Tuubikiekosta avokiekko

Hoi!

Kertokaas ne/te jotka tietää että miten on parasta rakennella tuubikiekoista avokiekot? Tarkoitus olisi siis purkaa kiekot, käyttää navat uudelleen ja laittaa uudet puolat, kehät sekä tietenkin kumit. Löytyskö netistä ohjeistusta moiseen? Onko kellään henk. koht. kokemusta tuollasesta projektista? Eli suomeksi: alanko nysvään pinna-avaimella vai vedänkö vaan vihellellen rälläkällä?

HEI! Mitään ei saa rikkoa, ellei ihan pakko ole. Valitse itsellesi uudet kehät ja oikean pituiset pinnat. Lue tämä: http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Tuon avulla, ilman mitään aiempaa kokemusta, oon ite kasaillu kiekkoja, jotka on ainakin toistaisesti kestäny satoja kilometrejä.

Joku voi sit haluta ne sun vanhat kehät ja pinnat…

Lähinnä tuota purkamisti mietin että kannattaako ottaa pinnoista jännitys löysentämällä joka pinnaa vähän kerrallaan vai raakasti yks pinna kerralla pois? Meinaan että jos aikos saada ne tuubikehät suht suorina talteen.

Ja sitten tuolleen niinku yleisellä tasolla tuosta aiheesta. Kannattaako kehiä ja varsinkaan pinnoja alkaa kierrättään?

Omalla kohdalla olen vedellyt raa’asti akkuporakoneella / ruuvinvääntimellä nippelin päästä yksi kerrallaan kokonaan auki asti - eikä kehät mihinkään ole vääntyneet.

Ja kannattaahan niitä kierrättää, varsinkin jos on rosteripinnat. Vanhoille tuubikehille ei valitettavasti ihan hirveästi tunnu olevan menekkiä…

Innon ohjeilla voi tehdä sen ihanan sisustuselementin, jolle voi sit nauraa hekottaa lopuks.
http://www.nelonen.fi/PublicFiles/2004/0818/19664/w_inno02_350.jpg
edit: se taiskin olla Retro, mut Marko on vaan niin ilonen, ni ei voi kuvaa vaihtaa.

http://images.snurkle.net/d/32191-1/unsee.jpg

Toi on melkein yhtä hyvää.

tulee myös mieleen että jos kiekoissa on pienilaippaiset navat niin yhdessä matalien tuubikehien kanssa puolat on varmaan sen verran pitkät että niille voi olla vaikea keksiä käyttöä ellei joku hakua lähteä vääntämään niistä jotain hurjaa lumihiutale-solmupunos-puolaushässäkkää. mutta kyllä ne siitä huolimatta,tai ehkä juuri siksi, kannattaa ottaa talteen. nippelit sentään voi periaatteessa käyttää uudellen suoraan.

MinäMinäMinä!!! Eli pinnat talteen vaan jos eivät ole kovin dokatussa kunnossa.

Moro, mulla on yks Pökötti proggis missä on tuubi vanteet.
Ajeleeks sellaasilla kukaan, onko ne ihan mahdottomat city
käytössä? Eli onko mulla sama homma edessä eli uusien kehien
hankinta? Mitä tuollaiset DeepVeet tai jotku vastaavat maksaa?

-Olli

tuubit on mukavat ja nopeet, niin kauan kun ei puhko.
…Tai no vaihtaminenkin on suht nopeeta ja mukavaa, paikkaaminen on sitten asia erikseen.

Deep v:t, rigidat, weinmannit, mavicin cxp:t, open prot jne katukestävät ja helposti saatavat kehät lienee kaikki about 40-70e/kipale, ostopaikasta riippuen. + pinnat päälle… kyllä sillä purkamisen ja uudelleen rakentamisen hinnalla ja vaivalla muutamat halpistuubit ostaa ja liimaa.

Mua itseäni tuubeissä ärsytti eniten se, et niitä joutu sen kaks varalta aina lenkeillä rahdata mukana. Avorenkailla mulla on vaan paikkauskamat, huomattavasti helpompaa. Sit noita halpistuubeja ei tahdo vanteelle saada suoraksi millään.

Toisaalta riippuen mitkä kehät eteen sattuu, vois ratapyörään ens kesäks tuubitkin iskeä…