Vanhan Maillard polkimen remontointia.

Juuja.

Mä sain postista täältä foorumilta hankitut vanhemmat(minkähä ikäset?) Maillard polkimet 9/16" kierteellä. Häkit oli vallan mukavassa kunnossa,pientä pesua,ja kromitahnalla ja rievuilla tehtyä putsausta kaipas vaan,jos sitäkään mutta iltapuhteita pitää olla. Itse rungon pesin hammasharjoilla ja ja moottorinpesuaineella,ja pikkusen näitäkin krominkiillotustahnalla hinkkasin kun jättävät aika hyvin paskaa hylkivän pinnan,kai siinä jotain vahaa joukossa on.Vahana käytän aina Autoglymiä ja/tai Autosol tököttejä. Ruuvit harjasin messinkiharjalla,kuten mutteritkin,ja alumiinitahna kierteiden suojaksi.SItten laitoin noi itte akselit remontin alle. En mä mitään sen kummempia mutta oli noi varmana parikyt vuota wanhat rasvat muuttunu ikäänkuin bitumimaisemmaks,oli “kiva” raapia ja liuotella poies isoimmat,ja sitten nakkasin osat pieneen ultraäänpesukoneeseen,sillä puhdistuu yleensä aika hyvin pienempi moska kun oon pistäny esimerkiks maksalaatikon alumiinifolioon wd-40:stä ja palikat sinne upoksiin ja toi setti taasen pesuriin puoleks tunniks. Samaan paljuun meni sit myöhemmin nesteen vaihdon jälkeen ( ei paljo järkee pestä mitään jo ennestään paskasessa nesteessä) itse laakerit ja mutterit sun muut prikat ja päätykupit.
Sitten kuivasin rojut,ja suihkasin päälle wd-40:stä,ja aloin niputtaan pedaaleja,kuulat omille paikoilleen ja rasvaks laitoin sekotuksen jotain todella tarttuvaa vaselinia ja tommosta vaaleeta tf2 rasvaa,noin fifty-fifty sekotuksena. Elkää kysykä miks mutta kunhan laitoin. Sitten tietty toi akselin ulommaisen pään säätömutteri akselille,aj kiristin niin että sinne jäi just ja just huomattava klappi,joka poistui kun niputin sen perään prikan(jonka virka kai on estää tota säätömutteria pyörimästä)ja itse lukitemutterin.Säätömutteriin laitoin alumiinitahnaa ihan tipan,ja lukitusmutteriin keskilujaa lukitetta. Sitten vaan laakerien suojakuppi kiinni,naps,ja hyvä tuli. Tai ainakin mulle kelpaa.Osa kuvista meni salamalla pilalle,sori,ois ollu hyvä laittaa kuva kun putsaamattomat toisen polkimen osat on putsattujen vieressä,kun ainakin akseleissa oli aika jähmeet ja liimaantuneet muinaisvaseliinit jotka aiheutti tähän operaatiooon johtanutta huimaa uurastusta.Mutta siis,pointtina mul on ehkä täs et kyllä noita kannnattas aina huoltaa,vaikka polkimet ei o enää kalliita kuten joskus. Mä oon jotain hyviäkin saanut aikaseks kun olen rompetoreilta ostanu parilla eurolla ja vaan jaksanut näpertää sormet paskassa saadakseni käyttökelposta osaa fillariin pilkkahintaan.

Mä tein täysin saman operaation GR-9 polkimille. Tosin ne oli uudet, mutta oli töissä aikaa askarrella. Tietysti kävi vanhanaikaisesti ja kuulat levisivät lattialle, niin oli nekin pakko vaihtaa. Pesin tenulla, kuulille Philin rasvaa ja muille Philin öljyä. Tuon juuri ja juuri tunnettavan klapin ansiosta ei ainakaan rahise samanlailla kuin pakasta vedettynä.

näin :slight_smile:

Ei voi kuin arvostaa. Sekä puhdistuksen pieteettiä että aikaa, jolloin tavaroita ei tehty kertakäyttöisiksi.

Nuo tuollaiset Maillardit ovat kivoja polkimia. Tykkään niiden pienestä koosta ja erityisesti niistä säädettävistä varvaskoukuista.

Oisko hyviä vinkkejä mikä rasva ois hyvää polkimiin. Koitin laittaa jotain rautakaupasta ostettua jähmeetä laakerirasvaa ja vaikka survoin ne sitä täyteen niin silti vaikuttais, että muutaman pyöräytyksen jälkeen möhnä siirtyy sivuun ja oikeen tuntuu kun metalli ottaa metallia vasten.

e: yllä puhutaan jostain philin rasvasta. Kai sitä tai jotain vastaavaa löytyy kaikista normipyöräliikkeistä?

Miten ihmeessä tuo kuvassa oleva systeemi(ylempi poljin) on saatava auki?

http://img28.imageshack.us/img28/681/65003.jpg

Hah, meikältä löytyy Atom 600 polkimet (Maillardin valmistamat taitavat olla), jotka on toteutettu tolla samalla systeemillä. Kiinnostais kanssa tietää miten ja millä tommosen saa auki.

Noita joitain polkimia ei saa kuin poralla auki. Tuossa Fillarjin postittamassa
kuvassa taitaa juuri näkyä lukitus niittaus. Eli akselin pää on tylysti niitattu
kasaan kun laakerin ulommainen kooli on tehtaalla laitettu oikeaan tiukkuuteen.
On siis säästetty hoolien alimmassa kuvassa, oikeimmaisimpana näkyvvät lukitusmutteri
sekä aluslevy.

Polkimen siis saa auki poraamalla niittauksen varovaisesti pois, mutta sitten siellä
ei ole enää materiaalia niitata sitä takaisin kiinni :frowning: Uuden lukituksen voisi hoitaa
varovaisella hitsaus pisteellä, mutta menee aika taiteiluksi.

Paras tapa tuollaisen elvyttämiseksi voisi olla: Koko polkimen upottaminen
päiväksi liuotinpesuaineeseen ja yrittää sen jälkeen puhaltaa vanhat rasvat
ja liat paineilmalla pois. Sitten vai mielikuvitus käyttöön ja jotenkin prässätä
uudet rasvat väliin (sellainen muovinen lääkeannosruisku voisi toimia).

-Olli

samaisesta aiheesta muualta, jospa noista olis apua:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37666
http://forum.aceboard.net/29067-366-17308-0-Reglage-pedales-Maillard.htm

jep mystinen on tuo lukitus :I

osa taitaa olla kuten olli tuossa aiemmassa sanoikin niitattu kasaan, osa maillardin ihme kiinnityksellä ja osa normaaleja???