Valtio / Πολιτεία / res publica

Niin siis tää on haukkumasana kierosilmäisyydelle. Ei harrasteta tällasta edes poliittisten vihollisten kohdalla.

8 Likes

3 Likes

^^Tätä en tiennyt!

En ole ikinä kuullut sitä kyseisessä kontekstissa. Ainoa kohtaamiseni on ollut pif ja muuminhirttäjä-Siitoimen kuva.

2 Likes

On mielestäni ehkä vähän kyseenalaista vihjata, että kaikki Persuja tukeneet ovat natseja tai edes natsinmielisiä. Pelkästään ulkomaalaisten pelkääminen ja someöyhöttäjien toimesta harhaanjohdetuksi tuleminen ei tee ihmisestä vielä mun silmissäni natsia vaikka olisivat kuinka väärässä. Natseja on ne, jotka tätä paskaa levittää ja edistää tietoisesti, ei jotkut harmaat ukot jotka äänesti Persuja halvan polttoaineen ja vähäosaisten tukemisen (lol) toivossa.

T: en äänestäny persuja ja natsit vittuun

3 Likes

Vähän niinkuin sanoisi että ei ne kaikki NSDAP:in jäsenet ollut natseja. Kyllä ne oli/on.

download (9)

3 Likes

No, kyllä sen asian noinkin voi nähdä. Sittenhän meillä on vajaat 621 000 natsia täällä Suomessa. En vaan nyt oikein nää sitä hedelmällisenä maaperänä keskustelulle, että reilu puoli miljoonaa suomalaista äänioikeutettua leimataan ensin natseiksi pelkästään äänestämisensä perusteella ja koetetaan sitten saada heidät ymmärtämään, kuinka kertakaikkisen väärässä he mielipiteinensä ovat ja/tai että kuinka heitä kusetetaan.

5 Likes

Miksi niiden kanssa pitäisi keskustella?

Nosiis mä en ainakaan oo niin (dogmaattinen tai) suoraselkäinen että laittaisin välit poikki puoleen sukuun siksi että ne on menneet uskomaan populistien puheita.

Koska en usko, että äärioikeistolaisten asenteiden ja mielipiteiden nousu loppuu sillä että kaikki aavistuksenkin siihen suuntaan kallellaan olevat, nekin, jotka eivät sitä itse edes tajua, leimataan natseiksi ja toivotetaan vittuun. Kunnon vitun natseihin ei tietysti järkipuhe uppoa ja he saavatkin painua vittuun, se on selvää, mutta eihän tämäkään asia voi olla niin binääristä että olet joko kokonaan natsi tai sitten et. Ei se johda mihinkään muuhun kuin turhaan vastakkainasetteluun ja entistä syvempään kahtiajakautumiseen. Sama koskee montaa muutakin asiaa, josta “wokettajat” ja “natsit” ovat eri mieltä.

ks. Väärä dilemma – Wikipedia

2 Likes

Juuri tällä tavalla se Overtonin ikkuna siirtyy koko ajan niiden suuntaan. Jos nyt katsot takaisin vaikkapa 15 vuotta niin onko tämä ollut kovinkin toimiva taktiikka?

1 Like

No täähän on viimeisen 15 vuoden aikana siirtyny koko ajan vasemmalle. 15 vuotta sitten piti suurinpiirtein heilata torilla ja ottaa hakaristitatska, että jengi piti natsina, nykyään natsiksi pääsee huomattavasti vähemmällä. Ei oo toiminu tosiaan äärioikeiston suitsimisessa.

Hyvä juttu on se, että maahanmuuttajia, muitakin vähemmistöjä ja ylipäätään ihmisiä kohtaan vähänkin vihamieliset mielipiteet dumataan nykyään herkästi. Se, että siihen päälle haukutaan vielä natsiksi, ei taas auta mitään, ellei kyseessä ole ihan oikea natsi, eikä mikään oikeistipopulistien juksuttama höhlä, joka ei tiedä edes mitä on tekemässä. Pahuus ja tyhmyys on eri asioita.

En ymmärrä kenen vihjailuun viittaat. En itse vihjannut mitään.

Nämä henkilöt, joihin kiinnitin huomiota eivät joka tapauksessa todennäköisesti ole ennen vaaleja perehtyneet Persujen taustoihin tarpeeksi hyvin ja tulkitsin tilanteen niin, että homma on levinnyt käsiin ja nyt kokivat tarpeekseen selitellä.

1 Like

Juttelin parit vaalit sitten sukulaisen kanssa, joka on Kokoomuksen jäsen ja kerroin hänelle avoimesti huoleni siitä, että Kokoomuksella ei ole mitään ongelmaa tehdä yhteistyötä äärioikeiston kanssa. Hän oli yllättynyt ja kiisti kivenkovaan, että Persut olisivat äärioikeistoa. Odotan seuraavaa keskusteluamme.

Tai en tiiä. Se mentaaliakrobatia, jolla palkkaa saava kroonisesti sairastunut ja syvällä julkisen terveydenhuollon piirissä oleva kokee, että hänen tulee äänestää kokoomusta koska hänella on korkeakouututkinto ja kokoomus on sivistyneistön puolue, oli aika taidokasta.

5 Likes

Joo, sitä aattelis että iskisi kognitiivinen dissonanssi.

2 Likes

Suomalaisena eli markkinoinnin albanialaisena pelin ratkaisevat usp:t ja hissipuheet kiinnostaa - anna tulla

Sen kanssa pystyy elämään aivan hyvin, kognitio ei ole kaikki kaikessa.

Ai? Miten nykyään sitten tämä natsiksipääseminen hoituu, eli mikä tähän nykyään riittää?

Tota mulla ei ainakaan enää riitä jaksupisteet eikä hyvä tahto alkaa arvioimaan täyttääkö joku väestönvaihtoteorioita jakeleva Persu nyt oikeasti kaikki vaadittavat natsi-leiman tunnusmerkit vai pitäisikö vielä antaa vähän siimaa. Jos olet Persu ja esität kommentteja, jotka sopivat joko klassiseen tai neo-natsi -ideologiaan, niin mulle olet natsi.

Se on ihan vitun paljon heikompi lähtökohta, että joku natsi pääsee verkosta läpi, kuin että joku moraalisesti vitun arveluttava fasistinen homo- ja transfobinen rasistimulkku tulee “syyttä ja suotta” leimatuksi natsiksi.

5 Likes

luin ton saman artikkelin ja siis ihan hyviä pointteja ja sit jotain mistä en osaa kommentoida mut varmaan totta, mut sit se palautuu kuitenkin tohon näkemykseen että pitäs jotenkin tunnetasolla hyväksyä uuden yhteiskunnan arvot ja radikalisoituminen on pahasta ja kyllä nää keksityt maantieteelliset rajat ja tiukka maahanmuuttopolitiikka on ihan siisti juttu. Itse olen joiltain osin epäluuloinen ja joiltain osin hyvin vieroksuva tätä lähestymistapaa kohtaan.