Vaatteet

Castellin Perfetto RoS ollu itellä käytössä pari vuotta ja sillä meen melkeinpä kaikki +2 - +10 lenkit. Kerraston paksuus sitten hiukan vaihtelee. Toki tuo myös vettä pitävä, et windproof tod näk hengittää paremmin.

2 Likes

Suosikkituote.
Kylkien venarit ehdoton!

Kokemuksia Pedaled merkin vaatteista? Itse oon tykkäillyt kasuaalimmasta paidasta (merino t/long sleeve) ja Pedaledin valikoimasta tuntuu löytyvän hyvä määrä erilaisia. Tarvitsen myös Raphan bibsien tilalle toista paria, joten samalla mietin tuota Odyssey Cargo Bib Shortseja.

Mulla on niiden kasuaalimpia kuteita jostain 10v takaa. Ei ne taida oikein enää niin kasuaaleja tehäkään.

Houkutti nimittäin sillon (ja vieläkin) vettäpitävät luonnonmateriaalit, ja ne lupaili, että niillä on vedenpitävästä puuvillasta tehty takki. Nojuu, ei se mitään hirveitä millejä koskaan pitänyt, pesujen jälkeen ainakaan. Päädyin vahaamaan sitä Greenland Waxilla, jolloin vedenpitävyys parani mutta hengittävyys kärsi ainakin yhtä lailla. Onneksi vahasin vain etupuolen ja yläselän. Mukava takki muuten kyllä, ja paljon taskuja. Liian pusakkamainen tosin, pyöräilykäyttöön. Taisi vähän lyhetäkin pesussa.

Lisäksi on niiden puuvillasekoitebleiseri. Se on kivan kevyt ja pakkaantuva ja pitää sadettakin vähän, oikeastaan aika saman verran kuin tuo “puuvillasadetakkikin”.

Ihan hyvää laatua kyllä, ja ihan kivoja ideoita. Teknisemmistä kledjuista en osaa sanoa.

Laadukkaita ja tyylikkäitä kamppeita sieltä on ainakin minulle postitettu. Kolmet bibsit taitaa olla kierrossa, ja pari ajopaitaa (tekninen ja merino). Ei valittamista, ja bibsit on mukavimmat mitä on vastaan tullut. Kunhan tilatessa vain uskoo, että tällainen vähän elintasovatsaa kehittänyt toimistorotta voi ihan oikeasti tilata M-koon housut ja ne vielä mahtuu päälle.

Oon käyttänyt normaalisti verkkareita ja t-paitaa, kylmemmällä kelillä KARHU tuulitakkia (vuosikymmeniä vanha). Ajattelin, jos vähän modernisois, ja tilasin jotkut CRAFT merkkiset pitkät ja lyhyet housut ja takin.

Vanhat kamat on L takki XL housut, tilasin samaa kokoa. T-paidat on kokoa M. Posti toi sitten efektiivisesti XS koon takin ja S koon housut. Valehtelematta joku 40cm ero ympärysmitassa Karhun rotsiin verrattuna takissa, housuissa samaa vikaa. Lähti bumerangina takaisin, kun uusia hifivaatteita ei saanut edes päälle laitettua.

Saako jostain ns. “normaalin” kokoisia pyörävaatteita, vai onko noi kaikki tollasia “pesussa kutistuneita”?

Pyöräilyspesifit kamppeet tapaa olla tosi tiukkoja joo eikä oo yhtään kivaa esim juosta pyöräilytakissa. Jos kaipaa vähän väljempää mitoitusta niin kannattaa tutkia juoksu/hiihto/retkeilyvaatteita, yläosien ja shortsien puolesta tapaavat yleensä sopia pyöräilyynkin aivan hyvin. Topatut ajohousut sitte kaiken alle vaan pyöräilypuolelta jos sellasia tykkää käyttää.

1 Like

Joo kyllähän se pyöräilyyn suunnattu kampe on slimminpää. Samoin yleisesti urheilukampe on leikkaukseltaan nykyisin kapeampaa kuin vanhat Karhun kamat.

Mtb ja muodikkaasti gravel ajokamoista sitten vähän löysempää fittiä.

1 Like

Itse oon tykännyt laittaa bibsit (pehmustetut, henkselilliset “trikoot”) ja yläosaan joko ns gravel tai adventure specifi merinosekoitus paita. Lepattaa tuulessa, kun ei ole ihon myötäinen, mutta mukavempi omasta mielestä käyttää. Näissäkin tietenkin saa ainakin koon ottaa isomman verrattuna normi vaatteisiin.

Pyöräilytakissa houkutti idea siitä, että etupuoli pitää tuulta, mutta selkäpuoli ei, ts. pahimmat hiet&lämmöt ehkä teoriassa haihtuu selän kautta ulos. Noh, täytynee kiltisti käydä katsomassa, mitä paikallisissa marketeissa nykyään myydään, kun nettiostokset epäonnistuivat täydellisesti. Ainoastaan hanskat sopivat, ne toimii näemmä ihan ok 0-10C välillä. Kulemma “talvihanskat”, mutta en noita pakkasella omiin käsiini laittaisi. Toisaalta eipä Keski-Euroopassa varmaan pahoja pakkasia ole talvisin.

Mikähän olisi mahdollisimman pieneen tilaan pakkautuva tauko/leiritakki jolla pärjäisi vilpoisassa kesäillassa, mutta ei olisi aivan överikallis?

Kylmempiä kelejä varten löytyy jo Haglöfsin untuvatakki (Essens down hood), jossa ei ole ruman värin lisäksi muuta vikaa kuin suht suuri pakkauskoko.

Patagonian Houdiniin olen ollut tyytyväinen vastaavassa käytössä. Noin nyrkin kokoinen pakattuna omaan taskuunsa.

Edit. Nyt vasta huomasin sanan ”vilpoisiin” joten semmoiseen ehkä sitten jotain kevytuntuvaa.

1 Like

Cumuluksella on kohtuuhintaisia untsikoita parin sadan gramman tietämillä ja valmistetaan tietääkseni edelleen Puolassa. Mountain hardwear ghost whisperer saattais kans sopia tähän speksiin etenkin kun hesan stadin camussa on pari kappaletta punaisella lapulla (viitattu: tänään). Sitte jos haluaa siitä vielä kevyemmäksi niin ei voi muuta sanoo ku kuvetta kaivaa ja PHD:ta tulemaan

Ostin talvella Haglöfs L.I.M Barrier Jacketin samaan käyttötarkoitukseen, kun oli tosi hyvässä alessa (60€). En osaa verrata mihinkään, mut on toi ainakin kevyt ja pieneen pakkautuva.

Ite kyl rahtaan omaa patagucci nano puffia mukana melkeinpä vuoden ympäri. Ainakin painon puolesta aika samaa luokkaa kun toi Haglöfs. Jos siitä jotain kevyempää haluaisin, kattelisin varmaan jotain merino pitkähihaista tai jotain microfleece juttuja…

Itse tykkään Cumuluksen takista myös. Hupullinen Incredilite Endurance painaa XXL-koossa 410g. Niiltä saa myös kevyempiä ja pienempiä, muttei yhtä lämpimiä takkeja. Tuolla minä pärjään liikkeessä pakkasella, ja lämpimämmillä keleillä paikallaan ollessa.

Cumulus käyttää ohuita kankaita ja ilmavaa höyhentä, joka pakkautuu suht pieneen tilaan. Itse en sinänsä ole tilasta huolehtinut, vaan ostanut isompaa kanto/kuljetusvälinettä, jos kamat ei mahdu.

Vedenpitävät sukat. Uhka vai mahdollisuus?

Lenkille jees, retkelle ei. Sit kun ne väistämättä alkaa päästää läpi niin niitä ei saa ikinä kuivaksi kenttäolosuhteissa. Tämä siis Sealkinsien kokemuksen perusteella.

Joku 5 tuntia käytännössä upoksissa on ollut paras mitä ne pitää.

5 Likes

Kenttäolosuhteisiin nimenomaan olis tarvetta. Perhana.

Juuei. Esimerkiksi Lapin bikepacking-hommissa lähden siitä, että jalat ovat aina kulkiessa märät. Ajokengät ja ohuet villasekoitesukat jalassa koko ajan, myös kahlatessa. Johonkin +3 asti toimii itsellä. Kuivuvat ajaessa minkä kuivuvat ennen seuraavaa puroa/sadetta.

Kylmässä olen tavannut käyttää vedenpitäviä sukkia. Eivät ne vettä pidä kuin yksilöstä riippuen 1-30 min, mutta vesi lämpiää kivasti ja mukavampi käyttöliittymä kuin neopreenissa, kivempi vetää jalkaan märkänä…

4 Likes