Valtio / Πολιτεία / res publica

Ohhoh, onnea Li Andersson!
(oli oma ehdokkaani myös)

18 Likes

Mitä hemmettiä täällä tapahtuu?!

hyvä että ei mennyt oma ehdokas läpi, itse päädyin äänestyspaikalle ihan vaan sattumalta, joten päätin että tässä vaiheessa sama vaan mennä, mutta sitten tajusin, että mulla ei ollut mitään hajua, ketä edes äänestää, joten laitoin vaa 201n kun, jos en ole erehtynyt, se oli se jolla oli hauska vaalijuliste.

Tuli iso jytky!

4 Likes

Vas 3 paikkaa ja PS 1, onpa kyllä, harmi ettei ole laajempi eurooppalainen trendi.

Toisaalta Die Partei näköjään saamassa toisenkin paikan eli myös Sibylle Berg tulisi valituksi, toivottavasti ei estä kirjallisen tuotannon jatkamista.

Olisi sun lottokone huonomminkin voinut osua. Jussila taisi saada vihreiden kolmanneksi eniten ääniä ja muutenkin ihan skarpin olonoinen henkilö.

2 Likes

Sikäli kuin olen ymmärtänyt, tavoitteena on lisätä työmarkkinoille tarjontaa. Tämä tarjonnan lisääminen tietysti sitten puolestaan pitää palkat alhaisina.

En tiedä onko kykypuolueen ajatuksena sitten, että alhaiset palkat saisivat työnantajat palkkaamaan lisää ihmisiä. Tämä logiikka on itselleni jotenkin vieras.

Mä väitän että tavoitteena on saada ihmisiä nostamaan paljon opintolainaa, velkaantumaan siinä ja joutumaan tilanteeseen missä pitää ottaa työtä millä vain ehdoilla että saa velat maksettua

5 Likes

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisesta oli alunperin puhe. En tiedä kuinka moni 10 vuotta työelämässä ollut ihminen on jatkossa valmis sitten elämään opintotuella ja opintolainalla, sikäli kuin ovat niihin oikeutettuja.

Aika monella aikuiskoulutustukea saaneellahan on kai ollut jo yksi korkeakoulututkinto pohjilla, joten tukikuukaudet voivat olla hiukan kortilla, opinnoista riippuen.

Sori, konteksti unohtui: siis opintotuen ja -lainan lisäkuukausia Satonen on viimeisimmissä ulostuloissaan kaavaillut lakkautetun systeemin korvaajaksi.

1 Like

Okei, tää aivopiereskely oli menny multa ohi. Toi kuulostaa kyllä sekä riittämättömältä että järjettömältä, muttei sentään yllättävältä. Eikä jaksa yllättää sekään, ettei tossakaan jutussa ole toimittaja jaksanut selvittää, kuka sen aikuiskoulutustuen on maksanut.

Toi tuen lakkauttaminen tulee lisäämään työpahoinvointia, minkä kustannuksia ei oo otettu missään laskelmissa huomioon ollenkaan.

1 Like

Tossa aikuiskoulutustuen poistossa mun näkemykseni mukaan on joku semmonen “kohta kaikki istuu vaan koulussa, eikä tee enää ikinä töitä”-tyyppinen ajatusmaailma oltava takana.
Ylipäätään nykyisen hallituksen tapa nähdä ihminen ja kansalainen puistattaa…

4 Likes

Hei mä sain idean. Ku on näitä tyyppejä jotka pysäköi perseensä ajoradalle mielenilmaisuna. Ni mitä jos fasilitoitais joku semmone joukko tyyppejä, vaikka isoilla moottoriajoneuvoilla, jotka pysäköidään kelville kun vieressä on kolme neljä kaistaa suoraa näköesteetöntä ajorataa; ja nää tyypit sit viskoo näit ajoradalle asettuvia kevyen liikenteen väylälle “pois tieltä”, niiden omaksi turvaksi? Ni vähänkö ois siistii. Tällä saatais viestittyä.

1 Like

63% edustus 34% kannatuksella… Aaah.

Joo ei nämä yhden edustajan vaalipiirit varsinaisesti monipuoluedemokratiaa edistä, mutta tuossakin järjestelmässä on sentään vielä edes jonkinlainen yleinen sitoutuminen demokratian perusperiaatteisiin, toisin kuin eräässä imperialistisessa supervallassa lännempänä.