Tubeless ja Ghetto tubeless

Kiitos vinkeistä. Joskus päätin, että ei enää koskaan tubeless, kun maastossa niitä käytin ja sotkin talissa litkujen kanssa. Silti piti kokeilla vuosien tauon jälkeen. Kyllä se toimii ihan ok. G-onessa tuntuu olevan ominaisuutena, että se kerää nappulaan teräviä kiviä, jotka tekee sitten reiän. Vuoto-ongelmaa on ollut, mutta päivän aikana vuotanut rengas on pumppauksen jälkeen aina pitänyt kotiin saakka. Sitten lisää litkua ja ilmaa ja taas on päässyt viikkoja, kunnes seuraava kivi on kaivanut tiensä renkaaseen. Kumit ovat olleet viime kesästä asti vanteella. Kohtuu vaivatonta ollut kuitenkin. Toki pihalaatoituksella näkyy edellisen pumppauksen jäljet, kun ruuttasi huolella uutta litkua reiästä ulos.

Uutta merkkiä hankinnassa, kunhan pääsen kaupoille.

Oon laittanut ensi asennuksessa Stans racea ja päälle venttiilin kautta perus stanssia. Toimii hyvin :+1:t3:. Kuivuneita litkuja en ole jaksanut enää maasto/gravel pyörässä putsata, kunhan pyyhkäsee talouspaperilla ja lapioi käsin isoimmat köntsät pois.

Tyytyväinen Stans race käyttäjä täälläkin :+1:
Magic milk :-1:

Noh, mulla on ny taikamaitoa kaikissa renkaissa ja 3 litraa pullossa, ootellaan sitä ekaa isoa reikää ja katotaa kuinka käy. On mulla Dynaplugit ja kaks sisuria aina kuitenki mukana.

Pari vuotta ajellu tolla litkulla eikä oo vielä kertaakaa tullu ongelmia, mutta kuten sanottu - ei myöskää oo tullu isoja reikiä.

OKO on kuitenki tehny traktoreihi ja prätkiin litkuja 70-luvulta asti, jännä jos se on ihan paskaa.

Tuun sitte kertomaan jos pääsen litkusotkuhommiin tien päällä!

Itse käytin aiemmin perus-Stanssia johon olin kyllä ihan tyytyväinen. Sen loputtua ostin jostain alennuslaarista Peaty’s-merkkistä litkua ja se ei kyllä paikannut juuri mitään. Tästä kimpaantuneena ostin LBS:stä Bontrager TLR Tire Sealant 950ml purkin joka on mielestäni toiminut aika hyvin. Suhteellisen flättiherkät sliksit gravelkingitkin paikkaantui nopeasti. Kokemusasiantuntijana tässä siis vaan se, että onhan näissä eroa.

Sitä olen miettinyt että haluaisin litkun olevan mahdollisimman ympäristöystävällistä mutta en ole että perehtynyt mikä olisi paras valinta sitä ajatellen ja myös toimiva vielä. Tuohon Bontrageriin on kans lisätty glitter-hilettä ja en jaksa keksiä että onko sille mitään järkevää syytä muuta kuin glitterin aiheuttama hilpeys/ahdistus kun litkujen kanssa lotraa.

Jossain oli seassa pähkinänkuorirouhetta tai vastaavaa. Tossa Tubeless ja Ghetto tubeless - #1299 by Grobian puitiin aiemmin sitä ekologisuutta.

Tämmönen oli kans - Végétalex - bicycle tyre sealant
" Végétalex is a revolutionary tyre sealant, biodegradable and totally plastic free"

1 Like

Seal Smart Tire Sealant – Rene Herse Cycles 8)

Magic Milk tuntuu jakavan kyl mielipiteitä, mut samaten myös entiset duunikaverit on dumannu Muc Offin litku vaikka itse ja yks toinen entinen työkaveri on pitäny siitä, ja nyt käyttäny vaihtelevasti WTBtä, Muc Offia ja Peatysia, mitä nyt sattuu olemaan käsillä. Hyvin on toiminu ainaki Muc Off ja Peatys et voinee olla myös renkaan ja litkun yhdistelmä eikä pelkkä litku tai en tie

1 Like

Tänään näin sitä vanhaa asiakasta joka halus aina Milkkiä, kysyin et onks se paikannu isot reiät?
Sano et kaks kertaa tullu iso reikä, ja molemmilla suihkus litkua paineella pihalle ja piti laittaa piipunrassia tukkimaan reikä :slight_smile:

Silti halus edelleen sitä samaa.

Oon ajanu tolla Vegetalexilla pari vuotta useammalla erityyppisellä pyörällä ja mielestäni erinomainen tuote, heittämällä paras kokeilemistani litkuista.
Käytössä ollut omissa, kavereiden ja asiakkaiden pyörissä ainakin Stanin perus + race, Joes eco, Peatys biofibre tms, Effetto Mariposan Caffelatex (tää oli ihan yhtä tyhjän kanssa imho), Orangelta endurance, subzero ja se ns. tavallinen ja Continental. Kokeilin kans joskus jotain OKOa muistaakseni mut ei hajuakaan oliko se mistään kotoisin. Nyt on tota Peatysia kun Vegetalexia ei saanut R2:selta.

2 Likes

Se offroad-tökötti on ihan eri tavaraa kuin magic milk. Tuplasti paksumpaa ja seassa on kaikenlaista eri kaliiperin raetta pienemmistä hiukkasista aina johonkin kuidunpätkiin. Ostin joskus hankkijalta 1,25 l pullon (noin 12 e) ja lantrasin jäähdytysnesteellä kun otti päähän maksaa neljä kymppiä vajaasta litrasta muuten mainiota orangea

9 Likes

Että mä aina välillä rakastan tätä foorumia.

6 Likes

Joo nää on parasta ku oppii uutta.

Täältä sama. 50/50 mix toimi hyvin talvella gravelissa, suomityresin nastat alla. Orange ei kestänyt kolmenkympin pakkasia tai sitä ei ollut tarpeeksi, tuo cocktail pelas. Nyt kesämmällä Vittorian kumeja ei sillä saanut kyllä pitämään maantiepaineita. Zefal toimi siihen hyvin.

1 Like

Kiitän tästä vinkistä. Lähikaupasta näköjään saa

Tähän varmaan sopii lantringiksi Zefalin loppu litku tai sitten tallissa oleva propyleeniglykoli.

Muistaakseni aiempana ketjussa oli linkkiä vai jopa suoraan juttua että magic milk olis käytännössä sama kuin tuo jatkettuna vedellä. Määkin käytin pakkasnestettä vain pakkasen takia.

1 Like

mä päädyin nyt ekaa kertaa asian parissa harrastaessa ostamaan Schwalben renkaiden kaveriksi Schwalben Doc Blue -litkua. Stan’ssin tekemää kait tuo on, mutta katotaas nyt.

Tosijjaan naapurin kompuralla nousi renkaat ihan kivasti, vaikka meni kyllä vähän harjotteluksi. Toi toinen kumi oli suoraan paketista, sai sitä vähän leipoa että asettu venttiilin vierestä kehälle.

eilen elämän ekat tubeless-asennukset. naurettavan helppoa! liekko vaikutti et @Mr.Auer teki about kaiken :cowboy_hat_face: (kiitos)

mut siis dt:n m502 kehä, kiekka-pari kapeeta teippiä pinnojen reikien peittämiseen, spessu 2-bliss vannenauha, 2.6” vittoria mezcal, orangen litkua venttilin kautta injektoituna ja lattiapumpulla poksahti paikoilleen. tuntuu, et tolla kombolla ei voi epäonnistua

2 Likes

Nyt loppuu mulla ymmärrys ja kaipaisin hieman vertaistukea tai vinkkejä.

Oon vuosikaudet ajellut tyytyväisesti lukuisilla rengas-vanne - yhdistelmillä. Mulla on rollerissa H+son Hydrat vanteina, ja päällä kierros huolella putsatulle pinnalle asennettua DT Swissin teippiä. Renkaina tällä hetkellä Cinturato Gravel M:t.

Asensin ne uusina joskus 6kk takaperin, ja ne, kuten kaikki muutkin renkaat, asentui ykkösellä nätisti vanteelle ja pitivät ilmat sisällään ilman mitään vuotamisia. Nyt rupesi yhtäkkiä eturengas tyhjenemään päivässä. En ole pahemmin tolla edes ajellut, eikä missään ole reikiä tai mitään. Takanen pitää ilmat ihan kuin ennenkin.

Otin renkaan vanteelta ja uusin teipin (samaa kamaa, sama leveys) sillä yhdestä kohtaa teippi oli päässyt hieman rullalle. Siltikään ei ilmat pysy sisällä päivää pidempään. Oon upottanu ton renkaan vanteineen veden alle tarkistaakseni mahdollisia vuotoja, mutta mistään ei kupli ilmaa. Litkuakin on vähintäänkin tarpeeksi.

Mikä neuvoksi? Ei oo koskaan ollut tällaista edes ihan loppuunajetuilla renkailla. Toi rengas on hädintuskin sisäänajettu edes.

Perhana sentään.

E: muistin aivan päin honkia asennusajankohdan, korjattu.

Itse epäilisin venttiiliä tai sen sielua noilla spekseillä.

1 Like

Toimiikohan saippuavesi paremmin ihan pienten vuotojen paikantamiseen ku veden alle upottaminen? Kuten yllä sanottu ni varmaan venttiilistä johtuu