Valaiskaa aloittelijaa osa-asioissa

Terve vaan olen uusi täällä ja innostunut sinkulallani pyöräilystä oikein kovasti. Löysin ihan sattumalta jostain linkin tänne. Ajan työmatkat Kallio-Vuosaari -välillä ja pian alkaa olla jo renkaidenvaihdon paikka ja muutkin osat ovat alkaneet nitistä ja natista (ajan joka säällä, joten voimansiirto saa välillä hiekkakurapesuja). Olin joskus lapsempana aika kiinnostunutkin pyöräilystä ja kokosin muutamiakin kilpapyöriä osista, mutta sitten istuin metroon yli kymmeneksi vuodeksi ja jo silloin oli aktiivisuudesta jonkin aikaa kulunut ja kaikki pyöräasiat siten unohtuneet. Haastetta tuo tämä yksinkertaisuus!

Aattelin syksymmällää uudistaa vähän pyörää ja vaihtaa osia sitten samalla. Mitkä mahtaisi olla sopivat kampi- ja ratassarjat mun sinkulaan? Malli on tarkemmin Nishiki Olympic Royal, sellainen harmaa jossa vähän viininpunaista edessä ja kivat muhvit. Ostin juuri uudet Shimanon polkimet ja ne on kromiset (sellaiset missä on lukko & normaalipuoli), joten voisin vaihtaa samalla muutkin mustat osat alumiinisiin tai kromattuihin täysin esteettisistä syistä. Tällä hetkellä siinä on jotkut mustat kammet ja etujarruna Shimanon 502. Vanteet on jotkut Beretta Cerchit ja renkaiksi tulee todennäköisesti 25mm Marathon Plussat, kunhan nykyisten Nokioiden elämä loppuu. Ai niin, keskiölaakeripakka vaihdettiin jo viime syksynä kun alkoi polkimet lonksua.

Miten pitkällä kilometrivälillä kannattaa ketjuja ja rattaita vaihtaa yleensä? Eikös ne kulu kuitenkin joskus? Pientä ääntelyä olen ainakin havaitsevinani. Hah, en tiedä edes mikä mun takarattaan kiinnitystapa on, koska sain pyörän hyvän karmani avulla lahjoituksena. Kai siinä on ihan normaali mummupyörän jarrullinen takanapa? Laskeskelin että välitys on 18/42 ja se tuntuu mielestäni oikein sopivalta yleisajeluun, mutta koska työmatka on aika tasainen niin olisin kyl halukas ainakin joskus kokeilemaan vähän vauhdikkaampaa välitystä.

Kertokaa merkit, ketjut ja vyöt ym. Niin ja satulakin… kattelin jo vähän semmosta mustaa Brooksin swiftiä. Vain raha on ongelma. Tarkoituksena on siis pysyä kohtuudessa eikä hommailla mitään brassailupyörää vaan toimiva työmatkaväline, mutta arvostan laatua, toimivuutta ja toki myös esteettisyyttä. Kiitos vaan tästä foorumista, mukavaa oli lueskella näin hiljaisena työpäivänä.

…Ja oho oishan tuolla ollu parempikin osio tälle viestille, mutta enpä ollutkaan tietoinen sen olemassaolosta vielä äsken.

Varmaan jokaiselle kysymällesi kilulle on olemassa jo oma ketju niitä tutkimalla pääset siis eteen päin.

Toinen juttu tietysti on, saatko juuri sitä, mitä haluat Suomesta.

Mummisrattaita saat Kyläsaaresta muutamalla eurolla. Hanki ainakin pari pienempää takaratasta testaile niitä. Mummiksessa rattaan vaihtaminen käy nopeasti.

Pyörän ja varsinkin pyörivien massojen (kiekot, kammet…) keveys sekä kaikkien ja varsinkin napojen laakereiden laatu ovat ykkösasioita niin fixihifistille kuin työmatkapyöräilijälle.

Olympic royal on aika tasokas peli (kunnostin kaverille sellaisen tossa hetki sitten). Sopivat ja ilmeisesti alkuperaiset ois aikakauden paremman paan japskipalikkaa, eli suntour superbe vaihteet ja navat, hatta ohjainlaakeri, suginon keskio (en muista mallia), jotkut arayan vanteet ja grancompe aero-jarrut.

Jos toi on sinkuloitu eika alkuperaisia osia ole tallessa niin runko on kuitenkin aika laadukas eli ei sen ominaisuuksia kannata ihan rapaosilla pilata.

Ja jos alkuperaiset osat on tallessa niin olen kiinnostunut jarruista ja kiekoista.

MFFF - 20:13, 27.6.2009 » ...snip...kai siinä on ihan normaali mummupyörän jarrullinen takanapa? ...snip...

Hei sori guys mut mul on ny iha sairaa hyvå nåkönee luikka tis vieres ha sem ilemmayt illa iha kännis ha mul on fiksi ni kai ne tänne foorumille liittyy hei sori mä tiiä et täö aiheuttaa hotia BUY vs DYI shit mut kelloo on puol 4 aamuyöl ni sori et kirjota mut tosiaa tää ei oo mitöö mun fiksist sori, fiksii on kiva ajaa myt en mä sitä naisten takii tee mut kirjota vaan… egt sori va… varmaa iha kjauska viest v’lkeenoäin munt iha sama hei pidetää polkupyärät vaan yks vaihteisina tai iha sama p’äasiassa ewt opolkutaan, kännissäoletääliö.fi

MFFF - 0:49, 28.6.2009 » ... kattelin jo vähän semmosta mustaa Brooksin swiftiä. Vain raha on ongelma.
Hiukka leveempää Brooksin Team Pro:ta (johon olen ollut varsin tyytyväinen, toisin kuin Flyeriin joka ohuempinahkaisena tuntuu menettävän muotonsa turhan nopeasti) saa näemmä myös budjettiversiona:

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Brooks_Saddles_Team_Pro_Classic_Saddle/5360043720/#more

Elitisti - 7:18, 28.6.2009 » Hei sori guys mut mul on ny iha sairaa hyvå nåkönee luikka tis vieres ha sem ilemmayt illa iha kännis ha mul on fiksi ni kai ne tänne foorumille liittyy hei sori mä tiiä et täö aiheuttaa hotia BUY vs DYI shit mut kelloo on puol 4 aamuyöl ni sori et kirjota mut tosiaa tää ei oo mitöö mun fiksist sori, fiksii on kiva ajaa myt en mä sitä naisten takii tee mut kirjota vaan... egt sori va... varmaa iha kjauska viest v'lkeenoäin munt iha sama hei pidetää polkupyärät vaan yks vaihteisina tai iha sama p'äasiassa ewt opolkutaan,,, kännissäoletääliö.fi
LOL. Miten paljon Buy vaikuttaa saannin määrään verrattaessa DIY:lla tapahtuvaan saantiin?

Pahoittelen innostukseni aiheuttamaa hätiköintiä mm. tässä osionvalinnassa. Aluksi mulla näkyi vain tämä avoin keskustelu kun pölähdin jostain internaatista suoraan tänne. Kokeilin hakuakin, mutta eipä Olympic Royalille tullut liiemmälti vastauksia… Mutta tämähän oli samalla esittelyviesti, niin eiks se o ihan ok? Mulla ei ole mitään alkuperäisosia - sain pyörän juuri tämmöisenä. Kaik’ on siis ihan kunnossa vielä, enkä ole vaihteistamassakaan tätä, vaan laittaisin uudet kammet, rattaat, ketjut ja satulan.

Kiitos tämä oli hyvin hyödyllistä informaatiota, kuten myös tämä:

Nyt alankin pläräämään lisää tätä foorumia. Sunnuntai töissä on varsin rauhallinen. Kiitos!

Kiitos myös tästä!

kyttyra - 9:53, 28.6.2009 »
MFFF - 0:49, 28.6.2009 » ... kattelin jo vähän semmosta mustaa Brooksin swiftiä. Vain raha on ongelma.
Hiukka leveempää Brooksin Team Pro:ta (johon olen ollut varsin tyytyväinen, toisin kuin Flyeriin joka ohuempinahkaisena tuntuu menettävän muotonsa turhan nopeasti) saa näemmä myös budjettiversiona: http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Brooks_Saddles_Team_Pro_Classic_Saddle/5360043720/#more
Elitisti - 9:57, 28.6.2009 » kännissäoletääliö.fi
Naurut. Jos vaikka seuraava projekti olis DIY:tä niin olis molemmat!