Olen ymmärtänyt, että syy olisi niinkin tylsä kuin että tällä tavalla onnistuu samanaikaisesti jarruttaminen helpommin hallittavalla (taka)jarrulla sekä suuntamerkin näyttäminen tien poikki (useimmissa maissa vasemmalle, Britanniassa etc. oikealle) käännyttäessä.
Tämäkin toki tekee järkeä.
Omaa liikennekäyttäytymistä kun mietin, niin kyllä mä taidan vasemmalle kääntyessä näyttää kumminkin suuntamerkin vasemmalla kädellä ja oikealle sitten oikealla. Jotenki aika vieraalta tuntuis laittaa vasen käsi 90 asteen kulmaan.
Itellä on fiksin etujarru oikeella. Vaparillisissa pyörissä kuitenkin toisinpäin. Tuntuu loogiselta mut ei kyl oo
Suomessa pitkään asunut brittikaiffari pitää edelleen etujarrua oikealla puolella, pyörän myydessään vaan kääntää toisinpäin kahvat. Moottoripyörällä paljon ajaneille tuo on vissiin ihan luontevaa kanssa. Ite oon ajatellut että johtuu vaan samoista kummallisuuksista briteissä kuten vasemmanpuoleinen liikenne ja lämmin olut ( en tiedä onko oikeasti näin mutta Asterix)
Itellä kerran ollu etujarru oikealla, muistaakseni ihan vaijerin viennin takia ettei tule turhia mutkia.
Niin siis kyse oli nimenomaan suuntamerkin näyttämisestä vasemmalle (ja jarrut väärinpäin -maissa oikealle) käännyttäessä, oikealle käännyttäessä totta kai merkki oikealla kädellä, mutta tuossa tilanteessa suuntamerkki on toisarvoisempi ja liikennetilanne yksinkertaisempi, niin sen kanssa on helpompi elää.
(Joo toki jossain maissa opastetaan näyttämään pyörälläkin suuntamerkki oikealle tuolla tavalla hassusti, mutta lähtökohtana tuossa kuitenkin oletetaan suuntamerkkiä näytettävän kuljettajan toimesta auton ikkunasta, ja ilmeisesti kellekään ei ole tullut mieleen, että fillarilla ei ole vastaavia esteitä.)
Fiksissä vain etujarru, kahva oikealla. Syynä vain ja ainoastaan suuntamerkin näyttäminen kääntyessä. Yleensä oikealle kääntyessä on vähemmän väistettäviä eli tarvitsee myös harvemmin jarruttaa, mitä taas häiritsis se että on irrottanu käden jarrulta näyttääkseen suuntamerkkiä.