Tubeless ja Ghetto tubeless

Tyhmä foorumisofta kekä mun plussat ja miiinukset palleroiksi muutti.

Minäkin olen juonut ja kaikki on Prestaa ja Tubeless-hommat jätän muille ja ajan hymyillen auringonlaskuun.

2 Likes

Vuosikymmenten takaiset maantiekehät oli oikeasti sellaisia materiaaleja ja niin kapeita, että reikä venttiiliä varten piti saada pienemmäksi.

Mites noiden tubeless renkuloiden paikkaus. Tuli uus wtb byway, jossa oli esityöstettynä reikä kyljessä. Tuntui aluksi tukkiutuvan litkulla, mutta rengas vuotaa jo lenkillä tyhjäksi. Onko se pikaliimaa ja paikka sisäpintaa vai mikä paras tekniikka? On todella pieni ja siro reikä kyljessä.

Huolellinen puhdistus ja ihan perus basic vulkanoiva sisäkumin liimapaikka sinne renkaan sisäpuolelle kiinni. Tien päällä takataskussa kandee olla tubeless-paikkoja, siis “paskoja”, “nalleja”, “pekonia” tai miksi niitä aina kuulee sanottavankaan, jollaisen voi akuutissa tilanteessa työntää sinne reikään tilkkeeksi ja jättää sen paikalleen kunnes vaikka joskus talvirenkaita vaihtaessa voi läiskäistä rema tip topin tilalle

1 Like

Tubeless-kokemukset saavat jatkoa. Tällä erää testissä loppuvastus, elikkä aito road tubeless. Testisubjekteina DT Swiss RR511, Stan’s teippi, Pirelli Cinturato Velo TLR ja Muc-Offin venttiili.

Aattelin että teen tän nyt Oikealla Tavalla: eli rengas napsahtaa vanteelle, pysyy hyllyllä ilman paineita eikä vuoda reunalangasta yhtään ilman litkua. No, kun olin pyöräyttänyt jo kolmannen kierroksen stanin teippiä eikä napsunut vieläkään, annoin periksi. Rengas nousee kyllä todella helposti, piti paineeseen nähden (4-6bar) melko hyvin ilmaa ilman litkujakin ja napsahteli kyllä silloin kun se putosi hyllyltä. Vissiin vaan todella löysä rengas/vanne-combo tai huono rengas, kun meni kolmen teippikierroksenkin jälkeen todella helposti vanteelle eikä suostu napsumaan eikä pysy hyllyllä.

Laitoin litkut ja 4bar sisään yöksi, aamulla lukemana 3,8bar. Eiköhän litku hoida noi viimeistelyt siis kun on vähän ajanut, rengaskin tuppaa liimautumaan hyllylle ajan kuluessa.

Silti: oispa se vitun UST ja bead lock. Varsinkin nakkikumipaineilla ihan ehoton systeemi ja muutenkin parhautta.

Olipa tubelessbliss taas vaihteeks. DTn R470db ja 32mm GP5000. Kierros DTn 27mm teippiä riitti ja heitin vanhasta tavasta pienen lorauksen Orangea sisään. 4bar pysynyt yön yli hienosti. Juuri näin helppoa sen pitäisi olla.

3 Likes

Sama kokemus samat renkaat sama litku sama valmistaja (r24)

:sparkles:

Pistäisin seuraavalla kerralla gorillaa stanssin päälle ja pistänkin, niin pääsee pienemmillä kierroksilla.

Napsahtamattomista/vanteelta uutena tippuvasta renkaasta en enää gravel ja mtb rengas kokemusten jälkeen murehdi jos systeemi on tiivis ja käyttöpaineet on pari baaria tai enemmän. Lenkillä flätti joka ei enää litkulla paikkaudu johtaa joka tapauksessa sisurin laittamiseen.

Itellä kans paskoja kokemuksia wtb:stä

Piti muuten 5bar paineet täydellisesti heti ekasta lenkistä lähtien tää mun tubeless-asennus.

Tämä kyllä. Nanot mulla ei talvella pitänyt ilmaa ollenkaan, mutta ajattelin antaa viel mahdollisuuden ja seuraavat kumit pitää kyllä varmaan ottaa joltain muulta valmistajalta. En ole järin vakuuttunut.

WTB:t on repeilly mut aspa on toiminu: kahesti repes Horizoni kyljestä. Ekalla kerralla tuli uus, mut tokalla kerralla lähettivät parin Ventureja ku halusin vaihtaa mallia. :v:t3:

Joes’in tubeless-konversionauhojen kanssa piti ilmatkin sisässä (ettei nyt ihan ot:ksi mee).

Kahdet WTB venture 700c koossa litkutettuna ja molemmat olleet todella helpot ja vaivattomat renkaat. Toiset kokonaan mustat ja toiset tanwallit. 50c leveällä kumilla vanteena on WTB KOM Light ja 40c kumilla vanteena on Mavic Open Pro Disc. Teräslankareunaisia Nanojakin olen nostanut vanteelle, mutta jätin ajamatta, koska ei-tubeless-rengas ja ei-tubeless-vanne kombo alkoi hirvittämään.

Koputan puuta.

Oukkidoukki, tubeless-newb kysymys.

Conti GP5000 TL 32mm nousivat oikein kivasti vanteelle ja paineetkin pysyi ilman litkuja, kyseessä DT Swissin tehdaskiekot.

Samat renkaat itse kasaamillani kiekoilla DT RR411-kehillä, nousee pumpatessa napsuen, mutta lipsuvat takaisin keskiuralle kun paineet häviää. Laitoin kierroksen-pari lisää nauhaa ja toinen renkas pysyy nyt ok mutta oletettavasti lähinnä litkujen ansiosta. En enää neljättä kierrosta teippiä haluaisi kokeilla etukiekkoon, mutta onko se nyt ainoa mahdollisuus? Aika sottaista ja turhauttavaa puuhaa.

Vähän samaa ongelmaa sitten noiden tehdaskiekkojen kanssa eri renkailla. Kokeilin Compassin 38mm minkälie-passien tubeless readylla, mutta ei ne tahdo pysyä hyllyllä eikä teipin lisääminen tuntunut vaikuttavan mitenkään.

Onko tää kaikki ihan tuurista kiinni mikä kombo sattuu toimimaan, pitääkö teippi olla just eikä melkein oikean levyistä ja asennus virheetön, alanko kulkemaan bussilla?

1 Like

Siinähän se tubeless-elämäntapa ois kiteytettynä.

Veistelyt sikseen. Omakohtaiset kokemukset ovat juurikin samanlaisia kuin mitä kuvailit. GP5000 nakit 28mm hyppäsi ja tiivistyi kuivana Hunt 4 season kiekoille ja eivät tyhjänäkään tipu keskiuraan, kun taas swissin r460 ja 470 kehillä tuntuu tiiveys olevan olematonta ja hyppää välittömästi keskiuralle paineiden laskiessa. Tämä tapahtuu vaikka olisi ollut vuoden tiiviinä litkujen kera. Kummassakin kiekkosetissä yks kiekka teippiä. En oo viitsinyt ja halunnut lisäillä teippiä. Pitäisi varmaan jos meinaa tien päällä pumppailla lisää ilmaa tai jotain.

Älä vielä osta HSL kausilippua kuitenkaan :slight_smile:

Mulla myös samat kumit samoilla kehillä ja samat huomiot, mutta oon ajanut hyvillä mielin yhdellä kiekalla teippiä ja toivonut parasta. Toistaiseksi toiminut kyllä hyvin. Itseasiassa nyt ovat Huntin kiekoissa ja muistaakseni pysyvät hyllyllä ilman paineitakin, mutta ei tämä ole kiekkovalintoihin vaikuttanut.

1 Like

Juu noi gp5k:t tippuu herkästi hyllyltä tyhjänä ainakin aluksi, mut myös napsahtaa takaisin nätisti. Ajossa 0% vaikutusta

En kans muista kuollaksenikaan 38mm nimeä mut varma tieto että 42.0mm on puff puff pass

5 Likes

en tiä enkö nyt oikein hiffaa mut ei monetkaan rengas-kehä-yhdistelmät pelitä sillai, että renkaat pysyis hyllyillä ilman paineita. jos nousee ok ilman litkuja, niin nousee yleensä litkujen kanssakin.

kun renkaat napsuu uriin, niin all good - jos tippuu tyhjinä, niin sitte tippuu.

1 Like