Vaatteet

Re: soft- vs hardshell

Märkyyden ongelma on siinä, että se huonontaa merkittävästi lämmöneristävyyttä. Märkyyden lähde on siinä täysin yhdentekevä. Jos täytyy pysyä lämpimänä, erilaiset softshell-asiat hoitavat sen paljon paremmin - mikäli omaa lämmöntuotantoa löytyy. Haihtumista tarvitaan, että eriste ei mene läpimäräksi.

Haihtumisen hallinta on oleellista: gtx ym kalvot eivät päästä ollenkaan tarpeeksi hyvin vesimolekyylejä läpi, että eristeen muuttuminen läpimäräksi ei tapahtuisi pidemmän päälle, plus goretexin ym kyky siirtää kosteutta riippuu myös lämpötilagradientista: mitä kylmempää ulkona on, sitä huonommin kosteus siirtyy. Lopulta kun kaikki on läpimärkää, tulee kylmä vaikka mikä olisi. Ja mä siis saan goretex-pyksien sisuksen litimäräksi puolessa tunnissa aivan helposti omalla lämmön- ja hientuotannolla.

Todella paskoihin oloihin vetäisen Buffalo Teclitet suoraan ihon päälle. Pintakangas Pertexiä (tuulen, mutta ei vedenpitävä), alla pile-tyyppinen fleece, joka siirtää märkää pois iholta minkä ehtii. Niillä pysyy lämpimänä nollakelillä vaikka ois miten paha sää, kun vaan liikkuu. Ja ne toimii myös kivoissa nollakelin oloissa. Oma lämmöntuotto+vettä iholta pois siirtävä materiaali+vettä läpi päästävä tuulensuoja=lämmin ja toimintakykyinen tyyppi siellä kerrosten alla. Mut nää ei ole mikään komuuttiratkaisu, jos ei sitten halua vaihtaa vaatteita alaosasta kokonaan, ja näiden ulkonäkö on ihan puhtaasti funktionaalinen. Jalassa ne kuulostaa kahisevilta tuulihousuilta!

Kalvohousuille on (myös mulle) paikkansa, mut se on sellaisessa hitaassa, rauhallisessa hommassa, jossa oma kosteuden tuotto pysyy kalvon siirtokyvyn alapuolella. Sellaista ei vaan mulla tule usein vastaan, joten omat kalvohousut (Marmot Minimalist) on useimmiten kaapissa. Rainlegsit on pyöräilyyn sopiva erikoistapaus: kalvo suojaa reisien ja polvien päällipuolen, muuten kosteus pääsee haihtumaan muiden housujen materiaalin sallimissa rajoissa.

2 Likes

Kevyesti kairassa -blogista löytyy kanssa vaatespeksailuun soveltuvaa lisäinfoa ja teknistä oppia vaatemateriaaleista.

Esimerkiksi tää postaus Kuinka kuorivaate toimii.

Mut ehkäpä tässä(kään) asiassa ei khyl valitettavasti ole yhtä linkkupuukkoa joka tilanteeseen. Itse näem et hardshell kerrasto (kevyt) on hyvä olla olemassa ja mukana. Mutta mihinkään aktiiviseen tekemiseen meen aina softshellit niskassa. Siinä on kuitenkin omaan makuun hyvä balanssi hengittävyyden, tuulen ja vedeneristävyyden suhteen. Sen verran tehokkaasti aineenvaihdunta toimii et hikeä puskee iisisti :smiling_face_with_tear:

lisäksi, Kuoritakki on mulla syrjäyttänyt taukountsikan viran ihan kokonaan, sillä se pitää lämmön hyvin kun sen heittää päällä olevan softshellin päälle.

Halvan ja kalliin vaatespeksailun suhteen, mielelläni ostan sitä parempaa (joko sitten käytettynä) tai uutena. Kestävyys ei välttämättä tosin kulje hinnan suhteen käsi kädessä sillä se hintalisä on voinut muodostua esimerkiksi kevyempien matskujen kautta mikä puolestaan heikentää usein kestävyyttä. Kalliimmilla merkeillä usein vaan laadunvarmistus, takuu, esg ym. Kulmat on paremmin huomioitu. Tietenkin brändiarvo on oma asiansa mutta merkkikledjujen valmisteilla on usein arvostelut netissä millä välttää sudenkuopat.

Kävin tämän keskustelun innoittamana Varusteesta RABin Downpour Plus 2.0 -rotsin.

Nykyinen Torrentshell on palvellut hyvin viimeiset seitsemän? vuotta, mutta kypärän mentävä huppu ja sadesuojatut vetskarit on musta ihan validi syy upgradee.

Torrentshell kyl tosi siisti kilsoihin nähden, täytynee työntää se johonkin Toriin.

Mulla on nää. Maksoin alessa 135e ja siihen hintaan olen kyllä tyytyväinen. Kesti eilisessä kaatisateessa tunnin ilman, että vesi tuli läpi. Ei myöskään hiosta ihan saatanasti.

Lahkeet sais olla vähän slimmimmät.

1 Like

Helvetin hyvä kuulla. Täytyy koluta aleja läpi, jos jostain vaikka löytyisi järkevään hintaan.

Btw nyt kun olet siinä hollilla niin miten sulla on toiminu se Patagonian Dirt Roamer takki? Vois melkein koittaa väijyä tollasta ohkasempaa softshelliä jostain aleista ellei ole disintegroitunut tai muuten vaan osoittautunut huonoksi.

e. Kato perhana en ees huomannu et tää oli ompelukerho. Mode vois siirtää tän kyssärin tonne Vaatteet-lankaan kiitos.

e2. Kiitos Olli

Edelleen Dirt Roamer on mun suosikki alltime rotsi, saa eniten käyttöä vuoden aikana.
Oli ollut jo pitkään käytössä kun testasit sitä
Luotto/Käyttötakit jytkyys järjestykssä:

  • Black Diamond Alpine Start, tosi ohut, tosi kevyt, tosi hengittävä, tosi pakkautuva
  • Patagonia Dirt Roamer, ohut, kevyt, melko hengittävä, pakkautuva
  • Norrona Falketind Goretex, jytkyhkö, jumal hihat, talvihommat.

Kaikki ostettu eri vuosina Camun aleista. Falketindistä sain aikoinaa maanantai kappaleen vetskareiden osalta, eikä Camu osannut kertoa että Norronallakin on pitkät takuut. Vetskareiden feilauksen takia, jätin ostamatta myöhemmin uuden Falketindin vaikka oli satasella myynnissä. Tänä vuonna sit vetskareiden vaihto onnnistuikin ilmaiseksi Norronan outletin kautta, kun opin noista pitkistä takuista, Vaikka pidennettykin takuu oli mun osalta ohi. Tässä rotsissa on siis törkeen hyvät hihat: pitkät ja aukee isoksi niin saa vaikka mitkä hanskat sinne alle.

e: en ole ihan varma tosta Black Diamondin mallista kun takissa ei lue.
Matkuna semmonen tosi ohkane schoeller softis

Rab Borealis on mielestäni paras takki ja ehkä jopa vaate mitä voi saada tuohon rahaan (n. 80 euroa.)

Menee juostessa, pyöräillessä, retkeillessä. Hupun säätöjen vähyys on imo ainut ”vika” mutta tämän kanssa eletään.

Käytettyjen markkinoilta pitäisi taas laittaa verkot vesille Haglöfsin malliston yläpään kuorivaatteiden suhteen. Niitä nimittäin piisaa täällä pohjolassa…

Mulla on yksi iäkkäämpi Gore Tex Pro -alppitakki joka pieksee henkarissa roikkuvan kanadalaisen lintufossiilin kyllä mennen tullen… toki se onkin ollut huonolla pidolla aiemmalla omistajalla ja delaminoituu ja joutaisikin varmaan harrastemateriaaliksi

2 Likes

Näyttää hyvältä, menee ilmeisesti keveydeltään ehkä samaan kategoriaan tuon black diamondin kanssa.

1 Like

Samaa mieltä käyttäjän @Sirkus kanssa.

Raphan Trail ollut kans hyvä, just olin se niskassa sienimetässä. Leikkaus Trailissa erityisen kiva, ei perse vilku ajaessa/sienestäessä toisin kuin monen muun rotsin kanssa.

Mulla on kans toi Patagonia Dirt roamer, aivan hyvä tuulitakki. Ei se märkää paljon pidä, mutta pienessä tihkussa ihan mukava vielä. Leikkaus on mun mielestä semmonen maastopyörän päälle parhaiten sopiva. Kaupungilla ilman pyörää patsastellessa näyttänee pyöräilyvaatteelta, rinnan kohdalta ja helman pituudelta sopii paremmin ajoasentoon kuin seisoskeluun. Droppitankoasennossa hartioissa/selässä vois ehkä olla enemmänkin löysää mutta eipä lepata. Huppu sopii kypärän päälle, mutta ainakin mun kypärällä ja päällä ehkä vähä tiukka kuitenkin droppitankoasennossa, kaulus tulee vähä suuhun. Maastopyörällä suoralla stongalla tuntuu tilavammalta.

1 Like

Rabin Downpour plus (tai joku sellanen) on mielestäni kans mainio kuoritakki sateeseen. Ei se kovin jykevä ole, eikä erityisen kevytkään, mutta jotain siitä väliltä aika sopivasti. Ei maksanut kovin paljon kun sen 2020 ostin, edelleen ehjä mutta alkaa ikä jo vähä näkyä. Leikkaus on mulle mainio, olkapäissä on hyvin tilaa mutta ei silti oo mikään kaapu alempaa. Huppu on tehty kiipeilykypärän päälle sopivaksi, pyöräilykypäräkin mahtuu, vähän paremmin jopa kuin tohon Dirt roameriin. Tästä on tullut nyt erikseen kai joku pyöräilyversiokin.

1 Like

Ostin vähän aikaa sitten melko vastaavat saman valmistajan Hummvee Transit -sadebyysat. Ei ole vielä ollut testissä.

Nää tulee siis piitkiä maantiesadetaipaleita varten. Ite oon tavannut ajaa pitkillä sadekelin thermo-bibseillä, mutta vähän oon kyllästynyt siihen viluiluun, joka saapuu heti kun liike loppuu. Silloin ei edes huvita pitää taukoja. Siksi oon vähän softshell-vastainen nykyisin randotouhuissa. Joo ajon aikana ok, mut tauot on perseestä. Sitten kun joutuu veivaa väsyneenä joskus jopa yli 24h sateessa, niin kaipaa jotain kalvoa jaloillekin.

Saas nähdä muuttuuko sateessa pitkään ajo yhtään auvoisammaksi kuorihousujen myötä, mutta kokeillaan nyt ainakin. Perseestä sade on jokatapauksessa ainakin maantiellä.

1 Like

Mulla lienee pitkät koivet, lyhyt torso, eikä kummemmin habaa, pientä faija masua kyllä. Ja koen että dirt roamer ei näytä pyöräkamppeelta juurikaan itsellä. Mutta joo onhan vähän lyhyempi tosta edestä.
En kyllä ole testaannu laittaa huppua kypärän päälle.

E: no ok, näyttää se pyöräkamppeelta jos osaa katsoa asiaa sillä silmällä. Riittävän casual itelle

Tästä kyl tykännyt, mitä nyt pari lenkkiä käyttänyt. Kypärä mahtuu huppuun tosi nätisti ja muutenkin vaikuttaa toimivalta rotsilta sateessa pyöräilyyn.

Pyöräilyversio tästä rotsista tosiaan kulkee nimellä Cinder Downpour, siitä ei kokemusta.

Kävin sovittamassa Rab Cinder (=pyöräilymallisto) Borealista pari kuukautta sitten. Kangas vaikutti tosi kivalta, mut hihat oli itelleni ihan liian lyhyet siinä koossa, mikä ois ollut muuten hyvä.

1 Like

MAAP-vaatteiden käyttäjät: minkälainen kokotaulu vrt. q36.5, Castelli ym. eurooppalaiset merkit?

Hemmetti, mä oon kesän aikana hukannut mun hienon kirpparilöytö-sadeviitan. Ei löydy mistään. Mikäs ois hyvä iso sadeviitta, onks esim Lekan tuotteesta kokemuksia?

Hyviä sadeviittoja pyöräilyyn: pyöräilyyn suunnitellut sadeviitat esim. Carradice tai People’s Poncho. Jälkimmäiseen mahtuu kypärä alle. Ei pyöräilyyn suunnitelluista viitoista ei valitettavasti kokemusta.

1 Like

Uuu noipa vasta on hienoja! Kiitos!

1 Like