Tein itse enkä säästänyt

haluan kaikki ne vuodet takas mitä oon ns. pökäleen kiillotteluun käyttänyt elämässäni

koskee sekä elotonta että elävää materiaa

2 Likes

p.s. foorumin surullisin topi

2 Likes

Entä koskeeko aineetonta omaisuutta kuten nikkibrändiä? Sinulla yksi foorumin kiilloitetuimmista mutta mitä sillä tekis ja voiko enää edes palauttaa

museokortilla ilmaiseksi

2 Likes

V.2009 ostin Toikan alesta karate Monkeyn rungon 50% alennuksella 250€. Nyt en enää pysty edes laskemaan paljonko rahaa mennyt kaikkiaan pyörän käyttötarpeen muutoksiin.
Sinkula, vaihteet, sinkula, monstercrossari, sinkula, sähköistys, maastokäyttöön joustokeulalla ja taas vaihteilla täysjäykkänä.

v.2020 uutta maastopyörää hankkiessa päädyin hankkimaan edullisen jäykkäperän rungon, kun kompliitti olisi ollut kuitenkin niin kauhean kallis. Lopputuloksena rahaa paloi yli kolme tuhatta.

2016 ostin bikeshopin alesta Kona rove st. Pyörän 1200 euron hintaan. Tähän päivään mennessä kilometrejä melkein 20k, vaihtanut vaan kuluvaa osaa. Tuskin vielä lähelläkään kahta tuhatta kokonaiskustannukset.

On muitakin projekteja joiden parissa huomannut ettei itse tekemällä säästä yhtään mitään. Varsinkaan aikaa tai hermojaan.
Silti siitä nauttii.

3 Likes

Mulla on joku kellokeskiö (fauber nelikanttiakselilla) tuol lojumassa, jos tarttet? Runkoon tulevat kupit ehkä puuttuu, mutta varmaan cressun alkuperäisillä pärjää

Jos harrastais polkupyöräilyä niin olis varmaan kannattanut ostaa semmonen hybridikompliitti ja ajella vaan onnellisena.

Mutta harrastuksena on polkupyörät ja niitten runkkaaminen niin eihän sille voi hintaa laskea. Halvempaa se ainakin on kuin moni muu harrastus.

5 Likes

Täähän se on. Liian monta kasailtua pyörää, käytettyä euroa, kirottua paskottua osaa ja ärsyyntymistä kuljetusfirmoihin. Kompliittiskeneen hypättyäni ei tee mieli katsoa taakse.

Vaikka ostaminen onkin ihmisen parasta aikaa.

3 Likes

tein itse enkä säästänyt maantiepyörän. mutta pidän sitä LOOKkia oppirahaprojektina muutenkin. ja parasta siinä projektissa oli että sain sen myytyä melkein samalla summalla rahaa mitä olin siihen laittanut niitä oppirahojakin.

no tää merkkarin mäshi mitä nyt harrastan on sit uus oppirahaprojekti omalla tavallaan. tosin ostin sen käytettynä kompliittina ilman polkimia, mut sit kun on pitäny erilaisia gummeja tesmiä ja välitys suhteita funtsata nii ohan siihen mennyt jo varmaan sen 300 vähän yli vuoden aikana. ja bullis tietty, se oli kympin bullis. kiitos vaan keneltäs mää sen ostinkaan! paras tankosijotus mitä oon tehny.

mut mä hiffaan kyl tän topsun ytimen tai ainakin luulen niin. pystyn rileittaan ton kaiutinrakennusharrastuksen kautta aika hyvin (:

3 Likes

Paska etutarakan aihio 10€
Huonekaluputki 8-9€
Putkentaivutin 15€

Jalkojen taivutteluyritystä pari tuntia jonka jälkeen annoin tarakka-aihion pois ja ostin valmiin etutarakan.

4 Likes

kulunut ja umpikiero jarrulevy
säästän tässä näin kyllä nytten:
tän saa varmasti suoraks, onhan tossa tollane parkin jämäkkä oikomistyökalu
pari tuntia levynoikomisähellystä fillari katollaan
oikomistyökalu kimpoaa kahdesti haarukan liukuputkeen
levy roskiin edelleen umpikierona ja sidi huonona ostamaan uutta levyä

=/

3 Likes

Tarakka 45€: on, on se kallis.

Kaupasta: huonekaluputkea 5€, putkileikkuri 10€, kaasujuotosvälineet 100€ ja kotona muutama tunti käytettyä aikaa. Lisää huonekaluputkea ja lattarautaa 15€, uusi kertakäyttöhappi 25€ ja sitten vielä kiinnitysruuveja ainakin 3€. Hiki päässä kiillotusta ja lakkapullo 10€.

Lopputulos omatekemä tarakka: seuraava on varmaan jo parempi.

Monta muutakin tulokulmaa aiheeseen löytyy, yleensä alkavat ajatuksella ”onpa tavallaan edullinen <pyöränosa x>, tuohonhan tarvii enää vain…”.

Niin kauan kun ajo/paja-tunnit on noin 50-50 niin mä oon ok.

4 Likes

jotenkin nyt lähti soimaan se quotti pTerryltä, kun yhdessä kirjassa taiteilijalta kysytään että minkälaiset tuotto-odotukset hänellä on työlleen:

”Profit? What profit? You put money in, and art comes out.”

11 Likes

Vai kuitenkin ajo/paja-tonnit 50/50?

1 Like

Ah, tää pitää ottaa selitykseksi moneen tekemiseen.

1 Like

Polkupyörät ovat nieluja. Niihin sidotaan valuuttaa joka on silloin pois muusta pahanteosta.

16 Likes

Mihin huoraus ja narkkaus ajon ajaksi.

3 Likes

Ilmainen maxi Jippo, rahaa maaleihin, vanteisiin, kumeihin, ketjuun ja sramin 2-v automaticiin. Kuluvia osia ei lasketa ja koska uutena ei 2v-automaattia ollut tarjolla niin säästöähän tuo oli…

Ojasta löydetty 70-luvun alpina. Kyllähän sillä pysty ajaa, mitä nyt takarengas oudosti vipatti ja ihme klonksumista kuulu. No taka-akselihan oli paskana… Tilasin uuden, samalla uus pakka taakse ja ketjut kun oli ne hampaat niin kuluneet. Nyt vähän meinaa kaduttaa. Mutta hyvin se rullaa ja kevyempi on polkea ku uutena!

Naapuri dumppas jonku 70-luvun kombin roskiksen viereen. Mähän laitan siitä tyylikkään ajokin. Ei tarvi ku öö… niin, oikeastaan siinä on vaan se runko ja takahaarukka vähän vino… Muthei, senhän vois sitte myydä! (jaa että myydä, kyllä ku siihen monta sataa pistää uusiin osiin ja rakkaudella (ja parilla kirosanalla) kasaa niin onhan sillä tunnearvoa sen verran ettei varmasti tuu myytyä…)

Tää on niin ”Profit? What profit? You put money in, and art comes out.”

3 Likes

Ihana topiikki lihassa.

En tiiä oonko koskaan onnistunut olemaan säästämättä. Ainakaan silleen jos kattoo missä kunnossa jotkut 2-4x projektipyörää+hankittuja osia kalliimmat pyörät esim. Torissa keskimäärin on. Irvistyttää niin helvetisti kattoo jotain rantaruottalaisten myynti-ilmoja jostain käppäsestä Tunturista kun pyynti on 200-350€. Ja ku ite on hakenu jonku suht helmen projun kympillä tai parilla, rassannu vähä laakereita sun muuta, kasaillu pakkoja irtorattaista, elvyttäny vaihdinvipuja, keksiny uusiokäyttöä jostain mystisesti ilmestyneille käyttiskamoille yms. jne.

Tai sitten joskus niinkin, et pyörä on ollu käytännös priimaa, ehkä huonosti säädettyjä/kuluneita jarrupaloja, jänkkiintyneitä vaijereita ja vaihdinvipuja sekä rip-reps renkaita lukuunottamatta. Ja silti rahaa ei oo menny ku muutama kymppi (plus polttoaineet).

Mut sit ku kerran ostin päälle satasella Cannodalen niin eikös perkele ollu joku pakkasvesi-vaurio niin källissä paikassa (seatstay) etten ees tajunnu kattoa. Ja muutenki ihan paska kunto. Onneks sentään myyjällä oli huoltovirma ja sain myölhemmin neuvoteltua vähän diilejä.

Jos ajalla on joku arvo niin siitä en sit oo säästäny, vaikka välillä kasaukset onki hiton hätäsiä ku pitää päästä testaan.

Ku tietää tarpeeks (ja on köyhä) niin on vaikee olla säästämättä, mut vaikee sit olla myöskään tinkimättä. Täytyis kai osata luopua liudasta pyöriä ja panostaa sit johonki vähän parempaan. Tosin tuntuuhan noita laatuosiakin vähitellen kertyvän, vähän kuin itsestään. Mitä lie manifestoinnin tulosta…

3 Likes

Tää on ollut sellaista itsetuntemuksen lisäämistä. Mitä oon oppinut: osta ämmä se tavara mitä himoat heti äläkä ala pelleillä minkään “melkein yhtä hyvän” kanssa. Ostat kumminkin lopulta sen mitä alunpitäen halusit, ja sitten sulla on samasta asiasta useampi kappale, joista käytät vaan sitä kaikkein rakkainta kunnes se hajoaa käsiin tai kuolet, kumpi nyt ensin tulee.

Hyvä sujet kyllä!

E: tältä kannalta kauhistuttaa että ostan vielä jonkun jumalattoman kalliin stemmin ja sen Herse/Hirose dekalöörin jotta on oikeen sievää ja kaunista. Tyyliin kolme-neljäsataa stemmiin ja decaleuriin. Jeesus/Maria/Saatana pelasta.

10 Likes