Valtio / Πολιτεία / res publica

Nyt kun on taas luvattu eri tahoilta että laitetaan valtion talous kuntoon, niin onko kukaan määritellyt sitä maagista rajaa jolloin talous on kunnossa, ja voidaan alkaa taas panostamaan peruspalveluihin?

10 Likes

Sitten kun pohjavedet on myyty.

6 Likes

Ite oon tehnyt jonkin verran ylimääräistä duunia perusjuttujen päälle siltä pohjalta että on päässyt kokeilemaan jotain uutta ja oon pystynyt valikoimaan semmoisia projekteja jotka on kiinnostavia ja mielekkäitä. En varmaan ns pelkän rahan takia olisi vaivautunut. Toisaalta myös UK:ssa on pikkuisen kannustavampi verotus tämän suhteen, ehkä. On myös kiva tehdä eri ihmisten kanssa töitä, eri paikoissa, ja sitten käyttää sitä kokemusta taas muissa jutuissa.

Oon myös tykännyt siitä ajatuksesta että ei oo munat yhdessä korissa kuten sanotaan, että jos kaatuu yksi homma alta niin ei ole heti tyhjän päällä. (Tähän motivoi myös paikallinen täysin olematon yhteiskunnan tuki, £70 viikossa.)

Ylimääräiset tulot oon laittanut aika tarkasti humputteluun eli ostan jotain palveluita mitä periaatteessa varmaan voisin tehdä itse mutta en jaksa, tai ostan sitä parempaa kahvia kahvilasta ilman että tarvii miettiä.

Vaikka omalla kohdalla tämmönen kokoomus life style toimii niin olisi jotenkin ihan kauhea ajatus että yhteiskunta perustuu sille että on pakko olla joku sivuduuni, pelko perseessä omien tulojen takia jne. Eli mieluummin maksaisin Suomen verot ja muut kuin edistäisin jotain pakkokannustavaa politiikkaa.

En tiiä tämmöstä epämääräistä osittain aiheeseen liittyvää

4 Likes

Enkä myös ymmärrä että miten on työnantajan helpompi elää jatkuvalla vajaamiehityksellä kuin koittaa joustaa työajoissa silleen että vajaakuntoisten olis mahdollista tehdä esim 25 tuntia viikossa mutta juuh

3 Likes

Näille taktikointi on ollut lähinnä vielä pahemman välttelyä. Demarit hallituksessa olisi torjuntavoitto, oli puolueen johdossa kuka tahansa.

2 Likes

Tästä politiikan surkeuden kurimuksesta ei päästä, ennenku persut on ollu pm-puolue.
1 kauden jälkeen päästäisiin varmaan yhdessä aloittamaan hyvinvointivaltion luonti lähes puhtaalta pöydältä ilman sekoilupuoluetta.

1 Like

Pensan hinta puolitettava?

2 Likes

DF:n kutistumista on kyllä demareiden maahanmuuttopoliittisen käännöksen lisäksi merkittävästi edesauttanut useammankin uuden, ksenofobisemman puolueen (kansankäräjillä edustettuina Nye Borgerlige ja Danmarksdemokraterne*, ulkopuolella mutta puoluerekisterissä vielä lisäksi sen yhden koraaninpolttajan Stram Kurs) syntyminen.

Suomessa pitäisin todennäköisempänä skenaariona kepun kuihtumista kunhan väki vanhenee ja paikat katoaa. Toisaalta onhan niillä nyt ihan oma maakuntataso pitämässä alkiolaisen liikkeen tekohengissä.

* toisen nimi kuulostaa Borgenilta ja toinen ruotsalaiselta lisenssivalmisteelta

1 Like

Olihan niillä se toinekin. Elämisen hinta alas. Tarkoittaakohan se, että heidän mukaansa elämisen pitää olla arvotonta.

1 Like

Tää näyttää ennemminkin tapahtuvan Vihreille, koska Vasemmistoliitto ja Kokoomus ovat ympäristöasioita ohjelmiinsa ottaneena antaneet vihreille äänestäjille luontevamman kodin puolueessa, joka vastaa heidän muita näkemyksiään paremmin. Asiaan on luultavasti vaikuttanut myös Kokoomuksen suuntautuminen pois nuivasta konservatismista. Niiden ei tarvitse enää kalastella persujen äänestäjiä jollain teresammallahdilla tai attekalevoilla, Rydman sai jo lähteä.

Vaikka eihän Vihreät edes ole ollut yhden asian puolue. Tosin ei ole Perussuomalaisetkaan noin niinku oikeasti. Tällaisia kuvitellessa ennustukset menee pieleen ja seuraavissa sekä sitä seuraavissa vaaleissa saa ihmetellä, miten vitussa näin saattoi taas tapahtua.

Tää on NIIN hyvä ai helvetti. Arja Paananen on noussu mun suursuosikiks tässä viime vuoden aikana.

3 Likes

Siellä ovat nyt iloisesti yhdessä seuraavat neljä vuotta.

What a time to be alive.

1 Like

Ai ettien että. Oikeisto, radikalisoitunut äärioikeisto ja äärioikeiston raamattupiiriksi taantunut kultistipuolue.

Olen pitänyt rkp:tta aina asiallisena liberaalioikeistolaisena puolueena, ja siksi vähän yllätys, että lähtevät äärioikeiston kanssa samaan hallitukseen.

11 Likes

Olin aikeissa kirjoittaa, että nyt varmasti harmittaa niitä, jotka äänestivät kokoomusta, mutta sitten tulin järkiini. Tämähän on kok-unelmasetti. All star -ketju.

1 Like

Näen tämän aika pitkälti samalla tavalla. Ikuinen opposition räkyttävä populistinen rakkikoira ei vaikene lopulta kuin oikean poliittisen vastuun alla. Ei toki heti sittenkään, mutta laiva alkaa sentään kääntymään.

Tämä oli lopulta aika väistämätön juttu ja joskus piti/pitää (vielä mahdollista, ettei tapahdukaan) tapahtua. Nyt ehkä ajoitus on todella huono, mutta tällä on mentävä. Toisaalta edellinen todella vaikea ja rikkonainen hallituskausi avasi lopulta heille tämän paikan. Hieman jopa pidin outona sitä, miten vähän edelliset hallituspuolueet pitivät vaalien alla ääntä siitä, miten poikkeava tuo mennyt kausi oli. Kuitenkin kun oppositiosta tuli kovaa kampanjointia erityisesti velanottoa jne. kohtaan, joka nyt aivan tarkasti viime kautta katsellessa oli aika väistämätöntä (näin itse sen näen). Tilanne ei menneen kauden osalta olisi hurjasti erilainen tuon suhteen oli sitten vallassa ollut mikä puolue tahansa. Mitä nyt yksi globaali pandemia ja sota Euroopassa tähän tärähti.

Nyt tulevalla kaudella pitäisi saada tehdyksi paljon ja toivottavasti tähän sitten löytyy osaamista ja tahtoa aivan kaikkea sen alta romuttamatta. Eli ratkaisuja jotka kantavat myös seuraavienkin vaalien yli. Onneksi Persutkin rungoltaan suoristunut ja ei ole enää aivan pelkkää yhden linjan öyhötystä. Joukossa on ihan fiksusti politiikkaa ajattelevia ja tekeviäkin ihmisiä. Tämä tuntuu vähän oudolta kirjoittaa, koska samaan aikaan puolue on arvomaailmaltaan ratkaisevasti täysin ulkona omasta boksistani, mutta jos nyt yritän tarkastella vain yksittäisiä poliittisia kysymyksiä niin näin. Ja kompromisseihinhan tuolla kaikki lopulta joutuvat.

Isoin ongelma seuraavallakin kaudella on ehkä Kepu. Ne oli paskoja hallituskavereita, mutta varmasti täysin itsekeskeisiä jarruja tulevat olemaan myös oppositiossa. Pelaavat heti alusta vain jo seuraavia vaaleja ja kannatuspohjaa, eivätkä kykene tekemään politiikkaa. Näin oppositioon ei pääse muodostumaan aitoa yhtenäisyyttä ja painetta hallitukselle.

2 Likes

Saas nähdä mitä tästä tulee. Vieläkin odotan että joku toimittaja haastaisi Orpon siitä, miten persujen ihmiskäsitys tai puolueohjelma muka on muuttunut* niistä vuosista jolloin se ei hallitukseen kelvannut.

*Purrahan tähän itse kommentoi A-studiossa joku päivä, ettei se ole mitenkään muuttunut.

4 Likes

Persut, valkokauluspersut ja jeesuspersut. Can not even.

No, pitänee lohduttautua sillä että ateismia lukuunottamatta taidan olla juuri sitä porukkaa jonka etuja nyt ajetaan.

3 Likes

Vilpittömästi kyllä ihailen sitä kuinka hyvin kokoomus spinnaa. Esimerkkinä sateenkaariyhteisön yhteiskunnallinen asema, joka on kokoomuksen viestinnän mukaan puolueelle tärkeä asia. Mikäänhän ei edistä asiaa paremmin kuin hallitusyhteistyö Päivi Räsäsen porukan kanssa.

Chapeau. :clap: Tähän ei vasemmisto pysty.

5 Likes

Joo, juurikin tämä. Purrahan on vissiin tullut puolueeseen uusfasistisen Suomen Gifun keskiviikkokerhon kautta. (Ja joo, Suomen Sisu on uusfasistinen, kun niiden 2000-luvun alkupuolen nettikirjasto koostui mm. Alferd Rosenbergin, eli keskeisen natsi-ideologin, jutuista, ja lafkasta ovat ponnistaneet noi lelunatsit, kuten nyt onneksi entinen kansanedustaja Olli Immonen ja kunnanvaltuutettu Teemu Lahtinen, jolle toistuvasti tapahtuu noita natsivahinkoja. Kansanedustajat Mauri Peltokangas ja Vilhelm Junnila ovat puolestaan käyneet edustamassa natsien Turun puukotuksen muistotilaisuuksissa.)

Että kiinnostavaa olisi tosiaan tietää, että mikä on se oleellinen muutos. Ehkä se, että Halla-aho on vaivihkaa käynyt poistamassa pari nimeä noista raiskausfantasiakirjoituksistaan?

2 Likes

Tällaisena kaupunkivihervassarina olen aidosti pettynyt siihen, että Kepusta tuli ensin Sipilän kaudella sellainen hölmö oikeistolainen uusliberaalipuolue, joka keksi jälkijunassa, että yritysmaailman opein vaan Suomi kuntoon. Ja sitten kun vaihtoivat puheenjohtajaa, vaikutti siltä, että voisivat palata nimenomaan keskusta- ja maaseutupuolueeksi, ja tosiaan luoda osaltaan pohjaa uudenlaiselle punamullalle, niin ryhtyivät lähinnä kiukuttelemaan ja hirttäytymään johonkin turkistarhaus- ja turvehommiin.

Tämä on minusta tosi surullista, koska Suomessa on iso maaseutu ja merkittävä osa väestöstä asuu siellä, ja on tärkeää, että maataloudesta elantonsa saavilla ja maaseudulla on poliittinen edustuksensa. Ja mä tajuan, että se puolue ei ole just tasan samaa mieltä kaikesta kuin kaltaiseni kaupunkivassari, mutta näkisin, että järkevä kepu ajaisin maaseudun intressejä paremmin kuin äärioikeisto. Semminkin, kun luontokato ja ilmastonmuutos vaikuttavat elämään ja tuotantoon myös täällä, niin näitä kysymyksiä ratkaistaessa olisi todella tärkeä saada maaseudun ja tuottajien ääni kuuluviin. Se, että todetaan, että jatketaan samaan malliin ja ilmastonmuutos ei koske meitä, ei valiettavasti ole kovin kestävä ratkaisu.

Odotukset eivät ole korkealla, mutta jotenkin toivon, että oppositiossa kypsyisi uudenlainen kepu, jolle olisi tilausta, kun huomataan, että persut ovat lopulta aika ohkainen lähinnä avointa muukalaisvihaa Suomen politiikkaan tuova puolue.

10 Likes