Vaihdetaan kilpakiekot normaaleihin katukiekkoihin

Löysin 1989 -vuoden Olmon kippurasarvisen kilpapyörän roskalavalta ja se olis täysin ajovalmis mutta siihen tarttis tubeless- kumeja. Kaverit sanoi että koita hankkia siihen normikiekot (sillä ostin jo pistosuojatut kumit) niin välttäisin mahdollisen turhan säätämisen tulevaisuudessa.

Olen MTB-orientoitunut ja täysin tietämätön katupyöristä eli mikäli halukkaita on, voisin vaihtaa jonkun kanssa kiekkoja.

Tarjolla olis 28" kilpakiekot jossa takakasetissa muistaakseni 5 ratasta. Pyörää voi tulla kattoo Etu-Töölöön ja vaihtarit voidaan myös tehdä siellä päin.

Otan myös neuvoja vastaan!!!

Opastan vähän:

Sulla on siis maantiepyörän kiekot tuubeilla. Jengi vois mahdollisesti olla kiinnostuneempia jos tarkennat vähän mitkä navat, mitkä kehät, onko tuubit ehjät jne. Haluat vaihtaa ne maantiepyörän kiekkopariin avorenkailla ja navalla johon sopii 5-vaihteinen pakka, asia selvä. Vaihdepyörän retro-tuubikiekot ei kyllä ole ainakaan tällä foorumilla kovin kovassa huudossa…

Itse neuvoisin sua kantamaan ne kiekot esim. Suomen Urheiluaittaan Annankadulla tai Cycle Centeriin Hesarilla ja pyytämään rakentamaan kiekot uudestaan esim. Mavic Open Pro tai Sport tai SUP tai vastaaville kehille, sekä mahdollisesti huoltamaan navat. Maksaa kyllä rahaa mutta tulee varmasti hyvät, olettaen että ne Olmon navat on mistään kotoisin. Jos pyörä oli ilmainen ja hyvässä kondiksessa niin kai niihin kiekkoihin voi vähän massia sijoittaa.

Onnea löydön johdosta.

Nykyaikaiset maantiekiekot taas eivät toimi 5-vaihteisen takavaihtajan kanssa, joten sellaisiin vaihtamisen yhteydessä joutuu päivittämään voimansiirtoa hieman laajemmalti.

Joo… Ei taida kannattaa kierrenapoja alkaa kasata avovanteille, jos ei sit nimenomaan aio rakentaa vintage-osilla 10-vaihteista. Tai tiedä haluavansa nimenomaan vapaarattaallisen 1-vaihteisen (sellainenkin tosta tietty suht näppärästi tulis).

Tuubikiekoille on valitettavasti aika huono menekki tätä nykyä.

Tuubikiekoille on valitettavasti aika huono menekki tätä nykyä.
Niin tai onhan niille menekkiä kovastikin, mutta lähinnä sellaisissa piireissä joissa kiekon pitää olla tehty hiilikuidusta ja painaa alle 700-800g.

Mikä vika tuubeissa sit on? :wink:

No joo, mut jos meni vaikeaksi, etkä halua sijoittaa kiekkojen uudelleenkasaamiseen, pistä Olmo myyntiin tänne palstalle kuvien ja mittojen kera. Italialainen teräs menee kaupaksi puolen tunnin sisään yleensä :slight_smile:

Pyörätohtorilta saa uutta 6 & 7 pakkaa kierteellä. Jos pakan vaihtaa 7 lehtiseksi, niin yleensä akseliin täytyy laittaa yksi kapea mutteri lisää, että leveyttä tulee sen yhden lehden verran lisää. Yleensä vannetta täytyy sitten hieman keskittää uudelleen hiukan enemmän oikealle.

Minusta hyvät kierrenavat kyllä kannattaa rihtauttaa (tai rihdata itse) uusiin avovanteisiin. Kun valitsee sopivan vanteen, niin vanhat pinnat ja nippelitkin käyvät. Sopiva vanne = sisähalkaisija täsmälleen sama kun tuubivanteessa.

Vanteet voi jopa teipata maalarinteipillä rinnakkain, siis uusi vanne vanhan viereen, ja siirtää pinnat yksitellen vanteesta toiseen. Tämänkin niksin luin jostain vanhasta pyöräopuksesta. Jos itse tekee siirtotyön ja edes suurin piirtein saa kiekon pyöreäksi, sen voi sitten viedä rihdattavaksi ammattilaiselle.

Jos pyörä on sopivan kokoinen, niin pidä se itse. Olmo on hyvä merkki, tuskin siinä on huonoja tai kelvottomia osia. Käytä netistä löytyviä kokolaskureita, että pystyt määrittelemään sen sopivan koon. Stemminkin voi vaihtaa sopivan pituiseen. Stemmi on siis ohjainkannatin.

Tuure

-.-

Kuten arvelin, vaihtoehtoja on monia. Kiitos vinkeistä, Daniel lupas hoitaa homman finaaliin!