun. Sen saa sit vyöllekin, jos ei oo PALSia reppu täys tai tykkää pitää taisteluliiviä ihan aina.

Meillä on optiona teettää tätä tavaraa myös esimerkiks Liettuassa, jossa me toivotaan tekevämme milspec taisteluliivejä ja taskuja, eli jos tehdään hyvälaatuista kamaa vähän pienemmällä määrällä, sekin onnistuu. Veikkaan, et vesitiiviitön, ton repun tapanen laukku möis suurempia lukumääriä, mut kuten sanoin, voidaan myös tehdä kaks erilaista tuotetta.

Tästä tavarasta tulis kyl pakosta aika militanttisen näkönen. Me ollaan kuiteski Varusteleka, hei, ei mitään hippisivareita. Höhö.

Repussa vesitiiviys ei mummielestä oo niin ehdotonta kun päälle voi aina vetää sadekelillä sadehupun. Lähettilaukun kanssa ei taidai toimia? Mulle ei siis toimi lähettilaukut, niin en tiedä, mut kuvittelisin.

Valtteri_ - 19:22, 17.1.2013 » Toi reppu on vähän isompi kuin meidän nyt myymät Mil-Tecin ja Condorin Assault Packit, 45 x 22 x 30. Kattelin vähän tarkemmin, niin mehän käytetään siis tossa repussa 900D polyesteriä joka on PVC-pinnoitettu. Mä tykkään tommosista ei-vedenpitävistä asioista, koska niitä ei tartte joka ilta tyhjentää siinä pelossa, että kama homehtuu sinne. Tommonenhan pitää kuiteski varsin hyvin vettä, sillä se vesi ei vetskarista ja saumoista kovin äkkiä, paljoa tai syvälle läpi tuu. Mä pyöräilen paljon, enkä oo kaivannu enempää vesitiiviyttä. MOLLE U-lukon pidike lähti heti suunnitteluun. Sen saa sit vyöllekin, jos ei oo PALSia reppu täys tai tykkää pitää taisteluliiviä ihan aina. Meillä on optiona teettää tätä tavaraa myös esimerkiks Liettuassa, jossa me toivotaan tekevämme milspec taisteluliivejä ja taskuja, eli jos tehdään hyvälaatuista kamaa vähän pienemmällä määrällä, sekin onnistuu. Veikkaan, et vesitiiviitön, ton repun tapanen laukku möis suurempia lukumääriä, mut kuten sanoin, voidaan myös tehdä kaks erilaista tuotetta. Tästä tavarasta tulis kyl pakosta aika militanttisen näkönen. Me ollaan kuiteski Varusteleka, hei, ei mitään hippisivareita. Höhö.
lumikko varmaan tietää ja osaa selittää mitä sen repun pitää kestää jne, MUTTA:

nyt kantsii miettiä tosi tarkkaan että mitä kannattaa ruveta tekemään ja kenelle.
ootte varusteleka joo ja tavaran pitää olla sotaisaa ja miehekästä, mut nyt ootte tekemässä fillarointispesifistä olkalaukkua ja miettikää tarkasti että ostaako teidän perusasiakas Nönnönnöö lähettihipsterihomosteluun liitettävän olkalaukun (olkoonkin kuinka taktisen näköinen tahansa) vai valitseeko mieluummin ton repun mikä on tuolla ekassa postauksessa kun lähtee pyöräilemään.

onko ne ikinä edes kuulleet lähettilaukuista?

kuinkas monta ihmistä teidän postituslistalla oikein on? aika hyvä pohja lähteä suunnittelemaan kevyttä markkinatutkimusta.

E: tällä kaikella tarkoitan, että mielestäni kannattais tehdä tuote, joka palvelee enemmänkin pyöräilijöitä kuin armeijafiilistelijöitä ja ehkä tämän kerran myös tehdä siitä vähemmän taktisen näköinen jotta sitä ostettaisiin enempi.

Te teette siitä vedenpitävän ja teette sen laittamalla pressupussin sen pääosastoon.

Ja palsseista turha sössöttää, oon monesti kaivannu niit tavallisiinki laukkuihin.

Kunnolla vesitiivis, niin sitä ei tarvitse kuivatella kuin ulkopuolelta.

Mulla oli tapana pitää purjobägin olkahihnassa u-lukkoa. Siinä oli toppauksen ja varsinaisen hihnan välissä just sellai tilaa, että onguardin sai näppärästi tungettua siihen. En usko, että toi oli suunniteltu ominaisuus, koska jos laukku oli enemmän kuin puoliksi täynnä, lukko tapasi kiivetä tosta about sydämen kohdalta solisluun päälle, mikä oli tietty epämukavaa. Tuotekehittelyllä varmaan helposti korjattavissa tuo seikka. Mutta siis erinomainen paikka lukolle on just tossa rinnan päällä. Se on siitä nopeasti tempaistavissa vihollisen kasvoihin tahi mersun sivupeiliin ilman, että laukkua täytyy nykäistä selästä pois.

Reppunne näyttää pätevältä. PALSit on hyviä, sota on jees.

Oho, tää ketju oli mennyt ohi. Kommentoidaan ja nostetaan vähän.

On yhdenlaisia laukkuja, joiden ei tarvitse olla vedenpitäviä. Semmosia on jo riittävästi. Mun mielestäni tän laukun tosiaan pitäisi olla vedenpitävä. Reppuihin saa sadesuojan, olkalaukun kanssa se on hankalampaa. Vedenpitävyys ja PALS-lenkit on sovitettavissa yhteen niin, että PALS-lenkit ommellaan ulkokankaaseen ja vedenpitävyyden takaa erillinen sisäosa.

Armeijatyylin apinointi muotihommissa ei ole mikään uusi juttu, eikä esim. maastohousuissa kulkeminen ole enää pitkään aikaan ollut mikään statement. Vähän vanhempia esimerkkejä inttityylin valumisesta siviilien pukeutumiseen edustaa mm. päällystakin epoletit, puvuntakin hihansuussa olevat napit ja kravatti. Mun visioni (joka edustaa siis vain yhden henkilön mielipidettä) mukaan laukusta tulisi käytännön tarpeiden mukaan suunniteltu kantoväline, johon lainattaisiin sotapuolelta PALS-lenkit. Lopputuloksesta tuskin tulee liian sotaisa kenenkään makuun, varsinkaan kokomustana.

Vaikka Varustelekan imago on militantti, noihin omiin kamoihin ei olla laitettu semmosia pseudo-militantteja arvomerkkejä ja huuhaakoodeja stencil-fontilla kirjoitettuna, mitä monen muotilafkan army-fashionissa näkee.