Tour de Helsinki

Meitsi vilahtaa tossa Mäkelänkadun osuuden ihan lopussa.
Musta vaihteellinen Surly Cross-check, Sinisalon “Jamaica”-värinen pitkähihanen paita,juomareppu selässä, ei succiksia (heh)…

Piti lähteä Kamera repussa “retkeilemään” - kaffetauot, fotailua jne. Kävi vähän toisin. Keskari about 30, aika 4.37. Ikinä en ollu oikeastaan ajanu edes kunnon maantielenkkiä. Mutta oli vaan niin siistiä ajaa “Peloton”-meiningillä, että tuli yllätettyä itsensä vauhdin pitämisessä.(Maantietä vois ottaa lisääkin joskus!)

Mut näköjään täysjäykällä sinkulalla kun vääntää maastossa, niin kyllä siitä jotain iloa on. Ylämäet tuntu ainakin menevän ihan iisisti. Ainostaan vikat 10km alko hyytymään ja pahasti, siinä alkoi sitten vasta näkymään pidempien lenkkien puute.

Karelle paranemisia! VPCX:n ehkä tosiaan vielä ehdit! :slight_smile:

Jep, mut voi bongata mustissa sukkiksissa vetelemässä Velodromin kaarretta. Kovasti siinä vielä tikataan.

Vetelin ton tosissaan sinkulalla (oon siis samuli-1:sen kaveri) ja tuntu, että olis ollu paukkuja kovempaakin aikaan. Overall ihan tyytyväinen näin ekaks kerraks, mitä nyt vitutti ne muutamat jotka eivät suostuneet vetämään omalla vuorollaan.

Mutta mutta siitä päästääkin heikolla aasinsillalla asiaan jota oon miettiny, että kuinka paljon sitä tavallaan antaa tasotusta muille jos ajaa vaihteetta? Olisinko kenties nopeampi jos minulla olisi vaihteet ja kuinka merkittävästi?

(PS. Eka postaus) :slight_smile:

anttipantti - 1 hour ago » Mutta mutta siitä päästääkin heikolla aasinsillalla asiaan jota oon miettiny, että kuinka paljon sitä tavallaan antaa tasotusta muille jos ajaa vaihteetta? Olisinko kenties nopeampi jos minulla olisi vaihteet ja kuinka merkittävästi? (PS. Eka postaus) :)
Tasoitusta antaa paljon. Mulla ei ole sinkulaa johon verrata, mutta työmatkalla samalla hien ja ponnistuksen määrällä keskinopeuden ero fiksin ja maantiepyörän välillä on luokkaa 2-3 km/h maantiepyörän eduksi. Rengastuksissa ja muissa ei ole suuria eroja. Sinkulan kanssa ero saattaisi olla vähän pienempi, kun alamäissä pääsisi lähemmäksi maantiepyörän vauhteja kuin fiksillä.

jos tuota ns tasoitusta lähtee miettimään niin oikeasti fiksillä maantiepyörien joukossa ajelu on pelkurin valinta. ei koskaan tarvitse mitata todellista kuntoa vaan aina antaa tasoitusta ja kantaa omasta mielestään sankarin viittaa vaikka ajaisi paskasti ja olisi sohvanpohjakunnossa.

eli ei mietitä sitä.

Kare_Eskola - 36 minutes ago » jos tuota ns tasoitusta lähtee miettimään niin oikeasti fiksillä maantiepyörien joukossa ajelu on pelkurin valinta. ei koskaan tarvitse mitata todellista kuntoa vaan aina antaa tasoitusta ja kantaa omasta mielestään sankarin viittaa vaikka ajaisi paskasti ja olisi sohvanpohjakunnossa. eli ei mietitä sitä.
aamen, joten eiku vaihteita ostamaan :)

eiköhän se tasoitus ole vaan puheenparressa. tuskinpa monikaan ajattelee tolla tavalla ensinkään.

asiasta polkupyörään: kuis paljon porukalla tulee maantielenkeillä vaihteellisilla pyöräillä vaihdeltua niitä vaihteita?

No eikös idea ole pitää mahdollisimman tasanen kadenssi, vauhdin muuttumatta → aika selkeetä toi vaihteiden käyttö tässä tapauksessa → maaston muuttuessa aina sopiva vaihde, vauhti (suunnilleen) sama, pyöritystahti sama.

Tietty tuo on teoriaa ja itse olin huomaavinani, että lähes kaikki esim. tuolla Tourissa veti sellaset pienet “rullaavat kohdat” samalla vaihteella läpi, eli runttas pienet mäet ja vaihto pienempään vaan isommissa ylämäissä.

boren - 3 hours ago »

asiasta polkupyörään: kuis paljon porukalla tulee maantielenkeillä vaihteellisilla pyöräillä vaihdeltua niitä vaihteita?

Varsinki kahvavivuilla ja kymppipakalla ihan jatkuvasti. Aiemmin ku oli runkovivut vähä vanhepi pyörä, niin tuli kahdella välityksellä ajettua suurin osa ajasta.. toisaalta sitä ennen olin ajanu yli puol vuotta pelkällä fiksillä, eli kenties tottumiskysymyskin..

Jepjep. Eka pyöräilytapahtuma ja ihan hyvät fiilikset jäi. Tosi paljon sitä kyllä sai kuulla kommenttia, ku ei ollu lukkopolkimia tahi vaihteita. Päällisinpuolin ihan positiivista kommenttia, mutta osasta tyypeistä paisto läpi semmonen asenne et : " kaikennäkösillä vehkeillä sitä pitää tulla polkemaan" Aika oli 4:32
Tavoite oli sinne viiden tunnin kieppeille, mut eipä tuo haittaa vaikka meni nopeampaa! Videolla näkyy 7min10s kohalla siinä kolmen ryhmässä…

Tämmöset bongasin intternetistä:

http://picasaweb.google.fi/hepo.fi/TourDeHelsinki2008#5243701980935206786
http://picasaweb.google.fi/hepo.fi/TourDeHelsinki2008#5243721592635936274

Moniko ajatteli tänä vuonna mennä? Tässä arvuuttelen josko itse ilmoittautuis ja jos tulee lähdettyä niin ajaisko kiinteällä vai vaihteilla. Ei kummassakaan ajokissa mitään hurraamista tosin ole ja vaihteellisella en ole ajanut vuoteen.

Tähänastiset pyörämatkat rajoittuu lähinnä kaupungissa pyörimiseen ja maksimi mitä oon istunu satulassa yhteen menoon on varmaan alle 50km. Voishan sitä laittaa mittarin kiinni pyörään, käydä jonkun lenkin ajaan ja kattoo mitä keskinopeutta sais pidettyä. Tapahtuman nettisivuja lueskellessa kyllä sai sellasen kuvan että sinne vois ihan turistinakin mennä jos ei oo paukkuja hirveeseen kiitoon.

Maanantaina käyn hakemassa Matkahuollosta Motobecanen Equipe Pron vuosimallia 1982, jolla ajattelin polkaista Tourin. Vaihteet saa vielä ainakin sen ajaksi jäädä kiinni. Katsotaan sitten sen jälkeen, miten sitä vaihteiden määrää vähennetään. :slight_smile: On siinä kuitenkin Recordia kiinni. ja Duran kammet.

Sinkulalla menen tänäkin vuonna. Suosittelen kyllä ainakin yhtä yli neljän tunnin yhtäjaksoista lenkkiä ennen Touria, niin tietää vähän mihin kohtaan persettä hankaumat tulee. Ja kannattaa myös lukaista sisäistäen netistä ryhmäajon perusteet.

Kyllähän tuo pitää tulla ajamaan. Järjestäjät yrittävät ilmeisesti saada aikaiseksi 32km/h-vetoryhmän, joten siihen mukaan. 30 on liian hiljaa ja 35 liian kovaa, eli tuo 32 olis optimi. Tämä mennee vaihdepyörällä, kun edeltävä viikonloppuna on Myllyn pyöräily, joka ajetaan fiksillä.

32 taitaa olla munkin valinta, jos sellainen on. Jos ei ole, niin rakennetaan oma juna.

Teemu - 8:02, 16.8.2009 » Tämä mennee vaihdepyörällä, kun edeltävä viikonloppuna on Myllyn pyöräily, joka ajetaan fiksillä.
Onko sulla Myllyä varten minkälaiset suunnitelmat? Ajatko minkä matkan ja minkälaisella keskarilla?

Ilmoittauduin kaverin kanssa 119km -matkalle, mutta myö mennän vaihteellisilla tuolla.

119km on matka ja neljää tuntia lähetään alittamaan. 30-32 on keskaritavoite.

Sunnuntaina on luvassa uskomattoman upeat pyöräilykelit!

Mut tunnistaa mustasta Langsterista, punavalkoisesta kypärästä, oranssista sadetakista ja mustista sadehousuista. :smiley:

Voi vidu, niinpä on.

Forecan mukaan monsuunisade tärähtää velolle klo 11 ja seuraa pääjoukkoa koko matkan ajan.

Onkohan sadekamoista mitään iloa kun kastuu sisältä ja ulkoa?