Valesinkula

Paremmalle puoliskolle pari (vai kolme [raapii päätä]) vuotta sitten kasattu pyörä. Eihän se hieno ole, verrattuna eräisiin muihin tänne foorumille laitettuihin, mutta ajattelin nyt laittaa kuvan, kun tuli roudattua se sisälle huoltoa varten. Muuten perusjätelavakamaa, mutta kammet on Shimano 600, ja takanapa mun the paras jätelavalöytö ikinä; Torpedo Duomatic (vanhempi malli rasvanipalla–kasasin sen taannoin 28 tuuman kehälle jonka sain kaupan päälle kun ostin pinnat ja nippelit Saariolta). Taakse pitäis vaihtaa ehkä isompi ratas, koska 42/20 välityksellä kakkonen on mun laskujen mukaan joku 85 gear inchiä, ja nuo 38 milliset Marathon Plussa pyörii raskaan puoleisesti.

Ai niin, otetaan myös vastaan hyväkuntoinen mixte runko, mielellään joku 50 senttinen :wink:

URL=ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs]http://img193.imageshack.us/img193/4826/dsc00105zuf.jpg

Torpedo Duomatic on parhautta!

^niin kauan kuin se kestää!

Jep, mulla oli pienenä Tunturi Poni Duomaticilla varustettuna (ja mä en osannut sitä laikaan arvostaa, kavereilla oli kolmivaihteiset). Muutama vuosi sitten yritin etsiä sitä porukoitten varastosta jonne se oli jäänyt lahoamaan, mutta ne oli heittänyt sen pois napoineen päivineen o_O

Vitsi mä avasin eilen koko navan ja meinasin ns. tuhoutua omaan näppäryyteeni, siellä kun on sellasia osia ja tietty osat 15 ja 16 irtosi osasta 14, ja mä laitoin ne tietty väärin (laitoin ne samalla lailla kuin osat 22 ja 23 oli) ja sitten ei vaihteet enää vaihtunu, ja sit mä jouduin avaamaan koko höskän uudelleen ja käsitin sen todellisen rakenteen. Vaikka sisuskalut oli hyvässä rasvassa (ei oo ainakaan imenyt vettä tai muutakaan skeidaa) niin laakerit ei oo kyllä enää herkimmillään, pitää varmaan yrittää jossain vaiheessa hankkia uudet (jos sellaisia nyt mistään löytyy). Kovasti näin harrastelijan silmään näyttivät samalta kuin ohjainlaakerit.

Duomaticissa taitaa olla samat laakerit kuin 3-vaihteisessa torpedossa, niitä luulisi vielä löytyvän paremmista pyöräliikkeistä. Muuten noihin ei enää varaosia ole. Mulla lojuu pari duomaticia kaapissa, kunhan vaan keksis mihin ne pistäis kiinni.

Miten olis johonkin vanhaan retkipyörän raatoon? Katu-uskottavuus lyö kättä päälle funktionaalisuuden kanssa :wink:

Voiks sitä duomaticin “herkkyyttä” jotenkin säätää? Rottapyörällä on osittain sen vuoksi vähän raivostuttava ajella, kun aina jarrutettaessa losahtaa pykälää isommalle/pienemmälle.

hmh meitsillä vois kyl olla kanssa käyttöä yhdelle duamaticille, et jos esim eskop ei millään keksi käyttötarkoitusta toiselle ni mulle voi koittaa kaupata.

*edit

niin joo nätti pyörä kaikin puolin

kyttyra - 15:57, 20.8.2009 » Vitsi mä avasin eilen koko navan ja meinasin ns. tuhoutua omaan näppäryyteeni, siellä kun on sellasia [osia](http://www.3gang.de/3-gang/duomatic_expl.html) ja tietty osat 15 ja 16 irtosi osasta 14, ja mä laitoin ne tietty väärin (laitoin ne samalla lailla kuin osat 22 ja 23 oli) ja sitten ei vaihteet enää vaihtunu, ja sit mä jouduin avaamaan koko höskän uudelleen ja käsitin sen todellisen rakenteen. Vaikka sisuskalut oli hyvässä rasvassa (ei oo ainakaan imenyt vettä tai muutakaan skeidaa) niin laakerit ei oo kyllä enää herkimmillään, pitää varmaan yrittää jossain vaiheessa hankkia uudet (jos sellaisia nyt mistään löytyy). Kovasti näin harrastelijan silmään näyttivät samalta kuin ohjainlaakerit.
kainalossa olevat välikädet olisivat usein tarpeeseen. Hieno laite!
johnjohn - 16:05, 20.8.2009 » *edit niin joo nätti pyörä kaikin puolin
Kiitti vaan...tosta kuvastahan ei tokikaan näy, että spreikannupinta on sen pari vuotta vanha, ja "hiukka" hilseillyt paikka paikoin. Mut kyl se b-kauppasinkulat hakkaa kuiteski mennen tullen :)