Tienvarren otukset

Metsäkauriit on niitä pieniä. Selviävät kyllä.

Mää näin Osumapuistossa äsken jäniksen ja ketun vetävän täysiä kilpajuoksua. Jänis oli voitolla, mutta ei se kettu kaukana ollu. Pääsi spontaani kannustushuuto ketulle.

1 Like

Näin viime viikolla ratin takaa kun joku haukka nappas jyrsijäoletetun motarin varresta. Ei ollut kovin kaukana osuma edelläkulkevaan autoon. Kehä 3:n sisällä joku valtaväylistä, eka urbaanihko haukka jonka näin.

Viime kesänä Meikossa joku haukka hengaili mun leirimestan lähellä ja syöksyi todella kovaa siivet suhisten vastarannalle. Silloin ei tainnut napata mut löysin myöhemmin leirin rantakalliolta jonkun vesirotan kalutun nahan. Oli niin puhtaaksi kaluttu ettei kelvannu enää edes lokeille.

Urbaaneista haukoista: Kerran näin Tampereella Sammonkadun yläpuolella, kun haukka nappasi pääskysen ilmasta. Varmaan hienoin kaupunkiluontohavaintoni.

Pari kaurista sumun keskellä jäällä Kuusisaaren edustalla. Pittoreskia.

SIlloin kun citykanikanta oli huipussaan ja niitä pyöri vähän joka nurkilla niin citykettujakin näki usein, mm. Länsi-Pasillassa ja Eläntarhalla.

Oli muuten hyväkuntoisen näköinen siili ja sillai jännä kohtaaminen et melkein törmäsin siihen. Pysähdyin roskakatoksen ovelle kun tuli sellanen outo olo että joku on selän takana. Olin kuullu varmaan jonkun rasahduksen tai nähny silmäkulmassa varjon ja kun katsoin ympärilleni niin näin siilin mun kengän vieressä. Melkein säpsähdin, hyvä et pysähdyin.

1 Like

Kunnon tykittelyä mahtui 50 km sisään: nuorempaa polvea edustava peura <10 m päästä, ajoin parin kurjen kanssa samaa vauhtia hetken, lisää peuroja, lisää kurkia, kissa, kunnon parvi isokoskeloita, 2 kpl joutsen (lasketaanko edes kun nää on käytännössä mökkinaapureita) ja pari merikotkaa päälle

2 Likes

Ei oo susi vielä tullu vastaan?

Västäräkistä vähäsen.

Meriharakan näin joskus männäviikolla. Yks mun suosikeista, porkkananokka ja kauhee vauhti päällä.

Torstai-iltana Hämeenlinnanväylää Vantaanlaakson kohdalla ajellessani säikäytin klv:n viereisen rakenteilla olevan pientalon kuistilta lentoon huuhkajan, jolla oli kynsissään iso lihava rotta. Iso lintu!

6 Likes

Ei tienvarressa tällä kertaa, mutta fasaanit ovat mielikseni alkaneet pitää pihaani reviirinä ja soitimena tänä keväänä. Kaipa se on hienoa, että nuokin kanat ja kukot ovat jo Oulun pohjoisilla leveleillä omasta pihasta bongattavissa. Ilmastonmuutos toisaalta jne.

1 Like

Jumalaut se niiden rääkyminen. Joskus oli kanssa n. 10 neidon haaremi naapurissa.

Tollanen kaveri tuli moikkaan Nuuksiossa ennen lähtöä leiripaikasta. Aika hyvin pulssi kohos kun noin komee otus oli yhtäkkiä selän takana.

Aika vikkelä ja utelias ennemmin kuin arka.

Muistin yhtäkkiä faijan kertoneen joku 50 vee sitten että Taivaskallion (Hki Käpylä) vesialtaassa on vesiliskoja keväisin ja jopas olikin, varmaan satoja kun äsken kävin. Jos on tämmöinen otus bongaamatta kuten mulla oli, nyt kannattaa poiketa kun niillä on vielä kutuaika.

1 Like

Minkälainen elukka semmone sitte on. Oonkoha nähny, tuskin.

Metsälle siitä! Lintua pataan ja evästä ääntä kohti. Sitä varten nuo tänne on tuotu.

No just tänään googlen kuvat halus näyttää mulle kuvia Taivaskallion vesihiisistä päivälleen 9 vuoden takaa:



Useina keväinä toi allashan ollut kuivana, kiva et otuksilla on taas mesta missä polskia.

9 Likes

hienoja otuksia.
Toinen hauska matelija on viitasammakko, jonka kutupuuhat meni jo jokin aika sitten.
Yhtenä iltana ihmettelin, mikä kumma pörisee metsässä. Niinkuin joku olisi polkenut mopoa käyntiin.
Paljastui kuteviksi sammakoiksi, jotka googlailun ja ääninäytteiden perusteella tunnistin viitasammakoksi.

Oli meinaan kova ääni.

1 Like

Saatana en oo ikinä nähny! Pitääkö noita ny mennä kattomaan. Ei toisaalta oikeen viittis häiritä ketään. Inhottaa ku ihmiset vaivaa elukoita ja kuvia ottaa, en haluais kuulua joukkoon.

1 Like

Opin tänään että vesiliskoa pitäisikin kutsua manteriksi koska se ei ole lisko. Tai siis tiesin kyllä että se on salamanteri/sammakkoeläin.

Kivana yllätyksenä tuli kans että manteri ja ylläkuvattu rantakäärme ovat elinvoimaisia lajeja(luulin harvinaisiksi/uhanalaisiksi). Tollanen kokomusta rantakärme tosin kai harvinainen.

1 Like