Vannejarrut

Toivottavasti kukaan ei tän keskustelun takia kuitenkaan ala suunnitella sortumista levyjarruihin.

Tekis kyllä hiukan mieli mennä mittailemaan noitten M750:en efektiivistä längen pituutta. Se voi olla keskimäärästä lyhyempi kyllä :thinking: Se ehkä selittäis sen, miks käyttöohjeessa neuvotaan asettamaan palat millikaupalla lähemmäs vannetta kuin mihin muilla v-jarruilla oon totunut.

1 Like

Tää on kyllä mysteerien mysteeri. Ihan oikiasti en oo tämmöseen ongelmaan koskaan törmänny mutta kun mietin nii oon kyllä aina käyttäny tommosia jarruja semmosien ysäri-kapeiden vanteiden kanssa jolloin liikutaan varmaan sitten jarrun ns. optimialueella. Ehkä leveämmän vanteen kanssa toi linkkugeometria joutuu sellaiseen ääripäähän ettei kupuprikoilla jarrupalaa enää suoraks saa. Tai jotain. Ottakaa kuvia jos jaksatte ja jarrut on jo kiinni. Kyllä tää on kiinnostavaa asiaa.

e. Ja siis milliä se Shimano ehdottaa 739:n kanssa myös palan ja vanteen väliksi.

Joo, kupuprikoilla saa tietty sitä jarrupalaa käänneltyä, mutta jos ny katot sitä linkustoa, ni ehkä hahmotat miten se jarrupalan kiinnityspiste siinä jarrussa kääntyy sen tapin mukana eri kulmaan.

En nyt ihan täsmälleen muista minkäsuuntaisia kohdistusvaikeuksia noitten m750 -länkien kanssa joskus kohtasin, mutta muistan kyllä, että hommaamalla pidemmät palautusjousen säätöruuvit pääsin siitä pulmasta eroon.
Pystyi mielestäni kikkailemaan osuvammat stoppariholet suhteessa palojen ja vanteen keskinäiseen linjaan.
Ja joo, kylläpä vain käyttäjä “nyykkarit” on mielestäni hyvinkin oikeassa siinä, että toi linkusto “supistaa” tota jarrupalan käyttistä kohditussektoria, vaikka niitä kupu-kuppi-mitälie-prikkoja hyödyntääkin.

edit. …joskaan en yhtään tiedä kuinka vakavastiotettava yv-profiili enää mahdan olla taannoisten mysteerispekulointieni myötä, mutta kenties jotkin orastavan logiikantajun kotvaseni minullakin.

No kävin mittailemassa hiukan. Vanteen ulkomitta on perus ysäriä, eli 24 mm. Noi Highlanderin tapit on hitsailtu kasarilla, portaattomasti säädettävien cantijarrupalojen aikakaudella, edessä 90 mm ja takana 70 mm etäisyydelle toisistaan.

Edessä mulla on ne 6 mm spacerit siellä längen ja vanteen välissä. Sekä länki että luonnollisesti samalla myös palaa pitelevä linkki ovat aikalailla kohtisuoraan vanteen jarrupinnan kanssa linjassa. Palautusjousen tappi on keskimmäisessä reiässä.

Takana mulla on ne 3 mm spacerit siellä längen ja vanteen välissä. Sekä länki että luonnollisesti samalla myös palaa pitelevä linkki ovat useamman asteen takakenossa suhteessa vanteen jarrupintaan — tätä on toki kompensoitu säätämällä itse jarrupala osumaan kohtisuoraan vannetta vasten. Palautusjousen tappi on keskimmäisessä reiässä.

Länki itsessään on ihan verrattain normaalin mittainen, mitä v-jarrujen länkiin tulee, eli 101 mm. Nivellyksen takia se tietysti asettuu hieman eri kohtaan suhteessa vanteen jarrupintaan kuin suoraan jarrutapin ympärillä kääntyvä länki. Sisäinen insinöörini ei valitettavasti osaa arvioida tämän eron vaikutusta jarrun mekaaniseen hyötyyn.

1 Like

Nyt on kunnon postaus siinä!

Mites se jousien säätö? Puristelitko kahvoja? Oliko pykäliä?

No tottakai puristelin! Hyvältä tuntu. Takajarrulle menee täyspitkä kuori, mikä tuo hiukan kitkaa systeemiin, niin siellä joutuu laittamaan enemmän jännitystä niihin isoihin palautusjousiin ja kahva on sitten myös hiukan jäykempi. Etujarrun kuori on lyhyempi niin ne palautusjousetkin on melko löysällä.

Palat mulla on niin lähellä vannetta kuin vanteen heitto vaan sallii, varmaan alle 2 mm. Kahvan reachin oon säätäny niin lyhyeks kuin oon kehdannu. Kai noi palat vois olla hiukan etäämpänäkin vanteelta, jos kahvan liike olis pidempi. Kahvat on siis Avidin Speed Dial 7, niiden vetosuhde on nyt suurin piirtein skaalan puolivälissä, mut täytyis varmaan ajaa vähän enempi, et osais arvioida kuinka paljon sitä haluaa jarrutehoon modulaatiota.

Paljonkos se Speed Dialien säätöhaarukka olikaan? Olikos meillä se mitattuna jossain.

e. eiiiiihhhh

Oli se mitattuna, mut vanhan foorumin aikaan, niin linkkasin sen kuvan johonki ilmaispalveluun, ni se on nyt jossain bittitaivaassa. Koitan kaivaa, jos löytyis icloudista vielä.

Tällainen mittaus löytyi:

Ja tässä vielä vertailun vuoks ne mun iänikuset:

Tämmösen kuvan löysin.

1 Like

Jes! 27,5 mm?

Mittaispa joku palstalainen BL-M950:t. Niissä myös portaaton. Mulla on ollu sellaset mut en sillo aikanaan tajunnu mittailla.

Sillai mäkin tota noniusasteikkoa lukisin. Toisesta ääripäästä ei nyt löytyny kuvaa lainkaan :confused:

On vain yksi ääripää.

2 Likes

Rupesin tässä kasaamaan veljelle vanhaa cruiseriani.
Itse olin ajellut toki ilman etujarrua, mutta kun se kuitenkin oli, niin ajattelin että ois varmaan hyvä asentaa.

No. Jossain vaiheessa vuosien varrella on päässyt toinen jarrujen säätöprikoista häviämään. Veikkaan, että löytyy vielä joskus, mutta tiedä häntä.


(Kuvassa yllä, jos näkyy.)

Onko siis niin, että ellen löydä tuollaista niin pitää hommata toiset jarrut vai voisikohan tuon korvata jollain? Onko hyllytavaraa jossain vai jarrukohtaista?

Onkohan olemassa 45mm leveälle Pelagon lokarille sopivaa etuvannejarrua? Dual pivot tai side pull hakusessa, nykyinen ottaa kiinni jarruttaessa lokariin ja vääntää sitä sivulle.

Tää on ainoo missä oon nähny mitään järkevää vertailuu:

Tektro r559 oon käyttänyt bilteman lokarin kanssa. Voi olla että tässä on pyörääsi liikaa reachi.

A post was merged into an existing topic: Levyjarrut

Mielenkiintoista, vähän sai vanteet ja palat märkää niin maguran vannesorveista lähti kaikki kitka :thinking:

sai ihan kunnolla puristaa ja nyt häirittee että onko noissa lainkaan kitkaa enää ikinä :joy: