Varokaa osavarkaita

Pelottaa koska varkaat oppii ymmärtään fiksiosien arvoa ja kysyntää. Vituttais löytää fillari ilman takakiekkoa tai kampia. Molemmat yllättävän hintavia osia fikseissä. Ja semiyleiset Shimanon 600 klassikkokammethan lähtee mukaan pelkällä kuusiokololla.

Multa lähti viikonloppuna täysjousto-mtb:n takaiskari lukitusta urheiluvälinevarastosta. Samassa varastossa ois ollut pari fiksiä purettavaksi. Tai sit varkaat just ymmärtää hintoja, takaiskarihan taitaa olla vähän kalliimpi kun fiksin takanapa+vanne.

Lukitusta varastosta multa on lähtenyt aikasemmin myös satula+tolppa ja etukiekko. Muutenkin meidän perheestä on satuloita ja satulatolppia lähtenyt.

Kaikki kikat osien lukitsemisesta otetaan vastaan!

Mullahan on itsellä ghettohelkamassa satula+tolppa vanhalla ketjulla kiinni eli ei ilman ketjunkatkaisijaa lähde. Ja eturenkaisiin oon ostellut niitä erikoisia lukkomutterisysteemejä. Sääli vaan että ne on mtb-osille suunniteltu eikä sarjan satularuuvista tai taka-akselin ruuvista oo paljoa iloa.

Fillarin osille on ihan samat vakuutusehdot kun kokonaisille pyrille. Eli nää on oikeestaan vittumaisimpia varastamisia. Vakuutuksesta ei saa mitään kun omavastuu on aina vähintään saman kun osan hinta (ikävähennyksillä).

Joku vois tehdä testin ja laittaa muutamaan kuusiokoloruuvin kantaan pikaepoksia ja kokeilla saako sen jollain kikalla veke rikkomatta ruuvia. Jos vaikka porais dremelillä kuivuneeseen epoksiklönttiin reijän ja kampeaisi jollain piikillä veke? Johonkin stemmiin ja satulatolppaan tuota vois kokeilla, kun niitä ei tule säädettyä kovin usein.

Omat pyörät on turvassa, joten tuskin mä ite jaksan kokeilla.

Ketjulla kiekot ja runko kiinteään esineeseen kiinni. Painaahan toi, mutta antaa kummasti mielenrauhaa. Tuota satulan kiinnittämistä ketjun kanssa olen harkinnut, mutta niissä ei ole niin paljoa rahaa kiinni, että se vitutus ei ehkä paisuisi ihan infernaaliseksi. Tai no. Harkittu on.

Stonga ja stemmihän tuosta tarvittaessa lähtee varsin vikkelään. Ja polkimet.

Mutta aivan infernaalisen paskavitutuksen aiheutti se, kun mä huumorilla pistin neidin vaakaputkeen kirkkaankeltaisen vaahtomuoviputken ttp:ksi - neitiäkin nauratti - ja se lähti kahdessa päivässä. Ja ainoa hetki, että se oli ns. turvattomassa paikassa, oli se, kun pyörä oli viettänyt vartin kaupan edessä. Okei, eihän sitä tarvinnut kuin ojentaa käsi ja sormet ja tämän jälkeen tarttua siihen lärpäkkeeseen, mutta silti. Ja miksi? Se oli kulahtanut, keltainen ja varsin ruma. Hinta-arvio noin 3 senttiä.

Se oli kulahtanut, keltainen ja varsin ruma. Hinta-arvio noin 3 senttiä.
Tyylipoliisi iski!

No heeeiiii, se fillari on tyylikkyyden huipentuma, ruosteenvihreä, pinkit gripit ja mestaruusraidat!

joissain vanhoissa shimanon stemmeissä on kuusiokoloon sujautettu jonkinlaista liimaa/muovia suojaksi. se pitää ensin sitten rapsutella veitsellä veke, suht työläästi, jotta osan saa ruuvattua irti- toihan siis voisikin toimia myös omasta aloitteesta. jos on löytänyt hyvän palikka-setupin ja ideaalin ajoasennon, aika harvoin sitä tulee loppujen lopuksi muutettua. Juuri stemmi ja satulatolpan ruuvi ym. pienet mutskut voisi hyvinkin liimata säppiin.

kyllä lähettiä vituttaa tulla ulos toimistosta ja ähättää penkki nussituksi!

tosiaan hyvä setti kalliin penkin seivaamiseen voisi olla juuri pieni pala fillarin ketjua takahaarukkaan kiinni. ei tarvitse joka välissä olla sössimässä satulaa lukkoon.

multa ei kyllä oo käännetty pitkään pitkään aikaan mitään yksittäisiä osia muuta kuin pirullisten jekuttaja kaverien toimesta, mutta sitä mieltä itse olen nyt kun tuo olmokin lähti niin pommivarmaksi luulemastani paikasta fäteimmällä u-kryptolla ryyditettynä, jotta mikään lukko ei sitä mieltä rauhoita tai nipaa teleskooppivarrella varustettuine voimareineen pysäytä.

aina niillä tuullssit löytyy ja ekspertiissiä jos vaan konkeli tarpeeksi kiehtoo.

Samaa mieltä, ettei niitä oikeen mikään pysäytä. Kaverilta lähti heinäkuussa puolentoista tonnin maasturi töölöstä lukitulta sisäpihalta, ja erittäin järeän U-lukon takaa… Ainoa keino on sisäsäilytys.

Varkaiden päähänpisto on aina omistajan häviöksi, lukot sun muut on vain hidasteita, ei mitään oikeita esteitä. Tosin järkevin tapa pölliä fillareita on edelleenkin ajaa paku fillaripuljun viereen, ikkuna paskaks, ja auto täyteen pyöriä. Viidessä minuutissa ehtii varmasti täyttämään pakettiauton.

Itte oon kuullu iha liikaa niitä tarinota että taloyhtioön pyörävarastosta on nyysitty kiekkoja ka satulaa sun muuta. Siellä jos jossain on öisee aikaa mahollisuus rauhassa pölliä palikoita. Tämän takia en säilytä yhtää fillaria muualla ku kotona sisällä kylppärissä tai parvekkeella. se jos joku on varma paikka. jos jonnekki kaupungilla fillarin jätän nii se on sitte krypton u-lukolla kii ja monesti vielä vaijerilla kiekot kammet ja runkoki kiinni… kiinteään kohteesee kiinittäminen kannattaa! Tosin aattelen aina jotenki sillee että mitä järeemmillä systeemeillä fillari on lukittu nii sitä enemmän se voroja kiehtoo. Attelevatko sitte että kyseessä on kallis peli tai jotai. mene ja tiedä ku itte ei nyysimistä oo tullu harrasteltua.

sehän on fakta että lukot on rehellisiä varten… jos jonku haluaa pölliä nii kyllä ne lukot on vaa pieniä hidasteita.