Valtio / Πολιτεία / res publica

Tärkeitä juttujahan nämä mutta tärkeimmät ekaks:

Perinteisesti vai tällasella?

Oho, en tienny tommosta olevankaan. Kaikenlaista ne keksivätkin!

Jotkut pesee juuriharjalla, mä käytin tänään ihan Savonia-veistä, kattilaaja järvivettä.

1 Like

Ei siitä niin pitkä aika ole, kun vapaan markkinatalouden uskonlahko huusi pää märkänä valtion tukea vähän jokaiselle alalle. Liitty muistaakseni johonkin maailmanlaajuiseen tartuntatautiin ja sen torjumiseen. En sit tiiä, saattaa olla, että sitä tukea ei saatu siinä hötäkässä rahotettua kokonaan myymällä luonnollisia monopoleja ulkomaisille sijoittajille.

24 Likes

En kauheesti jaksa murehtia keskituloisten ostovoimasta, kun meillä on Suomessa ihan liikaa elintasoa planeetan kestokykyyn nähden. Kaipasin Suomeen puoluetta joka uskaltaisi sanoa ääneen, että meidän kaikkien elintaso tulee laskemaan radikaalisti lähivuosikymmenien aikana.

24 Likes

“Toisin kuin jutussa aluksi kerrottiin, kokoomuksen Elina Valtonen ja kristillisdemokraattien Sari Essayah eivät kannattaneet aloitetta.”

Tai sitten opettelemme mittaamaan elintasoa jollain muulla tavalla kuin kulutushyödykkeiden myyntimäärillä.

20 Likes

Tämmöistä argumentointikeinoa kuulee usein twitter-oikeistolaisilta, että ahaa no kerropa seikkaperäisesti miten mielestäsi yhteiskunta rakentuisi sitten, et kai unohda että yksityiskohta x, y, z, ..., niinpä, kyllä se vaan on järkevintä ja parasta mitä meillä on ellet halua asua neuvostoliitossa, ps. olen järkevä. Kuitenkaan nykyistä talousjärjestelmää ei luotu kuudessa päivässä ja seitsemäntenä hän lepäsi, vaan pala kerrallaan, joten eiköhän seuraavakin voida suunnitella askel askeleelta. Nykyjärjestelmä ei sekään ole varsinaisesti valmis tai kauttaaltaan toimiva - siitähän me tässä keskutellaankin.

Luulen että väliin mahtuu muitakin vaihtoehtoja ja eiköhän foorumille pääse jatkossakin vaikka aurinkoenergialla About the Solar Powered Website | LOW←TECH MAGAZINE

12 Likes

noniin :smiley: mietinkin että tuhtia on

No mä sanoisin, että joka elintasoa (BKT:lla mitaten) lasketaan tietoisesti tai se tulee laskemaan ihan itsestään niiden mittavien katastrofien kautta mitä esim. neljän asteen lämpeneminen aiheuttaa.

Käytännössä tarvittais se, että tuotannon todelliset kustannukset huomioidaan kaikessa, eli päästökauppa+hiilitullit kaikkeen mikä saastuttaa. Ja samalla työaikaa lyhyemmäksi ja veroja ylös.

Mutta siis mitään maakuoppa-läppää on turha heittää.

6 Likes

Sanoisin, että elintason keskimääräinen laskeminen vähäosaisten elintasoa samalla nostaen on mahdollista sovittaa samaan yhtälöön.

12 Likes

No en tiedä äänestäiskö kovin moni, mutta uskon että se hallittu “kurjistaminen” on kivempi vaihtoehto kuin satunnaisesti tapahtuva.

7 Likes

Hmm no se on poliittinen valinta sano petteri orpo. Rikkaat saastuttaa enemmän kuin köyhät (fakta homma) joten totta kai sen myötä rikkaan vastuukin on suurempi. Nykypersuja kun kattoo, niin vähän jopa tulee ikävä soinia joka olisi pannut herrojen huvikuunarit ja juppiskootterit verolle. Ite toki äänestäisin mieluummin ympäristönpaskaamisvaikutusten verollepanoa laajemminkin, mut näemmä suurempi osa suomalaisista on enemmän huolissaan valtion velasta kuin ilmastokriisistä

5 Likes

Jos ne lupaa myös laskea pensan hintaa?

2 Likes

Tämä on mun mielestä enemmän oikeistolainen uskomus kun mikään totuus. Monet hyvätuloiset ja hyväosaiset äänestää vasemmistopuolueita vaikka on tiedossa, että sieltä saattaa tulla veronkiristyksiä tai muuta itselle epäedullista.

E. Tarkennan vielä vähän itseäni. Viimeisessä lauseessa tarkoitan taloudellisesti epäedullista.

1 Like

Itse äänestän johdonmukaisesti näin. Ei sen takia että tienaisin mitenkään älyttömästi, mutta suuttumus ja empatia joka kumpuaa joka kerta kun luen uutisia tai kävelen kaupungilla pakottaa. Maksaisin mielummin enemmänkin veroja, ja se on tietysti vapaaehtoisesti mahdollistakin. Mielummin laittaisin silti rikkaat vartaalle ja veisin baarikaapista punkut asunnottomille ruokajuomaksi.

38 Likes

tismalleen.

Omalla kohdalla iän ja varallisuuden karttuessa on äänestykäyttäytymien vienyt vaan enemmän ja enemmän vasemmalle/vihreälle

Mulla on jo kaikkee, en tartte ketään tai mitään oikeistokapitalismin suunnalta

11 Likes

Vaikuttaa siltä että keskityt liikaa turhanpäiväiseen arkipolitiikkaan kun käsillä pitäisi olla laajempikantainen paradigmanmuutos. Rikkaiden koalatitot, valtionvelka, keskiluokkaisten elintaso ovat samantekeviä kun katsoo miten monet elävät niin erilaisessa todellisuudessa kuin sinä. Mielummin romukoppaan koko länkkärielämäntapa saman tien, olisimme silti surussamme vähemmistö jos katsoisi ihmiskuntaa kokonaisuutena. Kapitalismi ei nyt oikeasti ole mikään oikotie, valtatie tai sivujuoni onneen. Ne mekanismit ovat alkujaan kieroutuneita, puhumattakaan jostain pörsseistä joista en tiedä enkä välttämättä halua.

Harmillisinta yöunissasi on se että vaikka muutos ei ole nopea niin se on pakottava ilman että ymmärrät sen tosiallisuuden. Elän itsekkin mielelläni omassa lempeässä kuplassani mutta jos sinun punchline ja yleinen näkökanta on että

niin

6 Likes

Luvataan kaikille uusi corolla, taulutelkkari, loppuiäksi juhla mokkaa ja kaasugrilli, mutta valtaan pääsyn jälkeen kielletään ne kaikki kuolemantuomion uhalla.

Ei tämä populismi niin kauhean hankalaa ole.

3 Likes

Meno kyl suht sekopäistä Twitteris
No onneks ei tarvi enää nähdä jauhamista espan pyöräkaistasta