--

rip

hauska. kaipaa kuitenkin räpättimen :slight_smile:

Kiitos, viritetään.

Hesus sentään.

http://redriverautographs.files.wordpress.com/2008/11/039_42337henry-winkler-posters.jpg

Löytyykö kuvia lähtötilanteesta?

Kun minä olin pieni, niin yhdellä kaverilla oli tuommoinen. Sillä oli siinä vaihteet, ja siirtäjä oli iso laatikko yläputkessa ja T-kahva kuin automaattivaihteisen auton laatikosta konsanaan. Se oli keskellä yläputkessa kiinni. Melko massiivinen viritys.

Laatikossa oli muovi-ikkuna, jossa oli punainen viisari näyttämässä sitä vaihdetta. Niitä taisi olla 3 kappaletta. (?)

Pyörässä oli myös kumipallolla varustettu torvi, ja siinä töötissä oli aivan järjetön ääni. Ääni kimpoili kerrostalojen välissä kuin irralleen päässyt paha henki. Perkeleellinen esine. Met ymmärsimme iloita siitä kovin. :sunglasses:

Meillä oli tosiaan kaikilla räpättimet pyörissä. (tuohi muuten on hyvää ja kestävää tuohon.)

Muutama vuosi aiemmin asuimme talossa, jossa pihassa oli rinne ja rinteen lopussa oli sopiva viisto kivi. Siihen ajettiin ja hypyn pituus mitattiin. Myös kilpailtiin siitä, kuka sai pisimmälle kestävän lukkojarrutusviivan tehtyä pihan sorapintaan. Käsissä on vieläkin yli 40 vuotta myöhemmin nähtävissä sen sorakon aiheuttamat arpikudokset. (Onneksi aika vähäiset vaaleammat viivat vain rystysten päällä. En minä ole rampa)

Katkaisin oman pyörän runkoni neljä (4 !) kertaa siinä pihassa, aina isä vei sen Keminsuun Auton autokorjaamolle hitsattavaksi. Viimeisellä kerralla hitsari laittoi rungon sisään umpiteräskangen. Se ei sitten enää katkennut.

Huokaus sentään… mihin helvettiin kaikki tämä aika tässä välissä on kulunut ?

Kiitos tuosta kuvasta, ja siitä, että olet ymmärtänyt laittaa tuon talteen.

Tuure

-.-

Sen neljästi katkenneen Tunturi Vellamo lastenpyörän jälkeen minäkin sain norjalaisen nuorisopyörän, jossa oli juuri tuon kuvan pyörän mallinen runko ja Torpedo Duomatic jalkavaihteet. (älkää edes kysykö, mitään noista ei ole ymmärretty säilyttää)

Olen siitä lähtien tykännyt tuon mallisista rungoista. Meinaisin ostaa joku aika sitten Corratec pyörän, jossa on tuo “Bow” sivufiguuri. Se oli 28 hybridi, mutta olisin tehnyt siitä 29’er herrasmiesmaasturin, jolla EI mennä maastoon. (ok, tuo on oksymoronismi, myönnetään) Oli vain vähän turhan kallis, pyyntö oli 220… nyt sitten taas jo kaduttaa, etten tarttunut tilaisuuteen…

Edit: Mistä sait tuota ruututeippiä lokasuojaan? Teippi alkaa näyttää Crescentti miehen pakkohankinnalta…

Siinä Tunturi Vellamossa oli etujarru, joka painoi sitä rengasta suoraan päältä. Etulokasuojassa oli jarrukengälle reikä. En pysty muistamaan rakennetta tarkemmin, koska en ollut teknisesti mitään mistään tajuava subjekti vielä tuolloin. Muistikuvani mukaan se oli kuitenkin vaijerivälitteinen, jolloin etuhaarukan tyvessä täytyi olla jokin mekanismi. Tunnistaako kukaan tuota tuosta kuvauksesta ?

Vain sitä jalkajarrua käytettiin, koska sillä sai renkaan lukkoon ja soralle sen tumman jarrutusjäljen. Vaalean harmaan kumin elinikä laskettiin viikoissa, ja ajamista jatkettiin kunnes punainen sisäkumi tuli näkyviin ja puhkesi.

On todella vaikea tajuta, kuinka aivoton apinanpoikanen sitä onkaan ollut.

Tuure

-.-

Tämä on hieno.

Todella hieno peli. Hauskaa, että pistit myös kuvauksen kaikesta siitä, mitä olet kunnostuksen yhteydessä tehnyt - aikaa lienee tuolla tarkkuudella tehdessä vierähtänyt…

Kuten NKOTB tuossa yllä totesikin, kuva lähtötilanteesta olis kiva.

^^^ Kaverilla oli kans tuollainen T-vaihdekahvalla varustettu versio. Olin kade…

Chuul! Tälle käsi!

Juu. Makee.

Jei! BMX-kuningas on löytänyt tänne. Härski Jupiter.

uijuij! tämmösiä kuolattiin jippo- ja joka poika -lehdistä samalla kun asennettiin omiin niitä räpättimiä. työkalut ei pysyny tuollon käsissä vielä sen enempää kun että takakumeja tuli vaihdettua niin usein kun sai ostatettua uuden. sanomistahan siitä skidailusta tuli…

tuure, se kuvaamasi fillari saattais olla raleighin mallistosta, serkkupojalla oli ainakin semmonen louhikärmeksenvihertävä kolmivaihteinen raleigh juuri kuvatunkaltaisella ainakin satakiloisella vaihtajalla.

omakohtasesti missasin just tämmöset fillarit mutta niitä oli pihan isommilla pojilla. ja iskän retkiraleighissa oli semmonen kumituttitorvi, jota kadehdin kovin.

Taidoin joskus laittaa kuvan omasta hieman samanhenkisestäÖglaendistani tänne jonnekin.

Pakko laittaa kuvalinkki koska mun alkuperäinen ajatus on varmaan silloin joskus 80-luvulla ollut skidisti vastaava. Totetus oli joo vähän eri luokkaa 2Freshin kanssa. Löysin tän jo täysin unohtamani omani uudestaan viime kesänä landelta Saunan eteisestä muiden romujen takaa.

^^ tuon vinkin perusteella löytyi tämmöistä:

Raleigh Chopper Owners Club

http://www.dreamtargets.com/chopper_gallery/adamchopper.jpg

Mun kaverin pyörä oli (hatarien) muistikuvieni perusteella juuri tuollainen.

Jumalauta toi on hieno,nimee myöden!

Tule eihan mieleen lapsuuteni(en mä ikinä ole kai muuta kuin kasvanut,tuskin aikuistunut sentään)tsopperi.Sain n.kuusivuotiaana kanadalaisvalmisteisen,cowboy sarvisen,hoijakalla ja pitkällä satulalla varustetun fillarin synttärilahjaksi.Siinä oli tuolloin niin älyttömän kokoinen(leveys) takarengas että ei saanut uusia.Kullanvärinen ja joku musta kotka oli logona kaulaputkessa.Kaikkee oli,kromia ja torvee sun muuta.Sen joku nilkki varastikin kerran ja pyörä löytyi parin päivän päästä(onneksi ehjänä,muuten ois tullut selkään,heh…mulle)Pispalasta,jonkun puun oksaan nakattuna.Hain sen faijan kanssa sorilta ja osti ukko vielä siihen kunnon lukonkin.Myöhemmin kasvoin ohi pyörän koon,se oli alkuun aivan liian iso tosin,hädin tuskin pystyin polkemaan ja piti lähtee liikenteeseen niin että jalka oli rotvallilla tai jollain portaalla,niitä onneksi oli tampereen raholassa riittävästi niin ei tarttenut kaatuilla ja taluttaa liikaa sitä.Niin,myöhemmin se jäi pieneksi ja veljeni sen “peri”,ja tottakai meni sen maalaamaan sinivalkoiseksi,raidat oli kuin kieroutuneessa marimekkokuviossa.Takarengas ole edelleen sileäki kulunut läski ja about kaikki osat oli alkuperäsiä,vain malai vaihtui.Se lienee lepää edelleen vanhan maatalon,jossa asuttiin jossain vaiheessa,suulin orsilla.Ainakin nän oli viel vuonna 2003 kun siellä poikkesin kun silloinen työkaverini ko.tilan osti ja aikoi sen pojalleen kunnostella,toivottavasti niin myös kävi kun ei noita liikaa ole ja ainakin mua rupes omani katoaminen nyt vituttamaan kun näin tän topicin fillarin joka toi heti mieleen ekan oman “oikean” fillarini.Tai no…jospa sitä seuraavan kerran saastamalaan ajellessa poikkeisi runkoa kysymään.

Tollasista ei mun mielest voi oikein rakentaakkaan kuin orkkiksia,tai just noita tuon tyylisiä crossarin ja chopperin sekasikiöitä,ajan henkeen…tai jos oikein rajusti tekis niin sellainen esimaasturi,Klunker,vois olla hieno myös toteuttaa.Maantiepyörän vaihdepakka,vaihtaja kiinni taakse,crossipyörän tukitangollinen stonga,ja jarruvivut wanhasta crossimotskarista,eteen keulaan tukitangot ettei se nitkahda ja joku jousitettu penkki.

Jaha, jätkäkin siirtyny isoihin pyöriin :smiley: Mahtava, kuten aina.

muistelin tommosen vääränuskoisen uustuotanto-trikepilatun Raleighin nähneeni joskus Huuto.net:issä

lieneekö myymättä jäänyt sitten, kun ei ole huutoja.

Edit: Helvetin hieno Jupiter!

Tuo on kyllä ihan törkeen siisti vehje.

Loistavaa, kuten aina. Go Timo!